کد خبر 1035581
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
سلیمی نمین

سلطه آمریکا در عراق چندان دیرینه نیست و به سال‌های اخیر مربوط می‌شود اما باید پذیرفت که ملت عراق در این مسیر گام‌های پرسرعتی را برداشت.

به گزارش مشرق، عباس سلیمی نمین در یادداشت روزنامه وطن امروز آورده است:

یک- آنچه روز جمعه در عراق شاهد بودیم، در تاریخ این کشور بی‌سابقه بود. درگیری‌های ملت عراق در تاریخ معاصر همواره با سلطه انگلستان بوده و چندان با آمریکایی‌ها در تقابل قرار نگرفته بودند؛ از این رو شناختی نسبت به آمریکایی‌ها نداشتند. هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به قوای سلطه به شناخت جامع دست پیدا کند؛ مگر آنکه سابقه مبارزه با آن را داشته باشد. صدام هم عامل انگلیس بود که در حزب بعث نفوذ کرد و توانست مسیر حزب بعث را تغییر دهد. از این رو سابقه مبارزاتی ملت عراق عمدتا با انگلیسی‌ها بود و این سابقه مبارزاتی بسیار روشن و قابل تفاخر است.

بیشتر بخوانید:

دو- سلطه آمریکا در عراق چندان دیرینه نیست و به سال‌های اخیر مربوط می‌شود اما باید پذیرفت که ملت عراق در این مسیر گام‌های پرسرعتی را برداشت. ملت عراق که در تاریخ خود چندان با آمریکا درگیر نبوده اما به سرعت توانست به شناخت از ماهیت آمریکا نائل آید. شناخت ملت‌ها از ماهیت پیچیده قدرت‌ها به سابقه تاریخی آنها برمی‌گردد. سابقه شناخت ملت ایران در این زمینه نیز به چند دهه قبل برمی‌گردد که در چند مرحله آمریکایی‌ها را آزمودند و ماهیتی را که همواره تلاش در مخفی بودن آن داشتند به طور پیچیده شناختند.

اما ملت عراق باور نداشت آمریکا تا این اندازه خباثت داشته باشد که سلطه‌طلبی را درون کشور آنها به گونه‌ای دنبال کند که ضمن ایجاد اخلال در عراق، اجازه دست‌یابی آنها به ساختار قانونی را ندهد.

اگر ملت عراق سابقه شناخت از آمریکایی‌ها را داشت، می‌فهمید آنها در کشورهای مختلف متکی به استبداد هستند که مقدمه استبداد، ایجاد اغتشاش و ناامنی است.

سه- هیچ کشوری استبداد را نخواهد پذیرفت مگر آنکه از بی‌نظمی، ناامنی و جنایاتی که در شرایط بی‌قانونی شکل می‌گیرد، در رنج باشد. کشورهای سلطه‌گر برای اینکه بتوانند در کشورهای مختلف سلطه پیدا کنند، ابتدا چنین نابسامانی‌هایی را رقم زده و بعد مستبدی را سر کار آورده و بعد با چنین عنصری کار می‌کنند. کشورهای مستبد هرگز با ساختار دموکراتیک همراه نیستند، چرا که دموکراسی آنها را با گروه‌های مختلف مواجه می‌کند در حالی که مستبدان به دنبال تاراج حداکثری هستند اما در مجموعه قانونمند هرگز به منافع حداکثری دست پیدا نخواهند کرد.

چهار- در لیبی بی‌نظمی به وجود آوردند و امروز خودشان اجازه نمی‌دهند در این کشور ساختار قانونی روی کار بیاید.

آنقدر این کشور را تضعیف می‌کنند تا در نهایت یک دیکتاتور روی کار آورده و بتوانند این کشور را غارت کنند. اما خوشبختانه در عراق شاهد یک تحول هستیم و این تحول به برکت مبارزات ملت عراق و ایران در ارتباط با پدیده پیچیده داعش حاصل شد. این مبارزات شناخت عمیقی نسبت به آمریکا حاصل کرد که یک بازی دوسویه را در عراق آغاز کردند، آنها از یک سو داعش را خلق کرده و از سوی دیگر برای شکست آن عراق را به وحدت با خود دعوت کردند. در واقع حرکت دوسویه‌ای را آغاز کردند که هر دو سوی آن در اختیار آمریکایی‌ها باشد.

در این مبارزات بخشی از مردم عراق درک کردند آمریکایی‌ها موجودات فریبکار و حیله‌گری هستند که هرگز نمی‌خواهند در عراق استقرار قانون صورت بگیرد. ابتدا آمریکا می‌خواست فرماندار نظامی در عراق روی کار بیاید و این یعنی هر تصمیمی با خواست و اراده این کشور صورت پذیرد اما وقتی به کمک ایران دولت عراق استقرار یافت و دموکراسی و رای مردم در ساختار سیاسی نوین این کشور تجلی یافت، این برای آمریکا دردآور بود که دومین کشور مهم منطقه در مسیر دموکراسی گام بردارد. آمریکا برای توقف این مسیر تلاش کرد اما امروز با مقاومت جدی ملت عراق مواجه است.

پنج- راه طولانی مردم عراق در شناخت دشمن به برکت خون 2 شهید بزرگوار که در عراق به زمین ریخته شد جامه عمل پوشید. امروز ملت عراق به قدرت ملی خود متکی شده است. نمایش قدرت ملت عراق در روز جمعه آمریکایی‌ها را در هم خواهد شکست و انسجام آنها را به هم خواهد ریخت. اجتماع عظیم و میلیونی عراق در روز جمعه در طول مبارزات مردم عراق بی‌سابقه بود که این انسجام وحدت نظر آمریکایی‌ها را بر هم زده و عامل تضعیف آنها خواهد شد و اجازه نخواهد داد آنها با قدرت در عراق حضور پیدا کنند. این تزلزل موجب خواهد شد آنها صحنه عراق را ترک کرده و این اخراج، تلاش آنها در ایجاد اخلال و ناامنی در عراق را ناکارآمد خواهد کرد. اگر آمریکا در عراق نباشد نمی‌تواند هر روز یک بازی جدید راه بیندازد و اگر صحنه‌گردان ملت این کشور باشد، عراق به سرعت به قدرت جدی در منطقه تبدیل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس