کد خبر 1034200
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
استیضاح ترامپ نمایه

ترور آبراهام لینکلن در آوریل 1865، به شکل ناگهانی معاون او یعنی اندرو جانسون را به ریاست جمهوری ایالات متحده رساند.

محمد رستم پور فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: غیر از دونالد ترامپ که اکنون استیضاحش به شکل عجیبی پیچیده و البته فرسایشی شده، دو رئیس جمهور دیگر ایالات متحده به محکمه استیضاح کشیده شده‌اند. اندرو جانسون در سال 1868 و بیل کلینتون در سال 1998. یکی دیگر هم از ترس و تبعات استیضاح استعفا داده است: ریچارد نیکسون در سال 1974.

1. ترور آبراهام لینکلن در آوریل 1865، به شکل ناگهانی معاون او یعنی اندرو جانسون را به ریاست جمهوری ایالات متحده رساند. جانسون بر اساس گزارش رسانه‌ها و یادداشت‌های تاریخی، یک نژادپرست ضدتجزیه بوده است. جنگ‌های داخلی آمریکا بین شمالی‌ها و جنوبی‌ها که منجر به شورش‌های خونینی در ایالات متحده شد؛ جانسون را مجبور کرد دست به تعدیل اعضای کابینه خود بزند. این کار تنش‌ها را دوچندان کرد و در نهایت به استیضاح او منجر شد. استیضاحی که البته به برکناری او نینجامید.

2. ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بود که در سال 1969 به بالاترین مقام اجرایی آمریکا دست یافت. اما دو سال پس از پیروزی قاطعانه او بر رقیب دموکراتش برای پایان دادن به رسوایی واترگیت مجبور به ترک کاخ سفید شد. واترگیت به لو رفتن ماجرای کار گذاشتن دستگاه‌های شنود در ستادهای انتخاباتی رقیب نیکسون در هتلی به همین نام اشاره دارد. از آنجا که این کار توسط مأموران اف‌.بی‌.آی صورت گرفت و همچنین تحقیقات نشان داد اولین بار هم نبوده است؛ کنگره آمریکا تصمیم به استیضاح نیکسون گرفت. اما او ترجیح داد از ریاست جمهوری آمریکا استعفا دهد.

3. در ایران عموماً این طور تصور می‌شود که رابطه جنسی بیل کلینتون و کارآموز جوان و جاه‌طلب کاخ سفید در سال 1998 یعنی مونیکا لوینسکی سبب استیضاح رئیس جمهور آمریکا شده است. در حالی که این گونه نیست. سال 1994، زنی به نام پائولا جونز، شکایتی علیه رئیس جمهور آمریکا اقامه کرد مبنی بر اینکه کلینتون در سال 1991 (در زمان فرمانداری ایالت کانزاس) او را مورد آزار جنسی قرار داده است. ادعای اولیه او ابتدا رد شد اما پس از آنکه رابطه جنسی کلینتون با مونیکا لوینسکی لو رفت؛ پرونده شکایت جونز دوباره به جریان افتاد. اگرچه در ابتدا نزدیکان رئیس جمهور، ماجرای لوینسکی را کارزاری برای لکه‌دار کردن رئیس جمهور آمریکا می‌خواندند، اما مدتی بعد و با اثبات شواهد جدید، کلینتون به اتهام دروغگویی و لاپوشانی ماجرای رابطه با لوینسکی استیضاح شد و تنها با یک رأی اختلاف، در قدرت ماند.

4. ترامپ به دلیل سوءاستفاده از قدرت در پرونده اوکراین گیت گرفتار شده. اوکراین گیت به ماجرای گفتگوی تلفنی رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور اوکراین اشاره دارد که ترامپ از ولادمیر زلنسکی در مورد فعالیت‌های تجاری پسر جو بایدن، رقیب انتخاباتی او در 2020 تحقیق کرده و در مقابل، به زلنسکی قول داده از بقای او در قدرت در اوکراین حمایت کند. همچنین ترامپ متهم است از تحقیقات کنگره در این باره ممانعت کرده. با توجه به اینکه اکثریت مجلس سنا، جمهوری‌خواه هستند و آنان باید رأی به برکناری یا بقای ترامپ در قدرت بدهند؛ به احتمال زیاد او همچنان رئیس جمهور آمریکا باقی خواهد ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس