کد خبر 1035442
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
صحن عظیم حضرت زهرا (س)

در صحن حضرت زهرا (س) بیش از ۳ هزار دوربین مداربسته به منظور کنترل امنیت حرم و زائران نصب شده است. این صحن با وجود تکمیل ساختاری، به دلیل تجهیز نشدن برخی طبقات بخش زیارتی، هنوز افتتاح نشده است.

به گزارش مشرق، حرم امیرالمؤمنین (ع) یکی از کوچک‌ترین اعتاب مقدسه عراق بود که سردار قاسم سلیمانی با مشاهده غربت این حرم مقدس، تصمیم به بازسازی و توسعه آن کرد.

بر همین اساس ستاد بازسازی عتبات را تشکیل داد و این ستاد با هماهنگی‌هایی که با تولیت حرم امام علی (ع) داشت، توانست طرح توسعه حرم علوی را طراحی و اجرایی کند.

احداث صحن حضرت زهرا (س) سال ۹۱ اجرایی شد

احداث صحن حضرت زهرا (س) حرم علوی از سال ۸۹ طراحی و  اواخر سال ۹۱ اجرایی شد. در این مدت پشت حرم علوی به منظور توسعه این حرم مطهر در نظر گرفته شد و عملیات اجرایی آن به همت مهندسان و کارگران ایرانی انجام شد.

طراحی بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) در سه طبقه

با این روند صحن حضرت زهرا (س) در ضلع غربی حرم امیرالمؤمنین (ع) در بخش‌های زیارتی و غیرزیارتی احداث شد که در بخش زیارتی شبستانی بزرگ در سه طبقه (مثبت یک، همکف و منفی یک) میزبان زائران حرم امام علی (ع) است. بخش غیرزیارتی نیز شامل کتابخانه، موزه، مضیف و مهمانسرا و بخش اداری است که این بخش تکمیل شده و قسمتی از بخش زیارتی در انتظار تکمیل و بهره‌برداری است.

۱۰ هزار مترمربع فضای مسقف در یکی از طبقات صحن

بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) حرم علوی از سه طبقه تشکیل شده که هر طبقه به رنگ خاص و زیبایی طراحی و احداث شده است. در طبقه مثبت یک (۱+) که به حرم امام علی (ع) چسبیده، دو سالن بزرگ با تزئینات خاص تعبیه شده است. همچنین در این طبقه حدود ۱۰ هزار مترمربع فضای مسقف و نزدیک به ۵ هزار مترمربع فضای روباز وجود دارد که مجموع میزان سنگ‌گاری دیوار و کف این دو قسمت نزدیک به ۱۸ هزار مترمربع است.

تعبیه ۲۱۶ ستون در طبقه مثبت یک صحن حضرت زهرا (س)

طبقه مثبت یک که به طور کامل آماده بهره‌برداری است و امسال نیز میزبان زائران اربعین حسینی بود، ۲۱۶ ستون با تزئینات سنگ دارد. همچنین نزدیک به ۱۸۴ دهنه سقف گچی تخت ترکیبی با معماری خاص اسلامی و حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ هزار مترمربع آینه کاری زیبا در این قسمت تعبیه شده است.

دلایل تأخیر در افتتاح صحن حضرت زهرا (س)

طبقه همکف نیز به طور کامل تکمیل و تجهیز شده است، به طوری که تمامی بخش‌های این طبقه مفروش و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی آن آماده بهره‌برداری است. اما طبقه منفی با وجود تکمیل ساختاری، هنوز به صورت کامل تجهیز نشده است.

حسن پلارک رئیس سابق ستاد بازسازی عتبات در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه تمامی بخش‌های صحن حضرت زهرا (س) تکمیل شده اما بخشی از تجهیز آن باقی مانده است، اظهار داشت: طبقه منفی یک بخش زیارتی صحن حضرت زهرا (س) در حال تجهیز و نصب لوسترها است و به زودی این طبقه آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش روشنایی صحن حضرت زهرا (س) تکمیل و تنها نصب لوسترها در برخی بخش‌ها مانده است، افزود: مهندسان و نیروهای ستاد در حال آماده‌سازی سیستم صوتی صحن حضرت زهرا (س) هستند و به زودی این بخش نیز تکمیل می‌شود.

نصب بیش از ۳ هزار دوربین مدار بسته در صحن حضرت زهرا (س)

پلارک درباره برنامه‌ریزی به منظور تأمین امنیت زائران در این بخش از حرم خاطر نشان کرد: بیش از ۳ هزار دوربین امنیتی مداربسته در صحن حضرت زهرا (س) نصب شده است تا امنیت  حرم و زائران کنترل شود که این تعداد دوربین مدار بسته در حرم‌ها بسیار قابل توجهی است.

 صحن حضرت زهرا (س) قرار بود سال گذشته افتتاح شود، اما پس از آن مسؤولان از افتتاح آن تا ۲۶ بهمن‌ماه هم‌زمان با ولادت حضرت زهرا (س) خبر دادند که با توجه به روند تجهیز و تکمیل این صحن، به نظر می‌رسد باز هم زمان افتتاح صحن حضرت زهرا (س) به تعویق بیفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    16 0
    صل الله علیک فاطمه (س)
  • عبدالله مهمانی IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    4 0
    خانم یا زهرا فقط امیدم در قیامت شفاعت شماست ترو قسم میدم به مظلومیت حضرت رقیه شفاعتم کن ترو به علی اصغر قسم مشکلات همه رو از درگاه خداوند شفاعت کن
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    5 0
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک
  • حسين مشهدي IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    5 0
    خوشا به حال هنرمندان ايراني از استاد فرشچيان گرفته تا آن كارگر ساده ايراني كه خداوند اين توفيق بزرگ را به آنها داده با نوكري اهل بيت عليهم السلام براي خود باقيات الصالحات ذخيره كنند. هرچند كه ما وسيله خدمت هستيم عطاي عزّت و بزرگي از سوي خداوند تبارك و تعالي است. يكي هنرش باعث عاقبت به خيري او مي‌شود و ديگري هنرش در خدمت دشمنان اهل بيت علهيم السلام و كشور امام زماني
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    4 0
    تا کور شود هرانکه نتواند دید.متاسفانه سلبرینی ها و هم پالگیاشون هر ساله کاباره های ترکیه و دبی و ...آباد میکنن و تو چند روز خرج یک سال بار ها رو پرداخت میکنن.بعد به ای اماکن مقدس ایراد میگیرن
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
    10 0
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس