عین‌الاسد

رسانه‌های آمریکایی در حالی به افشای قطره‌چکانی اطلاعات درباره خسارات پایگاه عین‌الاسد روی آورده‌اند که برخی منابع حتی تعداد بالایی از کشته‌ها را تخمین می‌زنند.

به گزارش مشرق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در تاریخ هجدهم دی ماه در پاسخ به ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس در حمله تروریستی آمریکایی‌ها به حومه فرودگاه بغداد، عملیاتی موشکی را علیه پایگاه نظامی ایالات متحده در  عین‌الاسد واقع در استان الانبار عراق انجام داد.

بیشتر بخوانید:

فیلم/ افشاگری از ترس شدید امارات پس ازحمله موشکی ایران

نشریه آمریکایی: دستان ترامپ به خون ۱۷۶ مسافر هواپیمای اوکراینی آغشته است

مبداء پهپاد تروریست‌های آمریکایی یکی از این سه مکان بود

علل عدم واکنش ترامپ به سیلی ایران

در این عملیات، ۱۳ فروند موشک بالستیک از نوع موشک‌های فاتح-۳۱۳ و قیام به پایگاه «عین‌الاسد» تحت اشغال نظامیان تروریست آمریکایی و دیگر پایگاه آنها در اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق شلیک شد به گفته سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، با دقت به اهداف خود اصابت کرده و تجهیزات نظامی مهم آمریکایی‌ها را نابود کرد.

مسئولان آمریکایی از همان ابتدا سیاست مخفی‌کاری و سانسور اطلاعات درباره تبعات حمله به عین‌الاسد را در پیش گرفتند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در لحظات اولیه بعد از انتقام موشکی ایران، تلفن همراه خود را در دست گرفته و در صفحه توئیتر خود مدعی شد: «جای نگرانی نیست!»

بعد از آن یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مدعی شد که اگر در این حملات کسی هم کشته شده باشد، تعداد کشته‌ها اندک است. مسئولان نظامی و امنیتی آمریکا از جمله «مارک اسپر» وزیر دفاع و «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور در نشست‌های خبری ادعای آسیب ندیدن نظامیان آمریکایی در حمله ایران را تکرار کردند.

از «کسی آسیب ندید» تا «ایرانی‌ها خطا نزدند»

شامگاه روز حمله (چهارشنبه) ترامپ در حالی که با جمع کردن مسئولان مختلف دولتش دور خود، سعی می‌کرد صدای لرزان و نفس‌های به شماره افتاده‌ی خود را پنهان کند، مقابل دوربین خبرنگاران در کاخ سفید حاضر شد و با تظاهر به اقتدار، ادعا کرد: «خرسندم به اطلاع شما برسانم، مردم آمریکا باید بسیار خوشحال و مسرور باشند: هیچ آمریکایی در حمله شب گذشته رژیم ایران آسیب ندید. تلفاتی نداشتیم، همه سربازهایمان ایمن هستند».

یک روز پس از حمله برخی مؤسسات تصویربرداری ماهواره‌ای، عکس‌هایی را از پایگاه عین‌الاسد بعد از برخورد موشک‌های ایران منتشر کردند که در آن به وضوح تاسیسات آمریکایی‌ها با دقت هدف قرار گرفته و نابود شده بودند. تعدادی از تحلیلگران و کارشناسان آمریکایی با استناد به این تصاویر و در رد ادعای مسئولان دولتی مبنی بر وارد نشدن خسارت به این پایگاه، گفتند موشک‌ها با دقت  به اهداف خود برخورد کردند.

«دارا ماسیکوت» کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک و امنیت ملی از کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا و پژوهشگر سیاسی در اندیشکده «رَند»، در صفحه توئیتر نوشت: «من کارشناس [مسائل] ایران نیستم. اما تحلیلگر نظامی هستم. وقتی به نقاط اثر حمله ایران به پایگاه هوایی [عین] الاسد نگاه می‌کنم، حمله نمادین با هدف اجتناب از تلفات که بعضی‌ها می‌گویند، ندیدم».

«جفری لوئیس» استاد موسسه تحصیلات تکمیلی «مطالعات بین‌المللی میدلبری» و تحلیلگر اندیشکده «مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین» نیز ضمن به اشتراک گذاشتن تصویری از نقاط هدف قرار داده شده توسط موشک‌های بالستیک ایران و حجم خساراتی که به این پایگاه وارد شده، نوشت: «موشک‌های ایرانی چندین ساختمان/زیرساخت را در پایگاه هوایی عین‌الاسد نابود کردند. ایرانی‌ها "خطا نزدند". این ساختمان‌ها با دقت بالا هدف قرار داده شدند».

با این حال شانه خالی کردن مسئولان آمریکایی از زیر بار آسیبی که به پایگاه عین‌الاسد وارد شد، همچنان ادامه داشته و وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک این بار مدعی شدند که ایران عامدانه از تلفات اجتناب کرده بود.

وبگاه امنیتی «دبکافایل» وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، روز بیستم دی، در گزارشی با بیان اینکه ترامپ حقیقت را درباره آسیبی که به عین‌الاسد رسید نگفت، نوشت: «پنج ساختمان "با دقت عالی" هدف قرار گرفته و تخریب شد و این چیزی بود که رئیس‌جمهور آمریکا بدان اشاره‌ای نکرد و مدعی شد که هیچ خسارتی به نیروهای نظامی‌اش وارد نیامده است».

چهار روز پس از انتقام موشکی ایران، واشنگتن بالاخره راضی شد به خبرنگار شبکه «سی. اِن. اِن» اجازه ورود به پایگاه عین‌الاسد و ضبط گزارش از عواقب حمله ایران را بدهد.  «استِیسی کلمن» سرهنگ دوم آمریکایی در این پایگاه به سی.اِن.اِن گفت: «توصیف آن (حمله) بسیار سخت و دشوار است. بسیار ترسناک و دلهره‌آور بود. من و  برخی از اعضای تیم ما در یکی از آن پناهگاهها پناه گرفته بودیم و وقتی اولین موج حمله آغاز شد، شما موج بهت و حیرت را حس می‌کردید و حتی فشارها درون پناهگاهها هم انقدر شدید بود که در پناهگاه‌ها از جای خود حرکت کرد و بار دیگر به جای خود بازگشت».

با این حال این نظامی آمریکایی هم که به نظر تحت فشار دستگاه‌های امنیتی ایالات متحده قرار داشت و از قبل از مصاحبه به او خط داده شده بود، ادعا کرد که تلفاتی از نظامیان آمریکایی در این حمله برجای نمانده و درست مدتی قبل از حمله موشکی ایران، موفق شدند در پناهگاه‌های این پایگاه پناه بگیرند.

تصاویری که سی‌ان‌ان و سایر رسانه‌ها از عین‌الاسد منتشر کردند بیان‌گر حجم گسترده تخریب تاسیسات آمریکایی‌ها بود.

اذعان به زخمی شدن تعدادی از نظامیان آمریکایی

با گذشت یک هفته از عملیات موشکی ایران، روزنامه «واشنگتن‌پست» هم کم‌کم به سخن آمد و در گزارشی اذعان کرد: «در نتیجه این حملات موشکی، دست‌کم دو نظامی آمریکایی از پنجره یک برج مرتفع به بیرون پرتاب شده و ده‌ها نفر دیگر نیز بیهوش شدند».

پس از آن نیز وبگاه «دیفنس‌وان» در تاریخ بیست‌وهفتم دی گزارش داد دست‌کم ۱۱ نظامی آمریکایی در حمله به عین‌الاسد آسیب دیده و به بیمارستان‌های نظامی آمریکا در کویت و آلمان منتقل شده‌اند. چند مقام ارتش آمریکا و پنتاگون در گفت‌وگو با این وبگاه تصریح کردند این نظامیان در هفته جاری  به بیمارستان‌های نظامی آمریکا در کویت و شهر «لنداشتول» آلمان منتقل شده و بابت ضربه مغزی تحت مداوا یا معاینات بیشتر قرار گرفته‌اند.

در میان سلطه رسانه‌های جریان غالب آمریکایی البته بعضا رسانه‌های کوچک‌تری هم یافت می‌شوند که اطلاعاتی کاملا متفاوت با ادعاهای فوق منتشر می‌کنند.

«کاترین شاکدام» تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی طی گزارشی در پایگاه خبری تحلیلی «سیتیزن تروث» نوشت: «به گفته مقام‌های نظامی عالی‌رتبه، نظامیان آمریکایی [پیش از حمله] مجبور بودند تجهیزات خود را از سراسر عراق به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار بیاورند تا امنیت آنها را تامین کنند».

بر اساس این گزارش، چنین اقدامی از سوی آمریکا، مسئولان نظامی ایران را به متمرکز کردن قدرت آتش خود بر پایگاه عین‌الاسد، با هدف وارد کردن فشار حداکثری بر آمریکا و از کار انداختن مرکز اصلی فرماندهی نظامی آن در عراق ترغیب کرد.

سیتیزن‌تروث در این گزارش ادعا کرد که به اطلاعاتی از ایران دست پیدا کرده که نشان می‌دهد بیش از صد نظامی آمریکایی در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق کشته شده‌اند.

این وبگاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها تا کنون هر گونه تلفات در حمله به پایگاه عین‌الاسد را تکذیب می‌کنند، مدعی شد مسئولان ایرانی در گفت‌وگو با این وبگاه، تایید کردند که به زودی ویدئوها و مدارک بیشتری [از پایگاه عین‌الاسد] را در دسترس عموم قرار می‌دهند.

حساب توئیتری موسوم به «ایران ویووِر» نیز به نقل از منابع عراقی و ایرانی مدعی شد یافته‌های جدیدی از شدت تخریب در عین‌الاسد را در اختیار آن قرار داده‌اند.

این حساب توئیتری از قول یک منبع مطلع نوشت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از عملیات موشکی علیه پایگاه هوایی عین‌الاسد که میزبان نظامیان آمریکایی و محل استفاده از پهپادها در عراق است، تصویربرداری کرده‌اند».

بر اساس نوشته‌های ایران‌ویوور، منابعی به آن گفته‌اند که شش فروند جنگنده «اف-۳۵» و شش پهپاد همزمان از پایگاه عین‌الاسد حفاظت می‌کردند که یگان جنگ الکترونیک سپاه توانست سامانه‌های راداری آنها فریب داده و مانع هرگونه واکنشی از سوی نظامیان آمریکایی شود.

این حساب‌توئیتری نوشت: «ساختمان‌های فرماندهی و کنترل، پست دیدبانی، انبار سلاح و مهمات، انبار تدارکات، دفتر اصلی امور اداری، حفظ و نگهداری هواپیماها، آشیانه پرواز هواپیماها، آشیانه بالگرد، آشیانه پهپاد، دو خوابگاه و سنگر نابود شدند».

ایران‌ویوور به نقل از منابعی نیز ادعا کرد تجهیزات بسیاری از جمله شش فروند بالگرد بلک‌هاوک و شینوک، تمام پهپادهای مستقر در عین‌الاسد، شش فروند هواپیمای V۲۲، یک فروند هواپیمای سوخت‌رسان و یک فروند هواپیمای ترابری در انتقام موشکی سپاه منهدم شدند.

به هر روی، به نظر می‌رسد رسانه‌های آمریکایی به تدریج در حال درز دادن اطلاعات مربوط به تلفات حمله موشکی به عین‌الاسد هستند و این احتمال وجود دارد که روند مزبور ادامه یابد. با این حال، تا همین‌جا، اذعان به آسیب دیدن یازده نظامی آمریکایی نیز با سخنان صریح رئیس‌جمهور این کشور که گفته بود همه نیروهای آمریکایی در عین‌الاسد در سلامت هستند، در تناقض است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    سلبریتی های آمریکایی کجا نشسته اند؟ نمی خواهند به خاطر دروغگویی دولتشان فراخوان تجمع بدهند یا اسکار را تحریم کنند؟
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    90 5
    بسم الله قاصم الجبارین
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    16 25
    بابا ولمون کن دیگه. از پایگاه فیلم گرفتن بعد از حمله همه ی پهپاد ها جلوی اون گزارشگره سی ان ان بود یعنی همشون سالم بودن. بابا کسی کشته نشده
    • Ail IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      14 0
      چطور میتونم فیلماشا برات بفرستم گفته های سربازا که اونجا بودن گزارش سی ان سی نفرین کردن پدر سرباز امریکایی به ترامپ چطور میتونم لااقل اینستا که داری آدرسشا بزار
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      12 0
      حالت خوبه! اول گفتن خون از دماغ کسی نیومده حالا میگن 11 نفر ضربه مغزی شدن. حالا تو چرا دردت اومده. مگه نوکر آمریکائی؟
    • علی کرمانشاه IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      6 0
      اگر تلفات نداشته‌اند چرا بزدلانه ۴روز از ورود خبرنگاران خود امریکا و منطقه و نیروهای امدادی عراق به پایگاه عین‌السد جلوگیری کردند و به شدت از زمین و آسمان پایگاه محافظت نمودند که تصویری به بیرون نرود و هواپیماهای سی ۱۳۰ غولپیکر امریکایی شبانه کشته و مجروحین امریکایی را از پایگاه به المان و کویت انتقال دادند.و بزدلانه بعداز ۲روز روزه سکوت ترامپ جنایتکار جلو خبرنگاران ظاهر شد و هیچ غلطی طبق تهدیدهای مکرر او و پمپئو جنایتکار برای اهدافی که مشخش کرده بودند نکردند و از وحشت حضور محور مقاومت همپیمانهای آنها در حال فرار از عراق هستند.
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    7 9
    یکی از دلایل حمله به عین الاسد این بود که ترامپ رو که در آستانه ی استیضاح و برکناری هم هست در مخمصه و بحران قرار بده اما ترامپ با ماست مالی کردن قضیه ی تلفات انسانی حمله، فعلا که قسر در رفته. اما از طرفی سپاه هم حداقل از بعد رسانه ای و فشاری که قرار بود با تلفات انسانی بر ترامپ وارد کنه به نتیجه ی دلخواه نرسیده، بنابراین به نظر میاد به هر شکلی شده اسناد و مدارک مربوط به تلفات انسانی حمله رو حتی الامکان قبل از محاکمه ی ترامپ در سنای آمریکا رو کنه.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    18 1
    الان خوانواده هاشون داشتن تو نیویورک دارن دنبال بچه هاشون میگردن .. دولت آمریکا هم جوابشونو نمیده
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    12 26
    مگه اینکه فقط خودتون بگین امریکایی ها کشته شدن. هیچ منبعی تایید نمیکنه این اظهارات رو
    • IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      13 2
      شما عینک نیاز داری
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    7 19
    سیتیزن‌تروث در این گزارش ادعا کرد که به اطلاعاتی از ایران دست پیدا کرده که نشان می‌دهد بیش از صد نظامی آمریکایی در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق کشته شده‌اند : هروقت منبعتون خارجی بود شاید صد تا امریکایی کشته باشن. منبع ایرانی قابل باور نیست
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    11 3
    این تشییع عظیم و این حرکت الهیِ ملت، نشان‌دهنده باطن و معنویات تحسین‌برانگیز مردم و نشانه این واقعیت است که اراده الهی بر پیروزی ملت ایران تعلق گرفته است.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    6 6
    مشرق تو اصلا تو بگو ماست سیاهه منم میگم سیاهه!
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    9 4
    تا 350 کشته خواهند رفت
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    15 2
    اول گفتند هیچی نشده بعد گفتند برده اند بیمارستان بعد گفتند ضربه مغزی ملایم شده اند! حالا هم...! دقیقا مثل آن جُک!
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    13 0
    4 تا آدم بیسواد شدن تواین مملکت سلبریتی، فرق موشک با پوشکو نمیدونن، فقط مخالفن خودشونم نمیدونن واسه چی، یکی نیست بگه تو حوزه تخصص خودتون موندین بقیه حوزه ها پیشکش، الان اگه بفهمن قضیه هواپیما یه چیز دیگه اس شهامت یه معذرت خواهی رو هم ندارن
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      12 0
      برا اینکه مطرح بشن ، حیات رسانه ای سلبریتی ها با مطرح شدن هست ، برا اونها غیرت ، حب وطن ، شرافت معنی نداره فقط مطرح بشن با هر قیمت و هر شکلی
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    5 5
    آمار تقریبی 285 کشته 1200 زخمی شامل ترکش و موج انفجار.
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    19 4
    خخخخخخ آمریکائیهای کثافت رو زیر پا له می کنیم به فضل الهی.
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    16 3
    آخ آخ آخ این سلیبریتیهای بی سواد پر مدعا چه آتیشی گرفتن. دارن خودشون رو جر میدن.
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    15 2
    دماغ نوکران آمریکا آویزون شد. چه پوستی ازشون بکنیم توی شبکه های مجازی. خخخخخخ
  • ایرج عبدالهی منصوراباد IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    16 4
    سال هاست منتظر چنین روزی بودم دست تک تک برادران سپاهی خودمو می بوسم
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    3 8
    بیخشید یک سوال .آمریکا که خبر دار شده بود شما تا چندساعت آینده یک عملیات انتقامی فوق العاده سخت را علیه این پایگاه انجام میدید و میدونست که این حمله با موشک انجام میشه حالا در اون شرایط یک وسیله ای لودر و بولدوزر و تانک که بال ندارن پرواز کنن و ساختمانها هم که توی زمین قرار دارن و پای فرار کردن ندارن اما این وسط خلبان های هواپیما و هلی کوپتر ها چرا در اونجور جایی که میدونستن تا چند ساعت آینده به جهنم تبدیل میشه موندن و پرواز نکردن برن پایگاه دیگه ای که هم هواپیما آسیب نبینه هم خلبان و هم میتونستن یک عده دیگری را هم با خودشون ببرن و نجاتشون بدهند؟واقعا این آمریکایی ها هم احمق هستن که حتی بفکرشون نمی‌رسه حداقل هواپیما که خودش می‌تونه پرواز کنه و نجات پیدا کنه
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      9 0
      آمریکاییها روی سیستمم ضدموشکی خودشان خیلی حساب کرده بودند
  • DE ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    12 0
    اونی که شکست هیمنه آمریکا بود که اولا کسی جرئت نزدیک شدن بهش رو نداشت ثانیا بیشتر از پول و آدم براشون ارزش داشت
  • سربدار IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    4 0
    حضرت امام (ره): آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند «خداوند رحمت کند شهید بهشتی راکه گفتند ای آمریکا از دست ما عصبانی باش و با این عصبانیت بمیر » ای آمریکائیها این را بدانید و ای سردمداران آمریکا هنوز نادان هستید و نادانیتان برای شما خیلی مشکل در آینده درست خواهد کرد برای اروپا می توانید کد خدائی کنید و لی برای ایران و اسلام کد خدائی معنا ندارد
  • سربدار IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    3 0
    حضرت امام (ره): آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند «خداوند رحمت کند شهید بهشتی راکه گفتند ای آمریکا از دست ما عصبانی باش و با این عصبانیت بمیر » ای آمریکائیها این را بدانید و ای سردمداران آمریکا هنوز نادان هستید و نادانیتان برای شما خیلی مشکل در آینده درست خواهد کرد برای اروپا می توانید کد خدائی کنید و لی برای ایران و اسلام کد خدائی معنا ندارد
  • NL ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 4
    بابا دیگه بسه کم دروغ بگید. من طرفدار آمریکا نیستم
  • DE ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    5 0
    واشنگتن اندک‌اندک تلفات عین‌الاسد را می‌پذیرد// اندک اندک جمع پَستان میرسند-اندک اندک گاوچرانها میرسند/مرده شورها تابوتها در رهند-آمبولانسها از سگستان میرسند/اندک اندک باوجود لُفت ولیس-عاقبت به ترک اینجا می‌رسند/جمله موشکهای سر پرهمچو آن-از برای ویسکی دستان می‌رسند/یاغیان خسته ازغوغای جنگ-میروند و صلح دوستان می‌رسند/جان پاکان چون شعاع آفتاب-از چنان بالا به پستان می‌رسند/خرم آن باغی که بهر مریمان-میوه‌های نو زمستان می‌رسند/اصلشان لطفست و هم واگشت لطف-هم ز ایران دوردستان می‌رسند
  • داریوش IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    2 0
    من شخصآ با چنین مرگ و یا زخمی شدن در جنگها خوشحال نمی شوم متاسفانه افراد غیر نظامی و سربازان بیگناه قربانی زیاده و خواستهای غیر منطقی متجاوزان می شوند ولی مدافعان این قبیل تجاوزها قهرمانان ملی از خاک و میهن محسوب مبشوند درود بر نظامیان کشورم مدافعین قهرمان ایران
  • مصطفی PT ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    0 1
    بعید نیست ترامپ برای مظلوم نمایی عمدا سربازا رو به کشتن داده و فرستاده وسط پایگاه داده رژه برن. جدی میگم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس