کد خبر 1031308
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
احمد صافی

سرمربی ایرانی تیم ملی کره جنوبی گفت: با نتایجی که کاراته ایران در لیگ جهانی شیلی کسب کرده به نظر می‌آید کاراته نگین درخشان ورزش ایران شده است.

به گزارش مشرق، در پایان نخستین مرحله رقابت های کاراته وان ۲۰۲۰ (شیلی) ملی پوشان کاراته ایران موفق به کسب ۵ طلا و یک مدال برنز شدند و در نخستین مرحله از رقابت‌های لیگ جهانی عنوان قهرمانی دنیا به کاراته ایران رسید. برای ایران در این رقابت ها رزیتا علیپور، حمیده عباسعلی، بهمن عسگری، ذبیح الله پورشیب و سجاد گنج زاده طلا گرفتند و صالح ابذری موفق به کسب مدال برنز شد. 

بیشتر بخوانید:

طلای ناب با عیار ۲۰۲۰ دور گردن ایرانی‌ها/ شب درخشان کاراته در شیلی

گفت‌وگو با احمدصافی سرمربی ایرانی تیم ملی کره جنوبی را در ادامه می‌خوانید:

نظر شما در مورد نتایج کسب شده توسط تیم ملی کاراته ایران در نخستین مرحله مسابقات لیگ جهانی سال ۲۰۲۰ چیست؟

به نظر می‌آید کاراته نگین درخشان ورزش ایران شده است. با نتایجی که مردان و بانوان کاراته ایران در نخستین مرجله مسابقات لیگ جهانی ۲۰۲۰ کسب کردند، نشان دادند گام اول را محکم برداشتند. حالا به این سمت می‌رویم که با صد درصد امیدواری در المپیک توکیو حضور پیدا کنیم و بیش از ۶۰ درصد شانس رسیدن به فینال المپیک توکیو را داریم.کاراته می‌تواند تبدیل به یکی از رشته‌هایی شود که در اولین حضور خود در المپیک تاریخ‌ساز باشد. موفقیت کاراته ایران در نخستین مرحله از مسابقات را به خانواده بزرگ کاراته، مسئولان فدراسیون، کادرفنی و بازیکنان تبریک می‌گویم.

 برای ادامه این روند موفقیت و کسب مدال المپیک چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

اگر لحظات آخر تمرکز و دقت را از دست بدهیم، ممکن است تمام آرزوهای ما تبدیل به سراب شود. تا به اینجای کار مسئولان فدراسیون و کادر فنی فوق‌العاده عالی به وظایف خود عمل کرده‌اند. ضمن اینکه از صحبت‌های مسئولان فدراسیون و کادر فنی اینگونه به نظر می‌رسد که حمایت‌های کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان قابل توجه و تاثیرگذار بوده، اما با توجه به اینکه حدودا ۵ مرحله دیگر تا پایان این ماراتن باقی مانده، ورزشکاران در فشار شدید جسمانی، روحی روانی قرار دارند؛ چون قرار است در پایان این مسیر المپیکی در آوردگاه بزرگی به نام المپیک حضور داشته باشند و همین موضوع بار مسئولیت آنها را اضافه کرده و بنابراین  پس ما نباید انتظارات را از این رشته بالا ببریم، و باید فضای آرامی را برای تیم ملی کاراته ایران حاکم کنیم.

وظیفه متولیان ورزش کشور برای موفقیت کاراته ایران و دیگر رشته‌های المپیک چیست؟

مسئولان وزارت ورزش و جوانان می‌توانند نقش مهمی را برای یک حمایت قابل فهم و قابل درک در عمل برای تیم‌های اعزامی و خصوصا کاراته را در نظر بگیرند. ما نباید در باد موفقیت‌های قبل از المپیک بخوابیم و مسئولیت و وظایف خودمان را فراموش کنیم. هر کسی در حیطه خودش باید مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرد. وزارت ورزش و جوانان باید نظاره کننده و حامی مالی ورزش باشد. کمیته ملی المپیک باید مرتب با رشته‌های المپیکی خود در بهترین شرایط ممکن رابطه برقرار کند تا قبل از حضور در این رویداد بزرگ تمام مسائل مورد بررسی قرار گیرد. برای یک رویارویی سخت و نفسگیر باید برنامه‌ریزی دقیق و استانداردهای لازم و قابل رؤیت تا آخرین لحظه داشته باشند تا امیدواری و میل موفقیت را تا آخرین لحظه در بین ورزشکاران زنده نگه دارند.

زمانی که حمایت‌های همه جانبه از ورزش وجود داشته باشد کادر فنی و ورزشکاران یک اعتماد به نفس بالا به دست می‌آورند و این رویداد بزرگ را با قدرت و صلابت پشت سر می‌گذارند. نباید بگذاریم به لحظه آخر کشیده شود. هر اقدامی که لازم است از لحاظ سخت افزاری، روحی روانی و ... باید با توجه ویژه انجام شود. در واقع ورزشکار المپیکی نباید هیچ دغدغه‌ای از لحاظ معیشت، خورد و خوراک، امکانات، آینده داشته باشد.

 آیا موافق هستید که ثروت در ورزش ایران به صورت ناعادلانه بین رشته ها تقسیم شده است؟

 بله. موافق این موضوع هستم. توزیع ناعادلانه ثروت در ورزش، ورزشکاران نخبه تیم‌های موفق ما را که بیشتر در رشته‌های انفرادی مثل کشتی، تکواندو، شطرنج، وزنه‌برداری، کاراته،‌جودو و برخی رشته‌های دیگر در هاله‌ای از ناامیدی و ابهام برای آینده زندگی خود فرو برده است. ما می‌بینیم تیم‌های فوتبال ما ورزشکارانی را در اختیار خود دارند که شاید یک فوتبالیست در طول فصل حتی ۵ دقیقه فرصت حضور در زمین را پیدا نمی‌کند، اما مبلغ قرار داد یک فصل آن بازیکن هم اندازه با بودجه یک  فدراسیون است. اگر مسئولان ورزش به اعتبار بین‌المللی ورزش کشورمان فکر می‌کنند،  انتظار داریم با مدیریت هوشمندانه، دلسوزانه و ملی‌گرا برای به اهتزاز درآوردن پرچم سه رنگ کشورمان در بزرگترین رویدادهای ورزشی (بازی‌های آسیایی و المپیک) گام بردارند و با یک تصمیم منطقی و شجاعانه این ثروت قابل توجه در ورزش ایران که بسیاری از آن هدر می‌رود، را به فدراسیون، ورزشکاران و مربیان موفق اختصاص دهند تا آنها فرصت ادامه زندگی در یک کشور آزاد به نام جمهوری اسلامی ایران را از دست ندهند.

آیا حضور جوان‌ها، ورزشکاران تحصیلکرده و با تجربه در راس مدیریت ورزش می‌تواند به موفقیت ورزش ایران کمک کند؟

انتظار می‌رود با بیش از گذشت ۴ دهه از انقلاب شکوهمند از تحصیلکردها و متخصصین ورزش در جایگاه واقعی خودشان استفاده شود، نه تنها ورزش بلکه در تمام عرصه‌ها و در تمام مؤسسات باید از متخصص هایی استفاده شود که در آن عرصه در گذشته فعالیت کرده‌ و تجربیات خوبی را در ورزش و دوران قهرمانی کسب کرده‌اند. ضمن اینکه نباید مدیران اسیر جناح‌های سیاسی شوند و اولویت باید پیشرفت کشور باشد.

بهمن ماه لیگ جهانی کاراته وان پاریس آغاز خواهد شد. با توجه به اینکه شما سرمربی تیم ملی کره جنوبی هستید، آیا در این رقابت‌ها نماینده‌ای خواهید داشت؟

ما در فدراسیون کره جنوبی به خاطر اینکه شرایط لازم برای کسب سهمیه المپیک نداریم، در تمام رویدادها نمی‌توانیم شرکت کنیم. چشم امید ما به آخرین مرحله مسابقات گزینشی المپیک که  اردیبهشت سال آینده در پاریس برگزار می‌شود، است. امیدواریم در آن رقابت‌ها دو سهمیه حضور در المپیک توکیو را کسب کنیم. البته اگر درگیر حساسیت‌های این رقابت‌ها و نفوذ برخی کشورها نشویم، ما هم شانس خواهیم داشت. احتمال فراوان در لیگ جهانی کاراته وان که در فرانسه برگزار  می‌شود ما با ۳ نماینده حضور خواهیم داشت. 

برخی ها نگران آینده کاراته هستند، نگران از اینکه اگر نسل فعلی با تیم ملی خداحافظی کند، شاید پشتوانه ای نداشته باشیم، نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟

مطمئن باشید این چشمه جوشان همچنان خواهد خروشید و ما استعدادهایی داریم که بعداز المپیک توکیو کاراته دنیا را شگفت زده خواهد کرد. کاراته پشتوانه خوب و پرپتانسیلی دارد. نفراتی مثل مهدی خدابخشی،‌ نکوهمت، سیدعلی کریمی، قراری‌زاده، دستجانی، علی مسکینی، خوبرو، پویا اقدسی، علی رحیمی، عبدالله ولدی، فرجی و ... نفرات زیادی داریم که فعلا می‌توانند آینده تیم ملی بزرگسالان را تضمین کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس