صالحی امیری

برگزاری مراسم بدرقه برای رشته‌ای که تنها برای کسب تجربه به تورنمنتی اعزام می‌شود، چندان توجیه ندارد و نشان می‌دهد نباید انتظار تغییر در این حوزه را داشت.

به گزارش مشرق،  بدرقه کاروان اعزامی به بازیهای المپیک زمستانی جوانان ۲۰۲۰ سوئیس با حضور مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در محل کمیته برگزار شد. در این مراسم که با حضور صالحی امیری رئیس کمیته المپیک، رغبتی، اسبقیان و عبدی افتخاری رئیس فدراسیون اسکی، پیشکسوتان، کادر فنی و ملی پوشان اعزامی به بازیها، مسئولین فدراسیون و خانواده های ملی پوشان برگزار شد، صالحی امیری ضمن آرزوی موفقیت برای اسکی بازان جوان اعزامی گفت: وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هر چه در توان داشت، از اسکی بازان اعزامی حمایت کردند. البته ما از انتظار قهرمانی نداریم اما مطمئنیم بدون تردید این عزیزان با تمام تلاش به مصاف رقبای خود خواهند رفت و همین برای ما ارزشمند است. معتقدیم اسکی می تواند در المپیک ۲۰۲۴ و ۲۰۲۸ با ظرفیت بسیار خوبی که برای توسعه این ورزش ایجاد شده، نمایش خوبی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

افشاگری از پشت پرده و روابط فامیلی اسکی

در ادامه عبدی افتخاری رئیس فدراسیون ضمن قدردانی از حمایتهای وزارت ورزش عنوان کرد: بدون تردید این جوانان و آینده سازان اسکی با تمام توان به مصاف حریفان می روند.

اعزام برای هیچ؟

اسکی ایران در تمام این سال ها، موفقیت یا توفیقی حتی حداقلی در سطح بین المللی و جهانی نداشته است. در توجیه این ناکامی مباحث و ادله های متفاوتی بیان می شود که مهمترین آن فصلی بودن این رشته است. اینکه اسکی در ایران تنها محدود به یک فصل و چند ماه می شود و در بقیه اوقات، تعطیل است. از همین رو، شرایط اسکی بازان ایران قابل قیاس با سایر رقبا نیست.

این در حالیست که ایران به کشوری ۴ فصل شهره بوده و می توان از امکانات در شهرهای سردسیر استفاده بهینه ای کرد اما همه تمرکز به تهران و ارتفاعات اطراف متمرکز شده که البته از دیرباز در تیول چند خانواده بومی قرار دارد و همه چیز به آنها ختم می شود. اتفاقی که در این سال ها، نمودی عینی در اداره این ورزش در کشور داشته است.

با این شرایط و با توجه به اینکه مسئولین ادعا دارند، شرایط اسکی بازان ایران با بقیه رقبا یکسان نیست و همیشه عقب تر هستیم، مشخص نیست این همه اعزام و حضور در تورنمنت های بین المللی چه توجیهی دارد؟ چه لزومی در این هزنه کردهای بی دستاورد و معطوف به گروهی خاص، وجود دارد؟

جالب اینکه به رغم عدم نتیجه گیری در تورنمنت های مختلف، هر دوره با تیم کاملتر و بیشتری  اعزام می شوند که مصداق آن را می توان در المپیک نوجوانان دید.

ایران در نخستین دوره المپیک جوانان با ۳ نماینده و در دومین دوره با ۲ نماینده شرکت داشت. این در حالیست که برای سومین دوره، تیم با نفرات بیشتر و ترکیب کاملتری اعزام می شود. سومین دوره المپیک جوانان ۱۹ دی ماه تا ۲ بهمن در لوزان سوئیس برگزار و تیم ایران با ۶ نماینده و با سرپرستی عبدی افتخاری (رئیس فدراسیون)، راهی خواهد شد.

۴۰ سال کسب تجربه می‌کنیم!

در مراسم بدرقه کاروان ایران اعزامی به المپیک نوجوان، صالحی امیری رئیس کمیته المپیک گفت: "از اسکی بازان انتظار قهرمانی نداریم اما مطمئنیم این عزیزان با تمام تلاش به مصاف رقبای خود خواهند رفت. همین برای ما ارزشمند است. معتقدیم اسکی می تواند در المپیک ۲۰۲۴ و ۲۰۲۸ با ظرفیت بسیار خوبی که برای توسعه این ورزش ایجاد شده نمایش خوبی داشته باشد."

این نگاهی است که در ۴ دهه اخیر نسبت به برخی رشته های ناکام، به ویژه اسکی، وجود داشته و دارد. در هر دوره و هر اعزام بین المللی، تنها شرکت می کنیم که کسب تجربه کنیم و این دور تسلسل کماکان ادامه دارد. مشخص نیست چه زمانی این تجارب قرار است به کار بیاید و در نهایت به کسب نتیجه منجر شود. در اسکی قریب به ۴۰ سال است تنها به مسابقات بین المللی می رویم که کسب تجربه کنیم! تجربه ای که تا به امروز هیچ خروجی خاصی نداشته.

بدرقه برای ناکامی!

برگزاری مراسم بدرقه چند صباحی است که در ورزش ایران مرسوم شده و برای تیم ها برگزار می شود. مراسمی که البته تصمیم جالبی است؛ به شرط اینکه برای تیم یا کاروان یا ورزشکاری برگزار شود که شانس موفقیت یا پیشرفت دارد و می توان به نتیجه گیری او امید داشت. با این وجود، برگزاری مراسم بدرقه حتی بدون تشریفات ویژه و بریز و بپاش های مرسوم، برای تیمی که تنها برای کسب تجربه و به عنوان تماشاگر، به تورنمنتی اعزام می شود، چندان توجیهی ندارد. این روزها، نشان می دهد که اسکی بر همان منوال چهار دهه اخیر، حرکت می کند و کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش نیز صرفا نظاره گر!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    2 0
    تا این ورزش از انحصار اون دوتا خانواده درنیاد به جایی نمیرسیم
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    1 0
    یه سوالی که من همیشه داشتم این بود که ایا اگر ما حتی قهرمان تمام رشته ها هم بشویم به جز هزینه ای های که این ورزش ها که معمولا در کشورهای پیش رفته هم درصد خیلی کمی از مردم توان انجام ان را دارند ایا چیز دیگری نصیب اکثریت ملت خواهد کرد یا نه؟ به فرض قهرمان شویم چه نکته ای مثبتی به جز چند جایزه که برای قهرمان است چیز دیگری دارد؟ عدم موفقیت شاید به خاطر نارضایتی اکثریت ملت از این هزینه کردها است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس