صالحی

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تاکید ایران این است که مذاکره مجدد در برجام معنا ندارد و تا تحریم‌ها برداشته نشود، ایران هیچ اقدامی انجام نخواهد داد.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر صالحی امروز در حاشیه راه‌اندازی مدار ثانویه راکتور آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه تا تحریم‌ها حذف نشود ایران اقدام جدیدی را انجام نخواهد داد، اظهار کرد: ایران معتقد است بحث مذاکره مجدد معنا ندارد.

وی تصریح کرد: مدیرکل جدید آژانس انرژی اتمی اشراف خوبی به مسائل آژانس دارد و در صحبت‌هایش اعلام کرده جانب انصاف را خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور ادامه داد: مدیرکل جدید به‌خوبی ایران را می‌شناسد و می‌داند اگر قرار باشد به گونه‌ای دیگر عمل شود، ایران می‌داند چگونه عکس‌العمل نشان دهد.

ایران در چارچوب تعهدات با آژانس همکاری خواهد کرد 

صالحی با بیان ایران 800 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کند، افزود: ایران در چارچوب تعهدات با آژانس همکاری خواهد کرد و همکاری ایران با آژانس کما فی‌السابق ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص پایبندی اروپا به برجام اطهار کرد: اروپا می‌خواهد برجام باقی بماند؛ از بعد امنیتی بارها اعلام کرده‌اند می‌خواهند برجام پابرجا بماند اما اتحادیه اروپا نشان داد به‌اندازه یک ایالت آمریکا استقلال ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور اظهار کرد: امروز اروپایی‌ها دچار تناقض در گفتمان هستند؛ از یک‌سو می‌خواهند برجام را برای امنیت اروپا نگه دارند و از سوی دیگر تهدید می‌کنند که به دنبال مکانیسم‌های ماشه هستند.

صالحی گفت: برای وجدان جهانی ثابت شده که ایران متعهد به تعهدات  خود بوده و همچنان متعهد است.

وی تأکید کرد: ایران مقتدر امروز ارزان به دست نیامده است و توانسته با موفقیت مشکلات را پشت سر بگذارد.

هزینه 7 میلیارد دلاری از سال 68 تاکنون

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به تصمیم ایران برای غنی‌سازی 20 درصد بیان کرد: در حال حاضر ایران محدودیتی برای سقف غنی‌سازی نداریم و این بستگی به تصمیم دولت و هیأت نظارت بر برجام دارد.

صالحی درباره طرح مباحثی با عنوان هزینه کردن اعتبارات ده‌ها میلیارد دلاری برای سازمان انرژی اتمی گفت: طرح این موضوعات ناشی از علم پایین مطرح‌کنندگان این مسائل است، از سال 1368 تاکنون جمع کل بودجه اختصاص یافته به این سازمان بین 6.5 تا 7 میلیارد دلار بوده که یک و نیم میلیارد دلار تنها مربوط به نیروگاه بوشهر بوده است.

وی تصریح کرد: با یک حساب سرانگشتی باید گفت سالانه 200 میلیون دلار در این مدت در این صنعت اقتدارآفرین و افتخارآفرین هزینه شده، این در حالی است که میزان ارزش‌افزوده نیروگاه بوشهر یک حدود 700 میلیون دلار است.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: این سازمان در قسمت اکتشاف و استخراج به سمتی حرکت می‌کند که درآمد ارزش‌افزوده زیادی برای کشور تولید می‌کند و اگر ارزش‌افزوده را به خود سازمان بازگردانند، اولین سازمان دولتی خواهد بود که نه تنها مالیات خود را پرداخت می‌کند بلکه هیچ نیازی به بودجه دولتی نخواهد داشت.

باید قدر صنعت هسته‌ای را بدانیم

صالحی تأکید کرد: چالش ایران و غرب ظاهرش هسته‌ای است؛ دشمنان با اصل انقلاب مشکل دارند باید قدر صنعت هسته‌ای را بدانیم، ایران امروز در فناوری کوانتومی وارد شده و از بسیاری از کشورهای در حال توسعه در صنعت هسته‌ای جلوتر است و در حوزه وسیعی از این فناوری جلوتر است که مایه افتخار است.

وی گفت: سیاست سازمان در حوزه سرمایه‌گذاری پرداختن به راکتورهای کوچک است و این موضوع را دنبال خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به راکتور آب سنگین خنداب بیان داشت: این راکتور از 20 سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد. طرحی که راکتور بر اساس آن ساخته شد طرح قدیمی بود و از آنجا که نمی‌توانست متناسب با شرایط روز تولید داشته باشد، طراحی راکتور مدرن در دستور کار قرار گرفت.

صالحی خاطرنشان کرد: در راکتور طرح قدیم جمعیت نوترونی اندک بود و امکان دستیابی به بسیاری از رادیو ایزوتوپ‌ها نبود و بسیاری از توقعات هم حاصل نمی‌ش. در مذاکرات برجام، قرار شد در طراحی راکتور خنداب بازنگری شود؛ چراکه از منظر طرف مقابل این راکتور ۸ کیلوگرم پلوتونیم در سال تولید می‌کرد که می‌تواند برای ساخت بمب به کار رود، آن‌ها می‌خواستند خاطرجمع شوند که آن پلوتونیم برای مقاصد نظامی به کار نرود.

وی بازطراحی اولیه برای کاهش تولید پلوتونیم را حرکتی برای جلب اعتماد و اطمینان طرف مقابل برشمرد و افزود: راهکار آن اقدام افزایش غنای سوخت بود که موجب می‌شد میزان تولید پلوتونیم کاهش یابد که با بازطراحی نظر آن‌ها تأمین شد، هرچند بر اساس فتوای رهبری ساخت، انباشت و استفاده از سلاح‌های اتمی حرام است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور ادامه داد: ساخت راکتور مدرن با کمک آن‌ها آغاز شد تا جمعیت نوتورونی راکتور چند برابر شود تا هم فضای بیشتری برای آزمایش‌های نوتورونی فراهم شود و هم فرصت بیشتری برای ساخت رادیو ایزوتوپ‌ها فراهم شود.

راکتور جدید مورد تأیید کشورهای پیشرفته است

صالحی با اشاره به راه‌اندازی بخش ثانویه راکتور اراک اظهار کرد: مستندات علمی راکتور جدید مورد تأیید کشورهایی است که در زمینه هسته‌ای کشورهای پیشرفته تلقی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در آینده اگر بخواهیم راکتور مشابه برای کشوری دیگر بسازیم این اطمینان برای خریدار فرضی هست که راکتور جدید ایمن است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: راکتور خنداب از دو قسمت عمده تشکیل می‌شود؛ جزیره هسته که قلب راکتور است و بخش ثانویه که در بخش ثانویه 51 الی 52 سیستم مختلف باید تکمیل شود تا راه‌اندازی شود.

صالحی ادامه داد: در طراحی جدید راکتور تحقیقاتی آب‌سنگین خنداب تولید پلوتونیم  به حداقل ممکن رسیده است.

وی از فراهم شدن امکان تولید کبالت ۶۰ خبر داد و بیان کرد: با راکتور جدید امکان تولید کبالت ۶۰ فراهم شده که منبع درآمد جدیدی برای سازمان اخواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در راکتور جدید قلب راکتور باید مدل‌سازی می‌شد، خاطرنشان کرد: هرچند ایران توان این کار را داشت، اما این مدل‌سازی با مشورت و تایید طراحی‌ها توسط گروه کاری که شامل ایران، چین و آمریکا بود، انجام شد که آمریکا از این کارگروه خارج و انگلیس جایگزین آن شد.

صالحی گفت:  آب داخل راکتور آب سنگین و ۶۰ تن است که باید داخل‌ آن بریزیم و سالی حدود ۴۰۰ تن آب سنگین برای جایگزین شدن هدررفت‌ها اضافه می‌شود، از طریق آب ثانویه تبادل حرارت انجام می‌شود و حرارت بخش اولیه را می‌گیرد که هم‌اکنون بخش ثانویه تکمیل شده و اتاق کنترل نیز ظرف شش ماه آینده به بهره برداری می رسد.

وی از تست سرد راکتور اراک تا سال ۱۴۰۰ خبر داد و اظهار کرد: اعلام کرده بودیم از زمان برجام مدل‌سازی راکتور جدید به 5 سال بازه زمانی نیاز دارد که امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ کارها اتمام و تست‌های سرد راکتور جدید انجام خواهد شد.

ایران هیچ اقدامی انجام نخواهد داد

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص مذاکرات روحانی و آبه در ژاپن گفت: فرانسوی‌ها به دنبال توافق مرضی‌الطرفین بودند، طرف مقابل می‌گوید ما می‌خواهیم ایران به سمت سلاح هسته‌ای نرود، ترامپ  نیز اعلام کرده خواسته ما دوری ایران از سلاح هسته ای است؛ در حالی که پمپئو ۱۲ شرط را مطرح کرده بود، ما معتقد هستیم تحریم‌ها باید برداشته شود که اگر این شرط احراز شود مابقی مسائل را می‌توان در ۱+۵ مطرح کرد، تاکید ایران این است که مذاکره مجدد در برجام معنا ندارد و تا تحریم‌ها برداشته نشود، ایران هیچ اقدامی انجام نخواهد داد.

وی یادآورشد: مسئله‌ای هم از سوی دکتر ظریف مطرح شده و آن، تسریع در تصویب پروتکل الحاقی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در توافق برجام قرار بر این شد که تولیدات غنی‌سازی به ۳۰۰ کیلوگرم در سال رسیده باشد؛ در برجام از دست ندادیم،  محدودیت‌ها تنها آهنگ صنعت هسته‌ای را متناسب با شرایط و فعالیت‌های اقتصادی  کرد. 

صالحی با اشاره به برنامه ایران در سال آینده اظهار کرد: ایران با قوت و قدرت  از این معرکه خارج می‌شود، ناظران بین‌المللی معتقدند ایران تا به امروز در بازی شطرنج دست برتر را داشته است که این از افتخارات ایران است.

معاون رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت اظهار داشت:  پرونده ایران به شورای امنیت نمی‌رود، این مسئله به سود هیچ کسی نیست، چراکه مناسبات منطقه و جهان تغییر می‌یابد و عقلا اجازه نمی‌دهند چنین اتفاقی رخ دهد.

 ارزش هر نیروگاه هزار مگاواتی، پنج میلیارد دلار است 

صالحی ارزش هر نیروگاه هزار مگاواتی را پنج میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای، یک برنامه بلندمدت است که بر اساس پیش‌بینی های صورت گرفته شش سال دیگر فاز دوم بوشهر و فاز سوم تا هشت سال دیگر وارد مدار خواهند شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    11 0
    مذاکره مجدد در برجام معنا ندارد ...... دقیقاً همینطور است، باید بدون مذاکره دهانشان را خرد کرد........ و اتحادیه اروپا به‌ اندازه یک ایالت آمریکا استقلال ندارد ...... این هم دقیقاً درست است، برخی بدون اجازه آقا بزرگتر عملاً هیچکاره و مسلوب الاراده هستند/ نتیجه اینکه: سراسر فریبی،سراسر زیانی/وگر آزمایمت صدبار دیگر/همانی همانی همانی/ العاقل یکفیه الاشاره/ پرسه در کوچه بدنامی، عاقبت شومی داره؟
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    23 1
    اقای صالحی ننگ برجام برای ابد در تاریخ ثبت شد وشما یکی از سازندگان اصلی ان هستید.با این حرفها زندگی وآب اقتصاد بر بادرفته مردم توسط برجام ننگین شما ، رفته به جوی باز نمیگردد.حسابمون سرپل صراط.
    • وحید IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
      0 3
      شما چه خدمتی برای کشور کردی که در حد خدمات دکتر صالحی باشه واینچنین گارد حق طلبی به خود میگیری برجام گذرگاهی بود که چاره ای جز عبور از آن را نداشتیم اینکه چگونه گذشتیم باز هم مسئله ای در حد سیاسیون و بزرگان کشور است و کسانی که برجام را رقم زدند بزرگان و نمایندگان ما بودند وخائن یا خود فروخته نبودند شاید بعضیشان غربگرا بودند ولی نماینده اقلا نیمی از جمعیت کشور هستند که آنها نیز تمایلاتی اینچنینی دارند من به وجود دکتر صالحی که ایمان در چهره ایشان نمایان است افتخار میکنم
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    10 0
    انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروه ها و لیبرال ها می خوریم. آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه ی کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است، ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه ی اصول، که چرا مرگ بر آمریکا گفتید! چرا جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین . ضد انقلابیون حکم خدا را جاری میکنید؟!
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    17 0
    چرا امروز این حرف را می زنید ؟ مگر شما از قبل نمی دانستید ؟
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
    2 0
    صالحی حرف خوبی زد ومتوجه شده که اروپا به اندازه ی یک ایالت آمریکا هم اختیار از خودش ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس