کد خبر 1034537
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
عکس/ حضور میلیونی مردم عراق در تظاهرات ضد آمریکایی

مردم عراق با برگزاری تظاهرات چند میلیونی علیه حضور نیروهای آمریکایی، با اشغالگران اتمام حجت و اعلام کردند که اگر نظامیان آمریکایی با پای خودشان عراق را ترک نکنند، به زور آنها را از عراق خارج می‌کنند.

به گزارش مشرق، پس از ماجرای حمله موشکی به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد»، سیلی سخت دوم دیروز در خیابان‌های عراق به گوش آمریکا نواخته شد؛ بغداد و دیگر شهرهای عراق شاهد بزرگ‌ترین اجتماع مردمی در تاریخ این کشور بود و کارشناسان این اتفاق را تنها با راهپیمایی روزهای اربعین کربلا و نجف و یا تظاهرات عراقی‌ها علیه استعمار انگلیس در سال ۱۹۲۰ میلادی، مقایسه می‌کنند.

دیروز روز انقلاب واقعی مردم عراق و خروش یکپارچه میلیون‌ها نفر بود، به طوری که پاهای آمریکا، ناتو و همه اشغالگران غربی را در کل منطقه لرزاند و صهیونیست‌ها را نیز به شدت نگران و سراسیمه کرد.

رسانه‌های عراقی و خارجی بی‌طرف با اشاره به مشارکت بیش از دو و نیم میلیون نفر فقط در تظاهرات بغداد، اعلام کردند که عراقی‌ها منطقه را زیر پای آمریکا لرزاندند. با این اتفاق بی‌نظیر، که یک همه‌پرسی نیز محسوب می‌شود، همه راه‌های توجیهی برای ماندن آمریکا، بسته شده است.

هشدار چهره‌ها و گروه‌های عراقی

«همام حمودی» رئیس‌مجلس اعلای اسلامی عراق، طی بیانیه‌ای خطاب به اشغالگران آمریکایی اعلام کرد: بدون معطلی آماده رفتن شوید. «علاء الربیعی» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف «سائرون»، «نعیم العبودی» نماینده دیگر پارلمان وابسته به ائتلاف «فتح» و شماری دیگر از نمایندگان مجلس عراق و چهره‌های سیاسی دیگر نیز به آمریکا هشدار دادند که اگر از عراق بیرون نرود، گزینه‌های دیگری نیز روی میز است و مردم به زور متوسل خواهند شد.

از میان گروه‌های سیاسی عراق، «جعفر الحسینی» سخنگوی «گردان‌های حزب‌الله» این کشور، اعلام کرد: آمریکا را نه تنها از عراق، بلکه از کل منطقه بیرون می‌رانیم.

بیشتر بخوانید:

یک قرن همراهی دو ملت ایران و عراق در مبارزه با استکبار

راهپیمایی بی‌نظیر مردم عراق انتقام سخت است

آخرین مهندسی فرمانده

گردان‌های حزب‌الله عراق همچنین، با صدور بیانیه‌ای، ضمن تمجید حضور گسترده مردم، اعلام کرد: ملت عراق امروز با صدای بلند اعلام کرد که جایی برای اشغالگران متجاوز در سرزمین رافدین وجود ندارد. ملت عراق این انقلاب را تا اخراج نظامیان آمریکایی از عراق و منطقه غرب آسیا ادامه می‌دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: اگر اشغالگران آمریکایی به لجاجت خود علیه اخراج شان از عراق اصرار کنند، ملت عراق آماده است با شیوه‌ای که اشغالگران جز آن را نمی‌فهمند، با آنان تعامل کند. عاقلان در آمریکا باید پیام آشکار تظاهرات میلیونی مردم عراق را دریافت و درک کنند و دولت خود را برای خروج از عراق تحت فشار قرار دهند.

«قیس خزعلی» دبیرکل «عصائب اهل‌الحق» وابسته به حشدالشعبی عراق گفت: آمریکا یا با پای خود از عراق خارج شود، یا بیرون انداخته می‌شود.

ترکمن‌های عراق هم اعلام کردند که در کنار دیگر مردم عراق می‌مانند.

واکنش رسانه‌ها

اما، رسانه‌های اصلی غربی و دنباله‌های آنها در منطقه تلاش کردند که حماسه بزرگ دیروز ملت عراق را کوچک جلوه دهند؛ شبکه «سی بی‌اس نیوز» آمریکا مدعی شد، هزاران عراقی علیه حضور نظامیان آمریکایی در این کشور، به خیابان‌ها آمدند!

شبکه «سی ان ان» شمار عراقی‌های شرکت‌کننده در تظاهرات را ده‌ها هزار نفر اعلام کرد! «میدل ایست آی» بدون اشاره به تعداد شرکت کنندگان، از ترکیب مبهم «جمعیت‌های عظیم» استفاده کرد.

ولی به هر حال، رسانه‌های آمریکایی و غربی نمی‌توانند این اتفاق بزرگ را نادیده بگیرند و احتمالا طی روزهای آتی از این اتفاق برای حمله به سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا استفاده خواهند کرد.

خبرگزاری رسمی و دولتی «آذرتاج» ، «ریپورت «وسایت‌ها و پایگاه‌های خبری مختلف بویژه پایگاه‌های خبری اسلامگرا به انتشار اخبار و بازتاب این حضور پرشکوه مردمی عراق در قالب عکس و فیلم و خبر مکتوب پرداختند و بیشتر آنها این خروش مردمی عراق را با تظاهرات ضد انگلیسی مردم این کشور در سال ۱۹۲۰میلادی مقایسه کرده‌اند.

قدردانی علمای اهل سنت

شیخ «خالد الملا»، رئیس‌مجمع علمای اهل تسنن عراق در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «ای مردم غیور عراق با حضورتان بر نقشه‌های دشمنان خط بطلان کشیدید. با حضور میلیونی‌تان و مسالمت‌آمیز بودن (راهپیمایی‌تان) علاقه‌مندی‌تان را به میهن‌تان نشان دادید. شما پرچم عراق را بالا بردید تا به حضور آمریکا پایان دهید.»

پایگاه خبری سومریه نیوز عراق تصاویری از تظاهرات میلیونی امروز جمعه در بغداد را در اعتراض به حضور نظامی آمریکا در خاک عراق ثبت کرد.

«ملاذ مقداد»، مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت اطلاع‌رسانی سوریه تاکید کرد امروز روز همه‌پرسی درباره مقاومت در برابر آمریکا بود که تصور می‌کند می‌تواند در منطقه بماند، اما دیگر نمی‌تواند به حضور در منطقه ادامه دهد.

ملاذ مقداد در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی العالم از دمشق که با پخش تصاویری از تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه حضور متجاوزان آمریکایی در عراق همراه بود افزود، بدون شک تجمع امروز در عراق بسیار مهم است و زمینه‌ساز همان چیزی است که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت و تاکید کرد آنچه در منطقه روی می‌دهد مبارزه با تروریسم آمریکایی و قلدرمآبی و تهاجمات آمریکا و حامیان آن در منطقه است.

شبکه‌های خبری و اینترنتی در ترکیه بخش‌هایی از صفحات خود را به تظاهرات ضدآمریکایی در بغداد اختصاص دادند.

روزنامه «سوزجو» در پایگاه اینترنتی خود در خبری با عنوان راهپیمایی میلیونی در کشور همسایه علیه آمریکا نوشت، بغداد امروز شاهد یکی از بزرگترین راهپیمایی‌های هفته‌های اخیر بود و تعداد زیادی از مردم این کشور در پاسخ به مراجع عالیقدر که خواهان اجتماع یک میلیون نفری علیه آمریکا شده بودند برای اعتراض به حضور آمریکا در عراق دست به تظاهرات زدند.

وبگاه «خبرهفت» نیز در خبری با این تیتر که تظاهرات ضدآمریکایی در عراق آغاز شد نوشت، در پی فراخوان مراجع عالیقدر عراق هزاران نفر از مردم این کشور در بغداد علیه آمریکا دست به تظاهرات زدند. در ادامه خبر آمده است تظاهرکنندگان که بسیاری از آنان کفن‌پوش بودند ضمن اعلام انزجار از آمریکا و اسرائیل شعار می‌دادند که «آمریکا فرمانده ما را به قتل رسانده است».

پایگاه اینترنتی «خبرلر» نیز با ضمیمه کردن تصاویر ویدیویی از این راهپیمایی نوشت: راهپیمایان که تعدادشان بسیار زیاد است با دردست داشتن پارچه‌نویس‌هایی با مضمون «آمریکا برو گمشو» و «مرگ بر آمریکا و اسرائیل» خواهان خروج نیروهای آمریکایی از عراق شدند.

نظیر همین خبرها با مضامین مشابه در برخی دیگر از رسانه‌های خبری ترکیه از جمله«بیرگون»و«تایم ترک» نیز منتشر گردید.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    10 3
    یانکی های تروریست،زودگمشیدتازنده بمانید حرامزاده های نجس!!!
  • امیر علی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    0 0
    ای سیبل های متحرک عمودی بروید تا ما شما را افقی نفرستیم .
  • امیر علی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    0 0
    ای سیبل های متحرک عمودی بروید تا ما شما را افقی نفرستیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس