دلار

این که حدود افزایش به صورت درونزا محدود است تا حد زیادی نشان می دهد بازیگران بازار اطمینان دارند بانک مرکزی ابزار و قصد مداخله را دارد.

به گزارش مشرق، مجید شاکری در کانال اقتصاد سیاسی نوشت:

۱. در غروب پر غم شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، یک نکته ارزی قابل توجه است. با وجود افزایش نسبتا سریع دلار فردایی تا عصر، بعد از آن شاهد ثبات و بعد کاهش قیمت نسبی بودیم. این مسئله علیرغم آن بود که عملا بانک مرکزی مداخله ای در بازار نداشت.( فارغ از محدودیتهای روز جمعه برای مداخله)

۲. این که حدود افزایش به صورت درونزا محدود است تا حد زیادی نشان می دهد بازیگران بازار اطمینان دارند بانک مرکزی ابزار و قصد مداخله را دارد. همچنین به خوبی می دانند امکان اجرای معامله های سنگین برای مقابله با مداخلات بانک مرکزی عملا وجود ندارد.

۳. در طی دو هفته گذشته دو اتفاق یکی رسانه ای و یکی کمتر رسانه ای شده در بازار ارز رخ داده که توانایی مقابله بازیگران با اراده بازارساز را شدیدا تحت تاثیر قرار داده.

اول محدود شدن کل مبلغ قابل انتقال غیر حضوری به ١٠٠ میلیون.
دوم، و مهمتر و ناشنیده تر، افزایش شدید شیب پوزهای بسته شده خارج از کشور.
این دو موضوع مهم عملا توان بازیگران برای بستن سمت ریالی معاملات اعم از امروزی و فردایی را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است.

۴. عملا حدود  و شیب افزایش به دلایل فوق از کنترل خارج نمی شود. افزایش امروز هم علیرغم شدت افزایش ریسکهای سیاسی در غیبت مطلق مداخله بانک مرکزی رخ داده.
کسی نمی تواند آینده را پیش بینی کند ولی بنظر می رسد در بسیاری از سناریوها نگرانی از کنترل خارج شدن نرخ ارز فعلا بعنوان یک محدودیت مطرح نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • محمد مهدی اسلامی (نام مستعار) IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    41 19
    عزیز دل ملت قهرمان. سپهبد سلیمانی خوشزبان . امیر شجاع و فهیم و صبور . بسر بردی عمرت بعشق زبور . بقرآن و پیغمبر و اهل دین . بخفت کشاندی همه اهل کین . شهادت نباشد به هرکس نصیب . مگر بوده باشد وجودش خصیب . هنیئا لک ای سرور راد ما . شدی ماندگار در دل و یاد ما .
    • فاطمه IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
      37 15
      خیلی خبرشهادتت دل مارا رنجور کرد رهبرعزیزم توچه کشیدی ازخبراین داغ و فقط بگویم الحمدلله این مملکت قاسم سلیمانی زیاد داره تشکر
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
      19 3
      کسی که منفی داده ایرانی نیست. اگر هم هست از مردم ایران نیست چون همه مردم ایران از هر قومیت و عقیده ای، امروز داغدار هستند و غرورشان جریحه دار شده است که تنها یک انتقام سخت میتواند مرهمی بر این درد باشد.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    38 7
    تف بر دلار آمریکا و ..
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
      23 2
      اف بر کاسبان مذاکره با آمریکا
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    25 11
    با سلام وعرض تسلیت از دست دادن بزرگ مردی چون سردار سلیمانی وهمرزمان بزرگوارشان ترامپ با انجام این فاجعه چند چیز را به جهان نشان داد ناجوانمرد بودنش بز دلی بودنش وترسو بودنش در نبردهای رو در رو عاجز بود باید منتظر عکس العمل بزرگ مردان ایران باشه غلط بزرگی کرده که تاوان سنگینی باید پس بده مرگبر آمریکا مرگ بر ترامپ ترسو و بز دل
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    12 2
    تنها مدیر موفق دولت روحانی همتی است امیدوارم اگر دولت بعدی اصولگرا بود حتما از ایشان استفاده کند بعنوان خط دهنده اقتصادی چیزی که هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان لیبرال تا به به امروز فاقد آن بوده اند شاید همتی به شکل اسمی جزء اصلاح طلبها باشد ولی غیر از بیمه در هیچ برنامه اقتصادی اصلاح طلبها نقشی نداشته بزرگ آنها نیلی بود که گند به اقتصاد زد حسن بزرگ ایشان فقط دانش نیست ایشان مسلط به حقه بازی های بازار است و بیشترین موفقیت او در کنترل این حقه بازی ها است علم تنها بدرد نمیخورد
  • DE ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    11 1
    این دلالها و سایتهای وابسته به یه جناح خاص باید خیلی پست و بیشرف باشن که زمانی که مردم یه کشور در ناراحتی و تب و تاب از دست دادن بزرگترین قهرمان ملی اشون در حداقل هزارساله اخیر هستن، به دنبال بالا بردن قیمت ارز برای منفعت شخصی و تحمیل گرونی بیشتر بر مردم تحت تحریم باشن.
  • سیدامیرحجازی IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    1 0
    قیمت دلار در بازار جهانی کاهش یافته و ترس از ماجراجویی آمریکا پولها رابه سمت ین ژاپن برده پس اگر این التهاب مدیریت شود قیمت دلار در داخل افزایش چندانی نخواهد یافت البته بانک مرکزی باید در بازار آزاد مداخله کند
  • محمد مهدی اسلامی (نام مستعار ) IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    0 0
    دشمنان خبیث . بشنوید این حدیث . فرعونان زمان . هیچ ندارید امان . ما قوی تر ز شیر . از جوان تا به پیر هر کدام یک یلیم . همچو موسی کلیم . کار سر دار خویش . می بریم خوب به پیش . راه حق می رویم . تا که پیروز شویم . چون به عقل سلیم . بود باید حلیم .
  • محمد مهدی اسلامی (نام مستعار ) IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    0 0
    سپهبد سلیمانی با صفا . همه عمر کردی بعهدت وفا . بدان نیست مهرت ز دلها جدا . قرارگاه عرش بزر گ خدا . همه غمگساریم ز پیر و جوان . براهت رویم جملگی پر توان .
  • محمد مهدی اسلامی (نام مستعار ) IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    0 0
    دشمنان خبیث . بشنوید این حدیث . فرعونان زمان . هیچ ندارید امان . ما قوی تر ز شیر . از جوان تا به پیر هر کدام یک یلیم . همچو موسی کلیم . کار سر دار خویش . می بریم خوب به پیش . راه حق می رویم . تا که پیروز شویم . چون به عقل سلیم . بود باید حلیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس