عبدالله دوم

شاه اردن در مصاحبه‌ای اختصاصی ضمن تأکید بر اینکه بی‌ثباتی در منطقه بر جهان تأثیر خواهد گذاشت ابراز امیدواری کرد که تنش‌ها میان آمریکا و ایران از بین برود.

به گزارش مشرق، «عبدالله دوم» شاه اردن روز گذشته (یکشنبه) در مصاحبه اختصاصی با شبکه «فرانس ۲۴» در خصوص طیفی از موضوعات از جمله تشدید تنش‌ها در غرب آسیا در پی اقدام تروریستی روز جمعه ۱۳ دی ماه واشنگتن در ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به همراه هفت تن از یارانش و همچنین تحولات سوریه گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگوی اختصاصی، شاه اردن درباره مهمترین تحولات و رویدادهای اردن و منطقه و منطقه از جمله، بحران اخیر میان آمریکا و ایران، جنگ با تروریسم، اوضاع در لیبی، درگذشت سلطان «قابوس بن سعید»، بحران سوریه، صلح میان فلسطین و اسرائیل و نیز اعتراض‌هایی که اردن در سال ۲۰۱۸ شاهد بود، اظهار نظر کرد.

وی در ارتباط با تنش‌های میان ایران و آمریکا و احتمال درگیری جنگ میان این دو کشور در آستانه سفر خود به کشورهای اروپایی گفت: «فکر می‌کنم که اولین پاسخ به این سؤال این باشد که امیدواریم چنین چیزی رخ ندهد. من ظرف چند روز آینده برای ارتباط با رهبران کشورهای اروپایی به منظور بررسی چندین موضوع در منطقه و هماهنگی‌ با آنها به بروکسل، استراسبورگ و پاریس می‌روم و مسئله‌ای که روشن است این است که همه از آنچه که بین آمریکا و ایران رخ می‌دهد، نگران هستند».

وی سپس ضمن ابراز امیدواری برای تنش‌زدایی در غرب آسی گفت: «تابحال، ظاهراً تنش‌زدایی صورت گرفته است و امیدوارم که این روند ادامه پیدا کند زیرا ما تاب بی‌ثباتی در منطقه خود را نداریم. بی‌ثباتی در منطقه بر اروپا و باقی جهان تأثیر می‌گذارد».

عبدالله دوم در خصوص مذاکرات آتی خود با رهبران کشورهای اروپایی توضیح داد: «بحث‌های ما تا حد زیادی بر ایران متمرکز خواهد بود اما همچنین بحث‌هایی درباره عراق نیز صورت خواهد گرفت زیرا من معتقدم که در این برهه از زمان و در نهایت، این مردم عراق هستند که رنج دیده‌اند و هزینه پرداخت کرده‌اند و شایسته ثبات و مسیری رو به جلو هستند و بحث‌هایی درباره چگونگی حمایت از مردم عراق نیز صورت خواهد گرفت».

پادشاه اردن با واکنشی محتاطانه درباره تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: «این تصمیمی بود که آمریکایی‌ها اتخاذ کردند و ما تأیید می‌کنیم که چنین چیزی رخ داده است.....و امیدواریم که طی ماههای آینده، با تنش‌زدایی، مسیر درستی در منطقه انتخاب شود زیرا همانطور که می‌دانید همه‌چیز در منطقه به یکدیگر ارتباط دارد و بنابراین هرآنچه که در تهران رخ دهد، بر بغداد، دمشق و بیروت و فرایند (سازش) فلسطینیان و اسرائیل تأثیر می‌گذارد بنابراین من فکر می‌کنم که سفر من به اروپا در زمان مناسبی صورت گرفته است».

عبدالله دوم در خصوص تحولات ماههای اخیر در عراق گفت: «شکافی در جامعه عراق وجود دارد و من اطمینان دارم که رهبران عراقی به مسیر مثبتی بازخواهند گشت. ما باید با اراده تلاش کنیم تا اطمینان حاصل کنیم دیگر شاهد فرقه‌گرایی نباشیم».

پادشاه اردن در آستانه مذاکرات این هفته در بروکسل، استراسبورگ و پاریس ضمن ابراز نگرانی درباره پیدایش مجدد گروه تروریستی «داعش گفت: «ما مجبوریم با پیدایش مجدد داعش روبرو شویم. اما بار دیگر نگرانی من این است که در یکسال گذشته شاهد بازگشت و پیدایش مجدد داعش نه تنها در جنوب و شرق سوریه بلکه در غرب عراق بودیم».

وی همچنین تأکید کرد که بسیاری از جنگجویان خارجی داعش در سوریه هم‌اکنون  در لیبی هستند و گفت: «از نقطه نظر اروپا و از آنجایی که لیبی به اروپا نزدیک‌تر است، این مسئله در بحث‌های مهم چند روز آینده قرار خواهد داشت».

پادشاه اردن در ارتباط با اقدام ترکیه در اعزام نظامی به لیبی گفت: «بار دیگر، این اقدام آشفتگی بیشتری به وجود خواهد آورد. فکر می‌کنم که امروز، تصمیم مهم روسیه مطرح می‌شود و ما امیدواریم که این مسئله به کاهش تنش‌ها منجر شود اما چندین هزاران جنگجوی خارجی (داعش) ادلب را ترک کرده‌اند و به لیبی آمده‌اند و این چیزی است که ما با آن روبرو هستیم. همه ما در منطقه و دوستان اروپایی ما باید در سال ۲۰۲۰ به این مسئله بپردازند زیرا ما خواستار یک دولت ناکام در لیبی و تقابل‌ ائتلاف‌های مهم علیه سازمانهای تروریستی نیستیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس