عربستان

یکی از عواملی که نقش موثری در تمایل عربستان به توسعه توان موشکی بالستیک خود داشت وقایعی بود که در نخستین روزهای عملیات ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا برای آزادسازی کویت از اشغال ارتش عراق رخ داد.

سرویس جهان مشرق - عربستان سعودی به عنوان کشوری شناخته میشود که در صدر فهرست خریداران سلاح و تجهیزات نظامی در دنیا قرار دارد. ارتش این کشور بودجه سالانه ۶۷.۶ میلیارد دلاری را صرف هزینه‌های نظامی خود میکند و علاوه بر آن هر سال ده‌ها میلیارد دلار سلاح از کشورهایی نظیر امریکا، انگلیس، چین و فرانسه خریداری میکند. این کشور یکی از بزرگترین و از جهاتی پیشرفته‌ترین ناوگان‌های هوایی منطقه را با خرید جنگنده‌هایی نظیر F۱۵-SA و یوروفایتر تایفون در اختیار دارد اما با این وجود در چند دهه اخیر گزینه دیگری را نیز برای تقویت توان تهاجمی خود در نظر داشته است : موشک‌های بالستیک تهاجمی

جنگ کویت و موشک‌های SCUD عراقی

یکی از عواملی که نقش موثری در تمایل عربستان به توسعه توان موشکی بالستیک خود داشت وقایعی بود که در نخستین روزهای عملیات ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا برای آزادسازی کویت از اشغال ارتش عراق رخ داد. پس از موج سنگین حملات هوایی در هفته نخست عملیات که موجب نا امیدی صدام حسین از مقابله با تهاجم ائتلاف شد، سران حزب بعث تصمیم به ایجاد انشقاق در صف کشورهای ائتلاف گرفتند. در آن زمان تعداد زیادی از کشورهای عربی نظیر عربستان، مصر، سوریه، عمان و ... در بدنه ائتلاف سازمان ملل برای آزادسازی کویت حضور داشتند. طبیعتا اکثر این کشورها به جز مصر موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته بودند. سران بعث تصمیم میگیرند تا با حملات موشک‌های بالستیک به اسراییل و عربستان، مقدمات واکنش نظامی اسراییل و ورود به عملیات توسط این رژیم را فراهم کنند تا در ادامه کشورهای عربی عضو ائتلاف در اعتراض به این موضوع حضور خود را لغو کنند. عراقی ها شروع به شلیک موشک‌های الحسین (نمونه عراقی موشک SCUD ) به سمت اسراییل و عربستان کردند. ۴۶ موشک به سمت خاک سعودی و ۴۲ موشک به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شدند. به دستور امریکا، اسراییل از دادن پاسخ مستقیم منع شد و در عوض سیستم‌های پدافندی پاتریوت به عربستان و اسراییل منتقل شدند. پاتریوت که در آن هنگام به تازگی نسل اول آن ساخته شده بود تا حدودی موفق به دفع حملات موشک‌های عراقی شد اما در مواردی اصابت این موشک‌ها موجب آسیب و تلفات شدید شد. حوادثی که نقش زیادی در علاقه سران سعودی به توسعه برنامه موشکی ین کشور داشت.

موشک الحسین عراقی

پایگاه نیروهای امریکایی در ظهران عربستان

از مجموع ۴۶ موشک الحسین عراقی در بهترین و خوشبینانه ترین آماری که پس از جنگ منتشر شد حدود ۵۰ درصد توسط سامانه پاتریوت رهگیری و منهدم شدند. تعدادی از موشک‌ها در مناطق بیابانی و خالی از سکنه فرود آمدند و ۱۰ فروند نیز به مناطق نظامی یا شهری اصابت کردند. در میان این اصابت‌ها حمله به پایگاه نظامی ظهران و محل استقرار نیروهای ارتش امریکا موفق‌ترین عملکرد موشک الحسین بود. روز ۲۵ فوریه سال ۱۹۹۱ و در واپسین هفته‌های نبرد یک فروند موشک الحسین ارتش عراق با اصابت به پایگاه ظهران موجب کشته شدن ۲۸ نظامی امریکایی و زخمی شدن ۱۱۰ نفر شد. بعدها اعلام شد که سامانه پاتریوت مستقر در نزدیکی این پایگاه به علت ترس از حملات موشکی عراق بیش از ۱۰۰ ساعت بدون استراحت در حال فعالیت بوده است که این امر موجب اخلال در عملکرد سامانه و ناتوانی رادار در تشخیص موشک عراقی میشود.

پایگاه امریکایی پس از اصابت موشک بالستیک عراقی

همچنین ۷ فروند موشک عراقی با اصابت به شهر ریاض موجی از وحشت را در میان رهبران و مردم این کشور ایجاد میکند تا پس از پایان جنگ از توسعه این سلاح به عنوان ابزاری برای ایجاد ترس در دل دشمنان آینده این کشور ذکر شود.

خرید موشک‌های بالستیک

در اواخر دهه ۸۰ میلادی عربستان تعداد نامشخصی موشک بالستیک (تخمین در حدود ۳۶ تا ۶۰ فروند) از مدل DF۳ را از کشور چین خریداری میکند. این موشک سوخت مایع در دهه ۷۰ میلادی در چین ساخته شده بود که بردی حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر داشت. به هنگام حملات موشکی عراق به خاک عربستان این کشور از دارایی موشکی خود برای پاسخ به حملات عراق استفاده نکرد که دلیل عمده آن دقت کم و خطای زیاد این موشک در حدود ۲ کیلومتر بود، زیرا موشک در اصل برای حملات هسته‌ای در ارتش چین توسعه یافته بود که طبیعتا نیاز چندانی به دقت در اصابت نداشت.

ارتش سعودی تا مدت طولانی حضور این موشک در زرادخانه خود را تایید نمیکرد تا اینکه در رژه سال ۲۰۱۴ میلادی برای نخستین بار تعدادی از این موشک‌ها به نمایش گذاشته شد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند خرید این موشک‌های کم دقت که توجیهی برای استفاده متعارف نداشت به منظور احتمال دستیابی این کشور به کلاهک‌های هسته ای در آینده و حتی احتمال خرید سلاح‌های اتمی از کشور پاکستان بوده است. اما این تنها خرید موشکی عربستان نبود.

موشک بالستیک DF-3 در رژه سال 2014

در سال ۲۰۱۴ مجله Newsweek در گزارشی فاش کرد که مقامات عربستان پس از ملاقات با سرویس‌های امنیتی امریکا و تحت نظارت ماموران ویژه CIA اقدام به خرید موشک‌های DF۲۱ کرده‌اند. ظاهرا ماموران CIA در کشتی محموله موشکی فوق حضور داشته تا از عدم نصب کلاهک‌های هسته‌ای در موشک های مربوطه اطمینان حاصل کنند. موشک DF۲۱ با بردی حدود ۱۷۰۰ کیلومتر دارای دایره خطایی حدود ۳۰ متر و سرعت بیش از ۱۰ ماخ است.

موشک DF21

علاوه بر این عربستان با حمایت مالی از یک پروژه موشکی در اوکراین اقدام به خرید موشک بالستیک تاکتیکی کوتاه برد این کشور کرده است.

چندین سال قبل اخباری مبنی بر توسعه یک موشک بالستیک کوتاه برد، چیزی شبیه به موشک اسکندر روسیه، توسط اوکراین در فضای مجازی منتشر شده بود. با توجه به اوضاع نا مساعد مالی این کشور از همان زمان حرف‌هایی درباره یک اسپانسر خارجی در این طرح مطرح شده و بعد از مدتی عربستان سعودی به عنوان حامی مالی این طرح شناخته شد. این موشک تک مرحله‌ای سوخت جامد، می‌تواند تا برد نهایی ۵۰۰ کیلومتر نیز پرواز کند و هدف خود را با سرعت بالا مورد اصابت قرار دهد.   این موشک که صاعقه ۲ نام دارد احتمالاً در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی اولین شلیک آزمایشی خود را انجام داده و تحویل آن به سعودی‌ها از سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز می‌شود.

توسعه برنامه موشکی عربستان در کنار اعمال محدودیت بر موشک‌های ایرانی

در سالهای اخیر بارها طی جلسات شورای امنیت یا سخنان مقامات غربی از تلاش آنها به وارد کردن برنامه دفاعی موشک‌های بالستیک کشورمان به میز مذاکره و اعمال محدودیت یا برچیدن آن مطلع بوده‌ایم. مسئله‌ای که بارها از سوی مقامات رسمی کشورمان رد شده و به عنوان خط قرمزی در روابط میان دو طرف عنوان شده است. در حالی که کشورمان سالهاست تحت تحریم‌های تسلیحاتی سنگین و بیرحمانه قرار داشته و بر خلاف عربستان یا سایر قدرت‌های منطقه‌ای توان خرید تسلیحات تهاجمی نظیر جنگنده، موشک یا ناو را ندارد اعمال فشار از سوی دشمنان برای تضعیف یکی از مهم ترین اصول امنیت ملی کشورمان یعنی برنامه موشک‌های بالستیک به خوبی طراحی و هدف رقبا و دشمنان منطقه‌ای و بین المللی در این خصوص را برملا می کند. آن هم در شرایطی که کشوری نظیر عربستان با سالانه ده‌ها میلیارد دلار خرید نظامی از کشورهای مختلف دنیا و جمع‌آوری ناوگان هوایی و تهاجمی گسترده همچنان به دنبال توسعه توان موشکی بالستیک خود آنهم بدون کوچکترین مزاحمت یا مخالفت از سوی امریکا و سایر قدرت‌های جهانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    35 89
    عربستان؟ موشک؟
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      نه هاجی فقط شما ترقه دارید.
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      29 94
      قبل از اولین درگیری مال خودمون میشه امتحان می کنیم براشون
    • ناصر IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      7 5
      موشک آنها از گلوبال هاگ آمریکایی که رادار گریز تر نیست . میزنیمش جوجو
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    جواب گرفتن؟ اونهایی که میگفتن موشکی میخواهیم چکار و این کار باعث فروش سلاح به عربها میشود و .../ اگر نداشته باشیم این عربستانی ها تا خود تهران خواهند آمد
    • DE ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      دنیای فردا دنیای گفتگو است نه موشک!
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      39 63
      گفتگو با امثال آدمهای تهی مغز ابلهی چون تو و.. چه شود
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      54 85
      این دوستمون که گفتن دنیای فردا دنیای گفتگو هستش از همون دوستانیه که دشمن برسه درخونشون میرن استقبال و خلاصه پذیرایی از همه نظر .. شما و همفکراتون برید پذیرایی بقیش باشه برا ما
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      ما گفتگومون را انجام می دیدم موشکمون را هم داریم، اگه ریگی به کفشتون نیست از هر دوتاش حمایت کنید
    • بنده خدا ES ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      23 86
      این دوست با پرچم آلمان به احتمال زیاد با کنایه حرف زده و کنایه اش هم به حرفهای آقای هاشمی بوده. بدجور بیچاره رو کوبوندید خخخخخخخ در دنیای امروز بدون زور و قدرت هیچ گفتگوی برابری معنا نداره
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      6 66
      اتفاقا کاملا درست گفت . دنیای فردا دنیای موشک نیست دنیای گفتمانه ولی الان دنیای موشکه .
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      3 4
      سلام. جناب 21.54 این فردایی که میگی کی میرسه؟ چرت هم حدی داره.
  • مختار IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    ایران باید سلاح هسته ای داشته باشه اگر بمب اتم داشتیم امریکا هیچ کاری نمیتونست بکنه ما باید به سمت ساخت سلاح هسته ای بریم چون حق ماست چون دشمانان ما دارند چرا ما نباید داشته باشیم ایران حق دارد بمب هسته ای داشته باشد اگر امریکا به ما حمله هسته ای انجام بده سپاه چگونه میتونه جواب بده الان عربستان بمب اتمی دارد بسازید این بمب رو که با ساخت بمب اتمی امنیت ایران تضمین میشه
    • بابک US ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      کره شمالی که هم موشک قاره پیما داشت و هم کلاهکهای تست شده... چی شد؟ رفاه و آسایش شد برای مردمش که از فقر غذایی، زیر پنجاه سال عمر میکنند؟ رآکتورهای اتمی، براشون برق تولید کردند که هر روز بی برقی نداشته باشند؟ اعتبار بین المللی شد برای پاسپورت کره شمالی؟ آخرش هم که رهبر ابله و احمقش کره شمالی در حالت سینه خیز تشریف برد پای میز مذاکره... اون هم بعد از اینکه نفتکش سانچی رو به دستور آمریکا غرق کردند تا هیچ نفتی به کره شمالی نرسه و هیچ کلاهکی گیر نظام مقدس اسلامی نیاد.
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      درسته احسنت
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      58 87
      اولا بابک مزدور. اگه دنبال خوشی هستی برو زیر سایه بابات آمریکا زندگی کن. با این نظر ابله هانت
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      24 9
      بابک با پرچم اجنبی چی زدی هذیان گفتن برای آدم مرگ زود رس می آرها
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      36 49
      دقیقا ایران باید بمب هسته ای داشته باشه.چون کشورهای اطراف ما دارن.اگه سلاح هسته ای یده چرا امریکا داره وما نباید داشته باشیم
    • پری مجرد48ساله IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      18 28
      ابله اسلام تولید و نگهداری سلاح هسته‌ای را هم حرام کرده
    • موسادم IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      12 4
      بابک مزد شما محفوظه . باز هم ایرانی ها را منحرف کن
    • به بابک IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      10 2
      مایکل پلین مستند ساز معروف بی بی سی در سفر به کره شمالی سعی کرد از آن کشور یک جهنم نشان دهد. اما نتیجه کار بر عکس شد و جز زیبایی و پیشرفت و رفاه نتوانست نشان دهد. بد نیست مستندش را ببینید. اتفاقا کره شمالی معنای واقعی رفاه و آسایش را درک کرده است. اگر نبودن تورم و بیکاری و اعتیاد و فحشا و آلودگی و ارزافیم و ناامنی رفاه نیست پس رفاه چیست؟ آیا رفاه مصرف دیوانه وار انرژی و مواد طبیعی است؟ آیا رفاه در چاقی مفرط در کشورهای سرمایهداری است؟ سالمترین مردم دنیا در کره شمالی زندگی می کنند. زود می خوابند و زود هم بیدار می شوند. شبهایشان پرستاره است و خبری از فساد و کارباره و زندگی کثیف شبانه ندارند. دولتشان هم با گردن برافراشته تمام موشکهای اتمیش را به سوی آمریکا نشانه رفته است و کمترین امتیازی هم به او نمی دهد. جالب اینکه چون نفت را مستقیما از روسیه دریافت می کند نیازی هم به نفت کشتی سانچی که برای چین نفت می برد ندارد! مثل ما هم خائن ندارد که جای کشتی هایشان را لو بدهند یا در آنذ خرابکاری کنند. درود بر کره شمالی. زنده باد خاندان خردمند کیم.
    • IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
      1 1
      این تفکر عقب افتاده سیاه و سفید و صفر و صدی پدر ایران رو در آورده طرف تا اسم بمب اتمی میاد یا میگه کره شمالی یا هیچ!..انگار نه انگار اکثر قدرت های دنیا اتمی هستن...
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    17 70
    یکی این اخبار را به دولت بنفش بدهد . هرچند در کل زیاد فرق نمی کند ،!؟
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    11 22
    الان مگه جنگ اقتصادی و امنیتی نیستیم؟؟ چرا صداوسیما مردم را در غفلت نگه می دارد!؟؟؟
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    روزی که عربستان گفت جنگ و به داخل ایران میکشیم زیادی بهش رحم کردیم, اینها وهابی هستن وباید از مکه مدینه بروند ایران قدرتمند باید توسط گروه های مقاومت و مسلح کردن مردم رنج کشیده عربستان و کل شبه جزیره این دیکتاتورها و خونخوارها و وحشی هارو از عربستان بیرون کنه, بخدا دست وهابیت به ایران برسه از کشته پشته میسازن خیلی با اینها نظام داره میسازه علنا تهدید کنن مارو؟
    • ایرنی IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      16 77
      نظرات درستیه اما احتمالا از آلبانی اینقد منفی گرفتی یا خواننده ها متوجه نشدن. ولی نگران نباش عربستان سقوط میکنه به اذن خدا و همه سلاح های پیشرفته و بمب اتمش هم دست انقلابیون میفته و علیه آمریکا و اسرائیل بکار میاد. البته داشتنش نه استفادش
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    28 16
    ۱۵:۰۶ چیه جناب تعجب کردی؟!!!! عربستان خیلی وقته به سلاح های پیشرفته مجهزه قبل از اینکه شما مشرقیا بفهمین ترقه و وفشفشه چیه.
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      14 3
      بگم حوثیا بیان... پرچم کنن:/ بی تربیت بدو برو دنبال بازیت
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    10 44
    برید ببینید کجای راه رو اشتباه اومدید که چینی ها فقط بنجل های مصرفی بما میدن اما تسلیحات پیشرفتشون سهم سعودیها میشه؟!
    • مانی IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      13 4
      ببم جان جنسهای بنجل چینی رو امثال توی تاجر برای نفع شخصیتون از چین وارد میکنید و به خلق الله می اندازید!!! مضافا اینکه چین همون اوایل جنگ به ایران موشکهای پیشرفته c802 یا همون کرم ابریشم داد که بعدها پایه توسعه موشکهای پیشرفته ساحل به دریای ایران شد. نتیجه اخلاقی اینکه در مورد مطلبی اگه اطلاعات نداری بهتره فکتو ببندی جوجو
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    10 27
    یگان توپخانه و موشکی نزاجا باید به موشک های بالستیک میانبرد با محدوده برد 500 کیلومتری مجهز بشه.راکت های زلزال و نازعات دورشون گذشته
  • ناشناس IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    4 1
    چین به عربستان و امارات موشک دوربرد فروخته . اون وقت تناقض این موضوع گردن کیست ؟؟ آمریکا که علنا و رسما داره به این شیوخ مفتخور کرور کرور سلاح میده و آنها را میدوشه . و منطقه را به آتش میکشه. چین این وسط چی میگه ؟؟؟
  • محسن IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    7 37
    بنده از امریکا و عربستان خوشم نمیاد و گور پدر هر دوتاشون. اما یک واقعیت رو نباید نادیده گرفت: اینها که گفتین، تناقض در رفتارِ امریکا نیست، بلکه علتش تفاوتِ رفتارِ ما و رفتارِ عربستان با دنیاست.
    • محمد IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      6 52
      حق با شماست ما باید به جای مبارزه با داعش مثل عربستان ایجادش میکردیم یا طالبان رو حمایت میکردیم بله ایران محور شرارته و عربستان محور صلح برو یکم فکر کن اگر حتی عربستانی باشی ولی وجدان داشته باشی این مزخرفات رو نمیگی
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    9 44
    ما باید چندین کلاهک هسته ای از پاکستان بخریم نقد و روی سجیل ببندیم و رو به دیمونا نشانه بره همین. دیگه چیز دیگه ای نمیخوایم.
  • مهدی IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    4 1
    چرا اصرار داریم DF رو تکرار کنید چرا نمی خواهیم بپذیریم که این موشک ها همون موشکهای دانگ فنگ ساخت چینه.چه به مذاق ما خوش بیاد چه نیاد توی این دنیا هر کسی به به فکر منافع خودشه و در جهت منافع خودش اقدام می کنه.
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      0 0
      خب اگر نویسنده چیز دیگه ای گفته و پنهان کرده! سعودی قعا هیچ گاه متحد جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه نمیشه به دلیل تناقض منافع. و همپیمانی اونها با اروپا و آمریکا اما پول نفت این دوول قرار دادهای رو هر چند سالی .. منعقد میکنه با هر شرکتی
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    3 28
    سعودی ها هنوز دقت ضربه مقاومت اسلامی رو نچشیدن
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    59 11
    ۱۸:۳۴ اره اگه شما احمق های مشرقی فرمانده جنگ بودید الان ایران با خاک یکسان شده بود!!!
  • Sgt - MR 734 IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    9 110
    حتما حتما توصیه میشه که بخونید!! سلام عزیزان محترم.میخوام یه چیز مهم رو درباره بمب هسته ای...روشن کنم. اول این مطلب رو بگم که ((بعضی از اقشار مختلف مردم معتقدند که اسلام،بمب اتم کلاهک اتم و هر سلاح کشتار جمعی حرام اعلام شده و استفاده ان گناه بزرگی است)) این مطلب تقریبا نادرست است.چرا؟خواهید فهمید: ۱_ بعضی از کشور های متوسط و پیشرفته دارای کلاهک اتمی هستند ۲_اگر کشور ما ایران مورد حمله اتمی قرار بگیرد،نمیتواند پاسخ اتمی بدهد. ۳_در زمان پیامبر و ظهور اسلام و تا چند صد سال بعد،اورانیم و انرژی اتمی کشف و شناخنه نشده بود!پس میتوانیم این جمله((استفاده سلاح کشتار جمعی به دستور اسلام حرام است))را میتوان به راحتی نقض کرد. ۴_این جمله را معمولا از سپاهی ها میتوان شنید که باید با نهایت تاسف بگم این جمله بهانه ای برای نساختن کلاهک و هر نوع سلاح هسته ای است!!! ۵_عربستان و پاکستان دارای کلاهک هسته ای هستند و با کمال تاسف،باید بگوییم که عربستان میتواند خطر ساز باشد و این احتمال وجود دارد که عربستان در حال اماده شدن است!! ۶_کسی که کشورش را از ته جان و دل دوست داشته باشد،با ساخت کلاهک هسته ای موافقت میکند! تعدادی جنگنده های امریکایی،به موشک های اتمی مجهز خواهند شد و احتمالا تا الان مجهز شده اند!(تصور بکنید F22 های امریکا بتواند به موفقیت به اسمان ایران وارد شوند!!) ۷_انرژی و سلاح هسته ای،حق ایران است. ۸_اگه تو دل خودتون فکر میکنید من خل شده ام و یا کافر و منافق ام،دو تا چیز میتونه علت این تصور باشه، یا من مطلب رو درست نرسوندم،یا شما خوابتان عمیق است!!
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    6 71
    اون هایی که می گن بمب هسته ای حرامه و فقط برای پاکستان و هند گاو پرست و بودایی های چینی و صهیونیست ها و جدیدا وهابی های عربستان حلاله، جواب گرفتید؟
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    2 1
    ایران باید تکنولوژی اچ اس 15 که امریکا زن هسته ای هست را از کره شمالی بخرد هر چه قدر نفت بخواهند ایران باید بدهد چون تحریم نفتی اند و آزمایش اونو در یمن و سوریه و ونزوئلا انجام بدهد تا عواقب آن دامن گیر ایران نشود
    • Kamali IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      0 0
      احتمالا منظور جنابعالی هواسانگ 15 است. خیر این موشک جزو برترین دارایی های کره نیست هرچند به خاطر بردش جنجال زیاد به پا کرد هواسانگ 13 و به خصوص هواسانگ 14 موشکهای برتری هستن با وجود برد کمتر. (البته نظر شخصی من است) موشکهای کره شمالی عمدتا سوخت مایع هستن و این از ضعف های آن است چون سوخت جامد مواد اولیش ساختش. کار هر کشوری نیست انهم با کیفیت. پیچیدگی بیشتری دارد. اما سوخت جامد به دلیل بالا بدون عمر انباری موشک بلاشک برتراست و ابرقدرتهای دنیا چین روس و هند و امریکا و فرانسه همگی سوخت جامد ستون فقرات موشکیشان است.
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    2 3
    بنده هم موافق اون دوستی هستم که گفت: از همون روزی که بن سلمان ایران رو تهدید به کشاندن جنگ به داخل ایران کرد و تروریستهاش اومدن مجلس و حرم امام، و درگیری ایجاد کردن،می بایست پوزه اونهارو بخاک می مالیدیم تا جسارت و حماقت رو از حدش نگذرونن، درهرصورت خودکله خرهای پنتاگون واستراتژیستهای جنگی شون میدونند، که در هرجنگی علیه ایران، فقط همون ساعت اول نبرد، 11/000 (یازده هزار موشک بالستیک) چیزی از اسراییل و عربستان و شیخ نشینهای مفنگی خلیج فارس باقی نمیزاره، ضمن اینکه طرح تصرف عربستان وحمله گازانبری نیروهای مقاومت توسط سردا سلیمانی خیلی وقتها اماده و داره خاک میخوره، البته سورپرایزهای پنهان ایران ،هرگز رو نمیشه، تا به وقتش، که امریکا و متحدین ابله اش بفهمن ،که ایکاش همچین غلطی نمیکردن، جنگ با ایران قطعا پایان اسراییل و ال سعود خواهد بود.و اینو متحدین ایران، از روسه وچین گرفته تا یمن وسوریه ولبنان وعراق وترکیه خوب فهمیدن، البته که جنگ هرگزچیزخوبی نیست،اما اگه پای امنیت ملی و عرضو شرف و ناموس کشور درخطر باشه،،ایرانیان درطول تا ریخ ثابت کردند که مرد جنگ هستند،
  • علیرضا IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    3 1
    باتشکر از نویسندگان مقاله و خبرگزاری مشرق، درمورد موشک دانگ فنگ 3 مطلب کاملا صحیح بود وهمینطور موشک تاکتیکی ساخت اوکراین با حمایت مالی سعودی، اما گزارش نیوز ویک رو نمی‌توان قابل قبول دونست چون دانگ فنگ 21 به عنوان برگ برنده چین برای مقابله با آمریکا و پایگاه‌های اون در گوام و.... و به خصوص در مدل دریایی برای تهدید ناوهای هواپیما بر آمریکا که حتی به اعتراف خود آمریکا یکی از خطرناکترین چالش‌های ناوگان دریایی همین دانگ فنگ 21 محسوب میشه و سیستم های پدافند دریایی برای مقابله با این نوع موشک دچار تردید و به قولی ناتوانی دچار میشن، به همین خاطر چین که رقیب آمریکا محسوب میشه هیچ وقت به خاطر مبلغ مالی هرچقدر چشم گیر(چین نیازی به پول عربستان نداره) برگ برنده و یکی از بهترین کلاس موشک‌های خودشون رو به راحتی دراختیار سگ دست اموز آمریکا قرار نمیده تا به راحتی آمریکا با بررسی و مطالعه روی اون راههای مقابله و اطلاعات و نوع عملکرد این موشک خطرناک رو به دست بیارن و با این کار یکی از موثرترین سلاح های خودشون رو بی اثر کنند ودر نتیجه جنگ قدرت رو بخاطر سود فروش تعدادی موشک واگذار کنند. از طرفی چین تابحال تسلیحات راهبردی و خطرناک خودش رو تو بازار فروش تسلیحات وارد نمیکنه و برای حفظ توازن قوا تو خاور میانه و مهم تر از همه واکنش ایران به این موضوع روابط خوب خودش رو قربانی این نوع بیفکری نمیکنه، فروش. انگ فنگ 21 بقدری برای چین تبعات داره که با هیچ سود مالی قابل جبران نیست، ضمن اینکه شکی تو بلند پروازی سران سعودی و احتمالا تلاش برای به دست آوردن این نوع تسلیحات راهبردی وجودی نداره ولی چین کشوری نیست که ازین دست اشتباهات بدون نتیجه رو انجام بده که اگه اینطور بود امروز تو چنین جایگاه و موقعیت ایده آلی قرار نداشت که آمریکا چین رو در کنار روسیه و ایران بزرگترین و قدرتمندترین رقیبان به حساب نمی‌آورد. باتشکر از مشرق و مقالات پربار دفاعی نظامی. یاعلی مدد
    • IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      2 0
      شما احتمالا سن پایینی داری چین زمانی که df-3 رو تحویل عربستان داد کشورش در فقر و مشکلات اقتصادی غرق شده بود چین از بعد 2000 رشد اقتصادیش دو رقمی شده عربستان سعودی یکی از اسپانسرهای اصلی تامین پول برنامه موشکی چین و هسته ای پاکستان بوده..وقت کردی کمی از گزارش های محرمانه موساد رو درباره عربستان بخون!..این کشور با پول امریکا رو خریده چین و پاکستان که بماند..
  • Kamali IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    3 3
    *باسلام من مقصر اصلی رو دکترین دفاعی ایران میدونم که البته تابعی از مسئولین کشور است. اگر هدف ما بازدارندگی است نیزا به موشک برد بلند و قاره پیما داریم(موشکهای ما حداکثر میان برد هستند هرچند به آنها خودمان می گویم برد بلند.) اگر هدف پذیرش حقومان در مذاکرات احتمالی دولت حاکمه بر ایران (چه حسن روحانی چه هر شخصی دیگر) چون در مذاکرات باید چیزی رو داد و چیزی رو گرفت! نیاز به بردهای بسیار بلند داریم تا در بدترین شرایط هم میان برد هایمان محفوظ بماند اما الان در مذاکرات آنها دنبال برد 300-350 یا 700 کیلومتر برای ایرانند تا اسرائیل هر موقع خواست ایران رو بدون ترس از پاسخ بکوبد. حتی سعودی و.. اگر مذاکره هم نکنیم باز نیازمند به موشکهای برد بلندی همچون DF26 و قاره پیمایی در اشل DF31 , DF41 " یا توپول ام هستیم
  • Kamali IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    3 3
    من از پیشرفت موشکی ایران راضی نیستم وقتی ما به دلیل محدودیتهای بین المللی و مالی و سیاسی نمیتوانیم جنگنده و بمب افکن بخریم چه برسد در تعداد بالا(400 فروند و..) توان موشکی ما هم باید بازدارنده باشد هم قوی موشکی ما در تعداد تا رسیدن به این اهداف بسیار فاصله دارد این در برد موشکهایمان جدی تر است برد موشکهای ما اصلا کافی نیست (برای جنگندهای امروز مجهز به سلاح دور پرتاب شلیک کن و فراموش کن!) نیازمندی پدافندی قوی پرشمار و موشکی پرشمار و دور برد داریم
    • سید IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      3 0
      مشتی همه چی رو علنی نمیکنن که شما میتونی یک گشتی تو اینترنت درباره موشک سجیل 2 بزنی متوجه میشی دقتش نسبت به نسخه یکش فوق العاده است دقت 20 متری و برد 2510 کیلومتری که تو این برد و دقت ازمایش شده و موشک سجیل 2 همون طور که میدونید 2 مرحله ای سوخت جامد بنده یک نظامی هستم ، جدیدا موشک سجیل 3 با سوخت جامد مرکب، تاکیید میکنم مرکب با برد 4400 کیلومتر و دایره خطایی 25 متر ازمایش شده حالا دقت و برد سجیل بیشتره یا df21? ، یک نمونه دیگه ام میگم موشک عماد قابل هدایت تا مرحله اخر ازمایش شده با برد 1700 کیلومتر با دقت زیر 10 متر حالا کدوم دقیق تره دوستان اسناد صحبت های بنده در ویکی پدیا و میلیتاری نیوز و گلوبال سکوریتی و ورد وار موجوده میتونید مطالعه کنید البته اگه طرفدار سایت های ایرانی هستین مشرق و سایت خبرنگاران جوان و جنگاوران به این موشک ها پرداخته اند نترسید امریکا جرات حمله نداره چه برسه عربستان وهابی
  • Kamali IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    1 5
    موشک دانگ فنگ 21 شاهکاری در صنایع موشکی جهان در رنج بردی میان برد است. دقت این موشک عالیست برای راه اندازی و شلیک آن زمان کوتاهی نیاز است و برای سالها میتوان ذخیره کرد(به دلیل سوخت جامد بودن)
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      2 0
      پرشینگ 2 رو امریکا پروسه تولیدش رو جمع کردن به دلیل پیمانی که با شوروی بست این موشک همچنان جزو برترین میان بردهای جهان با وجود طراحی و ساختش در چندین دهه قبل اما موشک دانگ فنگ 21 نسخه دی به خصوص مطمئنا غولیه از نظر تکنولوژی
  • Kamali IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    2 4
    برترین موشک کوتاه برد جهان اسکندر ام روسیه و ذولفقار ایران- برترین موشک میان برد جهان: دانگ فنگ 21 چین برترین موشک دوربرد جهان: دانگ فنگ 26 چینی برترین موشک قاره پیمای دریاپایه(شلیک از زیر دریایی ها) ترایدنت آمریکا و برترین موشک قاره پیمایی زمین پایه نیز یارس- روسیه است. البته سرمت نیز در روسیه تست شده اما این موشک معایبی دارد ابعاد بزرگ و سوخت مایع ان
  • ماد IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    4 0
    ایران باید تو همه زمینه ها پیشرفت کنه هم نظامی منجمله پدافند و افند هم اقتصاد هم از لحاظ فرهنگی تمام با هم در یک راستا هرکدوم بدون پیشرفت اونیکی ایراده
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    4 5
    قدرت يك كشور در درجه اول با اقتصادش تعيين ميشه نه با موشك و هواپيما و غيره،اگه آمريكا قدرتمندترين كشور هست به خاطر اقتصادش هست
    • IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      1 2
      ایران از نظر اقتصادی نمی تونه یه قدرت کشاورزی یا صنعتی یا توریسمی در حد چین اروپا یا امریکا حتی ترکیه بشه اما از نظر نظامی می تونه...ما اصلا آب کافی برای صنعتی شدن نداریم..
    • IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
      0 0
      خیر. فقط به خاطر رسانه هایش است و بس.
  • حسین IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    1 90
    عربستان وجب به وجب مهمات عصر جدید باشه فایده نداره ، اول از هر چیز ایمان و بعد سلاح ...عربستان یه توله سکه برای آمریکا و کلا عربا خر آمریکا هستد
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    68 1
    بسوز مشرق
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    0 0
    خدا کنه زمامداران ما اینو فهمیده باشن که فردا فردای سلاح هسته ای هست واگه نداشته باشیم یا نابودی انی ویا نوکریو ذلت دائم العمر حتی نوکری برای وهابیها. فهمیدید یا هنوزم خرو پف
  • ارشد هوا-فضا IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
    2 0
    برد واقعی موشک DF-3 خیلی بیش از 2یا 3 هزار کیلومتره چین موشک DF-4 رو بر اساس این موشک ساخت با اضافه کردن یک مرحله و به برد 7000 کیلومتری رسید!! این موشک به راحتی یک کلاهک 1 تنی رو تا 4000 کیلومتر می بره!...البته بهتر بود مشرق به برنامه موشکی اسراییل هم می پرداخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس