سی ان ان

یک شبکه آمریکایی در تحلیلی نوشت: سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران نتیجه عکس می‌دهد.

به گزارش مشرق، وبگاه شبکه «سی.ان.ان» در یادداشتی به بررسی تحولات اخیر حول سیاست خارجی آمریکا پرداخته و نوشت «دونالد ‌ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده در اولین روز از سال جدید میلادی، که سال انتخاباتی در این کشور نیز هست، با دو بحران در سیاست خارجی مواجه شده است.

بیشتر بخوانید:

آمریکا: دنبال جنگ نیستیم


در ابتدای این یادداشت ضمن‌ اشاره به تنش‌های اخیر آمریکا با عراق و کره شمالی، آمده است: تقابل ایالات متحده با ایران بعد از ورود معترضان عراقی به مجموعه سفارتخانه آمریکا در بغداد در پی حمله هوایی با ۲۵ کشته، به سطوح خطرناک جدیدی رسید.


نویسنده سی‌ان‌ان همچنین به اظهارات تهدیدآمیز «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی مبنی بر رونمایی از سلاح راهبردی جدید و احتمال مواجه شدن واشنگتن با اقدام شوک‌آور پیونگ‌یانگ، نوشت: اگر منظور او (کیم) آزمایش یک موشک قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به آمریکا باشد، روابط دوستانه دیپلماتیک او با ترامپ ممکن است به‌زودی به تقابل جدید و خطرناک ‌ترانس- پاسیفیک تبدیل شود.


این شبکه آمریکایی سپس این بحران‌های جدید در سیاست خارجی‌ ترامپ در سال جدید را به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا مرتبط کرده و توضیح می‌دهد: این چالش‌های نوظهور برای رئیس‌جمهور، این احتمال را ایجاد کرده که انتخاب‌های جنجالی وی در سیاست خارجی طی سه سال اول کشورداری او، می‌تواند زمانی که به‌دنبال رأی برای دومین دور [از ریاست‌جمهوری] است او را عذاب دهد.


نویسنده سی ان ان با بیان اینکه دولت کنونی واشنگتن امیدوار است بعد از خروج از توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌ها و در پیش گرفتن کارزار فشار حداکثری، نظام ایران فرو بپاشد یا به پای میز مذاکره‌ای برای توافق فراگیرتر برگردد، اما تأکید می‌کند: برخلاف برخی از تظاهرات‌های ضد دولتی در چند دهه اخیر [در ایران]، بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند که هیچ نشانه‌ای از سقوط نظام [ایران] نیست.


این شبکه آمریکایی، رویکرد افراطی‌ ترامپ را باعث «جسورتر شدن» ایران در منطقه دانسته و توضیح می‌دهد: در واکنش به سیاست آمریکا که توسط تندروهایی چون مایک پمپئو وزیر خارجه تدوین شده، ایران نیز فعالیت‌های هسته‌ای را از سر گرفت. سی‌ان‌ان تأکید کرد: سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران نتیجه عکس می‌دهد.


ترامپ: دنبال جنگ با ایران نیستیم


به گزارش فارس، دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه از توئیت تهدیدآمیز چند ساعت قبل خود درباره ایران عقب‌نشینی کرد و گفت دنبال جنگ با ایران نیست.


وی درباره «جنگ با ایران» گفت: فکر نمی‌کنم این ایده خوبی برای ایران باشد.  ایران باید بیش از هر کس دیگر خواهان صلح باشد. من صلح را دوست دارم. توقع ندارم این اتفاق [جنگ با ایران] بیفتد.


رئیس‌جمهور آمریکا برای چندمین‌بار از لاف‌زنی دولتش علیه ایران عقب‌نشینی کرد. مقامات آمریکایی در لاف‌زنی مهارت خاصی دارند اما محور مقاومت در صحنه عمل، پاسخ خود را به لفاظی‌ها و لاف‌زنی‌ها می‌دهد.


مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک در واکنش به اتهامات واهی مقامات آمریکایی علیه ایران در پی تحولات عراق عنوان کرد: هدف اتهامات واهی آمریکا علیه ایران، انحراف افکار عمومی‌از خشم آحاد ملت عراق از کشتار سبعانه اخیر عراقی‌ها و فراتر از آن ‌اشغال ١٧ ساله این کشور توسط آمریکا که منجر به قتل بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم بیگناه این کشور شده می‌باشد.


تخت روانچی افزود: بسیج مردمی ‌عراق (و شاخه‌های آن) گروهی کاملاً عراقی است که تحت نظارت دولت قانونی، مشروع، منتخب و دارای حق حاکمیت عراق و قوانین آن عمل می‌کند.


وی عنوان کرد: این گروه نقش اساسی در مبارزه با گروه ‌تروریستی داعش و شکست دادن آن داشته و امروز اصلی‌ترین ضامن جلوگیری از احیای مجدد این گروه‌تروریستی است.


در پی ایراد اتهامات بی‌اساس آمریکایی‌ها، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران با تکذیب اتهامات مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه واکنش نسنجیده و اشتباه در محاسبه از سوی مقامات آمریکایی هشدار داده و کاخ سفید را به تجدیدنظر در سیاست‌های مخرب خود در منطقه فراخواند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس