به گزارش مشرق به نقل از ایسنا ، اين روزها در حاليكه اتوبوسهاي چيني بيش از هر زمان ديگري در خطوط اتوبوسراني درون شهري كشور جولان ميدهند، معاون پشتيباني سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور از ارائه درخواست واردات اتوبوس از خارج كشور به معاون اول رئيسجمهوري براي تجهيز ناوگان اتوبوسراني شهرداريها در سال آينده خبر داده است.
چنين اظهاراتي در حالي است كه كارخانه ارگ ديزل (از زيرمجموعههاي گروه خودروسازي كرمان خودرو و يكي از اتوبوس سازان داخلي) به دليل عدم توافق با سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور به قبرستان اتوبوسهاي دو كابين درون شهري تبديل شده است.
حدود دو سال پيش بود كه اين شركت قراردادي را با سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور براي ساخت 80 دستگاه اتوبوس دو كابين درون شهري امضا و مبلغي هم به عنوان پيش پرداخت قرارداد دريافت كرد.
به دنبال اين توافق توليد اين اتوبوسها به صورت CKD آغاز اما به دليل كمبود منابع مالي با تاخير روبرو شد. همين موضوع بهانهاي شد تا سازمان شهرداريها و دهياريها علاوه بر جريمه كردن كارخانه ارگ ديزل و دريافت مبلغي بيشتر از پيش پرداخت، قرارداد خريد از اين شركت داخلي را ملغي كند آن هم در حاليكه كه 36 دستگاه از اين اتوبوس ساخته شده يا مراحل پاياني كار را پشت سر ميگذاشتند.
بروز چنين اتفاقي موجب شده كه از حدود هشت ماه پيش، 500 كارگر اين كارخانه از كار بيكار شده و اتوبوسهاي ساخته شده هم به حال خود رها شوند آن هم در شرايطي كه اين شركت ظرفيت توليد سه هزار دستگاه اتوبوس دو كابين، دو هزار دستگاه مينيبوس و در صورت جايگزيني اتوبوس تك كابين با دو كابين، ظرفيت توليد پنج هزار دستگاه اتوبوس تك كابين را دارد.
نمونه چنين شرايطي در كارخانه عقاب افشان و ايران خودرو ديزل هم موجود است؛ به طوري كه اتوبوسهاي توليدي اولي به دليل عدم تامين اعتبار لازم از سوي سازمانهاي ذيربط براي خريد در انبار كارخانه دپو شده و اتوبوسهاي توليدي دومي نيز كه از مدتها قبل در كارخانه دپو شده بود، اخيرا تعداد كمي از آنها ترخيص شده و سرنوشت بقيه آنها هم نامعلوم است.
در اين شرايط مشخص نيست اظهارات اخير معاون پشتيباني سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور مبني بر آنكه "ظرفيت توليد خودروسازان داخلي محدود و پاسخگوي نيازهاي شهرداريهاي كشور نيست" براساس كدام مستندات و واقعيات صورت گرفته است.
در حاليكه توليد هر دستگاه اتوبوس تعداد قابل توجهي اشتغالزايي را به دنبال داشته و در حال حاضر نيز فقط حدود20 درصد ظرفيت اتوبوس سازان داخلي فعال است، معلوم نيست ارائه درخواست واردات اتوبوس خارجي براساس كدام مصالح و توجيهات ملي صورت گرفته است.
چنين اظهاراتي در حالي است كه كارخانه ارگ ديزل (از زيرمجموعههاي گروه خودروسازي كرمان خودرو و يكي از اتوبوس سازان داخلي) به دليل عدم توافق با سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور به قبرستان اتوبوسهاي دو كابين درون شهري تبديل شده است.
حدود دو سال پيش بود كه اين شركت قراردادي را با سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور براي ساخت 80 دستگاه اتوبوس دو كابين درون شهري امضا و مبلغي هم به عنوان پيش پرداخت قرارداد دريافت كرد.
به دنبال اين توافق توليد اين اتوبوسها به صورت CKD آغاز اما به دليل كمبود منابع مالي با تاخير روبرو شد. همين موضوع بهانهاي شد تا سازمان شهرداريها و دهياريها علاوه بر جريمه كردن كارخانه ارگ ديزل و دريافت مبلغي بيشتر از پيش پرداخت، قرارداد خريد از اين شركت داخلي را ملغي كند آن هم در حاليكه كه 36 دستگاه از اين اتوبوس ساخته شده يا مراحل پاياني كار را پشت سر ميگذاشتند.
بروز چنين اتفاقي موجب شده كه از حدود هشت ماه پيش، 500 كارگر اين كارخانه از كار بيكار شده و اتوبوسهاي ساخته شده هم به حال خود رها شوند آن هم در شرايطي كه اين شركت ظرفيت توليد سه هزار دستگاه اتوبوس دو كابين، دو هزار دستگاه مينيبوس و در صورت جايگزيني اتوبوس تك كابين با دو كابين، ظرفيت توليد پنج هزار دستگاه اتوبوس تك كابين را دارد.
نمونه چنين شرايطي در كارخانه عقاب افشان و ايران خودرو ديزل هم موجود است؛ به طوري كه اتوبوسهاي توليدي اولي به دليل عدم تامين اعتبار لازم از سوي سازمانهاي ذيربط براي خريد در انبار كارخانه دپو شده و اتوبوسهاي توليدي دومي نيز كه از مدتها قبل در كارخانه دپو شده بود، اخيرا تعداد كمي از آنها ترخيص شده و سرنوشت بقيه آنها هم نامعلوم است.
در اين شرايط مشخص نيست اظهارات اخير معاون پشتيباني سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور مبني بر آنكه "ظرفيت توليد خودروسازان داخلي محدود و پاسخگوي نيازهاي شهرداريهاي كشور نيست" براساس كدام مستندات و واقعيات صورت گرفته است.
در حاليكه توليد هر دستگاه اتوبوس تعداد قابل توجهي اشتغالزايي را به دنبال داشته و در حال حاضر نيز فقط حدود20 درصد ظرفيت اتوبوس سازان داخلي فعال است، معلوم نيست ارائه درخواست واردات اتوبوس خارجي براساس كدام مصالح و توجيهات ملي صورت گرفته است.