1

دختر شیخ زکزاکی گفت: بیشتر زندگی ایشان در زندان گذشته است، وقتی فرزند اول و دوم ایشان به دنیا آمد، در زندان بودند.

به گزارش مشرق، بدیعه زکزاکی عصر امروز در جلسه‌ای با موضوع روایتی از حماسه‌های پدر و شیخ زکزاکی و دیپلماسی زکزاکی که در دفتر نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: شیخ زکزاکی در خانواده اهل سنت بزرگ شدند و یک سال بعد از اینکه به ایران آمده بود راه امام و مذهب امام را انتخاب کرده بود، اما از همان سال اول شروع به مبارزه کردند، چون آن زمان در دانشگاه مردم علنی شراب می‌خوردند، تظاهرات کرده بودند و دستگیر شدند.

بیشتر بخوانید:

شرایط بد زندان «کادونا» برای شیخ زکزاکی

دختر شیخ ابراهیم زکزاکی افزود: در همان دانشگاه چندبار ایشان را دستگیر کردند که یک امتحان را نتوانستند بدهند، چون در زندان بودند و بعداً به سختی اجازه دادند امتحان بدهند اما گفتند مدرک شما را نمی‌دهیم در حالی که بهترین مدرک و بهترین نمره را گرفته بودند و چند باری خواستند اخراجشان کنند، بعد از آن چند بار دستگیر شده و حدود سه چهار سال زندان بودند که هر بار دستگیری داستان مفصلی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر زندگی ایشان در زندان گذشته و هنگامی که فرزند اول و دوم ایشان که به دنیا آمد در زندان بودند، چند بار هم دستگیر شدند، هر رئیس جمهور که قدرت را در نیجریه گرفت ایشان دستگیر شدند، چون از نظر آن‌ها شیخ خطرناک بود، حتی چندبار دولت به ایشان گفته بود به شما پول و خانه می‌دهم به شرطی که سکوت کنی و شیخ گفته بود چیزی از شما نمی‌خواهم فقط باید حکومت اسلامی حاکم شود، سال ۱۹۹۶ به این دلیل که گفته بودند هیچ حکومتی نیست مگر حکومت خدا دستگیر شدند.

زکزاکی با اشاره به اینکه در تمام این سال‌ها شیخ زکزاکی با وجود تمام ظلم‌ها هیچ وقت عقب‌نشینی نکرد، تصریح کرد: ارتش هیچ وقت در نمی‌زد، در را می‌شکست و وارد خانه ما می‌شد، در خانه هیچ‌کس بی‌حجاب نمی‌خوابید چون هر وقت می‌خواستند به بهانه بررسی، وارد خانه می‌شدند.

دختر شیخ ابراهیم زکزاکی با بیان اینکه مردم نیجریه از حمایت کردن شیخ زکزاکی می‌ترسند، عنوان کرد: حتی صاحبخانه آن‌ها را از خانه بیرون کرد و کسی نبود به آن‌ها خانه اجاره بدهد، چون دولت تهدیدشان می‌کند و اگر کسی که از ظلمی که به شیخ می‌شود حرف بزند، جانش در خطر است، علما و افراد حکومت با ظلم به شیخ موافق نیستند اما می‌ترسند مقام و جانشان را از دست بدهند.

وی درباره مقاومت‌های شیخ زکزاکی و همسرش افزود: در سال ۲۰۱۴ ۳ برادر من ظرف یک ساعت شهید شدند بعد از این اتفاق چیزهای عجیب از پدر و مادر می‌دیدم، خیلی صبورانه برخورد می‌کردند، ما همه گریه می‌کردیم اما آن‌ها می‌گفتند صبر کنید و تصور کنید چه اتفاقی برای امام حسین(ع) و خانواده‌اش افتاده است.

زکزاکی با مطرح کردن این موضوع که بعد از ماجرا افراد زیادی را کشتند و کشته‌ها را آتش زدند، هیچ‌کس از زن و مرد برایشان مهم نبود و جنایاتی که کردند قابل تصور نیست، تصریح کرد: با وجود تمام این جنایات، چهل سال است به شیخ ظلم می‌کنند و صدای کسی درنمی‌آید، این بار اول نبود و هر کدام از رئیس‌جمهورهای نیجریه ظلم می‌کنند و به تمام راهپیمایی‌ها و روز عاشورا شلیک می‌کنند، خیلی ها فکر می‌کنند اینها فقط مربوط به سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ است اما این اتفاق در گذشته هم بود و خیلی شهید دادیم.

دختر شیخ ابراهیم زکزاکی بیان کرد: درباره اتفاق اخیر در ۲۰۱۶ دادگاه حکم آزادی شیخ را دادند که اجرا نشد و یک دادگاه دیگر اجرا شد، آن‌ها او را متهم به کشتن یک ارتشی کردند که شیخ چهار سال تحت نظارت امنیتی بود و شیخ زکزاکی یک چشم خود را از دست داد، بینایی چشم دیگر خیلی کم است و مسمومیت در بدن دارند و مادرم چند گلوله خوردند.

وی با اشاره به اینکه روزی که آمده بودند آن‌ها را زندان ببرند، درها را شکسته بودند و شیخ گفته بودند برای من اینجا یا زندان فرقی ندارد، بیان کرد: شنیدیم که در بدترین حالت در زندان‌های انفرادی، در بدترین جای زندان آن‌ها را برده بودند، حتی اجازه ندادند پتو ببرند و فقط اجازه دادند یک جانماز ببرند، مادرم هم در بدترین شرایط در جایی دیگر بود.

زکزاکی افزود: شیخ زکزاکی با وجود این مشکلات چهل سال است که سر حرفشان ایستاده‌اند که باید شریعت اسلامی در نیجریه برقرار شود و پدر خیلی شجاعانه با کسانی که می‌خواستند با ایشان کنار بیایند، صحبت می‌کردند و فکر می‌کردند چون پدر حالشان خراب است به آن‌ها التماس می‌کند اما قبول نکردند، چندین بار با ایشان صحبت کردند که با ایشان کنار بیایند اما ایشان سر حرفشان ایستاده بودند.

شیخ زکزاکی ذره‌ای از اهداف خود کوتاه نیامد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه خواستیم صدای مظلومیت شیخ زکزاکی از دانشگاه فردوسی شنیده شود، گفت: بالاترین انفاق این است که انسان از عزیزانش بگذرد، حضرت اباعبدالله در یک نیم روز از تمام عزیزان خود گذشتند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی حسینی مطلق افزود: شیخ زکزاکی از جان ۶ فرزندش گذشت، تصور اینکه از یک خانواده ۶ فرزند فدا شود، خیلی بزرگ است و فقط خانواده‌های بزرگ می‌توانند این کار را انجام دهند و شیخ زکزاکی ذره‌ای از اهداف خود کوتاه نیامد.

تنها مرز به‌رسمیت شناخته شده برای انسان مومن مرزهای اعتقادی است

یک فعالی فرهنگی و عرصه بین‌الملل نیز در ادامه با اشاره به اینکه شیخ زکزاکی سند زنده حقوق بشری کاریکاتوری جهان و سند رسوایی بهشتی ساختگی که در ذهن جوانان ما ایجاده شده، است، گفت: تربیت توحیدی انسان‌ها را بدون مرزهای جغرافیایی تربیت می‌کند اگر اینگونه فکر می‌کنیم که مرزهای جغرافیایی در ما پررنگ است، یعنی از تربیت توحیدی فاصله گرفتیم.

حسین کمیلی با مطرح کردن این گفته امام(ره) که تاکید داشتند کسی نگوید این انقلاب یک انقلاب ملی است بلکه این یک انقلاب اسلامی و قرآنی است، بیان کرد: تربیت قرآنی بر اساس مرزها نیست، تنها مرز به‌رسمیت شناخته شده برای انسان مومن مرزهای اعتقادی است، به میزانی که ما از شعارهای بنیادی انقلاب اسلامی در عمل فاصله گرفته‌ایم، قدرتمان را از دست داده‌ایم و این ربطی به دولت‌های مختلف ندارد، در برخی امور سیر افولی داشتیم، شعارهای ما شعارهای دینی و جهانی بوده و به‌تدریج عملکرد ما مذهبی شده است.

وی تصریح کرد: حضرت امام(ره) درباره این مسئله زنگ خطر را به‌صدا درآورده بودند که اگر از مبانی انقلاب اسلامی تبیین جدی صورت نگیرد، جریانات مختلفی در فضای دینی و حوزه‌های علمیه و کشور وجود دارد و چه بسا آن‌ها بر این نگاه فائق آیند و در نسل‌های بعدی انحراف فکری اتفاق بیافتد.

این فعال فرهنگی و عرصه بین‌الملل ادامه داد: اگر ما به ارزش‌های اسلامی و مقوله شیخ زکزاکی نگاه کنیم، خیلی با آن احساس قرابت می‌کنیم، مرزها به چشم ما نمی‌آید و می‌بینیم این خانواده رنگ امام حسینی و زینبی دارد، ما در گام دوم هستیم و رهبری فرمودند گام دوم متعلق به تمدن‌سازی و جوانان است، باید این را تبدیل به شاخص کنیم و حیات علمی خود را در این شاخص ارزیابی کنیم.

کمیلی بیان کرد: هویت دایره تعلقات ماست، باید ببینیم از چه چیزی خوشحال و ناراحت می‌شویم و هرکسی از خودش بپرسد، اگر چیزی را در دایره تعلقات خود تعریف نکرده باشید، دنبال آن نمی‌روید و پیگیری نمی‌کنید، یک افول اعتقادی در ما اتفاق افتاده و اگر از قدرت ما کم شده به این دلیل است که از قدرت نرم ما کاسته شده است.

وی خاطرنشان کرد : پژواک این اصول و مبانی انقلاب بود که جهان را به سمت ما کشید، کسانی که مسلمان نبودند از کره آمدند که روش‌های مبارزه با امپریالیسم جهانی را بیاموزند و این پژواک صدای امام بود، رهبری فرمودند من به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی سیاست خود را دفاع از مظلومان قرار داده است و هیچ ابایی ندارد که روش‌های کسب قدرت را به آن‌ها بیاموزد، بیانیه گام دوم را شروعی برای یک نگاه تمدنی قرار دهیم.

کمیلی اظهار کرد: تمدن اسلامی یعنی ما معتقدیم اسلام برنامه‌ای برای زندگی بشر دارد که بشر با آن سعادت بالاتری را تجربه می‌کند، تا از مرزهای ذهنی که برای خود ساخته‌ایم عبور نکنیم نمی‌توانیم به تمدن نوین اسلامی دست یابیم، مادامی که این پوسته را نشکنیم تحقق تمدن اسلامی یک شوخی است، تلاش می‌کنیم کارایی خود را به حداکثر برسانیم.

این فعال فرهنگی و عرصه بین‌الملل با بیان اینکه چون از مبانی عبور کردیم قدرتمان را از دست می‌دهیم، عنوان کرد: در فضای مردمی تکلیف خود را روشن کنیم، رهبری فرمودند در هر عرصه‌ای که توانستیم کار را به مردم واگذار کنیم، موفق شدیم، اما حضور مردمی در جریان‌های بین‌المللی ضعیف است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس