خط جدید BBC و ضدانقلاب

رسانه‌های ضدانقلاب و در راس آن‌ها BBC فارسی سعی دارند تا علت حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی را ایران معرفی کنند.

به گزارش مشرق، روز گذشته یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) سقوط کرد و تمام سرنشینان آن متاسفانه فوت کردند.

از آنجایی که این حادثه ناگوار تنها ساعاتی بعد از موشک‌باران پایگاه‌های آمریکایی توسط دلاورمردان ایرانی رخ داد، بسیاری از ضدانقلاب با هدایت بازوهای رسانه‌ای خود از جمله BBC فارسی و ایران اینترنشنال با ایجاد شبهه و شایعه سعی کردند تا سقوط هواپیما را به جمهوری اسلامی نسبت دهند.

* شبهه اول؛ شلیک موشک

این جریان ابتدا پس از شلیک موشک‌های سپاه با سراسیمگی عنوان کردند که یکی از موشک‌های سپاه به هواپیمای مسافربری برخورد کرده است و دلیل آن را همزمانی پرتاب موشک‌های سپاه به بوئینگ اعلام کردند.

در پاسخ باید گفت که زمان اجرای عملیات موشکی ایران در ساعت ۱:۲۰ بامداد بوده درحالی که ساعت پرواز هواپیمای اکراینی ساعت ۶:۱۲ صبح بوده است.

در همین رابطه علی عابدزاده‌، رئیس سازمان هواپیمایی عنوان کرد: ‌همزمان با این هواپیما، چندین پرواز داخلی و خارجی در فضای ایران و در همین ارتفاع هشت هزار پایی در حال پرواز بودند و موضوع برخورد موشک به این هواپیما به هیچ‌وجه نمی‌تواند صحت داشته باشد.

وی افزود: بین همه بخش‌های نظامی و غیرنظامی در ایران هماهنگی کامل وجود دارد و در همان زمان سقوط، ده‌ها هواپیمای ایرانی و خارجی در حال پرواز بر فضای امن ایران بودند و اگر کشوری امنیت نداشته باشد، مگر ممکن است که این تعداد پرواز بر فضای آن در حال انجام باشد.

* شنیدن صدای انفجار با فاصله

ایران اینترنشنال هم در یک حرکت غیرحرفه‌ای مدعی شد که یکی از مخاطبان گفته در لحظات ابتدایی یک صدای انفجار و سپس ۲ انفجار شنیده است.

اما این شبکه سعودی هیچ سندی برای این موضوع ارائه نداده و در فیلمی هم که منتشر شده فرد گیرنده فیلم اصلا حرفی از شنیدن صدای انفجار نکرده است.

* شبهه دوم؛ پدافند عامل انفجار

شبهه دیگر این بودکه که ادعا کردند پدافند هوایی ارتش هواپیمای مسافربری را با هواپیمای جنگی! اشتباه گرفته و آن را منهدم کرده است.


دراین باره توجه به چند نکته کلیدی به نظر می‌رسد: اول: لیست تک تک پروازهای تجاری به صورت روزانه از سوی مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور (Tehran Center) به مرکز کنترل و فرماندهی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور ارائه می‌شود و از این طریق رصد و پایش کلیه پروازها از سوی شبکه یکپارچه پدافند هوایی انجام می‌شود.

دوم: پرواز تهران-کیف هواپیمایی اوکراینی یک پرواز برنامه‌ریزی شده(روال) است که مطابق برنامه خود از فرودگاه امام خمینی(ره) انجام شده است. اساسا زمانی که اطلاعات این پرواز شامل زمان فرود، زمان برخاست، مسیر پرواز، سرعت و ارتفاع پروازی در اختیار مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور و از آن طریق مرکز کنترل و فرماندهی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور قرار دارد، دلیلی برای هدف قرار گرفتن آن و حتی اشتباه وجود ندارد.

سوم: پروفایل پروازی (مشخصات پروازی) هواپیماهای تجاری با هواپیماهای جنگنده و نظامی مانند سرعت، ارتفاع، کانال‌های ارتباط با برج مراقبت و مرکز کنترل هوایی متفاوت است که تماما توسط سامانه‌های رصد و شناسایی آسمان و فضای کشور قابل احصاء است و این نمی‌تواند گزاره‌ای مانند هدف قرار گرفتن یک هواپیمای مسافری را به جای جنگنده تایید کند.

چهارم: عمل کردن پدافند روی تیک آف لگ فرودگاه که ۴ یا ۵ دقیقه یک بار هواپیما از آن جا پرواز می‌کند منطقی به نظر نمی‌رسد.

پنجم: بررسی ارتفاع و سرعت هواپیمای اوکراینی در سایت Flightradar نیز نشان می‌دهد آخرین سرعت پروازی ثبت شده ۲۷۵ نات معادل ۵۱۰ کیلومتر بر ساعت بوده است که اساسا با سرعت‌های چند برابر صوت هواپیماهای جنگنده های نظامی مغایرت دارد و تشخیص آن نیز برای سامانه‌های پدافندی ساده است که این مورد هم هدف قرار گرفتن هواپیما توسط پدافند را رد می‌کند.

* تصویر سوال برانگیز

آن چیزی که بیش از پیش شایعه حمله موشکی را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت، انتشار تصویر قطعه‌ای شبیه موشک توسط یکی از کاربران خارجی بود.

اریک تولر منتشرکننده این تصویر جنجالی اذعان کرد که تصویر را از یک کاربر ایرانی گرفته، اما وقتی از فرد ایرانی که تصویر را برایش فرستاده، اطلاعات تکمیلی خواسته وی او را بلاک کرده است!

از طرف دیگر نکته مهم این است که اصلا مشخص نیست این تصویر از کجا آمده، متعلق به چه زمانی  و حتی چه مکانی است.


نمونه ای از موشک‌های «تور ام - ۱»

حسن رضایی،فر، رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری نیز در همین رابطه با رد این عکس توضیح داد: ما در محل سایت سانحه، اصلاً هیچ قطعه‌ای از موشک پیدا نکردیم.

همچنین باید گفت اگر موشک با هواپیما برخورد می‌کرد هواپیما باید در آسمان منفجر می شد اما فیلمهای ارسالی مردم نشان می دهد که هواپیما سقوط کرده و  حتی خلبان هواپیما را کنترل کرده تا به منطقه مسکونی برخورد نکند.

دانلود

در همین رابطه محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی- درباره شایعات برخی رسانه‌های خارجی درباره طبیعی نبودن علت سقوط این هواپیما به ایسنا گفت: شایعاتی مبنی بر تروریستی بودن، انفجار یا تیراندازی به هواپیما به عنوان علت بروز سانحه و سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی درست نیست و نقص فنی دلیل این حادثه بوده است.

همچنین  سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در گفتگو با فارس با تاکید بر اینکه شایعاتی که در خصوص این هواپیما مطرح می‌کنند کاملا دروغ محض است و هیچ کارشناس نظامی و سیاسی این موضوع را تایید نمی‌کند.

* شبهه سوم، تحویل ندادن جعبه سیاه به آمریکا

برخی از شبکه‌های ضدانقلاب برای افزایش احتمال تروریستی بودن حادثه، به عدم تحویل جعبه سیاه هواپیما توسط ایران به آمریکا استناد کرده‌اند.

در این باره هم باید گفت که بر اساس مقررات جهانی هوانورد (کنوانسیون شیکاگو) ایران این حق را دارد که جعبه سیاه را خودش آنالیز کند اما در عین حال ایران این امکان را به کارشناسان اوکراینی داده تا به ایران بیایند و بر روند کار نظارت داشته باشند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم با رد شایعات در خصوص مقاومت ایران برای تحویل‌ ندادن جعبه سیاه هواپیما گفت: چنین موضوعی صحت ندارد ضمن این‌که مسئول بررسی سانحه، طبق مقررات جهانی ایکائو و انکس ضمیمه آن، سازمان هواپیمایی ایران است و اگر نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه در ایران وجود نداشته باشد، می‌توانیم این کار را در کشورهای دیگر انجام دهیم.

اما بد نیست که رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه که در قالب گفت‌وگو با کارشناسان سوالات و شبهات جدیدی را مطرح کردند از این کارشناسان‌ می‌پرسیدند که آیا می‌شود موشکی از سطح شهر بلند شود یا ضد هوایی شلیک کند اما کسی  متوجه نشود و فیلم و صدایی از آن منتشر نشود؟ همانطور که در زمان هدف قراردادن پایگاه‌های داعش در دیرالزور سوریه توسط سپاه در سال ۹۶ فیلم‌ها و تصاویر زیادی توسط کاربران درفضای مجازی منتشر شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 18
  • رضا IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    عذر ميخوام ببخشيد ، حرومزاده تر از مجريان ايران اينتر نشنال نديدم به عمرم ، آخه اين قدر پست و دروغگو ؟! چنان با آب و تاب اين خبر رو اجرا ميكردند كه نگو و نپرس ، من كه معتقدم اين جماعت و همكاران شون در بى بى سى مرز وقاحت و بى شرفى را جابجا كردند !
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
      33 32
      حنجره شیطان
    • رابع GB ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      5 0
      حقیقت مشخص ضشد. متاسفم
  • محمد IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    20 64
    معلوم نی شاید کار خوده امریکایی ها باشه ...
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
      48 16
      اونا اگر عرضه داشتن ،موشک ها رو میزدن.....!
    • کوروش IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
      10 7
      خرابکاری! به وسیله ی عامل اجرایی شون داخل کشور یه خرابکاری ای داخل هواپیما یا موتورش ایجاد کرده باشند؟!!!
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    56 13
    غربی باید آب رو بریزن اونجایی که داره میسوزه ...
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    29 8
    اینا خط انحراف از شکست و خسارات فراوان عین الاسد را دنبال می کنند .... زهی خیال باطل ....... سیلی انتقام بود ... هنوز خیلی دروغ باید بگید انرژی تون رو حفظ کنید
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    45 6
    دهانهای نجس این مزدورها برنامه ریزی شده برای دروغ پردازی ولی خودشون هم میدونن بد خوردن
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    28 4
    دشمنان از حمقا هستند خودشون احمق هستند به مخاطبینشون هم اهانت می کنند فرضشون احمق بودن مخاطب است - جمع کنید بساط خر دجالی آخرالزمانی تولید دروغ و بی حیائی را
  • مریم IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    19 5
    یکی بیاد به این بی بی سی دروغگو و هتاک بگه؛ به تو چه فضول؛ تو هم مثل اینکه سیلی میخوای. بدبخت.
  • حاج قاسم IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    13 30
    شاید اوکراین به نمایندگی از آمریکا چاشنی انفجاری داخل موتور هواپیما کار گذاشته تا موقع برگشت از ایران منفجر بشه . چون موقع برگشت مسافرای ایرانی بیشترن.
  • مرتضی US ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    25 7
    از اونجایی که جنگ عیان بین ایران و آمریکا شروع شده، بعد از شکست شدید در عین الاسد الان به دنبال دروغ سازی و ایجاد شبهه هستند. یکی از مهمترین عوامل در هر جنگ مدیریت رسانه هست الان باید صدا و سیما واضح دعوت کنه از متخصصان و برنامه بزاره و جواب دروغ های آمریکا رو بده چونکه این هم بخشی از جنگ هست و نذارن پیروزی عین الاسد با دروغ های آمریکایی کمرنگ بشه
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    30 4
    کسی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد اینا لحظه مرگ بیدار میشن که خیلی دیره
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    19 7
    آمریکا دروغگوست...هرچه که بخواهند درگزارشات خود می گویند ما به مقامات خودمان اعتماد بیشتری داریم لطفا زنجیر سگ خود را هم به آمریکا-بوئینگ ندهید
  • علــی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    39 10
    مایی که میتونیم در هزار کیلومتری اینقدر دقیق به هدف بزنیم، نمیتونیم فرق هواپیمای مسافربری با پهباد یا جنگنده دشمن‌رو اونم در مرکز کشور تشخیص بدیــم؟؟؟!!!! بحث کردن با احمق‌ها فایده نداره...!
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
      9 5
      مطلقا حماقتی در کار نیست این رفتار کاملا مغرضانه است
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      0 4
      خخخخخخخخخ دوست عزیز واقعا نادانی
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      4 1
      چی شد پس
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
      2 0
      هنوز این متن رو برنداشتید ؟ چقدر پررویید
  • US ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    15 23
    پدرسیاست بسزدکه هراحتمالی بعیدنیست
  • روزبه IT ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    30 9
    نگیم بی بی سی، نگیم ایران اینترنشنال، نگیم صدای امریکا، نگیم رادیو فردا و... بگیم "داعشی های رسانه ای" که تمام حرکاتشون مکمل جرم و جنایت آمریکاییها و کشتن وجدان و اذهان عمومی ملت ایرانه،گفت : بی شرافتی را از که آموختی گفت از بی بی سی،صدای امریکا و سعودیها، یه وجه خیلی تلخی هم داره حداقل در مورد ایران اینترنشنال که برا سعودیهاست، وهابیهای سعودی که حالا حالا با شمشیر دارن گردن ملت رو تو میادین میزنن و یه کدخدا هم تو عمرشون با رای انتخاب نکردن برای ما از تو شبکه هاشون از دموکراسی میگن و بعضی داخلی ها هم باور کردن،حالا خدا وکیلی اینایی که حرف این داعشی های رسانه ای رو باور میکنن دچار سندروم استکهلم نیستن؟
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    21 11
    سر و صدای بی بی سی و امثال آن چقدر شبیه سر و صدای سیفونه. ببخشید بهتر از این نمیشه گفت
  • سمیرا IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    25 4
    عرض تسلیت به خانواده های عزیز سانحه هوایی چقدر رهبر عزیزمون تاکید دارن دشمن رو خوب بشناسید،واقعا این جمله خیلی قیمتیه شبکه های معاند و بخصوص اینترنشنال چقدر بی انصافن که انقدر راحت راحت راحت دروغ میگن،بابا دین ندارید آزاده باشید،آخه بی شرفی هم حدی داره، درود بر ایرانی های باغیرت
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    18 2
    حنجره شیطان
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    9 3
    ایران باید ناو هواپیما بر امریکا رو به عنوان انتقام میزد هنوزم دیر نشده باید بقیه گروهای مقاومت این کار رو بکنن مکان مشخص با تلفات مشخص
  • DE ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    15 3
    موشک های سپاه علاوه بر پایگاه اونجاشونم خورده داره میسوزه الان دارن آه ناله میکنن اب بیارین ما تسلیم یک مشت اهل کتاب و شراب نمی شیم هرگز
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    12 5
    بوئینگ شهرت بد درجهان .همپای خودروسازی سایپا درایران.=پراید هوائی
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    6 4
    سلام. معلوم نیست شاید کار آمریکا یا عوامل دخلی خائنش باشد در محو اثرات خون با برکت حاج قاسم رفیق خوشبخت ما.
  • NL ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    17 7
    نخست وزیر کانادا که خودش نوکر آمریکاست رسما
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    15 2
    وقتی سال 1367 هواپیمای مسافربری مارو زدند و جواب نگرفتن این طور وقیحانه اتهام زنی میکنن باید ننشون به عزاشون بشینه تا حالیشون بشه. شده تک به تک سربازهای امریکایی رو درهر جای جهان بکشید تا حساب کار دستشون بیاد
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    8 9
    از نظر من شرکت بوئینگ با ارسال کدهایی موجب اختلال در کار موتور میشه امریکا برای اینکه ابروی شرکت بوئینگ نره این شایعات رو میسازه تا اسمان ایران رو نا امن جلوه بده
  • NO ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    7 1
    مشرق نیوز این عملیات پرچم دروغین هست امریکا خودش مردمشو میکشت مینداخت گردن کوبا یا القاعدش به برجهای دوقلو حمله کرد انداختن گردن جهان اسلام. یک گزارش خلاصه شده همراه لینک منبع بنویس جوری که عوام حالشو داشته باشن تا انتهای مقاله رو با شما همراه باشن. یک از شیوه های پرچم دروغین پوشیدن یونیفورم هست و یا از موشک های مشابه دشمن استفاده کنن
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    1 19
    حتی یک ثانیه گوش دادن به این رسانه های ضدانقلاب تلف کردن وقت و عمره. من بیسوادتر و احمق تر از تحلیل گرهای ایران اینترنشنال و بی بی سی فارسی ندیدم. به شعور و عقل مخاطب توهین می کنن و فکر می کنند مخاطب نفهمه و اصلا منطق خبررسانی ندارن. خب طبیعیه. اربابان اینها دروغگوهای روانی مثل ترامپ هستن. شبکه من و تو که جیره خوار اسراییله. هیچوقت دیده نشده که اینها تمام اخبارشان به تلقین جنگ و بی ثباتی و اختلاف پراکنی و از بین بردن وحدت خلاصه نشه. تمام هدف اخبارشان به هم ریختن مغز مخاطب و به هم ریختن اوضاع ایرانه. اما به لطف و برکت خون حاج قاسم اینها نابودشدنی هستن.به زودی ارباب هاشون کشته و نابود میشن و خودشونم به غلط کردن میافتن. خون شهید پایمال نمیشه و خداوند انتقام شادی موقتی اینها رو خواهد گرفت. عیب همه این جیره خورها اینه که نقش خداوند رو در پیروز کردن حق بر باطل فراموش کردن!
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
      15 0
      الان دیگه معلوم شد کی احمقه
  • CA ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    24 0
    حقیقت ماجرا معلوم شد.متاسف هستم برای همه شما.....
  • بهروز DE ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    11 1
    چرا هنوز این متن خودتون رو برنداشتین ؟ ماشالله چقدر هم دقیقه . هر آدمی با خوندن این متن میتونه به راحتی نظریه ی شلیک موشک به هواپیما رو درجا رد کنه . اگر اینقدر شلیک موشک به شکل غیر عمد محال بوده پس منظورتون اینکه سپاه از عمد این هواپیما رو هدف قرار داده ؟؟ میدونید خبرگزاری ایران اینترنشنال با استناد به همین متن دقیق و علمی شما داره عمدی بودن حمله رو مطرح میکنه !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس