مجلس سنا

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به قطعنامه‌ای رای مثبت دادند که به موجب آن، پرونده استیضاح ترامپ با سازوکار تعریف شده، به سنای آمریکا ارسال می‌شود.

به گزارش مشرق، این قطعنامه پس از آن تصویب می شود که مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ را در دو موضوع "سوء استفاده از قدرت" و "جلوگیری از عدالت" به منظور اخلال در کار کنگره گناهکار تشخیص و به استیضاح او رای دادند.

بیشتر بخوانید:

افشای جزئیات جدیدی از اعمال فشار ترامپ بر اوکراین

پلوسی: ارسال بندهای استیضاح به سنا چهارشنبه به رأی‌ گذاشته می‌شود

روند استیضاح ترامپ پس از افشای تماس تلفنی او با ولودومیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین و فشار بر او برای تحقیقات درباره جو بایدن نامزد رقیب در اوایل مهرماه آغاز و سوم مهرماه متن کامل آن منتشر شد. این متن در پنج صفحه مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم مردادماه) بود. به دنبال این افشاگری تا پنجم مهرماه، ۲۱۹ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از مجموع ۴۳۵ نفر، رای به استیضاح ترامپ دادند. 

پس از آن با توجه به سازوکار نا مشخص سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان حامی ترامپ قرار دارد، رئیس مجلس نمایندگان از ارسال پرونده استیضاح به سنا برای تشکیل محکمه خودداری کرد.

خواسته دموکرات‌ها این بود که سنای آمریکا باید برخی از حلقه های نخست ماجرای "اوکراین گیت" را برای ادای شهادت فرابخواند که یکی از آنها جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ترامپ است.

با گذشت نزدیک به ۲ ماه، پلوسی صبح چهارشنبه هفت نفر از اعضای مجلس نمایندگان را به عنوان دادستان‌های این پرونده معرفی کرد که آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات و جرالد ندلر رئیس کمیته قضایی این مجلس جزو آنان هستند.

همزمان، دموکرات‌های مجلس نمایندگان قطعنامه ۷۹۸ را ارائه دادند تا ضمن معرفی این افراد به عنوان دادستان‌ها و مدیریت‌کنندگان روند استیضاح، پرونده برای تشکیل محکمه سنا روند خود را طی کند.

این قطعنامه با ۲۲۸ رای موافق و ۱۹۳ رای مخالف که نشان دهنده رویکرد کاملا حزبی در این فرایند است، به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید.

بر اساس قوانین استیضاح در سنا، روند محاکمه همان روزی که پلوسی مفاد استیضاح را ارائه دهد، آغاز می‌شود مگر این که روز ارائه آن یکشنبه باشد. 

جمهوریخواهان سنا هنوز قطعنامه مقررات استیضاح را رونمایی نکرده‌اند و مشاوران این حزب می‌گویند احتمالا بعد از ارسال مفاد استیضاح از سوی مجلس نمایندگان آن را رونمایی کنند. 

میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا هفته پیش گفت ۵۱ رای لازم را برای وضع مقررات محاکمه و تاخیر در تصمیم حضور شاهدان احتمالی تا اواسط روند محاکمه در اختیار دارد. 

با این حال جمهوریخواهان هنوز درحال مذاکره بر سر ادبیات این قطعنامه هستند و سوزان کالینز سناتور جمهوریخواه آمریکایی هفته پیش گفت در حال همکاری با گروه کوچکی از سناتورهای هم‌حزبی خود است تا تضمین دهد این قطعنامه به دو طرف اجازه خواهد داد که درخواست احضار شاهد را داشته باشند. 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که متهم اصلی این پرونده است، هم پیش از این هرگونه همکاری با مجلس نمایندگان را متوقف کرده بود اما مدعی شد که دفاعیات خود را در سنا ارائه خواهد کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    0 0
    مردم وبزرگان امريكابدانندترامپ كه خودرابه ديوانگي ميزندواسرائيل روزگارتان راسياه ميكنندبايدراه نجات رابيابيد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس