کد خبر 1022534
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
کیانوش رستمی

تعامل و همکاری ملی‌پوش دسته ۹۶ کیلوگرم با فدراسیون وزنه‌برداری و موفقیت او در پیکارهای گزینشی المپیک در قطر نشان داد که این ورزشکار ظرفیت‌ رسیدن به مدال در المپیک توکیو ۲۰۲۰ دارد.

به گزارش مشرق، رقابت‌های وزنه‌برداری قطر کاپ روز گذشته در دسته ۹۶ کیلوگرم به پایان رسید و «کیانوش رستمی» دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶  ریو و نقره ۲۰۱۲ لندن در این تورنمنت به یک مدال طلا و ۲ نقره رسید. او این موفقیت را در رقابت با ورزنه‌برداران نامداری مانند «فارس‌ الباخ» وزنه‌بردار مصری الاصل قطری و «ایلن ایلیا»  قزاقستانی به دست آورد.

بیشتر بخوانید:

کیانوش رستمی از فارس قطری شکست خورد

رستمی در حرکت یک‌ضرب با مهار وزنه ۱۷۸ کیلوگرمی بالاتر از فارس الباخ به مدال طلا رسید. وزنه ‌بردار مدعی قطر در این حرکت نتوانست بیشتر از ۱۷۶ کیلوگرم را مهار کند.  

رستمی همچنین در دوضرب با مهار وزنه ۲۲۵ کیلوگرم به مدال نقره رسید. او با مهار این وزنه موفق شد با اختلاف یک کیلوگرم نسبت به فارس الباخ قطری عنوان نایب قهرمانی مجموع را نیز کسب کند. موفقیت رستمی در مهار این ۲ وزنه در حالی بود که وی ۲ ماه پیش در رقابت‌های قهرمانی ۲۰۱۹ جهان که در کشور تایلند برگزار شد سه بار وزنه ۱۷۹ کیلوگرم را اوت و هیچ امتیازی از آن مسابقات کسب نکرد.

مسابقات وزنه‌برداری قطر کاپ یکی از گزینشی‌های المپیک به شمار می‌رود.

اما رستمی چگونه در کمتر از سه ماه توانست با بازیابی توان خود به سکو برسد؟ یکی از مهمترین دلایل موفقیت رستمی در قطر کاپ همکاری و تعامل با کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری است. رستمی که پس از کسب مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو راه خود را از فدراسیون جدا کرده بود با تصمیم خودسرانه آسیب‌های زیاد متوجه خود و ورزش کشور کرد، آسیب‌هایی که ایران را از سکوی نایب‌قهرمانی وزنه‌برداری ۲۰۱۹ جهان پایین کشید و سال ۲۰۱۸ نیز  کاروان ورزشی ایران را از یک مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا محروم کرد.  

اما رستمی برای رسیدن به این تعامل نیاز به چهار سال زمان داشت. او پس از اوت کردن وزنه‌ها در پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۱۹ جهان در تایلند با فدراسیون به یک آتش بس نسبی رسید و اکنون در کنار دیگر وزنه‌برداران مشغول به تمرین است. اقدامی که نخستین ثمره آن در قطر به دست آمد. اما برخی از خودسری‌های رستمی در چهار سال گذشته جبران ناپذیر است.  یکی از این خودسری‌ها احتمال محرومیت او از المپیک است.  کیانوش رستمی اگر در مسابقات قهرمانی جهان تحت نظر کادر فنی بود و می توانست رکوردهای روز گذشته خود را در تایلند هم به ثبت برساند بدون شک یکی از مسافران توکیو بود اما او با انتخابی سخت و سه بار اوت کردن امتیاز آن مسابقات را از دست داد.

امتیازی که موجب شد تا احتمال حضور وی در توکیو به اما و اگرها کشیده شود. رستمی تا کنون در چهار گزینشی المپیک شرکت کرده است و اکنون امتیاز کلی او ۲۸۵۲ است. بنا به آمار رستمی اگر بتواند در مسابقات قهرمانی آسیا رکوردهای قطر کاپ را تکرار کند یا ارتقا دهد امتیازی در حدود ۱۲۰۰ کسب خواهد کرد. در آن صورت است که این امتیاز جایگزین ۸۱۰ امتیاز جام پادشاهی تایلند خواهد شد.  در این صورت جمع امتیازات نهایی کیانوش حداکثر به عددی در حدود  ۳۲۵۰  ارتقا پیدا خواهد کرد.

اما اینکه ۳۲۴۲ امتیاز برای ورودی المپیک ۲۰۲۰ توکیو کافی است معمایی به شمار می رود که برای پاسخ به آن باید چند ماه صبر کرد. هشت نفر برتر امتیازی و نفرات برتر قاره‌ها سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب خواهند کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس