کد خبر 1031354
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
هواپیمای اوکراینی نمایه

روزنامه نیویورک‌تایمز درباره جزئیات سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران ادعا کرد: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد هواپیما ۲۰ تا ۳۰ ثانیه قبل از اصابت موشک ارسال سیگنال را متوقف کرده بود.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در آخرین گزارش خود درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران به دلیل اصابت موشک پدافندی به صورت لحظه به لحظه از زمان حمله بزرگ ایران به پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق تا لحظه سقوط هواپیما پرداخته است.

این روزنامه ادعا کرده است: بررسی‌ اطلاعات پرواز، جزیات رهگیری هواپیمای مذکور، و فیلم‌های موجود از اصابت موشک به هواپیما نشان می‌دهد که هواپیمای اوکراینی ۲۰ تا ۳۰ ثانیه قبل از اصابت موشک، مخابره سیگنال شناسایی را متوقف کرده است.

ایان پتچنیک، سخنگوی مؤسسه رهگیری خطوط پروازی فلایت رادار ۲۴، که به صورت شبانه‌روزی موقعیت مکانی و جزئیات پرواز هواپیماهای مسافری در سراسر جهان را به صورت زنده ارائه می دهد و از جمله معتبرترین مؤسسات در این زمینه است، می‌گوید: هواپیماهای تجاری و مسافربری خود را از طریق مخابره دائمی سیگنال شناسایی به رادارهای فرودگاه‌هی و سامانه‌های پدافندی معرفی می‌کنند که این سیگنال از طریق یک دستگاه به نام ترانس‌پاندر که در هواپیما نصب شده است، به صورت دائم مخابره می‌شود.

نیویرک تایمز در گزارش ویدئویی که از این حادثه منتشر کرده نیز مجددا ادعای خود را تکرار کرده می‌گوید هواپیمای اوکراینی ۲۰ تا ۳۰ ثانیه قبل از اصابت موشک مخابره این سیگنال شناسایی را متوقف کرده است.

جان کاکس،‌خلبان و کارشناس سوانح هوایی و مدیرعامل مؤسسه سیفتی آپریتینگ سیستمز،‌ می‌گوید:‌ نرم‌افزار سامانه پدافندی تور از طریق رادار، تشخیص عینی یک هواپیما و همچنین استفاده از سیگنال ترنس پاندر برای شناسایی هواپیماها، پرنده‌ها و اهداف احتمالی استفاده می‌کند.

در صورتی که سیگنال شناسایی هواپیما اشتباه باشد و یا اینکه برای یک پرنده هیچ سیگنالی مخابره نشود نرم افزار سیستم تور اعلام خطر می‌کند.

وی می‌گوید: از اینجا به بعد موشک از طریق رادار هدایت شده و زمانی که به نزدیک هدف می‌رسد منفجر می‌شود و ترکش‌های زیادی را به هدف می‌زند.

معمولا پس از شلیک نخستین موشک، یک موشک دیگر نیز توسط سامانه به سمت هدف و برای حصول اطمینان از اصابت راهی می‌شود.

دانلود

سامانه پدافندی تور یک سامانه موشکی متحرک است که به ۸ موشک مجهز است. این سامانه می‌تواند بدون نیاز به اتصال به دیگر سامانه‌های پدافند هوایی به صورت مجزا عمل کند. سامانه تور هم رادار تشخیص اهداف دارد و هم از یک سامانه شلیک موشک برخوردار است.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی این سامانه توسط شوروی و برای دفاع در برابر اهداف هوایی در ارتفاع پایین و متوسط ساخته و توسعه داده شد. 

روسیه در سال ۲۰۰۵ و در قالب یک قرارداد دفاعی یک میلیارد دلاری سامانه تور را برخلاف میل آمریکایی‌ها به ایران فروخت که البته روس‌ها این سامانه را به چند کشور دیگر نیز فروخته‌اند.

پیش از بررسی‌های دقیق اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیما و دیگر اطلاعات فنی مرتبط با آن، در کنار بررسی‌ دقیق اطلاعات ثبت شده رادار سامانه پدافند هوایی و موشک، هر نوع اظهار نظر تنها یک ادعا محسوب شده و نمی‌تواند درباره آن به صورت قطعی قضاوت کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    42 1
    بیانیه آزمایش پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران که شبیه همین رو میگه که سیستم هواپیما هک شده تا در دید رادار اختلال ایجاد بشه حتماً باید خارجیا بگن تا باور کنیم ؟؟!!
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    70 5
    خدایا تو رو به خون شهید سردار قسم هر چه سریعتر ابعاد این جنایت کثیف آمریکا و اسرائیل روشن بشه تا روسیاهی در درجه اول برای خائنین وطنی و بعد ترامپ و بقیه بشه
  • GB ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    0 1
    طرف داره سرنخ میده و میگه امریکایی ها ترانس پاندر هواپیما رو حک کردند تا پدافند ایران اون رو اشتباه بگیره و بزنه تا یه فاحعه شکل بگیره و موضوعات قبلی رو تحت الشعاع قرار بده.، اونوقت مشرق میگه اون ها"ادعاکردن ". حالا محلات امریکایی هم به نقل از مشرق میگه خود ایرانی ها هم این ادعا رو قبول نمی کنند . بابا مارادونا رو ولکنید مشرق رو بگیرید. دارند بهترین فرصت رو به ما میدند که دعوا رو به خود اونها بکشیم بعد شما تعارف میکنید " نه بخدا ما خودمون زدیم تقصیرخودمون بود عمو ترامپ اصلا تقصیری نداشت "
  • GB ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    1 2
    اگر این موضوع اثبات بشود ،این بزرگترین جنایت قرن است که امریکا با حک کردن این هواپیما مرتکب شده
  • GB ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    1 3
    با استناد به مدارک موجود هم می توان از آنها به دلیل دخالت آنها در سقوط هواپیمای اوکراینی به دادگاه لاهه شکایت کرد
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
      0 0
      علیزاده چند تا کامنت میذاری؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس