پروژه نئوم

بن‌سلمان برای اجرای پروژه جزیره خیالی «نئوم» اقدام به تبعید اجباری و آواره کردن بیش از ۲۰ هزار سکنه منطقه محل اجرای این پروژه کرده که با اعتراض و مقاومت اهالی آنجا روبرو شده است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری خلیج‌آنلاین از چند روز گذشته اهالی قبیله «الحویطات» در شمال غربی عربستان٬ کمپین گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی آغاز و در آن اعلام کرده‌اند که زمین‌های خود را برای ملحق کردن به پروژه جزیره «نئوم» نمی فروشند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی مطابق آنچه در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۷ اعلام کرده بود٬ در تلاش برای بنای شهر «نئوم» در نزدیکی دریای سرخ به عنوان نمای تمدنی عربستان است.

بیشتر بخوانید:

بررسی سیاست خارجی عربستان در منطقه

کمک گرفتن عربستان از اسرائیل در پروژه «نئوم»

عربستان امیدوار است با پروژه جزیره «نئوم» که مساحت کلی آن به ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع می‌رسد و ۴۶۰ کیلومتر مربع آن در ساحل دریای سرخ امتداد دارد٬ در زمینه فناوری و تکنولوژی٬ جایگزین دره سیلیکون و در زمینه رفاه٬ جایگزین هالیوود و در زمینه گردشگری و مکانی برای گذراندن تعطیلات٬ جایگزین ریویرای فرانسه باشد.

اما اهالی قبیله «حویطات» تاکید کرده‌اند که هرگز زمین‌های خود را ترک نمی‌کنند و این مکان تاریخی اجداد آنهاست.

این قبیله در عربستان از ساحل دریای سرخ آغاز شده و تا ارتفاعات کوه سرسبز (جبال السروات)کشیده می‌شود.

۵۰۰ میلیارد دلار از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان به پروژه «نئوم» اختصاص یافته و طبق آنچه که ریاض اعلام کرده قرار است این شهر یکی از پایتخت‌های اقتصادی و علمی جهان باشد.

این پروژه در ۹ بخش سرمایه‌گذاری اختصاصی متمرکز شده و شامل چشم‌انداز انرژی و آب٬ حمل ونقل٬ فناوری بیوتکنولوژی٬ غذا٬ علوم فنی و دیجیتال٬ صنعتی شدن٬رسانه‌ها و تولیدات رسانه‌ای٬ گردشگری و رفاه و معیشت است.

بزرگی این پروژه تا حدی است که طبق اطلاعات رسانه‌ها ساکنان قبیله الحویطات را مجبور می‌کند تا منطقه خود را در ازای دریافت غرامت ترک کنند.

اما اهالی این منطقه از دوشنبه شب گذشته (۱۳ ژانویه) کمپین گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی در رد ترک محل سکونت خود به راه انداخته‌اند.

اهالی قبیله الحویطات یک کلیپ ویدئویی در توییتر منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد یک مسئول سعودی را احاطه کرده و به او می گویند که پیغام آنها را مبنی بر اینکه هرگز منطقه خود را ترک نمی‌کنند به بن سلمان و دولت عربستان برساند.

کاربران نیز از آنها حمایت و اعلام کردند که ماندن در زمین پدران و اجداد٬حق طبیعی اهالی این منطقه است و به چه حقی بیش از ۲۰ هزار نفر را به اجبار آواره و زمین های آنان را تصرف می‌کنند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز در جولای گذشته به گزارشی طولانی از مشکلات و چالش‌های مربوط به عملی کردن پروژه جزیره «نئوم» پرداخت که از جمله این مشکلات٬ آواره کردن اجباری بیش از ۲۰ هزار سکنه این منطقه بود.

در این گزارش آمده که طبق اطلاعات افراد آگاه٬ اجرای پروژه نئوم٬ هزینه‌ای دارد که عربستانی که اخیرا از کسری بودجه رنج می برد از عهده آن بر نمی‌آید؛ تا جایی که ریاض در مرحله آغازین این پروژه به وام گرفتن روی آورده است.

یکی دیگر از چالش‌های پروژه نئوم مربوط به این است که سعودی ها برای اجرای آن٬ به مشاوران خارجی اعتماد کرده اند؛ عربستان به عنوان یک دولت جوان تا سال ۱۹۵۷ هیچ دانشگاهی نداشت و از نظر تاریخی٬ فاقد تجربه و تخصص در برنامه‌ریزی و مهندسی و مدیریت بوده و پس از آن چندین دهه است که به شرکت‌های مشاوره خارجی روی آورده است.

وال استریت ژورنال اضافه کرد که این پروژه کاملا خیالی بوده و ولیعهد عربستان در تلاش برای ساختن جزیره‌ای رویایی در یک منطقه خالی از منابع است که چیزی جز نور خورشید و ماسه ندارد.

طبق مستنداتی که این روزنامه آمریکایی به آن دست یافته٬ شرکت آمریکایی «مکنزی» یکی از شرکت‌هایی است که طراحی و برنامه ریزی این شهر را بر عهده گرفته و با گروهی از کارشناسان و متخصصان در حال بررسی این موضوع است که چگونه یک منطقه بیابانی بی آب و علف را تبدیل به یکی از بهترین مکان‌های زندگی در جهان طبق خواسته بن‌سلمان بکنند.

مستندات این روزنامه همچنین نشان می دهد که با بهره مندی از بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی برای هرفرد می توان در این شهر زندگی کرد و افرادی خیلی مرفه امکان زندگی در اینجا را دارند.

همچنین طبق گزارش مذکور٬ دولت عربستان برای اجرای این پروژه٬ قصد دارد بیش از ۲۰ هزار نفر را که بیش از چندین نسل در اینجا ساکن بوده‌اند٬ به زور جابجا کند. وال استریت ژورنال افزود که طبق برنامه ریزی گروه مشاوره بوستون٬ این کار تا سال ۲۰۲۵ طول خواهد کشید؛ اما بن‌سلمان خواسته تا سال ۲۰۲۲ آن را انجام دهند.

این روزنامه آمریکایی گزارش داد که ساکنان منطقه ای که قرار است پروژه نئوم در آنجا اجرا شود٬ نگران جابجایی اجباری و آوارگی هستند و یکی از آنها گفته که این کار یعنی تکه تکه کردن کامل جامعه ما که مانند مرگ است.

طبق اطلاعات این روزنامه٬ در سال ۲۰۱۷ و پس از اعلام پروژه نئوم٬ شاهزاده فهدبن سلطان به این منطقه سفر کرده بود که وقتی ساکنان آن از وی پرسیدند که آیا مجبور به تبعید اجباری خواهند شد٬ اظهار کرد که نمی‌تواند کمکی به آنها بکند.

در رابطه با چگونگی شکل گرفتن این ایده در ذهن محمد بن سلمان باید بگوییم که وی حدود ۴ سال قبل که به دنبال راهی برای اصلاح اقتصاد کشور خود بود از طریق نقشه گوگل ارث متوجه شد که شمال غرب این کشور یک منطقه خالی است.

پس از آن ولیعهد عربستان به این منطقه رفت و دریافت که حرارت در این منطقه به صد درجه سانتی گراد می رسد؛ اما در زمستان روی کوه های آن برف می نشیند. وی در ژانویه ۲۰۱۷ و در نشست شورای نیوم، طرح بلندپروازانه خود را در بنای این شهر به عنوان بزرگترین شهر جهان از نظر درآمد سالانه برای هر فرد مطرح کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    7 19
    این حرام زاده بدجوری تخت ریاست غصبی برایش مزه کرده ... و آنقدر احمق است که نمیداند عربستان تا چند سال دیگر توسط دولت اسلام محمدی اشغال و شیعه خاهد شد و خود این جنایت کار کثیف زن پرست به دوزخ خاهد رفت
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
      1 22
      اشغال نه فتح اشغال بار منفی داره!
  • نجیب US ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    0 1
    ان شاالله بزودی پایتخت شیعیان خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس