تخت روانچی

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ترور سپهبد قاسم سلیمانی را با هدف افزایش تنش در منطقه خواند و گفت: شهادت سردار سلیمانی هدیه‌ای بزرگ از آمریکا به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی منطقه بود.

به گزارش مشرق، «مجید تخـت‌روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، چهارشنبه به وقت محلی در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه عنوان کرد: یک بار دیگر اینجا جمع شده‌ایم تا درباره طولانی ترین بحران جهان یعنی مسئله فلسطین بحث کنیم.

وی عنوان کرد: در روزهای آغازین سال ۲۰۲۰ که مصادف با  هفتاد و پنجمین سالگرد سازمان ملل است، ما باید بار دیگر این سؤال اساسی را مطرح کنیم که چرا شورای امنیت قادر به پایان دادن به چندین دهه اشغال فلسطین نیست؛ چرا برای حفاظت از حقوق اساسی میلیون‌ها فلسطینی داخل و خارج آن کشور اقدام نمی‌کند و چرا با یک رژیم اشغالگر که تمام چهار جنایت اصلی بین‌المللی را نه یک بار بلکه چندین بار مرتکب شده است، مقابله نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

تخت‌روانچی بیان کرد:‌ پاسخ روشن است: آمریکا، از طریق نقض قواعد آمره و اصول اساسی حقوق بین‌الملل، نادیده گرفتن تمام استانداردهای رفتار بین‌المللی و کلیه اصول انسانی و اخلاقی و همچنین با سوء استفاده از جایگاه خود به عنوان عضو دائم شورای امنیت، به طور کامل، نظام‌مند، و بی قید و شرط به حمایت از رژیم اسرائیل می‌پردازد.

* ۴۴ بار استفاده آمریکا از حق وتو برای حمایت از رژیم صهیونیستی

وی افزود: یک مثال روشن در این زمینه ۴۴ بار استفاده آمریکا از حق وتو برای حمایت از اسرائیل است که این رژیم را در ارتکاب جنایات افزونتر و با خشونت بیشتر و در مصونیت کامل گستاخ تر کرده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادامه داد: با این حال، اینها تنها فعالیت‌های بی ثبات کننده آمریکا در منطقه ما نیست. این کشور در تعقیب دشمنی ذاتی خود نسبت به کشورهای مسلمان، به ویژه در خاورمیانه، همچنان به ماجراجویی نظامی در منطقه ما ادامه می‌دهد که آخرین نمونه آن ترور هولناک شهید قاسم سلیمانی و همراهان وی در فرودگاه بین‌المللی بغداد است.

*ترور سردار سلیمانی موجب مسئولیت بین‌المللی آمریکا

تخت‌روانچی گفت: این ترور بزدلانه مصداق بارز تروریسم دولتی و نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل بود و موجب مسئولیت بین‌المللی آمریکا است. ما قاطعانه تمام ادعاهای ساختگی آمریکا برای توجیه این جنایت شنیع، از جمله ادعاهای دروغین که سلیمانی قصد برنامه ریزی برای هدف قرار دادن منافع آمریکا در منطقه داشته را رد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: خود آمریکا به خوبی می‌داند که علاوه بر نقش قاطع خود در مبارزه با داعش در عراق و سوریه، سلیمانی یک سیاستمدار بسیار تأثیرگذار و مورد احترام در منطقه نیز بود. 

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه بدون تردید، این حرکت بسیار تحریک آمیز یک توطئه از پیش طراحی شده با هدف افزایش تنش در منطقه ما بود، اظهار داشت: این ترور، ادعاهای آمریکا را که با تروریسم مبارزه می‌کند، کاملا افشا کرد و نشان داد که این کشور در واقع با کسانی که با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند، می جنگد نه با تروریست‌ها. به این دلیل، شهادت سردار سلیمانی هدیه‌ای بزرگ از آمریکا به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی منطقه بود. 

وی اضافه کرد: تظاهرات عظیم در منطقه در بزرگداشت نقش شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم و محکومیت ترور او و همچنین مشارکت میلیون‌ها نفر در تشییع جنازه او که آن را به دومین بزرگترین تشیع جنازه در تاریخ ملت ما و کل منطقه تبدیل کرد، نشان داد که او تا چه اندازه در کشور و منطقه ما محبوب بود. 

سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و همرزمانشان بامداد 13 دی ماه در طی یک عملیات تروریستی توسط نیروهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند. جمهوری اسلامی ایران پس از این اقدام تروریستی در نامه‌ای به شورای امنیت و سازمان ملل شکایت کرد. ایران همچنین در واکنش، بامداد چهارشنبه 18 دی ماه اقدام به حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین الاسد که از آنجا برای این ترور اقدام شده بود، کرد.

*موثرترین راه برای تضمین صلح و امنیت منطقه، خروج نیروهای آمریکا است

تخت‌روانچی در ادامه سخنان خود در نشست شورای امنیت خاطرنشان کرد: یکی از پیامدهای این ترور بزدلانه این است که منطقه امن‌تر و با ثبات تر از گذشته نیست. در نتیجه، موثرترین راه برای تضمین صلح و امنیت منطقه، خروج نیروهای آمریکا است که حضورشان همواره منشأ بی ثباتی در منطقه ما بوده است. 

وی افزود: شورای امنیت، برای جلوگیری از کاهش مشروعیت و اعتبار خود، از جمله در نتیجه انفعال در برابر موارد روشن نقض حقوق بین‌الملل، مانند سکوت در مورد ترور شهید سلیمانی، باید برای اصلاح اشتباهات گذشته خود در مورد خاورمیانه اقدام کرده و از اقدامات غیرقانونی آمریکا و اسرائیل در کل منطقه جلوگیری کند. 

تخت‌روانچی تصریح کرد: این شورا باید در مورد ماهیت فریبکارانه رژیم اسرائیل نیز هوشیار بوده و اجازه ندهد که این رژیم با مظلوم نمایی تلاش کند اذهان عمومی را از سیاست‌های سرکوبگرانه خود در منطقه منحرف سازد. این دقیقا همان چیزی است که نماینده این رژیم دیروز انجام داد و به جای توضیح اینکه چرا همچنان به نقض قوانین بین‌المللی و نیز اقدامات غیرانسانی خود در سرزمین‌های اشغالی ادامه می‌دهد، از طریق برخی اطلاعات ساختگی، اتهاماتی را متوجه کشور من کرد که من آنها را کاملا رد کرده و شایسته پاسخ نمی‌دانم. 

وی در پایان گفت: البته تصادفی نبود که در یک حرکت هماهنگ، نماینده آمریکا نیز به طور کامل درباره موضوع جلسه یعنی مسئله فلسطین کاملاً سکوت کرد و به جای آن به توجیه اقدامات غیرقانونی اسرائیل پرداخت و هماهنگ با آن رژیم، مطالب ساختگی در مورد کشور من گفت که من آنها را کاملا رد می‌کنم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • SY ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    4 1
    به به اقای تخت روانچی چه معادلات سختی را مکشوف نمودند
  • خسارت محض IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    6 1
    خون حاج قاسم عزیز تاوان افتضاح برجام بود.
  • DE ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
    3 1
    آمریکا در حمایت از اسرائیل، ۴۴ بار از حق وتو استفاده کرده است/ قانون وتو از قانون جنگل بدتر است.
  • حسن IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    0 0
    اقای تخت روانچی چرا امریکا ومنافقین فقط افراد انقلابی را ترور می کنند سراغ شما اقایان دیپلمات نمی ایند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس