کد خبر 1024494
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
جنگل خواری

معاون حفاظت سازمان جنگل‌ها با بیان این که پدیده ساخت ساختمان‌ها در جنگل‌ها که به صورت قارچ از زمین بیرون می‌آید را مشاهده می‌کنیم گفت: دستگاه‌های مختلفی در این ارتباط مسئولیت دارند.

به گزارش مشرق، بهمن افراسیابی معاون حفاظت و امور جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در نشست خبری اظهار کرد: اجازه ساخت معدن در جنگل‌ها و بیشه‌زارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده نمی‌شود و این موضوع به این وزارتخانه اعلام شده است.

وی افزود: درخواست‌هایی که برای ایجاد معدن در جنگل‌ها وجود داشته باشد حتی برای بازدید به آنجا کارشناس نیز اعزام نمی‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ارتباط با آخرین وضعیت اجرای طرح کاداس در کشور گفت: در صورتی که کاداس به اتمام برسد خدمت شایانی برای حفاظت و مدیریت منابع طبیعی کشور ایجاد می‌شود اما در این ارتباط دستگاه‌های ذیربط باید همکاری بیشتری داشته باشد.ژ

بیشتر بخوانید:

افراسیابی با اشاره به تعداد پرونده‌های تعرض به منابع طبیعی گفت: 50 هزار پرونده وجود دارد که به عرصه‌های منابع طبیعی تعرض شده است.

وی در ارتباط با انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: ما نیز تنها درباره این طرح شنیده‌ایم اما نقشه مسیر به ما داده نشده است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: در زمانی که این نقشه به طور رسمی به سازمان جنگل‌ها بیاید می‌توانیم درباره آن مخالفت یا با اعمال تغییراتی موافقت نماییم اما با توجه به اینکه هنوز به طور رسمی به ما اعلام نشده اظهارنظری در این ارتباط نمی‌کنیم.

افراسیابی گفت: ممکن است که مسیر آب از داخل تونل یا لوله باشد که خسارت حداقلی به منابع طبیعی کشور دارد بنابراین تا زمانی که طرح به طور رسمی به سازمان جنگل‌ها بیاید و ما در این زمینه اطلاعات درستی نداشته باشیم اظهارنظر نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: این طرح قبل از انقلاب نیز مطرح شده بود اما به مرحله اجرایی نرسید، در حال حاضر نیز بدون اجازه سازمان جنگل‌ها این طرح اجرایی نخواهد شد و در صورتی که دولت قصد اجرای آن را به صورت دستوری داشت حتما آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ارتباط با قطع درخت و جنگل‌های هیرکانی اظهار کرد: برای برنامه نجات شمشاد کارگروهی متشکل از گیاه‌پزشکان سازمان تحقیقات، سازمان جنگل‌ها و دیگر کارشناسان این بخش تشکیل و طرح و برنامه‌ای نوشته شده است.

افراسیابی افزود: بر این اساس عملیات بهداشتی در این جنگل‌ها انجام و شاخه‌های آلوده با هدف کم کردن این آلودگی‌ها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی از درختان ظاهری خشکیده دارند اما ریشه‌های آنها سالم است و امکان جوانه‌زدن مجدد آنها وجود دارد که آنها نیز اصلاح می‌شوند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم اظهار کرد: سالانه 29 تا 30 هزار پرونده تخریب و تصرف اراضی عمومی در کشور تشکیل می‌شود که حدود 5 هزار مورد آن قبل از آنکه به مراجع عمومی ارسال شود رفع تصرف می‌شود.

افراسیابی افزود: 25 هزار پرونده مطرح شده دیگر نیز به طور معمول حدود 80 درصد آنها رای به نفع منافع عمومی صادر می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه به چه دلیلی اجازه ساخت و ساز در دل جنگل‌ها و کوه‌ها به زمین‌خواران داده می‌شود و برای آنها حتی سند نیز مانند ساخت و ساز در لواسان صادر می‌شود اظهار کرد: ما نیز پدیده ساخت ساختمان‌ها در جنگل‌ها که به صورت قارچ از زمین بیرون می‌آید را مشاهده می‌کنیم اما باید در نظر داشت که سهم هر دستگاه در این ارتباط چقدر است و انگشت اتهام نباید فقط به سمت سازمان جنگل‌ها نشانه برود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: قصد آن را ندارم که بگویم کدام دستگاه مسئولیت بیشتری دارد اما دستگاه‌های مختلفی در این ارتباط مسئولیت دارند و تخلفاتی صورت می‌گیرد که این تخلفات در سازمان ما نیز وجود دارد.

افراسیابی گفت: همین موضوع باعث شد که در سازمان جنگل‌ها اخیرا بازداشت‌هایی نیز صورت بگیرد که این امر به درستی انجام شده است.

باید مشخص شود که یک زمین‌خوار چگونه صاحب سند می‌شود؟

وی اظهار کرد: اینکه یک زمین‌خوار صاحب سند می‌شود باید مشخص شود که چه روندی وجود دارد که این اتفاق می‌افتد و چه دستگاه‌هایی در این ارتباط مسئولیت دارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس