اپلیکیشن کلین ویو

یک غریبه می‌تواند وقتی در پیاده رو راه می روید عکسی از شما بگیرد و بعد با استفاده از یک اپلیکیشن به سرعت از نام، نشانی و دیگر جزئیات مربوط به شما سردرمی‌اورد.

به گزارش مشرق، اپلیکیشنی به نام «کلین ویو» ساخته شده که به کاربر اجازه می دهد تا از هرکسی که می خواهد یک عکس بگیرد. سپس شخصی که عکس شما را گرفته با همین یک عکس می تواند به تمام اطلاعات شخصی تان دسترسی پیدا کند. دیگر می توان گفت که از حریم خصوصی چیزی جز یک نام باقی نمانده است.

بیشتر بخوانید:

چرا باتری گوشی سریع تخلیه می‌شود؟

قانون جدید روسیه برای موبایلها


دیگر مردم حتی نمی توانند بی آنکه شناخته شوند در گمنامی به کار و بار خود بیندیشند و به خیابان پا بگذارند. بر اساس گزارشی که نیویورک تایمز منتشر کرده، تا چندی دیگر همه، هر وقت که بخواهند می توانند بفهمند که شما در حالی که در مکان های عمومی به سر می برید، دقیقا چه کسی هستید.

اگر یک غریبه بتواند وقتی در پیاده رو راه می روید عکسی از شما بگیرد و بعد با استفاده از یک اپلیکیشن به سرعت از نام، نشانی و دیگر جزئیات مربوط به شما سردربیاورد چه اتفاقی می افتد؟ شرکت فناوری نوپایی به نام «کلین ویوی ای ای» این کار را امکان پذیر کرده است. شاید خبر بدتر این باشد که حاکمیت پلیسی پیشاپیش استفاده از این فناوری را در بخش هایی از «سرزمین آزاد» خود آغاز کرده است. بر اساس گزارشی که روز شنبه در نیویورک تایمز منتشر شده، این اپلیکیشن در حال حاضر توسط صدها سازمان و اداره مجری قانون در ایالات متحده، از جمله  اف بی آی و دولت عمیق استفاده می شود.


آینده ما درست همانطور که جرج اورول پیش بینی کرده بود تحقق یافته است. ما ردگیری می شویم، تحت نظارت قرار می گیریم، از ما جاسوسی می شود و در هیچ حال و زمانی هیچ گونه حریم خصوصی نداریم. و حالا نیز اگر جرات کنید و فقط  در کوی و برزن ظاهر شوید، بقیه غریبه ها نیز به اطلاعات خصوصی تان دسترسی پیدا خواهند کرد .


به نوشته نیویورک تایمز این اپلیکیشن ناقض حقوق انسانی با مقایسه عکس های ذخیره شده در یک بانک داده مشتمل بر بیش از ۳ میلیارد عکسی کار می کند که کلین ویو می گوید از فیس بوک، ونمو، یوتیوپ و سایر سایت ها جمع آوری کرده است. سپس این اپلیکیشن کار مقایسه را با جستجو در میان لینک اصلی سایت هایی که تصاویر موجود در پایگاه خود را از طریق آنها به دست آورده انجام می دهد. به سادگی می توان نام یک نفر را کشف کرد و از آنجا سایر اطلاعات فرد را از سایر نقاط اینترنت به دست آورد.

نیویورک تایمز می نویسد: «حجم بانک داده های کلین ویو در مقایسه با حجم اطلاعاتی که سازمان های مجری قانون به آنها دسترسی دارند هیچ است. مثلا پایگاه داده های خود اف بی آی که شامل عکس گذرنامه ها و گواهینامه های رانندگی نیز هست، یکی از بزرگ ترین این پایگاه ها و حاوی بیشتر از ۶۴۱ میلیون عکس از شهروندان آمریکایی است.»


 در حال حاضر اپلیکیشن کلین ویو در دسترس همگان قرار ندارد. اما به نوشته نیویورک تایمز ماموران پلیس و سرمایه گذاران کلین ویو معتقدند که در آینده نزدیک این اتفاق عملی خواهد شد.


حتی اگر سازمان های مجری قانون بگویند که آنها از فناوری این اپلیکیشن برای حل جرایم بزرگ استفاده می کنند، مدافعان حقوق بشر هشدار می دهند که با استفاده از چنین اپلیکیشنی به زودی تجاوز به حریم خصوصی افراد امکان پذیر خواهد شد. این عده هشدار می دهند که این اپلیکیشن ممکن است انطباق های اشتباهی را در اختیار پلیس قراردهد که تبعات خاص خود را دارد و همچنین از سوی سارقان و دیگر متخلفان مورد استفاده قرار گیرد. آنها هشدار می دهند که به طور کلی از فناوری های تشخیص چهره می توان برای اجرایی کردن بهتر نظارت جمعی استفاده کرد.


تاکنون بیشتر فناوری های تشخیص چهره از سوی قدرت هایی برای اهداف سلطه جویانه مورد استفاده قرار گرفته اند که نباید چنین می کردند. از این رو تعجبی ندارد که این فناوری نیز توسط طبقه حاکم برای از میان برداشتن حقوق اولیه انسانی استفاده شود.

جان وایتهد وکیل قانون اساسی در «میدان جنگ آمریکا: جنگ با مردم آمریکا» به طرح هایی اشاره می کند که دولت برای به بردگی کشاندن و حکومت بر همگی ما از طریق حاکمیت پلیسی در دست اجرا دارد.


نیروهای پلیس در سراسر ایالات متحده به شکل دنباله هایی از ارتش درآمده اند. شهرهای کوچک و بزرگ ما به میادین جنگ تبدیل شده اند و ما مردم آمریکا اکنون به شکل ستیزه جویان دشمنی درآمده ایم که باید مورد جاسوسی، نظارت و جستجو قرار گیریم. برای آن عده از ما که دست به مقاومت می زنیم نیز عواقب کار می تواند سفری یک طرفه به زندان یا حتی مرگ باشد. جان وایتهد در این کتاب ملتی را به تصویر می کشد که با خود در جنگ است. ما در ازای ایمن کردن مدارس خود و پایین آوردن نرخ های جرم و جنایت، درها را به روی پلیس نظامی شده و سیاست های عدم مدارای مطلق درمدارس و یورش تیم های ضربت گشوده ایم؛ دگرگونی مخوفی که با چنان ظرافت و دقتی عملی شده که اکثر ما حتی از وقوع آن نیز خبردار نشده ایم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    22 0
    سیستم عامل اندروید و اپلیکیشن های اجتماعی مخصوصا واتساپ برای جاسوسی هستند
  • DE ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    7 2
    البته جنبه مثبت هم داره ها.مثلا سه نیملیتری های درپیتی مثل اهناز مفشار دیگه برای اینکه خودشون رو به مردم نشون بدهند و معروف! شوند احتیاج به فضولی و دخالت در کلیه مسایلی که به غیر از تیتر آن چیزی در موردش نمیدانند٬ ندارند.
  • KR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    16 0
    در خیلی از کشورهای دنیا عکس گرفتن از دیگران بدون اجازه ان ها جرم هست. هرکسی نمیتونه راه بیفته تو خیابون و از هرکسی عکس بگیره اگه فردی که ازش عکس گرفته شده شکایت کنه فرد عکاس باید بتونه اثبات کنه که با اجازه فرد مذکور ازش عکس گرفته.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس