کد خبر 1035229
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
برجام

واکنش‌ها به اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با نشریه آلمانی «اشپیگل» که در آن گفته بود «دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را جبران کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره بازگردد» ادامه دارد.

به گزارش مشرق، واکنش‌ها در روزهای اخیر پس از مصاحبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با نشریه آلمانی «اشپیگل» که در آن گفته بود «دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را جبران کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره بازگردد» ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

از ضرورت توبه تا آموزش زبان دیپلماسی به ظریف +عکس

ششمین سفر بن‌علوی به تهران

طبق این گزارش بسیاری از فعالان سیاسی و کارشناسان حوزه بین الملل از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند این ادبیات وزیر امور خارجه پس از ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی موجبات توهین به ملت ایران است.

در همین رابطه برخی نیز اعتقاد دارند استقلال و اقتدار ما در سطح منطقه و جهان ثمره خون صدها هزار شهید است و در چنین شرایطی که آمریکا اقدام به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی کده، باید تاوان سختی هم برای آن بدهد نه اینکه وزیر خارجه ایران تمایل به مذاکره کند.

*وزیر خارجهِ کدام ایران؟!

در این باره حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان طی یادداشتی با عنوان «‌وزیر خارجهِ کدام ایران؟!» نوشت: ترامپ با صراحت اعلام کرده است که شخصاً دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده است. آقای ظریف از مذاکره با قاتل سردار سلیمانی شهید چه هدفی را دنبال می‌کنند؟! و آیا اظهارات ایشان نادیده گرفتن خون پاک سردار سلیمانی و یاران شهیدش نیست؟!

همچنین شریعتمداری در یادداشت خود خاطر نشان کرد: آمریکا با همه توان در پی آن است که از ایران اسلامی صدایی متفاوت و مغایر با صدای انقلاب بشنود و متاسفانه آقای ظریف بی‌آنکه بدانند، با اظهارات خویش در مصاحبه با اشپیگل این فرصت را در اختیار دشمن قرار ‌داده‌اند!

*طرح مذاکره مجدد با آمریکا ذلّت برای شخص ظریف است

 احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: اصرار و پایبندی دولت به مذاکره با غربی‌ها به حد افراط رسیده است.متاسفانه آقای محمدجواد ظریف در حالی بحث مذاکره مجدد با آمریکا را مطرح می‌کند که خود توسط ایالات متحده تحریم شده و ایالات متحده بارها او را تحقیر کرده است که البته این موضوعات بعد از هزاران بار روی خوش نشان دادن او به آنها بوده است.

وی افزود: وقتی عاقبت برجام تحریم وزیر خارجه کشورمان و از دست رفتن زمان و سرمایه‌های جمهوری اسلامی و عقب ماندن از قطار توسعه و پیشرفت بوده چه معنایی دارد که دولتمردان بحث مذاکره مجدد را مطرح کنند؟

*مذاکره مجدد با آمریکا خلاف ضوابط راهبردی تعیین شده رهبر انقلاب است

سیدقاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده‌ای بود که در این درباره اظهارات اخیر محمدجواد ظریف تاکید کرد: ارها در کمیسیون امنیت ملی به وزیر خارجه تذکر داده‌ایم که به جای تمرکز انرژی و وقت زیاد برای مذاکره درباره برجام و شکست آن و فرجام عبث آن، انرژی خود را صرف ۱۶-۱۷ کشور همسایه می‌کردید نتایج بیشتری به  دست می‌آمد.مذاکره مجدد با آمریکا خلاف ضوابط راهبردی تعیین شده رهبر انقلاب است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: طبق آموزه‌های دینی به ما متذکر شده‌اند نباید مومن از یک سوراخ چند بار گزیده شود لذا نمی‌دانم چرا دولت و دولتمردان بحث مذاکره با آمریکا را پیش کشیده‌اند در حالی که ایالات متحده به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.

*پیام ملت ایران در تشییع پیکر شهدای مقاومت ایستادگی بود نه مذاکره مجدد

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس  شورای اسلامی در این باره خاطر نشان کرد: اگر آقای ظریف این حرف را زده است باید توبه کند.هر مسئولی که از مردم فاصله بگیرد قطعا با عدم مقبولیت مواجه خواهد شد.دولت بهتر است اگر بنای رفراندوم و نظرسنجی دارد موضوع مذاکره مجدد با آمریکا را به رفراندوم بگذارد تا نتایج آن را متوجه شود؛ همین حرف‌ها و اظهارات باعث شده است که مردم نسبت به لاریجانی و روحانی نگاه بدی داشته باشند که در مراجعه به رفراندوم نظرات مردم را نسبت به این دو فرد متوجه شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: متاسفانه دولت به توان داخلی اعتقاد ندارد و مرتب نگاهش به خارج از کشور است. متاسفانه ما با برخی مدیران و مسئولینی در کشور مواجه هستیم که در اظهاراتشان واژه‌های مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی را بیان می‌کنند ولی در عمل به آن پایبند نبوده و ضد آن و آرمان‌های امام خمینی و شهدا و ملت رفتار می‌کنند.

*طرح مذاکره با آمریکا فروش عزت و شرف ایران به اجنبی‌هاست

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز از جمله افرادی بود که نسبت به مصاحبه ظریف  با نشریه آلمانی «اشپیگل» موضع گرفت. علی‌اکبر کریمی با اشاره به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره مذاکره مجدد با آمریکا گفت: در شرایطی که همه ملت ایران به این باور رسیده‌اند که آمریکا یک رژیم جنایتکار و تروریسم است و در طول ۴۱ سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همواره کینه ورزی و دشمنی‌اش را در قبال ملت ایران به اثبات رسانده‌اند مذاکره مجدد با این رژیم و اعتماد به  وعده‌های آن عاقلانه نیست.

وی همچنین بیان داشت: افرادی که بحث مذاکره مجدد با آمریکا را به عنوان مواضع‌شان اعلام می‌کنند باید پاسخگوی ملت بزرگ ایران باشند. 

* چرا دولت از موضع ذلت به دنبال گدایی مذاکره با آمریکا است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری که ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را برعهده دارد نیز در این باره تاکید کرد: منشأ تمام گرفتاری‌های ملت ما آمریکایی‌ها هستند. تحریم‌ها را برخلاف همه تعهدات‌شان در برجام تشدید کردند. وقتی این چنین است چرا دولت باید از موضع ذلت به گدایی مذاکره با آمریکا بپردازد. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: دولت خلاف عزت و شأن و اقتدار و عزت ملت حرکت می‌کند. موضع نظام و رهبری معظم در مورد مذاکره مشخص است و در رفتار آمریکایی‌ها نیز به وضوح معلوم است که برخلاف منافع ملی ما رفتار و اقدام می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: این حرکت دولت حرکت بسیار بدی است که به دنبال مذاکره با آمریکاست و امیدواریم که سر عقل بیاید و دست از این حرکت بردارد. این حرکت ناپسند است و مورد قبول ملت ما نیست و نخواهد بود.  به نظر من وزیر امور خارجه مجری سیاست‌های آقای رئیس‌جمهور است، لذا این اقدام وی در راستای اجرای سیاست‌های دولت و آقای رئیس‌جمهور بوده است.

*آمادگی ظریف برای مذاکره با آمریکا را پس از ترور سردار سلیمانی هیچ وطن‌پرستی نمی‌پسندد

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی آمریکا یکی از بهترین رزمندگان ما را به شهادت می‌رساند و به کوچک‌ترین میثاق‌های بین‌المللی توجهی ندارد، ما بخواهیم با آن مذاکره کنیم چیزی جزء مرعوب شدن نیست.

وی افزود: اگر بخواهیم با مسامحه با موضوع برخورد کنیم باید بگوییم که آقای ظریف در برابر آمریکایی‌ها یا مرعوب شده و یا مرتکب بی‌تدبیری شده است و این اعلام نظر از سوی وی مبنی بر آمادگی مذاکره با آمریکا از سر سادگی و نشناختن فضای موجود است.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: آقای ظریف نمی‌دانند که از دست دادن شهیدانی همچون سردار سلیمانی یعنی چه؟ سردار سلیمانی و دیگر شهدای ما سرمایه‌های ملی ما هستند و با هیچ منطقی سازگار نیست که با دشمنی که سرمایه‌های ما را به شهادت رسانده بخواهیم مذاکره کنیم. اگر آقای ظریف روزهایی را در جبهه گذرانده بود و اگر جانباز و یا اسیر شده بود این رفتارها از وی سر نمی‌زد.

وی در پایان گفت:‌ استقلال و اقتدار ما در سطح منطقه و جهان ثمره خون صدها هزار شهید است؛ آقای ظریف باید دقت زیادی داشته باشد که دل خانواده‌های شهدا، جانبازان و رزمندگان را نلرزاند. این گونه رفتارها (اعلام آمادگی برای مذاکره با آمریکا)، علاوه بر اینکه نشان‌دهنده مرعوب شدن در برابر آمریکاست مورد پسند هیچ میهن‌پرستی هم نیست.

*ظریف چگونه از تجربه برجام و اتفاقات اخیر درس نگرفته‌است؟

سید محمد معین میرابراهیمی معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: این سخنان در حالی که تنها ۲۳ روز از شهادت سردار بین‌المللی مقاومت می‌گذرد، بی‌احترامی به صاحب‌عزای این شهید بزرگوار، یعنی ملت ایران و همه ملت‌های منطقه که برای ریخته شدن خون این شهید به خروش آمدند، می‌باشد.

وی ادامه داد: آقای ظریف دیروز و در مصاحبه با اشپیگل آلمان مدعی شده‌: «دولت ترامپ می‌تواند به میز مذاکره برگردد، ما هم‌چنان بر سر این میز نشسته‌ایم... صبر ما زیاد است!» این در حالیست که اولاً رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه ۲۷ دی ماه امسال به صراحت اعلام کردند: «ما از مذاکره هم ابائی نداریم؛ البتّه نه با آمریکا، با دیگران؛ امّا نه از موضع ضعف، از موضع قوّت، از موضع قدرت» و بیان این اظهارات، حتی اگر عنوان شود که صرفاً دارای مصرف خارجی‌ست، صحیح نیست و چه‌بسا برای رسانه‌های خارجی بیانگر تشتت میان مسئولین نظام در این قضیه مهم باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سعید IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    9 0
    برای من معما شده که ظریف چطوری وزیر خارجه شده اگر این معما رو می دونستم خیلی خوب بود
  • میثم یوسفی IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    2 0
    ظریف بابا بیخیال تابلو همه فهمیدن یجوری باش مثلا تو با مایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس