جشنواره‌ای برای اسباب‌بازی‌های لاکچری/کپی محصولات غربی دریک نمایشگاه ملی! +فیلم

این روزها پنجمین جشنواره و نمایشگاه اسباب‌بازی در حالی عنوان ملی را یدک می‌کشد که قیمت‌ عروسک‌ها و بازی‌های فکری‌اش با بازی‌های خارجی برابری کرده و اکثراٌ کپی محصولات غربی هستند.

به گزارش مشرق،  روز شنبه 7 دی‌ماه پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی با شعار «تمرین زندگی» در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب کار خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

جشنواره‌ای که تنها عنوان ملی را یدک می‌کشد

جشنواره‌ای که عنوان «ملیِ» آن ذهن ما را به این سمت می‌بُرد که حتماً شاهد محصولات کاملاٌ ایرانی با قیمت‌های مناسب خواهیم بود، در حالی که این رویداد  تنها عنوان ملی را یدک می‌کشد و قیمت‌ عروسک‌ها و بازی‌های فکری‌اش با بازی‌های خارجی برابری کرده و اکثراٌ کپی محصولات غربی هستند.

این جشنواره که تا 13 دی ماه از ساعت 9 صبح تا 19 ادامه دارد محصولات متنوعی را عرضه کرده که گروه‌های سنی مختلفی مخاطب آن هستند.

در طبقه پایین این نمایشگاه شاهد حضور عروسک سازهای ایرانی هستیم که در سالن «شهر عروسک‌ها» آثار خود را در معرض نمایش قرار داده‌اند. یکی از غرفه‌ها مربوط به عروسک‌های قلاب بافی شده‌ است که بنا بر گفته تولید کننده، توسط زنان سرپرست خانوار و زندانیان ساخته می‌شود.

عروسک‌هایی با قیمت‌های نجومی

پایه اصلی ساخت این عروسک‌ها که سبب متحرک شدن آن‌ها می‌شود سیم مفتول است و موهای عروسک هم از جنس کاموا که با قیمت 275 هزار تومان در قسمت فروشگاه جشنواره عرضه شده‌اند، اگر هم برای این عروسک لباس و لوازم جانبی دیگر بخواهید باید 90 هزار تومانِ دیگر هزینه کنید.

گوشه‌ای دیگر عروسک‌های ایرانی - اسلامی خودنمایی می‌کنند، تولید کننده این عروسک‌ها مدعی است که یکی از این عروسک‌ها که 180 هزار تومان هم قیمت دارد و در شورای نظارت بر اسباب بازی هم ثبت شده برگزیده جشنواره شده است، وقتی علت را جویا می‌شوم اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید بر اساس شاخص‌های شورای نظارت بر اسباب بازی انتخاب شده است.

این عروسک‌های ایرانی اسلامی قابلیت ایستادن، نشستن، تعویض لباس و شانه کشیدن مو را دارند و همراه با لوازم جانبی دیگر همچون چادر، ساق دست، مقنعه و جانماز با قیمت‌های مختلف از 80 تا 180 هزار تومان به فروش می‌رسند.

خانم دیگری من را دعوت می‌کند از کارهایش دیدن کنم، عروسک‌ها با چهره‌های پیرمرد و پیرزن در فضاهای روستایی ساخته شده‌اند، جنس این عروسک‌ها از خمیر گل چینی است و لباس‌هایش هم پارچه‌های خانگی، در بعضی از عروسک‌ها هم از سیم مفتول استفاده شده تا قابلیت حرکت داشته باشد.

قیمت این عروسک‌ها از 150 هزار تومان شروع می‌شود و به 5 میلیون تومان هم می‌رسد، البته خانم تولیدکننده می‌گوید محصولات سنگین‌تری هم ساخته که قیمت آن‌ها بالاتر است و در این نمایشگاه موجود نیست.

در سمت دیگری از نمایشگاه عروسک‌های طرح باربی با قیمت 180 هزار تومان و عروسک‌های کوچک موفرفری با قیمت 300 هزار تومان عرضه شده‌اند، تنها قیمت مناسبی که در این بخش به چشم می‌خورد مربوط به عروسک‌های نمایشی است که خانمی از شیراز آن‌ها را آورده است.

عروسک‌هایی که با 5 انگشت دست حرکت داده می‌شود و بین 20 تا 30 هزار تومان هم قیمت دارد.

استقبال کودکان از اسباب‌بازی‌های قدیمی

از شهر عروسک‌ها بیرون می‌آیم و در محوطه داخلی نمایشگاه قدم میزنم، خانمی با هیجان مشغول تبلیغ یک بازی شبیه به سایه بازی‌های کودکی‌مان ‌است، به سمتش می‌روم و در مورد بازی سوال می‌کنم که می‌گوید: این یک بازی مربی محور است که با بازی جذاب نور و سایه، موارد مختلفی را به کودکان آموزش می‌دهد.

بچه‌ها می‌توانند روی صفحه شفافی که داخل بسته قرار دارد نقاشی بکشند و نقاشی خود را روی دیوار و یا صفحه بازی با مقیاس بزرگتر پخش کنند، قیمت این بازی هم 245 هزار تومان است.

کنار این غرفه هم پسر جوانی یک پکیچ آموزش نماز و احکام به صورت صوتی را با قیمت 150 هزار تومان عرضه کرده است.

در محوطه طبقه پایین امکانات بازی برای کودکان فراهم شده و بچه‌های زیادی مشغول بازی بولینگ، ماهیگیری و فوتبال دستی هستند.

در میان تمام این رنگ‌ها و بازی‌های جدید و گران قیمت، مرد میانسالی بازی‌های چوبی خود را به نمایش گذاشته، بازی‌هایی که با تماشای آن شما به حال و هوای گذشته می‌روید، در میان اسباب‌بازی‌هایش همه چیز دیده می‌شود، از تیر و کمان و وق وق صاحاب گرفته تا طبلک و ماشین‌های کوچک.

نامش عمو هوشنگ است، پژوهشگر و طراح و سازنده بازی‌های دست ساز ایرانی که با چوب و هنر دست خودش خاطرات زیادی را برای شما زنده می‌کند و اتفاقاً هنرمندی‌اش در میان هزاران اسباب‌بازیس رنگارنگ، بیشتر به چشم بچه‌ها آمده است.

جولان بازی‌های کپی و خارجی در یک نمایشگاه ملی

سری به طبقه بالای نمایشگاه می‌زنم، اینجا فضا کمی شیک تر و شبیه نمایشگاه‌های بیزینسی است، اکثر بازی‌های فکری و آموزشی در این طبقه جای گرفته‌اند.

مثلاً محصولات آموزشی مهندسی خلاقیت برای گروه سنی 3 تا 8 سال که قیمت‌ آنها از 20 هزار تومان شروع می‌شود و تا 700 هزار تومان هم می‌رسد و یا پکیچ ساخت عروسک‌های گچی به همراه رنگ و قالب که با قیمت 27 هزار تومان عرضه شده‌ است.

یکی از بازی‌ها در این طبقه توجهم را جلب می‌کند، نامش «بازی بوم» است و الگو برداری شده از یک بازی خارجی که بیشتر در مهدکودک‌ها استفاده می‌شود، این بازی ویژه کودکان 2 تا 7 سال است و روی آن ابزاری قرار گرفته که معمولاٌ بچه‌ها تمایل به امتحان آن دارند، مثل کلید و پریز، تلفن، زنگ، بند کفش، زیپ کیف و... که این امکان را برای بچه‌ها فراهم می‌کند تا به صورت ایمن این ابزارها را لمس کنند، قیمت این بازی هم 4 میلیون تومان است.

در این طبقه انواع و اقسام محصولات نقاشی، خمیرهای بازی، وسایل بازی کوچک مثل توپ و نقاب و ... هم به چشم می‌خورد اما یکی از موضوعات جالب توجه در این بخش، مربوط به بازی‌های فکری است.

بازی‌هایی که اکثر آن‌ها به طور کامل کپی محصولات غربی است و تولید کننده حتی زحمت تغییر بسته بندی بازی را هم به خود نداده است، البته در این میان بازی‌های ایرانی هم به چشم می‌خورد، بازی‌های مثل شاه دزد وزیر با قیمت 65 هزار تومان و یا بازی «زار» با قیمت 345 هزار تومان، بازی «اسم فامیل» خودمان هم در این نمایشگاه به صورت یک پکیج و با قیمت 149 هزار تومان عرضه شده است.

بدون شک برگزاری نمایشگاهی برای معرفی و فروش اسباب‌بازی‌های ملی انتخاب درستی است که می‌تواند کمک ویژه‌ای هم به خانواده‌ها کند، اما ای کاش در این جشنواره شاهد معرفی و فروش بازی‌هایی بودیم که واقعا ایرانی و متناسب با شرایط اقتصادی همه خانواده‌ها آن هم در شرایط فعلی بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس