کد خبر 102770
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶

سرپرست سازمان فضایی ایران با بیان این كه ماهواره 'فجر' با پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز آزمایش های پیش بینی شده آماده پرتاب به فضا می شود، گفت: با پرتاب ماهواره فجر توسط ماهواره بر 'سیمرغ' بار دیگر توانمندی ایران در عرصه فضایی برای جهانیان به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایرنا، حمید فاضلی با بیان این كه بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار بود ماهواره های 'نوید' و 'فجر' در سال 90 به فضا پرتاب شوند گفت: ماهواره 'نوید علم و صنعت' تمامی آمادگی های لازم را برای پرتاب كسب كرد و با بكارگیری تمامی ظرفیت ها آن را با موفقیت به فضا پرتاب كردیم.

فاضلی افزود: پیش بینی شده بود كه ماهواره 'فجر' نیز كه مراحل آمادگی های خود را طی می كند تا پیش از پایان سال جاری به فضا پرتاب شود اما اجرای این طرح به دلیل نیاز به انجام آزمایش های تكمیلی به سال بعد موكول شده است.

وی گفت: این ماهواره در ماه های نخست سال آتی (1391) به فضا پرتاب می شود.

سرپرست سازمان فضایی كشور اظهارداشت: با پرتاب ماهواره فجر به فضا، دنیا بار دیگر به این واقعیت دست می یابد كه جمهوری اسلامی ایران به چه توانمندی در عرصه فضایی دست یافته و كامل شده و در چه محدوده زمانی كوتاهی قادر است ماهواره های متعدد را به فضا پرتاب كند.

فاضلی اضافه كرد: پرتاب ماهواره ها توسط جمهوری اسلامی ایران حاكی از یك نوع پایداری در تكنولوژی فضایی كشورمان و بسیار مهم و غرورآفرین است كه جهانیان در معادلات بین المللی توجه خاصی به این توانمندی خواهند داشت.

وی خاطرنشان كرد: با پرتاب ماهواره فجر قدم بلندی نیز در زمینه انجام مانور مداری برداشته می شود و ماهواره در نقطه اوج مسیر بیضوی خودش را كه حدود 400 كیلومتر است طی یك مانور مداری توسط یك موتور پیشران گاز سرد طی كرده و وارد یك مدار دایره ای می شود.


 عمر ماهواره فجر بیش از یك سال و نیم است

سرپرست سازمان فضایی ایران با بیان این كه ورود ماهواره فجر در مدار دایره ای و حفظ این مدار موجب می شود تا عمر مداری این ماهواره به بیش از یكسال و نیم ارتقا یابد، گفت: بدین ترتیب گام به گام به تكمیل تكنولوژی ماهواره های سنجشی دست یابیم.

فاضلی یادآور شد: با ورود ماهواره فجر به مدار دایره ای می توانیم استفاده های واقعی، كاربردی و عملیاتی از ماهواره داشته باشیم و در مدت یكسال این ماهواره تصویر برداری می كند و به كاربرانی كه نیاز به استفاده از تصاویر و مطالعات و تحقیقات در این زمینه دارند بسیار كمك خواهد كرد.

وی توضیح داد: از جمله كاربردهای ماهواره فجر مطالعات مربوط به كشاورزی، حفظ منابع طبیعی و جنگل ها، مدیریت بلایای طبیعی، احصاء منابع و بسیاری از كاربردهایی است كه در خدمت رفاه و آسایش مردم كشور خواهد بود.

سرپرست سازمان فضایی كشور اضافه كرد: ماهواره فجر بیش از 60 كیلوگرم وزن دارد و قرار است با ماهواره بر سفیر فجر كه از كلاس 'سفیر یك بی' است به فضا پرتاب شود.

این ماهواره، انرژی مورد نیاز خود را از سلول های خورشیدی تامین می كند و از نوع ماهواره های شناسایی است كه ماندگاری و پایداری خوبی دارد و می‌تواند مدت طولانی تری در فضا بماند.


 ماهواره بر سیمرغ تحولی در ساخت ماهواره برها است

سرپرست سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه با بیان این كه ماهواره بر سیمرغ تحول بزرگی در ساخت ماهواره برها در كشور محسوب می شود خاطرنشان كرد: ماهواره بر سیمرغ نسل بعدی ماهواره برهای ایران است و قابلیت این را دارد كه ماهواره هایی تا وزن 100 كیلوگرم را تا ارتفاع 400 كیلومتر به فضا پرتاب كند و این یك كلاس و ارتقای اساسی در سامانه های فضایی ما محسوب می شود.

فاضلی افزود: ماهواره ها با قرار گرفتن در مدار بالای 400 كیلومتر می توانند كاربردی باشند و تصاویر كاربردی بگیرند ضمن این كه عمر آنها نیز به دلیل این كه در چنین مداری قرار می گیرند می تواند تا چند سال افزایش یابد و در فضا باقی بماند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب از شكل ماهواره های تحقیقاتی خارج می شویم و می توانیم ماهواره های عملیاتی و كاربردی را به مدار بالاتر بفرستیم كه این یك تحول بزرگ در سامانه های فضایی كشور خواهد بود.

لازم به ذكر است كه پیش از این ماهواره های 'رصد'،'امید' و ' نوید علم و صنعت ' كه طراحی و ساخت آن توسط متخصصان متعهد ایرانی انجام شده بود، با استفاده از ماهواره برهای بومی ایرانی با موفقیت به فضا پرتاب شد و ماموریت های محوله را بخوبی به انجام رسانند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    0 0
    همین الآن در برنامه ثریا شبکه یک گفته شد سفیر پرتابش می کنه...
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    0 0
    بله نکات زیادی توی این برنامه بود سیمرغ همان سفیر2 هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس