دریادار حبیب‌الله سیاری

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: امروز ناوشکن‌های ساخت ایران در اقیانوس آرام هم حضور دارند.

به گزارش مشرق، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش در ششمین همایش مدیریت جهادی که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، اظهارداشت: دوران دفاع مقدس سراسر جلوه مدیریت جهادی در کشور جلوه داشت و این مدیریت جهادی بود که کشور را به پیش برد.

بیشتر بخوانید:

دشمنان می‌توانند به روز بودن تجهیزاتمان را امتحان کنند

وی ادامه داد: من در دهه ٧٠ که فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش در دریای خزر بودم یکی از کشورهای همسایه شمالی ایران از ما برای شرکت در رزمایش در دریای خزر دعوت کرد، اما ما در آنجا به غیر از چند ناو آموزشی هیچ شناور دیگری نداشتیم. من خدمت فرمانده معظم کل قوا رفتم و این مطلب را به ایشان عرض کردم و پاسخ ایشان این بود که بروید و کشتی‌های خود را به شمال منتقل کنید و با آن‌ها رزمایش انجام دهید.

دریادار سیاری گفت: ما قصد داشتیم تا ناوهای خود را از دریای سرخ به سوی دریای سیاه و رود ولگا منتقل کنیم که آن‌ها اجازه ندادند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا ناوشکن رزمی را طراحی کرده و بسازیم.

وی افزود: ساخت ناوشکن نیاز به فناوری پیشرفته‌ای دارد که ما از آن در ساخت ناو موشک انداز کلاس پیکان استفاده کردیم. این در حالی بود که اطلاع کاملی از ساخت ناوشکن و فناوری آن نداشتیم. اما این کار با غیرت و همت متخصصان داخلی انجام شد و در سال ٨٢ نتیجه آن را در ناوگان شمال با حضور فرمانده کل قوا رونمایی و الحاق کردیم.

فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش در ادامه با اشاره به موفقیت‌های نیروی دریایی ارتش، اظهار کرد: این موفقیت‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که سه سال بعد از ساخت ناو موشک انداز پیکان، ناو درفش، سه سال بعد ناو جوشن، سه سال بعد ناو دماوند و سپس ناوهای زره و سپر ساخته و الحاق شد.

وی افزود: فرمانده معظم کل قوا در سال ٧۶ که از نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در بندرعباس بازدید کردند، فرمودند که باید ناوشکن ها قابلیت حمل موشک و بالگرد داشته باشد. این مهم ١٢ سال بعد در سال ٨٨ با ساخت ناوشکن جماران محقق شد. البته تحقق این موفقیت با دشواری‌هایی هم همراه بود که ساخت شافت و گیربکس ناوشکن از مهم‌ترین آن‌ها بود که به ترتیب اولی در سازمان صنایع دفاع و دومی هم در یک مجموعه غیر دولتی داخل کشور طراحی و ساخته شد.

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه این موفقیت‌ها همگان را متعجب کرده است، تصریح کرد: هنگامی که در اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی اقیانوس هند حضور داشتم یکی از آن‌ها از من پرسید که آیا ناوشکن جماران حقیقتا ساخت شما است یا خیر؟ من به او گفتم که شما اکنون در خلیج عدن و دریای سرخ دریانوردی می‌کنید و ۶٠ روز بعد جماران را در آنجا مشاهده خواهید کرد. جماران رفت و در آنجا حاضر شد.

دریادار سیاری ادامه داد: بعدها در جایی دیگر که آن فرمانده با من دیدار داشت از این کار تعجب کرد و گفت که این توان شما را باور کردم. امروز حتی ناوشکن‌های ساخت ایران در اقیانوس آرام هم حضور دارند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    8 2
    ناوچه!ناو شکن به کلاس بالای 7000تن اطلاق میشه.
    • IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
      1 3
      عقل ایشون از تو بهتر میرسه
  • ولی عزیزی NL ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    2 1
    اینم افتخاری دیگر برک زرین غیور مردان ایران درود به شرف شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس