کد خبر 103431
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۹

جانشین سازمان نظام وظیفه بر این باور است که کارت‌های هوشمند پایان خدمت حرکتی به سمت تحقق دولت الکترونیک است. وی می‌گویدکه اگر افراد در زمان تعیین شده برای تعویض اقدام نکنند صدور کارت آنها از اولویت خارج و با تاخیر انجام خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، حرکت به سمت دولت الکترونیک و تجمیع اطلاعات یکی از مهمترین نیازهای امروز جامعه محسوب می‌شود. نبود سیستمی جامع برای ساماندهی اطلاعات گذشته و به روز کردن آمار شاید در سال‌های گذشته چندان در نظرها نمود پیدا نمی‌کرد اما هم اکنون نیازهای کشور به گونه‌ای تعریف شده تا در یک جمع‌بندی کلی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاعات در اختیار سازمان‌های مختلف قرار گیرد و تا حد امکان از هرگونه ورود خدشه به اطلاعات و یا جعل مدارک جلوگیری به عمل آید.

سازمان نظام وظیفه عمومی یکی از بزرگترین سازمان‌هایی محسوب می‌شود که در جهت هوشمندسازی  اطلاعات اولین گام‌ها را بلند برداشته تا علاوه بر اینکه کارت‌هایی هوشمند در اختیار سربازان قدیم و جدید کشور قرار دهد بلکه پل ارتباطی مناسبی در جهت تبادل اطلاعات ما بین سازمان‌های مختلف پدید آورد. برای بررسی این موضوع در هوای بهاری شده این روزهای زمستان گفت‌وگویی را با سردار ابراهیم کریمی جانشین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا ترتیب دادیم که شرح آن در زیر می‌آید.

 سردار، یکی از مهمترین اقداماتی که هم اکنون از سوی سازمان وظیفه عمومی در حال پیگیری است هوشمندسازی کارت‌های پایان خدمت است. ضرورت‌های انجام این کار چه بود؟

ما برای اینکه بتوانیم اطلاعات قدیم را که به صورت سنتی و کاغذی در دفاتر مختلف نگهداری می‌شد و تایید اصالت آنها با چالش‌های زیادی رو به رو بود را در اختیار داشته باشیم این نیاز را احساس کردیم که به سمت الکترونیکی کردن اطلاعات حرکت کنیم.

ما برای صدور کارت‌های المثنی از طریق داده‌های کاغذی با مشکل رو به رو بودیم لذا باید به سمت سیستمی حرکت می‌کردیم که طی آن اطلاعات تجمیع می‌شد و زمینه‌ها برای خدمات رسانی بهتر به مردم فراهم می‌آمد.

 این کار دقیقا از چه زمانی شروع شد؟

اولین واژه‌های این طرح از دو سال پیش در فعالیت‌های سازمان نظام وظیفه تعریف شد. ما باید به این سمت حرکت می‌کردیم تا با تجمیع اطلاعات زمینه را برای برنامه‌ریزی کشور سهل کنیم که این مهم جز با تغییر امکان پذیر نبود.

حال نکته اینجاست که این تغییر مربوط به تحول ظاهری کارت نبود بلکه این کارت‌ها با چیپ‌های کارگزاری شده به منبعی بزرگ از اطلاعات تبدیل شد که در سیستم های مختلف قابل بهره‌برداری است. با این کارت تبادل اطلاعات  بین سیستم‌ها و سازمان‌های مختلف فراهم آمده است.

یعنی اگر کسی بخواهد تسهیلات بانکی و یا گذرنامه دریافت کنند دیگر این کارت پروسه رفت و آمد را کم خواد کرد؟

دقیقا. هم اکنون اگر کسی بخواهد گذرنامه، گواهینامه و یا تسهیلات بانکی دریافت کند باید کارت پایان خدمت خود را ارائه کند. حال با تغییر کارت اطلاعات در بین سرویس‌ها و در پشت صحنه به تبادل گذاشته می‌شود. سیستم وظیفه عمومی با بانک در ارتباط است، سیستم گذرنامه با سازمان وظیفه عمومی لینک برقرار کرده، حتی عمق ارتباطات ما به داخل مدارس و دانشگاه‌ها رفته است تا سهولت کاملی در ارائه فعالیت‌ها صورت گیرد. با توجه به ارتباطات برقرار شده به راحتی می‌توان اطلاعات افراد را به روز رسانی کرد و با برنامه‌ریزی مناسبی گام به جلو گذاشت.

به نظر می‌رسد عملا با چنین اقدامی دست بردن در اطلاعات و یا جعل مدارک به کمترین حد خود تقلیل پیدا خواهد کرد.

به نکته خوبی اشاره کردید. وقتی اطلاعات در پشت صحنه به جریان می‌افتد دیگر جایی برای جعل کارت یا اطلاعات وجود نخواهد داشت چرا که اساسا چیزی در دست افراد قرار ندارد که بخواهند قانون شکنی کنند. قبلا افراد کارت‌های پایان خدمت خود را برای کارهای مختلف به سازمان‌ها ارائه می‌کردند ولی از آنجایی که برخی اقدام به تهیه کارت‌های جعلی کرده بودند سازمان‌ها و نهادهای مختلف مجبور بودند برای تایید اصالت کارت از سازمان وظیفه عمومی استعلام کنند. با این تغییر دیگر خیال سازمان‌ها آسوده خواهد شد و حجم زیادی از کار که مربوط به استعلام ها می‌شد از بین خواهد رفت.

پس با این تغییر می‌توان گفت علاوه بر اینکه امکان جعل تا حد زیادی از بین رفته بلکه هزینه‌های سازمانی و فردی نیز در حد قابل توجه‌ای کاهش یافته است.

بله. چون قبلا تمام اطلاعات در دست ما نبود فرد مجبور می‌شد برای گرفتن تاییدیه کارت خود به محل خدمت خود مراجعه کند که این هزینه‌های بسیاری را برای فرد به همراه داشت. اما اکنون با این تغییر در کارت‌ها دیگر افراد با این مشکل دست به گریبان نیستند و سرعت بسیار بالا رفته است. برای مثال دیگر نیاز نیست کسی برای صدور المثنی کارت خود با این معضل رو به رو شود بلکه به راحتی به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و پس از دوره‌ای کوتاه کارت خود را دریافت کند.

من فکر می‌کنم ضمن اینکه هزینه‌های فردی و سازمانی با این کار کاهش پیدا می‌کند بلکه همگی گام موثری برای صرف هزینه‌های اضافه در کشور است. هم اکنون سازمان وظیفه عمومی در ایجاد دولت الکترونیک پیش رو است و با سرعت در ایفای نقش خود گام بر می‌دارد.

جناب کریمی با توجه به اینکه گفتید سیستمی همه جانبه از اطلاعات در کارت پایان خدمت جدید شکل گرفته آیا نیاز است افراد به مانند کارت ملی با تغییر آدرس به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنند و این موضوع را گزارش دهند یا خیر؟

خیر. وقتی موضوع دولت الکترونیک را مطرح کردیم دقیقا چنین موضوعاتی نیز لحاظ شده است. از آنجایی که در سیستم جدید نوعی تبادل اطلاعات پدید آمده وقتی فرد برای تغییر آدرس به ثبت احوال یا پست مراجعه می‌کند سیستم ما نیز تغییرات ایجاد شده در محل سکونت فرد را دریافت خواهد کرد تا شاید اگر زمانی نیاز بود با فرد ارتباط برقرار کنیم این کار در کمترین زمان ایجاد شود.

در اصل نوعی تبادل اطلاعات در سطح کشور در حال شکل‌گیری است که ما در این زمینه در حال ایفای نقش هستیم.

شما در بین صحبت هایتان اشاره کردید که این تغییر کارت برای برنامه‌ریزی‌های کشور صورت گرفته است. آیا این کار برای برنامه‌های دفاعی دوران احتیاط و ضرورت نیز لحاظ شده است؟

وظیفه اصلی سازمان وظیفه عمومی تامین نیروهای مورد نیاز نیروهای مسلح در زمان‌های مختلف است. ما هم اکنون با وجود اینکه کشور در شرایط صلح قرار دارد این وظیفه را انجام می دهیم .این در شرایطی است که فقط دوره ضرورت 24 ماه در نظر گرفته شده است که از طرف افراد سپری می‌شود اگر نیاز باشد ما احضاری را انجام دهیم باید برابر با قانون آموش‌های لازم  را ارائه کنیم.

حال این کارت جدید خدمت وظیفه نقش خود را در چنین شرایطی به نمایش می‌گذارد. در این کارت نوع آموزش‌های ارائه شده به فرد ثبت خواهد شد و افراد بر اساس آموزش‌هایی که دیده‌اند به کارگیری می‌شوند. چیپ‌های کارگزاری شده در این کارت‌ها قابلیت بالایی در ذخیره کردن اطلاعات دارند. با این اطلاعات افراد به راحتی در اختیار سازمان‌ها قرار می گیرند و به راحتی تقسیم می‌شوند.

ما با کارت‌های جدید دیگر نیاز به برنامه‌ریزی خاصی در زمینه اعزام نیرو در مواقع اضطرار نداریم چرا که اطلاعات به روز است و به راحتی می‌توان آن‌را استخراج کرد. نکته‌ای که ما در کارت‌های جدید لحاظ کردیم این است که از افراد با توجه به توانمندی‌های حال حاضرشان استفاده کنیم. برای مثال فردی 15 سال پیش با مدرک دیپلم به خدمت سربازی آمده بود و  با ادامه تحصیل هم اکنون به یکی از متخصصین پزشکی مبدل شده است. لذا در برنامه‌ریزی‌ها به نحوی کار می‌شود که افراد با عناوین جدیدشان مشغول به فعالیت شوند. اینها از برنامه‌ها و انتظاراتی است که ما از این کارت جدید داریم.

صرف نظر از اینکه ما در بخش احتیاط و ذخیره می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم خدماتی که به افراد ارائه می‌شود به مراتب بازدهی کارت را بسیار بالا برده است.

آیا در زمینه بروز رسانی اطلاعات ارتش و سپاه با شما همگام شده‌اند؟

بله. این طرح به صورت مشترک در تمام نیروهای مسلح اجرایی شده و هم اکنون کارهای خوبی در حال انجام است. طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی یک پروسه دوساله کارت‌های معافیت و پایان خدمت باید به کارت‌های هوشمند تبدیل شوند.

هم اکنون کار برای کارت‌های معافیت آغاز شده

بله. کار در این بخش شروع شده و طبق برنامه‌ این بخش از کار تا اردیبهشت ماه سال 91 به پایان خواهد رسید. بعد از این تاریخ در صورتی که کسی برای تعویض کارت اقدام نکرده باشد کارت وی از درجه اعتبار ساقط و اگر بخواهد خدماتی در کشور دریافت کند با کارت قدیمی که در دستش است دیگر نمی تواند کاری کند.

رنامه ریزی برای این دسته از افراد که به دلیل مشغله یا موارد دیگر از این دست نتوانستند برای تعویض کارت اقدام کنند ندارید؟

ما برای این موضوع هنوز برنامه‌ریزی انجام نداده‌ایم. ما انتظار داریم مردم در تاریخ‌های اعلام شده مراجعه و نسبت به تعویض کارتشان اقدام کنند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ما توان تعویض تمام کارت‌ها را داریم ولی قاعدتا اگر هرچه دیرتر افراد برای تعویض کارت مراجعه کنند از آن طرف دیرتر می‌توانند کارت جدید خود را دریافت کنند. این دسته از افراد با مشکل رو به رو خواهند شد.

هم اکنون بر اساس آمار حاصل تعداد قابل توجهی از مردم به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کرده‌اند اما با این وجود از مردم تقاضا می‌شود تا در زمان تعیین شده خدمات ارائه شده را دریافت کنند.

اما اگر عذری وجود داشته باشد و فرد به هر دلیلی نتواند برای ارائه مدارک و کارت جدید اقدام کند برنامه ریزی برای آنها صورت خواهد پذیرفت و متعاقبا زمان‌بندی خاصی برای آنها اعلام خواهد شد. اما باید گفت از ابتدای اردیبهشت ماه اولویت کاری ما تغییر کارت‌های پایان خدمت خواهد بود و کارت‌های معافیت از اولویت خارج خواهند شد و ممکن است  از زمان تعویضشان طولانی تر شود به طوری که اگر ما طی یک ماه الی 45 روز به صورت عادی اقدام به تعویض کارت می‌کنیم ممکن است طی 2 الی 3 ماه کارت برای این دسته از افراد صادر شود.

پس تعویض کارت‌های پایان خدمت از اردیبهشت ماه کلید خواهد خورد؟

بله. در این مدت باقی مانده امیدواریم نیروهای مسلح اطلاعات خود را در سیستم به روز کنند تا پروسه بررسی اصالت کارت‌ها با سرعت بالایی انجام شود. فکر می‌کنم این کار تا ابتدای اردیبهشت ماه به پایان برسد و ما بتوانیم بعد از این تاریخ زمان‌بندی‌های تغییر کارت‌های پایان خدمت را اعلام کنیم.

شما گفتیتد تا کنون میزان مراجعات بسیار عالی بوده است. حد انتظار شما در مراجعات چه میزان است؟

بر اساس آمار هم اکنون چیزی بالغ بر هشت هزار نفر به صورت روزانه به دفاتر پلیس + 10 مراجعه می‌کنند که ما امیدواریم این آمار به روزی 12 هزار نفر افزایش پیدا کند.

سردار یقینا بسیاری از افرادی که در خارج از کشور اقامت دارند دارای کارت پایان خدمت و یا معافیت هستند. این دسته از افراد برای تغییر کارت خود باید چه کنند؟

ما جلسات متعددی را با وزارت امور خارجه برگزار کرده‌ایم و طی این جلسات دوستان ما در این وزارتخانه تقبل کرده‌اند مدارک افرادی که در خارج از کشور اقامت دارند را تحویل گرفته و به ما برسانند لذا افراد می‌توانند به سفارتخانه محل زندگی خود مراجعه و مدارک خود را تحویل دهند. سفارتخانه نیز با ارسال مدارک دریافت شده به وزارت امور خارجه زمینه را برای رسیدن این اطلاعات به دست ما فراهم خواهند کرد. همین پروسه بعد از صدور کارت جریان خواهد یافت تا اینکه کارت به دست فرد برسد.

با این رویکرد دیگر نیاز نیست افراد به کشور مراجعه کنند. با تسهیلات فراهم شده کار به سادگی انجام خواهد شد و افراد در این زمینه با مشکل خاصی رو‌به‌رو نیستند.

برای کسانی که دانشجو هستند و یا از معافیت تحصیلی در خارج از  کشور بهره می‌برند نیز  دادن اطلاعات لازم است یا خیر؟

اگر فرد دانشجو باشد و یا از معافیت تحصیلی استفاده می‌کند  هیچ‌گونه کارتی صادر نشده و فرآیندی برای آنها طی نخواهد شد اما کسانی که بعد از تعیین تکلیف نظام وظیفه به خارج از کشور رفته‌اند این قاعده برای آنها طی خواهد شد و باید مدارک خود را به سفارتخانه‌ها تحویل دهند.

تعدادی از افراد هستند که کارت پایان خدمت و یا معافیت خود را گم کرده‌اند. پروسه تعویض برای این افراد چگونه خواهد بود؟

برای صدور کارت المثنی به شیوه دیگری عمل می‌کنیم که از گذشته نیز جریان داشته است. افرادی که تقاضای صدور کارت المثنی را دارند باید به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنند و بعد از ارائه مدارک و درج آگهی در روزنامه روند رسیدگی به پرونده خود را آغاز کنند. مدارک به دست ما می‌رسد و نهایتا کارت المثنی برای آنها صادر خواهد شد.

برای کسانی که کارت المثنی می‌خواهند کارت هوشمند صادر خواهد شد تا دیگر نیازی نباشد در پروسه تعویض قرار بگیرد و وقتی دوباره را صرف کنند.

پس برای همین موضوع است که کارت‌های پایان خدمت ازتیرماه امسال برای تمامی سربازان به صورت هوشمند صادر شده؟

بله. ما از تیرماه امسال برای کلیه سربازانی که از خدمت مرخص شده‌اند کارت هوشمند صادر می‌کنیم تا دیگر کارت‌های کاغذی صادر نشود نیازی به طی پروسه تعویض نباشد.

سردار پروسه صدور کارت چگونه است؟

ما از زمان دریافت مدارک رسیدی یک ماهه برای افراد صادر خواهیم کرد. وقتی که مدارک بعد از 24 ساعت به دست ما می‌رسد پیامکی مبنی بر اینکه مدارک فرد را دریافت کرده‌ایم به وی ارسال می‌شود تا فرد خیالش از دریافت شدن مدارک آسوده باشد.

ما تلاشمان بر این است که کارت ظرف مدت یک ماه صادر شود. وقتی که کارت صادر و تحویل پست شد با پیامک بارکد پستی و تاریخ پست به فرد اعلام می‌شود.

اما نکته اینجاست، هرچه ما به زمان پایانی تعویض کارت نزدیک می‌شویم کار فشرده‌تر خواهد شد و یقینا زمان پروسه صدور کارت افزایش خواهد یافت.

یقینا کسی که پرونده تشکیل می‌دهد باید کارت پایان خدمتش را تحویل دهد. اگر در این بازه فرد بخواهد معامله‌ای انجام دهد آیا مجوز قانونی دارد؟

ما به افراد رسید تحویل خواهیم داد که حکم جایگزین کارت پایان خدمت را دارد. یعنی فرد می‌تواند با این رسید و تا زمانی که از اعتبار برخوردار است به معاملات خود بپردازد. اما اگر پروسه صدور کارت طولانی شد افراد می توانند نسبت به تمدید زمان این رسید اقدام کنند و کار خود را از طریق دفاتر پلیس + ۱۰ پیگیری کنند.

ما از مردم تقاضا می‌کنیم که در زمان‌های اعلام شده مراجعه کرده و روندی کاری خود را با اختلال روبه‌رو نسازند.

با سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس