کد خبر 1024463
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
برهم صالح نمایه

بر اساس گزارش رسانه‌های عراق، «برهم صالح» رئیس جمهوری امروز به بغداد بازگشته و وظایف و مسوولیت‌های خود را از سر می‌گیرد.

به گزارش مشرق، برهم صالح رئیس جمهور عراق پس از دو روز ترک بغداد، امروز از سلیمانیه به بغداد بازگشته تا کار بر روی پرونده نخست وزیری را از سرگرفته و وظایف ریاست جمهوری خود را ادامه دهد.

برهم صالح پنجشنبه پنجم دی در نامه‌ای به پارلمان عراق از آمادگی خود برای استعفا خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

خبر اعلام آمادگی برهم صالح برای استعفا و ترک بغداد انتقادهای زیادی را به همراه داشت. برخی جریان‌های سیاسی استدلال می‌کردند که رئیس جمهوری با نپذیرفتن مامور کردن نامزد فراکسیون بزرگتر قانون اساسی و سوگند خود را نقض کرده است و در مقابل برخی دیگر از جریان‌های سیاسی با دفاع از عملکرد رئیس جمهوری بر این باور بودند که برخلاف دوره‌های گذشته اصلا فراکسیون اکثریتی در پارلمان وجود نداشته است که برهم صالح وی را مامور تشکیل کابینه کند و انتخاب عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق هم حاصل توافقات جریانهای سیاسی بوده است نه انتخاب فراکسیون اکثریت.

با این حال بدر الزیادی از نمایندگان فراکسیون سائرون وابسته به جریان صدر از گروه‌های سیاسی خواست به برهم صالح برای انتخاب نخست وزیر مستقل فرصت بدهند.

هم چنین امروز چند نماینده مجلس عراق خبر دادند که فراکسیون «البناء» (سازندگی) (به رهبری هادی العامری)  به زودی و در هفته جاری گزینه جدیدی برای سمت نخست وزیری به رئیس جمهوری معرفی خواهد کرد.

یک عضو فراکسیون پارلمانی سائرون وابسته به جریان صدر از تصمیم ائتلاف «البناء» (به رهبری هادی العامری) برای معرفی شخصیت مستقل به رئیس جمهور با هدف مامور شدن برای تشکیل دولت جدید عراق خبر داد.

«امجد هاشم العقابی» از نمایندگان فراکسیون سائرون در این باره گفت: ائتلاف البناء تصمیم دارد شخصیت مستقلی را به دور از هرگونه تاثیرگذاری حزبی، برای تصدی نخست وزیری معرفی کند.

وی پیش بینی کرد که ائتلاف البناء با هدف معرفی نامزد خود دیداری با برهم صالح رئیس جمهور انجام دهند تا او نیز نامزد البناء را به پارلمان معرفی کند.

از سوی دیگر «جاسم البخاتی» از نمایندگان فراکسیون پارلمانی جریان حکمت ملی (به رهبری سید عمار حکیم)‌ از بروز گشایش در بحران سیاسی کنونی طی هفته جاری خبر داد.

وی افزود سید عمار حکیم تحرکاتی را آغاز کرده که شامل تماس با رئیس جمهور وعقلای قوم با هدف حل بحران نخست وزیری و دستیابی به انتخاب شخصیت مقبول برای همگان است.

فراکسیون البناء تاکنون سه نفر (سودانی، السهیل و عیدانی) را برای تصدی پست نخست وزیری نامزد کرده بود که هیچ یک از این آنها نتوانستند رضایت مخالفان را جلب کنند. معترضان عراقی خواستار شخصیتی مستقل و بدور از وابستگی‌های سیاسی هستند و تاکید دارند که فرد مورد نظر نباید پست‌های کلیدی و حساسی در اختیار داشته باشد.

حال باید دید با بازگشت برهم صالح به بغداد، آرامش سیاسی به این کشور بازخواهد گشت و  رایزنی‌های سیاسی برای جانشین عبدالمهدی به سرانجام خواهد رسید یا خیر. تحولات چند روز آینده پاسخ این سوال را بیشتر روشن خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    3 0
    خوب پروژه آشوب های عراق ادامه همان پروژه مصر و لیبی و سوریه و لبنان و ونزوئلا و بولیوی است و آنها نیز در ادامه انقلاب مخملی گرجستان و اوکراین می باشد : 1- آشوب تحت عنوان بسیار اشتباه "معترضین" 2- وادار به استعفا کردن رئیس دولت 3- وادار به انحلال نمودن مجلس بعد از دولت و در صورت عدم تمکین به گزینه دوم و یا سوم کودتا است همانطور که در اوکراین و مصر و ونزوئلا و اخیرا در بولیوی رخ داد یعنی قبول استعفای عادل عبدالمهدی اولین قدم اشتباه بود و اگر گام دوم اشتباه توسط مرجعیت و مجلس برداشته شود به این امید که اسرائیل و آمریکا در عراق عقب بنشیند و جنگ داخلی رخ ندهد که اشتباه دوم است به محض انحلال پارلمان حمله به نهاد مرجعیت و قتل آن توسط کودتاگران بدون هیچ مقدمه ای رخ خواهد داد پس مرجعیت که با دستور استعفای عادل مهدی قدم اشتباه اول را برداشته جبران و تصحیح ننماید کلا تاریخ تشیع در عراق به دوران صدام و بدتر بر می گردد و همانندمصر و یا بدتر می شود- به امید پیروزی
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    1 0
    خوب مقتدا الشیطان تا هست داعش ناامید نخواهد شد- خون های زیادی از حشد خواهد رفت اخر این مقتدا به دست امام زمان کشته خواهد شد بروید روایات آخرالزمان را بخوانید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس