کد خبر 1024434
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

برای راه اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی، بعد از اینکه دامنه خود را خریدید باید به فکر انتخاب سرویس هاستینگ یا میزبانی وب سایت مناسب و نوع سیستم عامل هاست باشید. شما در اینجا دو انتخاب دارید: یا باید هاست لینوکسی بخرید یا هاست ویندوزی. اما نگران نباشید با اینکه این دو تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند، اگر هدف خود از راه اندازی سایت و نیز سیستم مدیریت محتوای CMS ) مورد نیاز(خود را بدانید می توانید انتخاب درستی داشته باشید. اگر هم خیلی احساس سردرگمی کردید می توانید با کمک مشاوره رایگان سینداد به پاسخ سؤالات خود برسید، سپس برای خرید هاست اقدام کنید. برای شروع با تعریف انواع سیستم عامل های هاست شروع می کنیم.

هاست لینوکس چیست؟

به طور کلی هاست لینوکس محبوبیت بیشتری در جهان دارد. چرا که از سیستم عامل لینوکس در هسته این نرم افزار استفاده شده است. لینوکس یک نرم افزار کدباز یا اوپن سورس است. یعنی همه می توانند به کدهای اصلی این سیستم عامل دسترسی داشته باشند و آن را توسعه دهند که همین باعث می شود امنیت بیشتری هم داشته باشد. همچنین استفاده از این سیستم عامل به خلاف ویندوز، رایگان است.

هاست ویندوز چیست؟

ویندوز را هم که همه از کودکی می شناسیم. سیستم عاملی نام آشنا که در کشور ما بیشتر به صورت قفل شکسته و غیرقانونی استفاده می شود. اما وقتی پای هاستینگ در میان باشد دیگر نمی توان از سیستم عامل های قفل شکسته خانگی استفاده کرد. بلکه باید از ویندوز سرور قانونی و اورجینال استفاده کرد. بنابراین باید لایسنس ویندوز سرور خریداری شود که در نتیجه باعث می شود شما هزینه بیشتری بابت خرید هاست ویندوزی به شرکت هاستینگ خود بپردازید.

مدیریت پنل هاست با کنترل پنل های متفاوت

این نکته را به یاد داشته باشید که شما قرار نیست به صورت مستقیم با این سیستم عامل ها کار کنید. همچنین انتخاب هاست لینوکس یا ویندوز هیچ‌گونه ارتباطی با سیستم‌عامل کامپیوتر شخصی شما ندارد. یعنی حتی با موبایل هم می توانید وارد کنترل پنل مدیریت هاست خود شوید و تغییراتی اعمال کنید. حتی اگر برنامه نویس هم نباشید از طریق برنامه های مدیریت هاست یا به عبارت دقیق تر، کنترل پنل های مدیریت متداولی مانند سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک می توانید هاست خود را مدیریت کنید. استفاده از این پنل ها کار پیچیده ای نیست و آموزش استفاده از آن به وفور در اینترنت پیدا می شود.

کنترل پنل های Cpanel، Direct Admin ,Zpanel ,Kloxo از مشهورترین و متداول ترین پنل های مدیریتی هستند و آموزش های زیادی برای یادگیری سی پنل و دایرکت ادمین میتوانید پیدا کنید. از کنترل پنل های مشهور ویندوزی هم می توانیم به Plesk  و بعد از آن Websitepanel اشاره کرد. معمولا شرکت های میزبانی وب این کنترل پنل ها را به رایگان روی هاست شما نصب می کنند و نیازی به پرداخت هزینه بابت آن نخواهید داشت.

 اما برای انتخاب هاست مناسب باید سایر تفاوت های هاست لینوکس و ویندوز را هم بدانید.

مسأله مهم امنیت و پایداری هاست

این روزها که خبر هک شدن سایت‌ های بزرگ به گوش می رسد ممکن است دل هر صاحب سایتی به لرزه بیفتد. اما به یاد داشته باشید که امنیت سایت به عوامل بسیاری از جمله امنیت هاست باز می گردد. اینکه چه شرکتی را برای خرید هاست انتخاب می کنید نیز خیلی اهمیت دارد. با پرسش از برنامه نویس ها از مسئولیت پذیری و پاسخگویی شرکت هاستینگ خود مطمئن شوید. همچنین مشتریان قدیمی یک شرکت هاستینگ هم می توانند نشانی از مسئولیت پذیر بودن و امنیت بالای فنی آن شرکت باشند.

مسأله پایداری و آپتایم (uptime) بالای سرورها نیز از دیگر مسائلی است که فارغ از نوع هاستینگ شما به شرکت خدمات میزبانی وب باز می گردد و باید به آن توجه داشته باشید.

آیا امنیت هاست لینوکسی بیشتر است؟

وقتی نرم افزاری اوپن سورس باشد یعنی برنامه نویسان و متخصصان امنیت بسیاری می توانند روی کدها کار کنند و باگ ها و حفره های امنیتی آن را پیدا و رفع کنند. در این نوع نرم افزارها اگر باگی پیدا شود یا هکی توسط هکرها انجام شود به سرعت آپدیت امنیتی آن منتشر می شود ولی در هاست ویندوزی باید منتظر بمانید تا مایکروسافت آپدیت جدید ویندوز سرور را منتشر کند. البته این بدان معنا هم نیست که هاست ویندوزی امنیت پایینی دارد.

ارتباط زبان برنامه نویسی سایت و انتخاب هاست

زبان های برنامه نویسی متعددی برای نوشتن کدهای سایت وجود دارد. خیلی از سایت های با زبان PHP نوشته شده اند. سایت های وردپرسی، جوملا، پرستاشاپ، اوپن کارت، مجنتو و دروپال از CMS های پرطرفداری هستند که هسته آنها با PHP نوشته شده اند و شما می توانید هم هاست لینوکسی برای میزبانی از این سایتها تهیه کنید و هم ویندوزی. اما اگر هاست لینوکسی داشته باشید سازگاری بیشتری را در نرم افزارها تجربه خواهید کرد. به صورت کلی در صورتی که از زبان‌های برنامه‌نویسی (PHP, Perl, CGI, Python, Ruby On Rails) در طراحی سایت خود استفاده کرده‌اید، بهتر است هاست لینوکس را برای میزبانی خود انتخاب کنید.

اما اگر سایت شما با زبان های برنامه نویسی #ASP. NET، Visual Basic، C.  نوشته شده باشد، انتخاب هاست ویندوزی را به شما پیشنهاد می کنیم.

تفاوت هزینه هاست لینوکسی با هاست ویندوزی

اگر قیمت هاست برای شما خیلی اهمیت دارد، هاست لینوکسی را به شما پیشنهاد می کنیم چون ارزان ترین هاست ها، هاست های لینوکسی هستند. همان طور که قبلا گفتیم هزینه هاست لینوکسی به خاطر اوپن سورس بودن و سیاست شرکت سازنده آن تقریبا برابر با صفر است. اما ویندوز سرور نیاز به خرید لایسنس دارد و همچنین نرم افزارهای الزامی و تکمیلی آن مانند Windows Exchange و SQL Server نیز پولی هستند. 

مقایسه هاست لینوکسی و ویندوزی از جهت دیتابیس

هاست‌ های لینوکسی از دیتابیس MySQL به خوبی پشتیبانی می کنند اما ویندوزی ها از MSSQL (SQL Server) پشتیبانی می کنند. این تفاوت وقتی اهمیت پیدا می کند که بدانید بیشتر سیستم های مدیریت محتوا یا CMS های مشهور برای عملکرد بهتر به دیتابیس های تحت MySQL احتیاج دارند.

سرعت سایت و ارتباط آن با نوع هاست

سرعت بارگذاری سایت، یکی از عوامل مهم در رضایت کاربر و بالتبع سئوی بهتر سایت شماست. اما سرعت سایت بیشتر از آنکه به لینوکسی یا ویندوزی بودن هاست سایت شما برگردد به قدرت و کیفیت سخت افزاری سرور برمی گردد. از آنجایی که هاست لینوکسی نرم افزارهای رایگان بیشتری برای بهینه سازی نسبت به ویندوز سرور دارد، در برخی مواقع هاست های لینوکسی سریعتری را شاهد هستیم.

بالاخره هاست لینوکسی بهتر است یا ویندوزی؟

برای جمع بندی باید بگوییم بسته به هدف شما از راه اندازی سایت و منابع فنی و مالی در دسترس شما سیستم مدیریت محتوای سایت و زبان برنامه نویسی هسته آن تفاوت می کند. علاوه بر این، ملاحظاتی که ممکن است بعضی کارفرمایان یا سازمان ها برای سایت خود داشته باشند (مثل سایت های دولتی ایران که باید با زبان های مایکروسافتی مثل ASP و Net. نوشته شوند) می تواند در این انتخاب مؤثر باشد. اما اگر به دنبال هزینه کمتر و دست بازتر برای توسعه نرم افزاری هستید به احتمال زیاد هاست لینوکسی انتخاب بهتری برای شماست. باید اضافه کنیم که به طور کلی هاست لینوکسی به خاطر اقبال زیادی که به سایت های وردپرسی و سیاست اوپن سورس بودن PHP است، بیشتر از هاست ویندوزی طرفدار دارد و البته در این میان، طرفداران هاست لینوکس آمریکا نیز، دلایل مشخصی برای خود دارند.

اگر هنوز سؤالات و ابهاماتی در زمینه تفاوت هاست لینوکسی با ویندوزی یا انتخاب زبان برنامه نویسی یا CMS سایت خود دارید. می توانید از کارشناسان مجرب شرکت هاستینگ سینداد مشاوره رایگان بگیرید.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس