اخبار ویژه روزنامه ها

اولین تفاوت برجام مورد نظر ترامپ با برجام فعلی در این است که استاندارد شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه ایران حق غنی‌سازی مواد هسته‌ای ندارد باید برگردانده شود.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

نظامیان آمریکایی: با حمله موشکی ایران صد درصد آماده مرگ بودیم

نظامیان آمریکایی می‌گویند هنگام حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد،  زمان پر از ترس و وحشت را سپری کرده‌اند.

نشریه آلمانی بیلد در گزارشی تحت عنوان «آن لحظات هولناک تفنگداران آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد» به تشریح حال و روز نظامیان آمریکایی پرداخت.

یک نظامی آمریکایی می‌گوید نیمه شب بود که اولین آژیر به صدا درآمد. وحشت‌زده از اطلاعات سری، سربازان به داخل پناهگاه‌ها فرستاده شدند. آنجا بود که موشک‌ها آمدند.

وابستگان نظامی آمریکایی در رسانه‌های آمریکا گزارش می‌دهند که چگونه حملات ایران را تجربه کردند و چگونه از ترس مرگ، رنج می‌بردند.

چگونه قطعات جدا شده از تاسیسات در هوا پرتاب می‌شد و پناهگاه‌ها به لرزه افتاده بود.

گروهبان یکم فرگوسن می‌گوید: در اتاقکی نشسته بودم که از طریق بی‌سیم خبر را دریافت کردم. موشک‌هایی که نگران شلیک‌شان بودیم، در هوا به سمت ما در راه بودند. من به اسلحه خودم چسبیده بودم، سرم را پایین انداختم و تلاش کردم به چیز خوبی فکر کنم و جای امنی پیدا کنم.

منتظر ماندم و امیدوار بودم که هر اتفاقی هم قرار است بیفتد زود به آخر برسد. وقتی موشک‌ها از ایران آمدند، صد درصد آماده مرگ بودیم.

او آن لحظات را این‌گونه توصیف می‌کند: تصور کردم سیستم پدافندی که بتواند موشک‌های بالستیک ایران را دفع کند در پایگاه عین‌الاسد وجود نداشته است.

فرگوسن ادامه می‌دهد: ساعت ۱ و ۳۴ دقیقه بامداد به وقت محلی اولین موج حمله موشکی اصابت کرد.

انفجارهای حاصله، پناهگاه‌ها را می‌لرزاند. هم آن‌هایی که در زمان صدام ساخته شده بودند و هم پناهگاه‌های جدیدی که ارتش آمریکا ساخته بود.

این پناهگاه‌ها در برابر حملات خمپاره‌ای داعش می‌توانست دوام بیاورد، اما معلوم نبود در برابر حملات سنگین موشک‌های بالستیک ایران که هر کدام دست‌کم نیم تن مواد منفجره داشت تاب بیاورد.

سرهنگ آمریکایی استاکی‌کُله‌مان هم درباره حملات موشکی ایران گفت: من آنجا نشسته بودم و با خودم فکر می‌کردم، اصلا شاید تصمیم غلطی بوده که اینجا آمدم و ناگهان بوم بوم بوم... انفجارها صورت گرفت، تمام زمین لرزید.

درهای پناهگاه‌ها با انفجار می‌توانستند خم شوند، صدای مهیبی ایجاد شده بود، ما می‌دانستیم که محل‌های اصابت نزدیک ما بودند، می‌توانستیم فشار امواج ایجاد شده را حس کنیم.

موشک‌ها دو آشیانه و واحد مسکونی خلبانان پهپادها و یک محوطه یگان‌های ویژه را منهدم کردند. شدت اصابت موشک‌ها را می‌توان از اینجا فهمید که شمار زیادی از سربازان را به دلیل ضربه مغزی باید تحت درمان قرار می‌دادند.

کاپیتان جفری هانزن هم می‌گوید: بعد از اصابت اولین موشک، من سردرگم شده بودم.

سرم را بیرون آوردم، با اصابت دومین موشک، کلی خاک و خاشاک با سر و گوشم برخورد کرد.

ده موشک در چهار موج حملات به قسمت‌های پایگاه عین‌الاسد اصابت کرد.

کدام دادگاه باید به بی‌تدبیری‌های پرتلفات شما رسیدگی کند؟

دوگانگی اظهارات آقای روحانی، با رویه دولت‌ وی، تعجب محافل رسانه‌ای را برانگیخته است.

روزنامه‌هایی مانند همشهری و سازندگی، با اشاره به سخنان روحانی درباره سقوط هواپیمای مسافربری، تیترهایی مانند «دادگاه ویژه سقوط» و «دادگاه ویژه با قاضی عالی‌رتبه» را انتخاب کردند. اما دیگر محافل رسانه‌ای با وجود تأکید بر لزوم روشن شدن ابعاد حادثه تلخ سرنگونی هواپیما و بررسی قصور  و تقصیرهای احتمالی، مشی و رویه دولت را خلاف این مطالبه روحانی می‌دانند.

به عنوان مثال آقای روحانی هرگز خواستار تشکیل دادگاه درباره بی‌تدبیری اخیر بنزین که خسارت‌های بزرگی برای کشور و جان مردم داشت، برخورد دو قطار و قربانی شدن ۴۸ زائر حرم رضوی، فاجعه معدن زمستان یورت، خسارت‌ها و تلفات حاصل از بی‌تدبیری و کم‌کاری مدیران ذی‌ربط در سیل‌های گلستان و خوزستان و لرستان، بی‌کفایتی‌های اقتصادی منتهی به نابودی صدها هزار شغل و... نشده است.

در همین زمینه، وبسایت مشرق نوشت: آقای روحانی همزمان با اشاره به صداقت مثال‌زدنی سپاه و شخص سردار حاجی‌زاده در «به گردن‌گرفتن همه تقصیرها»، پیشنهاد می‌دهد یک دادگاه ویژه با یک قاضی عالی‌رتبه تشکیل شود.
سؤالی که از روحانی مطرح می‌شود این است که آیا رئیس‌جمهور همین اراده و انگیزه را برای رسیدگی به سایر حوادث و کشته‌های آن نیز دارند؟

البته از اینکه دادگاه به‌همراه یک قاضی عالی‌رتبه تشکیل شود نباید هراسید؛ زیرا نهاد و نیرویی که به هر دلیل دچار خطای انسانی شد، تقصیر را در بالاترین سطح به گردن گرفته است. می‌شود به واسطه بررسی‌های یک تیم تحقیقاتی، مابقی سؤال‌ها و ابهامات را نیز  پاسخ داد و عادلانه به پرونده رسیدگی کرد.

اما موضوعی که می‌بایست قبل از کهنه‌شدنش به آن توجه شود و مورد بررسی قرار بگیرد، تصمیم بنزینی دولت روحانی است که تا به امروز مسئولیت تبعات سنگین و ویرانگر آن  را برعهده نگرفته است.

در پی تصمیم آکنده از بی‌تدبیری روحانی مبنی بر افزایش ۳ برابری قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن بدون پیوست امنیتی، رسانه‌ای و اجتماعی و همچنین بدون مشورت و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم، اتفاقاتی در کشور به وجود آمد که در نوع خود بی‌نظیر بود و سطح درگیری‌ها در نقاط مختلف به حدی از خشونت رسید که بنا بر برخی روایت‌ها، ۱۷۰ نفر جان باختند و هیچ یک از مسئولان دولتی از جمله شخص روحانی، مسئولیت خون‌های ریخته‌شده پای این تصمیم را برعهده نگرفت.

صورت‌حساب خسارت برجام روشن است با چه رویی دفاع می‌کنید؟

موضوعی که رئیس‌جمهور اصرار دارد طفره برود و پاسخ ندهد، پاسخ چند پرسش مهم است: چرا برجام را بر مبنای اعتماد به دشمن و به‌گونه‌ای تنظیم کردید که او بتواند آن را زیر پا بگذارد و شما مجبور باشید یکطرفه به تعهدات عمل کنید؟ چرا این روند به جای رونق اقتصادی موجب تورم ۵۲ درصدی و کاهش ارزش پول ملی شد؟

آقای روحانی روز پنج‌شنبه در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی، طبق معمول واقعیت‌های توافق هسته‌ای و پیامدهای آن را به میل خود برخلاف حقیقت ترسیم کرد. او گفت: در گزارش صد روز اول گفتم تورم را در دولت یازدهم تک رقمی می‌کنیم، به ما  گفتند که چرا گفتید تورم را تک‌رقمی می‌کنید، خود اقتصاددانان ما باور نمی‌کردند که این کار امکانپذیر باشد؛ اما قبل از پایان دولت یازدهم و پیش از زمان مقرر تورم تک‌رقمی شد، این روند ادامه یافت، اما چه چیز باعث شد. امید مردم به آینده باعث شد؛ اینکه مردم می‌دیدند که مسائل در حال حل‌وفصل است و گره‌ها یکی پس از دیگری باز می‌شد.

وی افزود: بخشی از اقتصاد ما به سیاست و به‌ویژه سیاست خارجی مرتبط بود و ما این را می‌دانستیم، اینکه بگوید سیاست خارجی بی‌فایده است و ما مشکلات را حل می‌کنیم، ممکن نیست؛ اگر اقتصاددانی بلد است که با روابط خارجی تخریب شده و در شرایطی که مردم احساس کنند شرایط هر روز سخت‌تر می‌شود و تحریم‌های بین‌المللی به ما فشار آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشکل داشته باشیم، بگوید؛ من بلد نیستم.

وی ادامه داد:  تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به‌وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ من روزانه مراقبت می‌کنم به عنوان مسئول شورای عالی امنیت ملی روزانه مراقبت می‌کنم نمی‌توانم همه چیز را اینجا بگویم و گفتنی نیست، فعلاً اما اگر مراقبت دائمی صورت نگیرد بین جنگ و صلح یک فاصله است و گلوله‌ای می‌تواند جنگ بیافریند و خودداری از شلیک گلوله صلح می‌آفریند.

وی ادامه داد: بعد از امنیت، مسئله سیاست خارجی است. اینکه ما با دنیا چگونه رفتار کنیم و دنیا با ما چگونه رفتار کند. این کافی نیست که این و آن، و ۱۰ نفر را بشماریم و بگوییم اینها دشمن ما هستند. خب بله درست است اینها دشمن ما هستند. حالا چه کاری باید انجام بدهیم؟

رئیس جمهوری اضافه کرد: مردم ما را انتخاب کردند و یکی از وظایفی که مردم بر گردن ما گذاشتند این است که چگونه فتیله این تنش‌ها و دشمنی‌ها را پایین بیاوریم. ما در عمل ثابت کردیم که می‌توان با دنیا تعامل کرد.

روحانی گفت: می‌گویند طرف شما افرادی هستند که نباید به آنها اعتماد کنید. البته درست است. اتفاقا اگر طرف مقابل ما، قابل اعتماد بود که کار خیلی ساده و آسان بود. وقتی طرف قابل اعتماد نیست، کار سخت می‌شود. راحت‌ترین راه‌حل این است که رها کنیم. می‌روی در جایی می‌نشینی و دیگران از ما تعریف می‌کنند و می‌گویند این فرد خیلی شجاع بود و به ما اعتنا نکرد، به دنیا اخم کرد و پشت کرد به دنیا. ولی کار مردم حل نمی‌شود، گره زندگی مردم باز نمی‌شود.

وی ادامه داد: در دنیای سیاست ممکن است یک فردی در یک کشوری بیاید که اعمال و رفتارش غیرقابل پیش‌بینی است. یک نفر در دنیا به من بگوید که کار ترامپ فردا قابل پیش‌بینی است. نه ما در کشور آمریکا و حتی در کاخ سفید یکی از مشاورین وی به ما بگوید که ترامپ قابل پیش‌بینی است.

روحانی اضافه کرد: امروز که من در خدمت شما هستم، در زمینه انرژی اتمی ما هیچ‌گونه محدودیتی نداریم. یعنی شرایط ما به‌مراتب از قبل از شرایط برجام از لحاظ صنعت هسته‌ای بهتر است. امروز روزانه غنی‌سازی ما بیش از زمانی است که هنوز برجام را امضا نکرده بودیم.

درباره این اظهارات چند نکته مهم وجود دارد: اولا و با تأسف تمام، دولت و شخص آقای روحانی آن‌قدر برای توافق به هر قیمت با آمریکا و اروپا عجله داشت که هیچ تضمینی از دشمنان تاریخی ملت ایران نگرفت و این در حالی است که امروز اعتراف می‌کند نباید به آنها اعتماد کنیم.

روحانی سابقه مذاکرات و توافق‌های سال ۸۲ تا ۸۴ را هم به عنوان عبرت در کارنامه خود داشت و در خاطراتش هم آمده که چگونه اروپایی‌ها همه تعهداتشان را زیر پا گذاشتند و از او خواستند تعلیق‌های موقت شش ماهه را که دو ماه به طول انجامیده بود، دائمی کند، اما با این همه تیم وی، برجام را به نحوی نوشتند که ایران ظرف سه ماه همه تعهداتش را در قالب واگذاری بخش اعظم برنامه هسته‌ای یا تعلیق آن، به شکل نقد به انجام برساند تا پس از آن، نوبت وعده‌های آمریکا و اروپا شود؛ نوبتی که هرگز زمان آن فرا نرسید.

این توهین به خویش است که وزیر خارجه ما بعد از ۲۰ ماه به وزیر خارجه طرف مقابل گله بکند که هنوز هم نمی‌توانیم یک حساب بانکی در لندن افتتاح کنیم. یا اینکه در سفر وی به آلمان و شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به هواپیمای آقای ظریف سوخت ندهند. یا  سفیر کره‌جنوبی در تهران بگوید پس از برجام، ما با چمدان به تهران دلار می‌آوریم و امکان مبادلات بانکی نداریم.

تلخ‌تر اینکه دولت اوباما - همان که روحانی او را بسیار مودب یافته بود و معاون ظریف گفته بود امضای کری تضمین است- به فاصله چند ماه پس از انعقاد برجام شروع‌کننده نقض تدریجی توافق بود. از تحریم‌های ویزایی شروع کرد، ضمن تحقیر روحانی به فرستاده وی (حمید ابوطالبی) برای نمایندگی ایران در سازمان ملل ویزا نداد، هیئت‌هایی را به کشورها برای ارعاب و منع همکاری تجاری با ایران گسیل کرد، زیرساخت تحریم‌های گسترده کاتسا و آیسا را تدارک کرد. در واقع روحانی نه ترامپ بلکه رفتار اوباما و تیم او را در کلاهبرداری پیش‌بینی کرده بود و یا این که خبر داشت اما...!

آقای روحانی در حالی تصویر فضایی و خیالی ترسیم می‌کند که اکنون تورم بالای ۵۲ درصد، ۴ برابر شدن قیمت ارز، افزایش شدید شکاف طبقاتی، کم‌ارزش شدن پول ملی، رکود سنگین و بی‌رمق شدن تولید ملی را روی دست مردم گذاشته است.

او در حالی از «تعامل با دنیا» حرف می‌زند که آمریکا و چند کشور بدعهد اروپایی را معادل دنیا گرفته و هم سیاست خارجه و هم اقتصاد درون‌زا را معطل این چهار کشور کرده است.

قطعا نوع رویکرد او پس از بدعهدی آمریکا و سپس اروپا، عامل اصلی در افزایش تهدیدهای نظامی علیه کشور و جرئت ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود. دولت ۲۰ ماه در مقابل تهدیدهای آمریکا و خدعه و فریبکاری اروپا تعلل کرد و چند ماه را با نمایش دیپلماسی با فرانسه عهدشکن و چند ماه دیگر را با نمایش دروغین میانجی‌گری ژاپن سپری کرد و این در حالی بود که در همین هفت هشت ماه،‌ آمریکا ضمن تروریست معرفی کردن سپاه پاسداران، در تدارک ترور حاج قاسم سلیمانی بود.

روحانی به مفهوم واقعی کلمه سایه تهدید و جنگ را بر سر کشور کشاند و اگر اقتدار و شجاعت و تدبیر رهبر معظم انقلاب، سپاه پاسداران و ملت بصیر و موقعیت‌شناس ایران نبود، دشمن از این میدان پا پس نمی‌کشید.

و بالاخره باید پرسید آیا تعطیلی ۱۵ هزار سانتریفیوژ از مجموع ۱۹ هزار دستگاه، تغییر کاربری رآکتور اراک، تعطیلی سایت فردو، واگذاری ۹۷۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده از مجموع ۱۰ هزار کیلو و... یعنی اینکه شرایط برنامه هسته‌ای ما امروز به مراتب بهتر از سال ۹۲ است؟!

نام آقای روحانی به‌عنوان کسی که هم ۹۵ درصد برنامه‌ هسته‌ای را تعطیل کرد و چرخ سانتریفیوژها را از حرکت انداخت، هم چرخش چرخ اقتصاد را به‌شدت کند کرد و هم دشمن را برای ضربه زدن و ترور سرداری بی‌همتا در تراز سردار سلیمانی گستاخ کرد، خواهد ماند.

رای‌الیوم: پمپئو با ترور سلیمانی جعبه مرگ را به سوی خود گشود

یک روزنامه چاپ منطقه تصریح کرد وزیر خارجه آمریکا با تدارک ترور ژنرال سلیمانی، جعبه مرگ را گشود و شاید خود او اولین قربانی این ماجرا باشد.

روزنامه رای‌الیوم درباره ماجرای ترور سردار سلیمانی نوشت: زمانی که روزنامه گاردین به نقل از خبرنگار خود می‌نویسد مایک پمپئو، تصمیم‌گیرنده ترور سردار سلیمانی بوده، بدین معناست که آمریکا در دام جنگ ترورها در خاورمیانه افتاده است و هرگز برنده آن نخواهد بود.

رای‌الیوم می‌افزاید: سلیمانی از زیرکی خاصی برخوردار بوده است. او مهندس عملیات نظامی ایران و نیروهای نیابتی آن، به‌ویژه علیه منافع و اهداف اسرائیل و شکست داعش، شکست دادن نقشه‌های جدایی‌طلبانه بارزانی و شکست حمله امارات و عربستان به یمن بود.

پمپئو درست مانند جان ‌بولتون، دشمنی سختی با ایران دارد و معتقد است که این کشور، اکثر نقشه‌های آمریکا برای منطقه را با شکست مواجه نموده و موشک‌های دقیق آن، یک تهدید بزرگ برای اسرائیل محسوب می‌شود؛ اما همین عداوت پمپئو با ایران، باعث می‌شود به زودی سرنگون شود، همان‌طور که سرنوشت بولتون این‌گونه بود.

اظهارات مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در این‌باره که هیچ دلیل و مدرکی برای اتهامات پمپئو علیه ایران وجود ندارد، منعکس‌کننده خطر پمپئو است و می‌تواند فاجعه‌هایی برای آمریکا در منطقه و جهان داشته باشد.

محور ایرانی- عراقی حتما از شوک ترور سلیمانی می‌گذرد و خود را برای پس از آن آماده می‌کند؛ همان‌طور که این مهم، در جریان استقبال فرمانده جدید سپاه قدس از شش فرمانده حشدالشعبی و آمادگی برای ارائه کمک‌های نظامی لجستیک، در راستای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از ۱۷ پایگاه در عراق، نمود یافت.

عراقی‌ها هرگز تسلیم باجگیری‌های ترامپ و تهدیدات او مبنی بر مصادره ۳۵ میلیارد دلار در بانک فدرالی آمریکا، به عنوان غرامت ۲۴ پایگاه این کشور در عراق، نمی‌شوند چرا که طبق بند پنجم متن توافق امضا شده بین دو کشور، به محض درخواست دولت عراق، لازم است تمام این تاسیسات، جمع شود.

صحبت‌های سردار قاآنی خطاب به مهمانان عراقی‌اش در مورد اینکه منطقه ما بین‌النهرین، یعنی سوریه و عراق، میدان جنگ آینده خواهد بود و باید برای آن آماده شد، به منزله شلیک یک بمب قدرتمند بود.

پمپئو و نتانیاهو، جنگ ترورها را شعله‌ور کرده‌اند، که به احتمال زیاد، از سوی هر دو طرف مقابله، ادامه می‌یابد و چه بسا محدوده‌ای که محور مقاومت بر اساس آن حرکت می‌کند، وسیع‌تر است؛ به این دلیل که دو جهان عربی و اسلامی، احساس کینه عمیقی نسبت به آمریکا و اسرائیل دارند و همین مسئله، باعث تشویق آنها برای شهادت داوطلبانه می‌شود.

پمپئو جعبه خطرناک مرگ را به روی خود و اسرائیل گشوده است، اگر به زودی عقب‌نشینی نکند، اولین شخصی خواهد بود که نابود خواهد شد.

ایران

نظر دادستان دادگاه نورنبرگ درباره ترور سردار سلیمانی

   خبر اول اینکه، «بنجامین فرنز» در نامه‌ای به روزنامه نیویورک‌تایمز، فرمان رئیس جمهوری امریکا برای «از میان برداشتن» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در کشور عراق را عملی غیراخلاقی دانست که ناقض قوانین داخلی امریکا و همچنین قوانین بین‌المللی است.

به گزارش ایرنا، فرنز ۹۹ ساله که دادستان دادگاه‌های بررسی جنایات جنگی مقام‌های آلمان نازی پس از خاتمه جنگ جهانی دوم بود، ترور سردار سلیمانی را «قتل» یک فرمانده ارشد نظامی کشوری خواند که امریکا با آن در جنگ نیست.

همزمان وب سایت «بیزنس اینسایدر» امریکا  هم نوشت: اگر دولت ایران همان‌گونه که سخنگوی قوه قضائیه این کشور خبر داده، پرونده ترور سردار سلیمانی را به دیوان بین المللی کیفری ICC (مستقر درلاهه) ببرد، به احتمال قریب به یقین حکم محکومیت دولت ایالات متحده امریکا را خواهد گرفت.

بیزنس اینسایدر با اشاره به اینکه مسئولیت این ترور را آشکارا دولت امریکا بر عهده گرفته، نوشت، بعید به نظر می‌رسد استدلال حقوقی امریکایی‌ها مبنی بر ضرورت و فوریت انجام ترور با توجه به تهدیدهای در پیش رو برای این کشور، از سوی قضات این دیوان مورد پذیرش قرار بگیرد.

حقوق نمایندگان رد صلاحیت شده حلال است؟

 خبر دیگر اینکه، عبدالرضاهاشم‌زایی ، نماینده مجلس با اشاره به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر این‌که ۹۰ درصد از نمایندگان رد صلاحیت شده فعلی مشکل مالی دارند، گفت: پرونده‌های فسادهای چند هزار میلیاردی باعث شده افکار عمومی این فساد را نهادینه بدانند و وقتی این اظهارات مطرح می‌شود دیگر اعتباری برای جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی باقی نمی‌ماند؛ مردم با خودشان می‌گویند چه کسی در این مملکت سالم است.

این عضو فراکسیون امید به ایسنا افزود: من احساس می‌کنم با حرف‌هایی که زده شده ما دیگر در مجلس شورای اسلامی مشروعیت نداریم و باید از مرجع تقلیدی بپرسیم که‌ آیا حقوقی که نمایندگان در چهار ماه باقی‌مانده از مجلس دهم می‌گیرند حلال است یا خیر.

مختصات برجام مطلوب ترامپ

 دست آخر اینکه، «برایان هوک»، نماینده دولت امریکا در امور ایران به تشریح ویژگی‌های توافق جدیدی پرداخته که دولت «دونالد ترامپ» به دنبال جایگزین کردن آن با «برجام» است. به گزارش تابناک هوک  اولین تفاوت برجام مورد نظر ترامپ با برجام فعلی را در این دانسته که استاندارد شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه ایران حق غنی‌سازی مواد هسته‌ای ندارد باید برگردانده شود.

به گفته او تهران نیازی به غنی‌سازی هیچ ماده شکاف پذیری ندارد. او دومین مورد را این دانسته که هر توافق جدیدی باید تحویل سنا داده شود تا بعد از تصویب به قانون بین‌المللی تبدیل شود. وی در توضیح سومین مورد هم گفت: توافقِ مطلوب ترامپ باید مسائل فراتر از مسائل هسته‌ای از جمله برنامه موشکی ایران را هم شامل شود. 

آرمان

تحریم فرمانده سپاه خوزستان

«برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز جمعه گفت واشنگتن یک مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تحریم کرده است. به گفته برایان هوک، آمریکا نام سردار «حسن شاهوارپور»، فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان را به بهانه‌های حقوق بشر در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

پایان مهلت شکایت ردصلاحیت‌ها

پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان اعلام کرده است که مهلت داوطلبان ردصلاحیت شده یا فاقدصلاحیت برای ثبت شکایت در ستاد دریافت شکایات پایان یافته است. پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان در سراسر استان‌ها از روز یکشنبه هفته جاری، اقدام به دریافت شکایات داوطلبان کرده است؛ بنابراین در این رابطه داوطلبان فقط تا پایان ساعت اداری روز پنجشنبه فرصت ثبت شکایت داشته‌اند.

درخواست درباره مقصران ماجرای بنزین

برخی بسیجیان طلبه از روحانی خواسته‌اند تا همانطور که برای حادثه سقوط هواپیما خواستار تشکیل دادگاه ویژه شده است، برای مقصران ماجرای سهمیه‌بندی بنزین که باعث کشتن عده‌ای شده است نیز تقاضای تشکیل دادگاه ویژه دهد.

در این باره در بخشی از نامه طلاب آمده است: با توجه به گام جدی شما در پاسخگویی نسبت به مردم، جا دارد حضرتعالی به‌عنوان مسبب مباشر تصمیم عامدانه و غیرعقلایی بنزین و ضربه جدی به زندگی مردم ایران و کشته شدن عده‌ای از هموطنان که حتما تعداد آنها بیش از ۱۴۰ ایرانی بوده است، داوطلبانه در این خصوص پیش‌قدم شوید.

کشف دو محموله اسلحه قاچاق

دو محموله اسلحه قاچاق در مرزهای غربی کشورکشف شده است. این در حالی است که این محموله‌ها شامل اقلامی است که در ترورهای خیابانی کاربرد دارد. در این راستا با توجه به توطئه دشمن برای گسترش اغتشاشات در کشور، قاچاقچیان با همین هدف قصد انتقال این محموله را به داخل کشور داشته‌اند. بر اساس این خبر اقلام کشف شده شامل ۸۶ قبضه کلت ۹ میلی‌متری، هزار و ۴۵۰ عدد فشنگ کالیبر ریز و ۲۸ قبضه کلاشینکف است.

چند نخ سیگار بکشیم می‌میریم؟

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: بر اساس آمارهای جهانی مصرف هر یک میلیون نخ سیگار باعث مرگ یک انسان می‌شود. محمدرضا مسجدی، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان این خبر در ادامه افزود: تقریبا حدود ۲۲ تا ۲۴ درصد مردم در جامعه ایران سیگار می‌کشند. این در حالی است که از این تعداد کمتر از چهار درصد بانوان و دختران جوان هستند.

واکنش ابتکار به ردصلاحیت‌ها

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در واکنش به ردصلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشته است: شورای نگهبان نقش مهمی در قانون دارد. معصومه ابتکار همچنین در این خصوص نوشته است: امنیت و آرامش کشور در گرو اقتدار نظامی و انسجام اجتماعی و سیاسی است.

در این راستا هر اقدامی که منجر به جداسازی بخشی از جامعه و تفرقه و کاهش مشارکت یا ناامیدی و دلسردی شود به امنیت ملی لطمه می‌زند. همچنین بر این اساس انتظار است در روند بررسی صلاحیت‌ها تجدیدنظر و ایران باهمه تنوع و تکثرش دیده شود.

حکم حبس برای دو ایرانی در آمریکا

دستگاه قضایی آمریکا دو فرد ایرانی‌تبار را با ادعای اینکه از گروهک منافقین جاسوسی می‌کرده‌اند به حبس محکوم کرده است. وزارت دادگستری آمریکا در این باره اعلام کرده است که دو فرد ایرانی‌الاصل را به دلیل آنچه جاسوسی آنها از گروه‌های مخالف ایران و همچنین گروه‌های یهودی برای دولت ایران عنوان کرده، به حبس محکوم کرده است.

بر این اساس طبق حکم یک دادگاه منطقه‌ای در آمریکا، «احمدرضا. م» دوستدار شهروند ایرانی-آمریکایی ۳۹ ساله به ۳۸ ماه زندان و جریمه ۱۴ هزار دلاری محکوم شده است. همچنین وی پیش‌تر در هشتم اکتبر ۲۰۱۹ مجرم شناخته شده است.

همچنین «مجید. ق» که شهروند ایرانی ۶۰ ساله ساکن کالیفرنیا است به ۳۰ ماه زندان محکوم شده است. این در حالی است که او نیز در چهارم نوامبر ۲۰۱۹ به اتهام آنچه جاسوسی و نقض تحریم‌ها عنوان شده است، مجرم شناخته شده بود.

حمله تند کیهان به تنابنده و مهرانفر

محسن تنابنده هم از سازمان اوج، دستمزد چشمگیر دریافت می‌کند و می‌گوید که صداوسیما را تحریم کرده است! کیهان در این باره نوشته است: دو بازیگر که طی سال‌های اخیر با سازمان اوج قراردادهای چشمگیری بسته‌اند و الان هم مشغول کار در یک سریال با بودجه ‌این سازمان هستند، اعلام کرده‌اند که دیگر با صداوسیما کار نمی‌کنند!

در این میان محسن تنابنده، شخصی است که با سریال «پایتخت» شناخته و مشهور شده است، چون تنابنده قبل از این مجموعه، اصلا شناخته نمی‌شد. اما وی اعلام کرده است که به دلیل اهانت به یک سینماگر سیاسی در یکی از برنامه‌های سیما بعد از «پایتخت۶»، دیگر با تلویزیون کار نخواهد کرد؛ تصمیمی‌ که از طرف احمد مهرانفر هم گرفته شده است!

آزادی قدیمی‌ترین زندانی هرمزگانی

رئیس کل دادگستری هرمزگان از آزادی یک زندانی محکوم به قصاص پس از ۲۲ سال با پیگیری مسئولان قضایی استان هرمزگان و گذشت اولیای دم خبر داده است.

علی صالحی، رئیس کل دادگستری هرمزگان در این باره اظهار کرد: قدیمی‌ترین زندانی هرمزگانی پس از ۲۲ سال از زندان مرکزی بندرعباس با گذشت اولیای‌دم آزاد شده و به آغوش خانواده بازگشته است.

این مقام قضایی در استان هرمزگان در تشریح این پرونده در ادامه گفت: این زندانی از سال ۷۶ در جریان یک درگیری با همکارش، او را با ضربه چاقو به قتل رسانده و پس از دستگیری و رسیدگی قضایی محکوم به قصاص نفس شده است.

وی افزود: این در حالی است که او با پیگیری مسئولان قضایی و گذشت اولیای‌دم و اعلام رضایت آنها پس از ۲۲ سال حبس از زندان مرکزی بندرعباس آزاد شده است.

جدال اینستاگرامی خسروی و قاسمخانی

سیروان خسروی خواننده پاپ کشور در پاسخ به پست اینستاگرامی مهراب قاسمخانی از پیشنهاد انتخاباتی قاسمخانی به او پرده برداشته است.

او در صفحه شخصی خود در اینستاگرام در واکنش به صحبت‌های مهراب قاسمخانی نوشته است: بعد از خوندن پست مهراب قاسمخانی، دوست قدیمی و آشنای امروز که در مورد من نوشته شده است ترجیح دادم که سکوت نکنم تا موجب سوء‌تعبیر نشود.

مهراب‌جان قطعا به یاد داری که در ایام انتخابات پیشین با من تماس گرفتی و گفتی از طرف تیم آقای روحانی پیشنهاد شده است که من (سیروان خسروی) در ازای دریافت دستمزد سه سانس کنسرت تهران، سه چهار آهنگ در تجمع هواداران ایشان در استادیوم ۱۲ هزار نفری آزادی اجرا کنم و قطعا یادت هست که ضمن رد این پیشنهاد، جواب بی‌ادبانه‌ای هم دادم!

بازداشت اعضای باند شرکت هرمی در کرج

رئیس پلیس آگاهی استان البرز از بازداشت اعضای باند شرکت هرمی در کرج خبر داده است. سرهنگ محمد نادربیگی در خصوص این خبر اظهار داشت: در پی دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر فعالیت افرادی در قالب یک شرکت هرمی در منطقه کمالش‌ در کرج رسیدگی به موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی این استان قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: کارآگاهان با تلاش شبانه‌روزی و انجام اقدامات پلیسی موفق به شناسایی محل فعالیت شرکت هرمی شده‌اند. در این راستا پس از بررسی موضوع و اطمینان از صحت خبر با هماهنگی مقام قضایی به محل مورد نظر اعزام شده و در یک عملیات غافلگیرانه ۶ عضو این باند کلاهبرداری را دستگیر کرده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی استان البرز با بیان اینکه بیشتر متهمان بازداشت شده افراد غیربومی هستند، بیان کرد: این کلاهبرداران با سوء‌استفاده از مشکلات اقتصادی جوانان را از شهرستان‌های دور افتاده کشور با شگردهای خاص به تهران می‌کشاندند.

کشف ۷۰۰سکه تقلبی در الیگودرز

فرمانده انتظامی لرستان از دستگیری یک کلاهبردار سکه‌های تقلبی و کشف ۷۰۰ قطعه سکه در شهرستان الیگودرز خبر داده است. سردار حاجی‌محمد مهدیان‌نسب با اعلام این خبر گفت: در پی مراجعه شخصی مبنی‌بر یک فقره کلاهبرداری با ارسال پیامک درباره پیدا کردن گنج و انجام معامله، بررسی این موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس الیگودرز قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: با بررسی‌های به عمل آمده و انجام کارهای اطلاعاتی و راهنمایی شاکی، متهم شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی طی یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شده است. فرمانده انتظامی لرستان ادامه داد: بنابراین متهم در مواجهه حضوری با مالباخته به جرم خود اعتراف کرده است. در این راستا ۷۰۰ قطعه سکه تقلبی از وی کشف و پس از تشکیل پرونده به مراجع ذی‌صلاح معرفی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    7 0
    دو محموله اسلحه...!!! باید آماده باشیم برای جنگ و ترور در ج ا ا دشمن نقشه ها داره
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    مرگ برضدولایت فقیه،مرگ براصلاح طلبان خائن وفاسد،مرگ برسلبریتی های منافق ولجن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس