خروج نیروهای آمریکایی از عراق

درخواست ها برای لغو توافق نامه امنیتی و یا صدور قانونی برای اخراج نیروهای امریکایی از عراق، هیچ وجاهت حقوقی ندارد.

به گزارش مشرق، دکتر فاضل محمد جواد درباره توافق نامه امنیتی عراق و امریکا در کانال تلگرامی مطالعات عراق نوشت:

من به عنوان کسی که با طرف امریکایی برای امضای توافق نامه مذاکره کرده ام، تمایل دارم درباره چند نکته توضیحاتی بدهم:


۱.عراق در سال ۲۰۰۸ توافق نامه ای امنیتی با ایالات متحده امریکا امضا نکرده؛ بلکه تنها « توافق نامه عقب نشینی نیروهای ایالات متحده امریکا و سازماندهی حضور موقت آنها در عراق» را امضا کرد. این توافق نامه در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ و با خروج آخرین  سرباز امریکایی از عراق، به پایان رسید و در نتیجه عراق این روز را به عنوان روز حاکمیت ملی خود جشن گرفت. درنتیجه این عجیب است که برخی از  سیاسیون، اعضای پارلمان و اصحاب رسانه خواستار لغو توافق نامه امنیتی هستند که وجود خارجی ندارد.


۲. عراق در همین زمان توافق نامه چارچوب استراتژیک را برای همکاری بین بغداد و واشنگتن امضا کرد. این از لحاظ حقوقی به معنای توافق نامه نیست؛ چرا که هیچ الزامی برای دو طرف ندارد. تنها اهداف و رویکردهای کلی برای همکاری در زمینه های مشخص است که این هم با درخواست هر کدام از دو طرف می تواند به پایان برسد. در این توافق نامه هیچ حکمی وجود ندارد که به ایالات متحده امریکا اجازه بدهد نیروهایی را به عراق اعزام کند و یا اینکه از خاک این کشور و حریم هوایی آن استفاده کند. دولت عراق می تواند پیش نویس قانونی را به مجلس نمایندگان ببرد تا اینکه عمل به این توافق نامه به پایان برسد و اجرای آن هم شش ماه پس از ابلاغ مصوبه به دولت ایالات متحده امریکا عملی می شود.


۳. هرگونه حضور نیروهای امریکایی در عراق در دوره های بعدی، براساس درخواست دولت عراق از ایالات متحده امریکا و برای کمک به مبارزه با گروه داعش و با هماهنگی دولت عراق بوده است. بر این اساس امریکا اجازه نداشته است که سرباز و یا تجهیزات نظامی به عراق وارد کند و یا اینکه از خاک این کشور و حریم هوایی آن استفاده کرده و بدون هماهنگی دولت عراق اقدامی و یا تحرکی انجام دهد.


۴. درخواست ها برای لغو توافق نامه امنیتی و یا صدور قانونی برای اخراج نیروهای امریکایی از عراق، هیچ وجاهت حقوقی ندارد. برای اینکه اساسا همانگونه که قبلا هم گفته شد توافق امنیتی وجود ندارد که بخواهیم آن را لغو کنیم. همچنین در مجلس نمایندگان هم قانونی وضع نشده است که به نیروهای امریکایی اجازه دهد در خاک عراق حضور داشته باشند، در نتیجه الان هم نیازی به تصویب قانونی برای خروج نیروهای امریکایی از عراق وجود ندارد. تمام آنچه که وجود دارد عبارت است از ترتیبات دولتی عراق و هرگاه که دولت بخواهد می تواند به حضور نیروهای امریکایی و غیر امریکایی – که قبلا به آنها اجازه ورود به عراق داده شده است – در کشور پایان دهد.


۵. درحال حاضر مجلس نمایندگان مصوبه ای را در حمایت از دولت عراق به تصویب رسانده و خواستار پایان حضور و ماموریت نیروهای خارجی در این کشور شده است. چرا که این موضوع اساسا جزو اختیارات دولت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    0 0
    لقمه را نپيچان ميخواد بگه اولا مصوبه شامل حال همه خارجي ها مي شود از جمله ايران و ثانيا الزام آور نيست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس