لاوروف نمایه

وزیر خارجه روسیه در آستانه سفر دوره‌ای به چند کشور آسیایی، هدف اصلی نظریه"منطقه آزاد هند-اقیانوس آرام"که از سوی ترامپ مطرح شده را تقسیم کشورهای منطقه و بهره‌برداری از این موقعیت برای برتری خود نامید.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز، سه شنبه سفر دوره‌ای خود به چند کشور آسیایی را با عزیمت به کشور سریلانکا آغاز کرد. وی سپس به هند و از آنجا عازم جمهوری ازبکستان خواهد شد.

لاوروف در آستانه سفرش در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه روزنامه "دیلی نیوز" سریلانکا نظریه هند-اقیانوس آرام (راهبردی برای ایجاد منطقه آزاد و باز هند و اقیانوس آرام) که از سوی ایالات متحده تبلیغ می شود را بسیار مخرب دانسته و هدف از آن را تقسیم کشورهای منطقه در گروه‌های دارای منافع مشترک و تقابل آنها با یکدیگر نامید.

بیشتر بخوانید:

نظامی‌گری ترامپ در تمام دنیا؛ این بار کهکشان راه شیری!

ناوشکن‌های ساخت ایران در اقیانوس آرام هم حضور دارند

به عقیده وزیر خارجه روسیه، منطقه اقیانوس هند نباید به عرصه‌ای برای رقابت تبدیل شود، بلکه باید منطقه همکاری بین کشورهای ساحلی و جزیره‌ای، و تلاش‌های مشترک در جهت ایجاد شرایط مناسب برای توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار در چارچوب ساختارهای مختلف منطقه‌ای باشد.

لاوروف افزود: «چنین روند اوضاعی با توجه به اینکه منطقه اقیانوس هند تا حدودی قلمرو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را تحت پوشش قرار می دهد، کاملاً منافع فدراسیون روسیه را نیز برآورده خواهد کرد. به عنوان مثال، سریلانکا وضعیت یک شریک در حال گفتگو با سازمان شانگهای را دارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تأکید کرد: «متأسفانه اخیراً ما شاهد تلاش مداوم نیروهای فرامنطقه‌ای برای تغییر شکل نظم موجود با هدف حل و فصل وظایف خاص خود هستیم. در این راستا محتوای نظریه ایالات متحده درباره "منطقه آزاد و باز هند-اقیانوس آرام" دارای پتانسیل متحد کننده نبوده، بلکه مخرب است. هدف واقعی این نظریه تقسیم کشورهای منطقه به گروه‌های دارای منافع مشترک، تضعیف اصول چند جانبه عملکرد سیستم منطقه‌ای روابط بین المللی است تا از این طریق برتری ایالات متحده در منطقه را افزایش دهد.»

لاوروف یادآور شد: «هرگونه نظریه جدید درباره توسعه راهبردی منطقه باید به شکل گیری یک فضای مشترک همکاری بین کشورهای این منطقه کمک کند. معماری روابط منطقه‌ای باید براساس اصول غیرقابل تفکیک بودن امنیت ، برتری قانون ، عدم دخالت در امور داخلی کشورها ، حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و عدم استفاده از زور یا تهدید به زور مبتنی باشد.»

نظریه «منطقه آزاد و باز هند-اقیانوس آرام» توسط "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا برای کشورهای واقع در سواحل اقیانوس هند و اقیانوس آرام پیشنهاد شد. کارشناسان بر این عقیده‌اند که هدف اصلی این نظریه، محدود کردن نفوذ چین در منطقه و تقویت روابط ایالات متحده با کشورهای منطقه است.

آغاز سفر دوره‌ای وزیر امور خارجه روسیه به کشورهای آسیایی

سرگئی لاوروف در آغاز سفر دوره‌ای خود به آسیا، صبح امروز وارد کلمبو، پایتخت به سریلانکا شد. وی در جریان این یک سفر کاری با داینس گوناواردنا- وزیر امور خارجه، ناندازنا گوتابای راجاپاکسا- رئیس جمهور و مهیندا رجاپاکسا نخست وزیر سری‌لانکا دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

وزیر خارجه روسیه که هم اکنون در حال مذاکره با همتای سریلانکایی خود است، معتقد است بین مسکو و کلمبو، "گفت‌وگوهای سیاسی بسیار خوب و مرتب و پایداری، از جمله در بالاترین سطح برقرار است و این مسئله تاییدی بر روابط حسنه بین دو کشور است.

بر اساس اطلاعات وزارت امور خارجه روسیه، مقامات دو کشور در جریان این مذاکرات وضعیت کنونی و چشم انداز روابط دوجانبه و همچنین موضوعات مهم در دستور کار منطقه‌ای و بین المللی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

لاوروف پس از کلمبو، برای یک دیدار کاری به دهلی نو و از آنجا به تاشکند، پایتخت ازبکستان عزیمت خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس