روحانی نمایه

در شرایط فعلی به نظر "جنجال درمانی" بهترین گزینه برای گریز از مسئولیت است و رادیکال شدن سخنان رئیس‌جمهور در این چارچوب قابل تحلیل است.

سرویس سیاست مشرق - ادبیات سخنان رئیس جمهور در ماه‌های اخیر به سمتی متمایل شده است که چالش‌های بسیاری را در فضای رسانه‌ای - سیاسی ایجاد کرده است. یک هفته پیش از حوادث آبانماه ایشان با حمله به قوه قضائیه عملکرد آن در برخورد با فساد را مورد انتقاد قرار دادند و آن را بیشتر یک تبلیغات رسانه‌ای دانستند تا فعالیت واقعی؛ در یک هفته اخیر نیز رئیس جمهور با دو اظهار نظر خود همان خط قبلی را در پیش گرفته است. نخست که در سخنانی خواستار تشکیل دادگاه ویژه برای تمام مسببین سانحه هوایی شدند و در ادامه نیز به عنوان رئیس جمهور با متهم کردن شورای نگهبان به برخورد جناحی به رد صلاحیت‌ها اعتراض کردند.

بحران سازی و ایجاد تنش برای انحراف افکار عمومی، فرار از پاسخگوی، مظلوم نمایی، بقا در قدرت، مشغول ساختن مخالفین و دیگر موارد این چنینی، از روندهای معمول در دنیای سیاست است که نمونه‌های فراوانی را در جهان می‌توان یافت. اما سؤال این است که آقای روحانی در شرایط کنونی به کدام دلیل قصد تند کردن فضای سیاسی و ایجاد تنش را دارند؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

۱- بسته شدن راه مذاکره با آمریکا

ایده اصلی دولت آقای روحانی از ابتدای شکل گیری تا امروز مذاکره و گرفتن امتیاز از طرف مقابل در برابر دادن امتیاز بوده است تا به قول خودشان سرمایه خارجی جذب گردد و با رفع تحریم‌ها اقتصاد رونق یابد. با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷ تا کنون اوضاع به حالت پیش از این مذاکرات بازگشت و رفته رفته تیم دولت و جناب رئیس جمهور به این نتیجه رسیدند که نیازمند مذاکره مستقیم با آمریکا هستند که در برهه‌های مختلف پالس‌هایی از روحانی و دیگران دیده می‌شود.

در ماه‌های پیش از آبان رئیس جمهور تلویحاً از مذاکره مستقیم با آمریکا استقبال کرده بود. رئیس جمهور در شهریورماه ۹۸ می‌گوید: «امروز در شرایطی که ما هستیم یعنی شرایط فشار دشمن بر ما؛ راهی جز توسعه کشور و رونق تولید و بالا بردن تولید و همکاری بیشتر نداریم البته دولت برای حل مشکلات از هیچ مسیر و طریقی کوتاهی و دریغ نمی‌کند بنده معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کنیم اگر بدانم به یک جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد می‌شود و مشکلات مردم حل می‌شود من دریغ نخواهم کرد اصل منافع ملی ملت ما است.»[۱]

رئیس جمهور در ۱۹ آبان ۹۸ نیز می‌گوید: «هر جا بتوانیم از طریق مذاکره مشکل شما مردم را حل کنیم یا آن را کاهش دهیم من به عنوان رئیس جمهور منتخب شما یک ثانیه صبر نخواهم کرد با اینکه می‌دانم کار بسیار سختی است.»[۲]

پس از اعتراضات آبانماه برآورد طرف مقابل از اوضاع داخلی ایران تغییر کرد و تمایل آنان برای مذاکره کاهش یافت و حتی سفر رئیس جمهور به ژاپن نیز چاره کار نبود. اما آمریکا اقدامی را انجام داد که دیگر هیچ راهی برای مذاکره به هیچ نحوی باقی نگذاشت. آمریکا با ترور شهید قاسم سلیمانی عملاً وارد رادیکال‌ترین نوع برخورد با جمهوری اسلامی شد و تنش‌ها به بالاترین سطح خود پس از انقلاب رسید. احتمالا در این شرایط است که آقای رئیس جمهور مواضع رادیکالی برای برون رفت از این بن بست سیاسی خود اتخاد کرده است.

بیشتر بخوانید

فیلم/ توری که ترامپ برای ایران پهن کرده است

ترامپ امید به تسلیم ایران دارد

۲- مکانیسم ماشه و کور شدن آخرین کورسوی امید

روز ۲۴ آبان «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فعال شدن مکانیسم ماشه را اعلام کرد [۳]. مکانیسم ماشه روندی است که طی آن اگر طرفین به نتیجه‌ای برای حل اختلاف نرسند نهایتاً به بازگشت تحریم‌های شورای امنیت منتهی خواهد شد. دولت دوازدهم پس از خروج آمریکا بارها و بارها به اروپا امید بست و این به دنبال ادامه برجام با اعضای باقی مانده بود و در یکسال و نیم پس از خروج آمریکا مذاکرات و طرح‌های مختلفی پیشنهاد و اجرا شد که هیچ کدام به نتیجه دلخواه نرسید اما دولت هرگز حاضر به خروج از برجام نشد و همچنان مذاکرات خود با طرف‌های اروپایی را ادامه داد. اما با اعلام رسمی فعال شدن مکانیسم ماشه این نقطه امید نیز برای دولت به خاموشی گرایید و دیگر راهی برای بازگشت به برجام و سود بردن احتمالی از آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

۳- حوادث آبانماه و مطالبات بی پاسخ

پس از اعلام گران شدن بنزین در آبانماه ۹۸ اعتراضاتی به وجود آمد که از نظر خشونت بی سابقه بود و علاوه بر تعداد کشته‌های بالا، خسارات مالی زیادی را به اموال عمومی وارد کرد. طرحی که مسئولیت مستقیم آن با دولت بود و تمام مسائل پیرامون آن را رئیس جمهور و اعضای دولت باید پاسخ دهند. مطالبه‌ای که قریب دو ماه است هیچ تلاشی در جهت برآورده سازی آن صورت نگرفته است. با توجه به اتفاقات اخیر (ترور حاج قاسم) کمی از فشار افکار عمومی به دولت در این مسئله کم شد اما؛ به نظر می‌رسد این مسئله‌ای است که نمی‌توان از زیر بار آن به راحتی گذشت. با فروکاسته شدن موج‌های خبری این روزها، طبیعتاً دوباره این مطالبه برای پاسخ گویی به وجود خواهد آمد. دولت و در رأس آن شخص رئیس جمهور به نظر متوجه این امر هستند که برای گریز از این گردباد باید مطالبات و امواج جدید خبری ایجاد گردد.

۴- اوضاع نابه سامان اقتصادی و کاهش محبوبیت دولت

بر همه آشکار است که اوضاع اقتصادی کشور در شرایط نامناسبی قرار دارد و دولت ایده روشنی جز مذاکره برای بهبود این شرایط ندارد. ایده‌ای که در طول شش سال گذشته پیگیری شده است و اکنون به بن بست رسیده است. مروری بر چند شاخص مهم اقتصادی در دولت دوازدهم. [۴]

 محبوبیت دولت در یک سال گذشته به شدت کاهش یافته است. برای رهایی از این وضع، به نظر انحراف افکار عمومی به مسائل داغ و جنجالی بهترین راهکار است که دولتمردان و آقای رئیس جمهور در برهه‌های مختلفی به این حربه دست زده‌اند.

۵- جنجال آفرینی؛ راه پیروزی انتخابات

فضای کشور رفته رفته وارد فضای انتخابات می‌شود. تجربه نشان داده است در انتخابات‌ها راه پیروزی تند کردن فضای سیاسی و سپس ساختن دوقطبی‌هاست. از دو قطبی آزادی-اسارت گرفته تا دو قطبی مذاکره-انزوا طلبی، به نظر می‌رسد تند کردن فضای سیاسی و جنجال آفرینی، راهبرد دولتمردان و حامیان اصلاح‌طلبش در ماه‌های منتهی به انتخابات خواهد بود.

فرجام سخن

دولت و آقای رئیس جمهور در نقطه حساسی از حیات سیاسی خود قرار دارند. از طرفی برجام که رئیس جمهور آن را چون کوهی که برسر منتقدان آوار شده است تعبیر کردند [۵]، آخرین تیر خلاص نیز به سمتش شلیک شده است و از طرفی دیگر سیاست‌های اقتصادی دولت مانند دلار ۴۲۰۰ تومانی، گران کردن بنزین نیز به جای تعدیل وضعیت موجود باعث تشدید تورم و تلاطم اقتصاد شده است؛ در حوزه سیاسی نیز مطالبات برای پاسخ‌گویی در قضایای مختلف بالا رفته است. در این چنین شرایطی به نظر "جنجال درمانی" بهترین گزینه برای گریز از مسئولیت است و رادیکال شدن سخنان رئیس جمهور در این چارچوب قابل تحلیل است. علاوه بر این، به نظر نمی‌رسد که این آخرین باری باشد که رئیس جمهور اینطور سخنان را بگویند و انتظار می‌رود در یک سال آینده نیز این راهبرد کلان پیگری شود و صحبت‌هایی حتی رادیکال‌تر از آن نیز خواهیم شنید.


۱- http://fna.ir/dbw۸lh

۲- khabaronline.ir/news/۱۳۱۹۷۰۶

۳- https://www.yjc.ir/۰۰UFOy

۴- http://farhikhtegandaily.com/news/۳۳۴۹۰/

۵- https://www.farsnews.com/news/۱۳۹۸۰۷۲۴۰۰۰۱۱۲/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    111 6
    به آخر خط خیلی نزدیک شد حسن آقا! قبل از ایستگاه آخر مجبوری از قطار پیاده شی
    • جبهه بحق اصلاحات IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      7 119
      صد هزاران درود بیکران بر این مرد شریف و بزرگوار . روحانی یعنی عشق خالص . ان شاالله با دکتر روحانی تا برجام تکمیلی و ادامه راه عدالت و رونق اقتصادی .
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      46 6
      عصبانیتش به این دلیل هرکاری با مردم و مملکت کردن کسی نگفت چراااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • مهربان IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      65 5
      اعتماد به بیگانگان ودوری جویی از مردم و وجود مشاوران تنگ نظر ،همه از کجروی های دولت است
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      38 2
      این جبهه بحق... ان شاالله با دار و دسته اینا محشور شی تا معنی حرفت رو بفهمی!!!
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      35 3
      زالو بندازه رو بدنش ، عصبانیتش درست میشه ، ظاهرا کبدش هم مشکل داره
    • محمد IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      19 2
      اگر اقا روحانی به خدا وملت بزرک ایران اعتقادواعتماد داشت نه به غرب وامریکا الان این ورشکستگی وبد بختی نبود.
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      1 18
      اتفاقا جناب دکتر پرزیدنت روحانی خیلی با تدبیرند
    • ایران IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
      14 1
      حسن روحانی وداردسته اش به پایان راه رسدهند قابل توجه اصلاطلبان نادان وغربگرا
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    35 4
    دوباره بدون آنکه هیچ اتفاق تازه ای افتاده باشد قیمت دلار بالا رفت. داستان چیست؟
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
      10 1
      داستان جبهه نفوذ کدخدا ست که هر وقت میبینند زندگی مردم داره اروم میشه ،شعله اتش دلار رو بالا میبرند!
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    50 3
    مال شبحه، حب دنیا باعث قتل تو شد صلی الله علیک یا اباعبدالله
    • نازنین IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      3 26
      شبهه درسته نه شبحه خیلی بیسوادی
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    52 5
    دم آقای روحانی گرم که توی همه چی بالاست: نرخ تورم، ضریب جینی، قیمت طلا، سهولت کسب و کار(فقط افغانستان کمی بالاتر است)، رشد قیمت مسکن و درصد بیکاری!!!
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    39 2
    برای فرار از پاسخگویی
  • پری مجرد48ساله IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    53 5
    آقای روحانی این چه قرشمال بازیه که راه انداختی مردم بیکارند نان خوردن ندارند
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    52 5
    امیدوارم از این عصبانیت بمیرد
  • فاطیما IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    62 11
    وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    41 2
    پیش افتاده ، پس نیفته
  • نیلوفر IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    43 5
    دمت گرم مشرق قهرمان ای مشرق بت شکن بت بزرگ و بشکن
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    53 7
    روحانی هیچ دستاوردی برای کشور نداشته آنها برای اینکه هیچ خانه برای ملت نساخته اند افتخار می کنند.
  • محمد IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    73 6
    خاک جهنم بر سر دولت روحانی. وضع کسب و کار کشور همسنگ کشورهای جنگ زده مثل عراق و افغانستان است. به خدا اگر با کل ناتو درگیر می شدیم تا این حد زیر فشار نمى رفتیم که دولت بى خاصیت غرب زده روحانی گرفتمان کرده. پاکستان با 200 میلیون جمعیت، بدون منابع زیرزمینی، بدون قطره ای نفت، بدون یک مترمکعب گاز وتحت تحریم آمریکا به خاطر اشتراک با چین ، وضعش از ایران بهتر است. فاجعه قرن توسط دولت بى عرضه روحانی در ایران رقم خورد.
    • پری مجرد48ساله IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      24 4
      احسنت
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    23 4
    عجیبه والله. من زمان صدام اواخر دولتش رفتم عراق.موقعی که عراق تحریم بود و نفت در برابر غذا حاکم بود.بخدا اوضاع مردم عراق به بدی الان ایران نبود. اولا قیمت کالاهای اساسی همه شهرها و همه مغازه ها یکسان بود. ثانیا امنیت روحی روانی هم به چشم می اومد اقلا! یعنی اوضاع فعلی ایران بدتر از اون وقت عراقه؟ اصلا دولت کاری به قیمت کالاها نداره. اصلا نظارتی وجود نداره. مگه میشه؟ ما که از دو سال قبل گفتیم هدف روحانی مجبور کردن نظام به مذاکره ست.در این میون شورش و آشوب های خیابانی معترضین برای این دولت عالی و راه نجاته.
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    32 4
    دامادشو رد صلاحیت کردید باید منتظر و شاهد رادیکال تر از اینهم باشیم...خواهشن روی رد صلاحیت داماد ایشون تاکید کنید و بیشتر از این رسانه ای کنید و پتکی باشه سر حسن روحانی
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    16 2
    بهتر است بهانه به دست دشمن ندید .. البته شاید عمدی باشه
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    22 1
    امار ها نشانگر اقتصاد اسف بار ایران است و اقای روحانی مدعی گل و بلبل بودن اقتصاد . قضاوت مردم هم حاکی از وضعیت بسیار بد اقتصادی است. حال مجلس و یا هر نهاد دیگری چه مسئولیتی دارد . ملت در تعجب است
  • DE ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    26 3
    روحانی عصبانی شده است "جنجال درمالی" راهبرد کلان رئیس‌جمهور برای عبور از بحران عملکرد و انتخابات
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    31 4
    براي اين بابا چرا فعل جمع بکار مبريد ؟ قد وقوارش به اين حرفها نمياد
  • مهدی IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    7 41
    بیایید قدری منصف باشیم اگر قدری منصفانه به نمودارها توجه کنید دریابیم که تا اردیبهشت97 همه چیز درست پیش رفته ناگهان با وضع تحریم ها اوضاع به هم ریخته. منصفانه نیست برای از میدان خارج کردن رقیب به منافع ملی ضربه بزنیم.
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      11 1
      خود آقای روحانی در زمان انتخابات سال 92 میگفت که علت اصلی مشکلات اقتصاد کشور ، سوءمدیریت است و نه تحریم ها ! پس مطابق صحبت خود ایشون ، مشکلات اقتصادی الان کشور ، به خاطر بی لیاقتی و بی مسئولیتی دولت آقای روحانی هست!
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
      7 1
      روحانی باید پاسخگو باشد که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد ؟!
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    6 1
    عصبانی باش و خخخخخخخ
  • ناشناس DE ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    8 1
    خشم اقای روحانی فقط مصرف داخلی دارد و در خارج از کشور به قهقهه و خنده های بلند مبدل میشود بقول غربی ها تمامی این سخنان مصرف داخلی دارد !! دولت اقای روحانی تنها راه پیشرفت کشور را تسلیم دو دستی کشور در مقابل بیگانگان میداند و هیچ اعتمادی هم به توانایی جوانان ایرانی ندارد و حتا حاضر است به هر کاری دست بزند تا به آغوش ترامپ بیفتد و به غربی ها هم پیام علاقه خود به مذاکره را مکررا داده است و تلاش دارد که موانع مذاکره با غرب را بردارد تا راه مذاکره باز شود و حتا بعد از امضای برجام صحبت از برجام های دیگر بود که با افتخار و شادی از آن ها سخن میگفت ! به نظر می‌رسد که اولین مانع سر راه مذاکره ذلت بار با غربی ها برداشته شد و آن هم شهادت سردار سلیمانی بود که حتا نماینده اصلاح طلب تبریز اقای بیمقدار بلافاصله بعد از ترور نا جوانمردانه امریکا ، میگفت که حالا وقت آن رسیده است که مذاکره را بدون اتلاف وقت شروع کنیم
  • رضا ID ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    7 1
    حسن جوم...دیدید...حسين فهميده را از ما گرفتید....خدا قاسم سلیمانی را برای ما داد...
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    8 1
    در ضمن با این بی تدبیر و امیدش مردم رو به خاک سیاه نشانده.گرانی بنزین وغیره. نمی تونی از مردم عذر خواهی کن برو بگذار کار بلدش بیاد
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    8 1
    برو خدا رو شکر کن رهبر عزیزمان پشت هست وگرنه همین مردم چپت میکردند
  • غفور IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    10 1
    شما اگر ادم بودی و مدیریت داشتی که نداری حداقل جلو گندکاری های داداشتو میگرفتی
  • علی IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    2 1
    تا زمانیکه اگاهی و معرفت و دانش این جامعه زیاد نشود وضعیت مملکت همین است بودند ادمهایی که جانشان را برای این ملت و مملکت فدا کردند که وضعیت درست شود ولی نشد
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    3 1
    همینکه تا دو سال دیگه تحملت می کنیم کلاهت را به هوا بینداز. صبرمان در بی کفایتی سایر مسئولین لبریز شده است. نمی گذاریم انقلاب اسلامی را با سیصد هزار شهید خراب کنید.
  • مهدی IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    3 2
    اگر رئیسی بیا دلار می‌کند 8000 تومان.. الان چنده؟. اگر رئیسی بیاد کشور وارد جنگ می‌کند الان شما چی کردید؟. اگر رئیسی بیاد مردم فقیر میشن الان وضع چه جوره؟. رئیسی قاتله سال 60 خیلی ها را اعدام کرده (منافقین ودر دسته رجبی و... ) رئیسی فلانه رئیسی فلانه.... شما دولت بی کفایت چه جور. سر مردم از همه جا بی خبر کلاه گذاشتید والان به ریششان می‌خندید. مردم باید با بصیرت شوند مردم باید تاریخ رو ببینند. خدا لعنت کند شما را که مردم را محتاج نان شب کردید. اگر مثل رهبری دلسوز مردم بودید این بلاها سر مردم نمی آوردید خائن ها.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    3 1
    بابا ایول اقای روحانی همه چیز ترکوندی هم اقتصاد و هم سیاست و هم پاسبورت ایرانی را هم تعامل با دنیا را هم غیرت را هم ثروت را هم ترقه را هم تا ....احسن
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    3 1
    سلام باید وسیله ای برای پاسخگویی دولت یازده ودوازده فراهم کرد یا از طریق قوه قضائیه واگر نشد خود مردم به حساب این نفوذی ها خواهند رسید
  • احمد IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    4 0
    خودکرده را تبدبیر وامید نیست
  • احمد IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    3 0
    یاداین فرمایش معصوم (ع) برای انسان تداعی میشود که فرمود : اگر انسان برغیر خدا توکل کند خدا وند آن فرد را به او واگذارد
  • مجید IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    2 0
    این اقا چه چیزی برای خوشحالی دارد که بخواهد خوشحالی کند نه گلابی رسید نه جان کری کاری کرد.عصبانیت نشان شکست برنامه بوده ودنبال مقصر داخلی میگردد.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    2 0
    همه مردم ایران عصبانی هستند از غارت پول نفت و گدا شدن مردم و دشمن بازی
  • US ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    2 0
    فرمودند: ای آمریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر... ظاهرا باید به برخی از داخلی ها هم همین رو گفت... مرگ بر منافق
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    0 0
    دولت باید برای خدا کار کند ته کدخدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس