کمیته ملی المپیک

اگرچه اساسنامه کمیته بین‌المللی المپیک تاکید دارد تعداد فدراسیون‌ها و قهرمانان المپیکی در مجمع باید تعداد بیشتری داشته باشد، اما به نظر می‌رسد این موضوع رعایت نشده است.

به گزارش مشرق، در نشست مجمع عمومی کمیته ملی المپیک که روز دوشنبه 30 دی‌ماه برگزار شد، مصوبات زیادی به تایید اعضا رسید که یکی از آنها اضافه شدن فدراسیون‌های نجات غریق و کارگری به مجمع عمومی بود؛ اگرچه این 2 رشته المپیکی نیستند و در بازی‌های آسیایی نیز حضور ندارند.

بیشتر بخوانید:

رئیس آمریکایی در فدراسیون ورزشی چه می‌کند؟

این موضوع در مجمع عمومی توسط محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا نیز مورد نقد قرار گرفت اما اعلام شد روسای این دو فدراسیون از مدت‌ها قبل درخواست خود را به هیات اجرایی داده و با موافقت اعضا، این 2 هم به عضویت مجمع عمومی درآمدند.

در حالی 2 عضو جدید به مجمع کمیته اضافه شدند که مشخص نیست براساس کدام ماده اساسنامه می‌توانند این عضویت را داشته باشند چرا که در اساسنامه به صورت شفاف مشخص شده‌ کدام فدراسیون‌های ملی می‌توانند در مجمع حضور داشته باشند.

محسن رضوانی در گفت‌وگو با فارس در این باره اظهار داشت: این موضوع را پرسیدم. ورزش‌هایی که مسابقات جهانی دارند می‌توانند در مجمع عضو شوند. با توجه به رقابت‌های جهانی هر دو رشته و تایید هیات اجرایی و مجمع عمومی، این عضویت صورت گرفته است.

* اسامی اعضای مجمع طبق اساسنامه

ماده 5 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی به مجمع عمومی اختصاص دارد و توضیحاتی را درباره اعضای مجمع ارائه می‌دهد.

ترکیب اعضای مجمع به شرح زیر است:

الف: هر ایرانی که عضویت کمیته بین‌المللی المپیک را داشته باشد.

ب: 6 نفر از میان قهرمانان فعال یا بازنشسته‌ای که از آخرین حضورشان در المپیک بیش از 3 دوره نگذشته باشد. حداقل 2 نفر از این بین باید زنان باشند.

پ: رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیات‌رئیسه هر فدراسیون ملی عضو فدراسیون‌های بین‌المللی که رشته آنها بر مبنای آخرین تصمیمات کمیته بین‌المللی المپیک در برنامه بازی‌ها قرار می‌گیرد.

ت: رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیات رئیسه فدراسیون‌های ملی که رشته‌شان در المپیک نبوده اما در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کنند.

ث: رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیات‌رئیسه فدراسیون‌های ملی که رشته‌شان ریشه در فرهنگ غنی ایران دارد.

ج: اعضای هیات رئیسه کمیته ملی المپیک

چ: یک نفر از بین مربیان و داورانی که در بازی‌های المپیک شرکت کرده‌اند.

ح: یک نفر نماینده از بین روسا یا دبیران کل ایرانی فدراسیون‌های بین‌المللی یا کنفدراسیون آسیا که توسط کمیته بین‌المللی المپیک به رسمیت شناخته می‌شوند.

خ: روسای تشکل‌ها و فدراسیون‌هایی که چندین رشته ورزشی مورد تایید کمیته بین‌المللی المپیک را تحت پوشش دارند و نیز مسئولان سازمان‌ها و نهادهای ورزشی کشور که متعهد به ارتقاء میزان اثربخشی کمیته بوده و یا خدمات چشمگیری را ارائه می‌دهند که به شرح زیر است:

1. وزیر ورزش

2. 5 نفر از بین کارشناسان خبره

3. رئیس کمیته پارالمپیک

4. رئیس آکادمی ملی المپیک

5. رئیس فدراسیون پزشکی - ورزشی

6. رئیس فدراسیون ورزش همگانی

7. رئیس فدراسیون ورزش مدارس

8. رئیس فدراسیون ورزش دانشگاهی

9. یک نفر نماینده باشگاه‌ها

10. یک نفر نماینده ورزش نیروهای مسلح

* تبصره‌ای که رعایت نشد

به گزارش فارس، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) همواره به تعداد اکثریت اعضای المپیکی مجمع اشاره دارد. این در حالیست که نگاه کوتاه به مجمع عمومی نشان می‌دهد این موضوع نقض شده است. با اضافه شدن 2 عضو جدید، تعداد اعضای غیرالمپیکی بیشتر هم خواهد شد.

تبصره یک می‌گوید: فدراسیون‌های وابسته به فدراسیون‌های بین‌المللی که رشته آنها در برنامه بازی‌های المپیک قرار دارند به علاوه اعضای ایرانی کمیته بین‌المللی المپیک و نیز قهرمانان المپیک عضو مجمع باید اکثریت آرا را تشکیل دهند.

محمد علیپور رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی و عضو هیات اجرایی در گفت‌وگو با فارس درباره اضافه شدن این 2 فدراسیون، اظهار داشت: ما 2 مدل عضویت داریم؛ یکی اینکه افراد حقوقی و حقیقی علاقمند با تایید هیات اجرایی عضو مجمع شوند اما بدون حق رای. نکته دیگر اینکه مجمع می‌تواند عضو بگیرد اما این نکته را باید در نظر بگیریم که تعداد رشته‌های المپیکی و قهرمانان باید بیشتر باشد.

با توجه به صحبت‌های علیپور، نگاهی کوتاه به اعضای مجمع نشان می‌دهد تعداد ورزش‌های المپیکی و قهرمانان کمتر از سایر اعضای مجمع است و همین خود اساسنامه را نقض می‌کند. مجمع عمومی کمیته ملی المپیک روز دوشنبه با 66 نفر تشکیل جلسه داد؛ این در حالی است که 26 فدراسیون المپیکی با 6 قهرمان، جمع 32 نفره را تشکیل می‌دهند و تعدادشان از نصف اعضای مجمع هم کمتر است. با اضافه شدن 2 فدراسیون جدید این اختلاف حتی بیشتر هم می‌شود که اتفاقی شائبه برانگیز است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس