کد خبر 1021943
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
ترامپ نمایه

ترامپ از زمانی که به عنوان رئیس‌جمهور پا به کاخ سفید گذاشت، جنگ خود با رسانه‌های دموکرات را آغاز و با کلیدواژه «اخبار جعلی» بسیاری از آنها را از میدان به در کرد.

به گزارش مشرق، لباس‌های تیره‌رنگ هماهنگ دموکرات‌ها در جلسه رأی‌گیری نهایی برای استیضاح ترامپ تنها مسأله‌ای نبود که دموکرات‌های مجلس نمایندگان سعی کرده بودند در آن با هماهنگی کامل وارد عمل شوند اما با وجود همه برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های به‌عمل ‌آمده برای نشان دادن عزم کامل و قاطع آنها برای بی‌آبرو کردن ترامپ و فضاسازی گسترده علیه او در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، باز هم اتفاقات دیگری بود که جلسه روز پنجشنبه را با ناهماهنگی روبه‌رو کند.

بیشتر بخوانید:

زمانی که نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا رأی‌های استیضاح را اعلام کرد و با کوبیدن چکش خود روی میز خبر داد که استیضاح ترامپ در این مجلس رأی آورده است، عده‌ای از نمایندگان دموکرات با وجود اینکه لباس تیره پوشیده و در مصاحبه‌ها اعلام کرده بودند این روز را روز تیره و غمگینی برای تاریخ آمریکا می‌دانند، نتوانستند خوشحالی خود را از رأی آوردن مفاد طرح استیضاح پنهان کنند و به شادی پرداختند. در همین هنگام بود که پلوسی با یک حرکت دست به آنها فهماند طبق برنامه‌ریزی پیشین باید عمل کنند و ساکت شوند و ناگهان ساختمان «کپیتال هیل» در سکوت فرو رفت. دموکرات‌ها از همان ابتدا می‌دانستند در استیضاح ترامپ با همراهی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و سنا روبه‌رو نمی‌شوند و امکان برکناری ترامپ از سمت خود از صفر بالاتر نمی‌رود، پس استراتژی خود را بر محور تبلیغات رسانه‌ای و کشاندن مباحث استیضاح به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گذاشتند تا بلکه از این طریق بتوانند بر رأی مردم در انتخابات 2020 تأثیر بگذارند. همان‌طور که پلوسی گفت هدف اصلی از اعلام وصول لایحه استیضاح و بررسی آن در مجلس این نبود که مجلس نمایندگان، رأیی را که مردم به ترامپ داده بودند پس بگیرد، بلکه این بود که اجازه ندهد تجربه رأی آوردن ترامپ در آمریکا دوباره تکرار شود.

اما رأی روز پنجشنبه نشان داد دموکرات‌ها در همین مسأله نیز چندان موفق نبوده‌اند. تلاش‌های استیضاح ترامپ به‌قدری به مباحث حزبی تبدیل شد که 3 تن از نمایندگان دموکرات که استقلال بیشتری داشتند، در اعتراض به این مسأله، حزب دموکرات را ترک کرده و به حزب جمهوری‌خواه پیوستند! تولسی گابارد، نماینده دموکرات که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 نیز بود و البته چندی پیش از ادامه رقابت در این انتخابات انصراف داد، فقط رأی «حاضر» را برای خود ثبت کرد؛ بدین معنی که نه به طرح استیضاح رأی مثبت داد و نه منفی. او در پیام ویدئویی طولانی بعد از این رأی‌گیری بیان کرد با وجود همه انتقادات به ترامپ، این مسأله را وظیفه نمایندگان دموکرات نمی‌داند که رئیس‌جمهوری را که مردم انتخاب کرده‌اند با رأی حزبی خود استیضاح یا برکنار کنند. با تمام این اوصاف، سؤال اصلی اینجاست: با وجود همه اشتیاق و خوشحالی نشان دادن‌های پنهان دموکرات‌ها و پیوستن ترامپ به «بیل‌کلینتون» و «اندرو جانسون»، 2 رئیس‌جمهور قبلی آمریکا که در مجلس نمایندگان استیضاح شدند، آیا دموکرات‌ها در بازی استیضاح برنده ‌شده‌اند؟

پاسخ به این سؤال با توجه به اینکه لایحه استیضاح در مجلس نمایندگان در هر صورت رأی آورده است، شاید «بله» باشد اما نگاهی به تبعات این رأی برای ترامپ و ادامه این مسیر به نظر می‌رسد جواب نهایی «خیر» باشد. دموکرات‌ها نه‌تنها برنده این بازی نبوده‌اند که احتمال می‌رود این کارشان باعث شود ترامپ با قدرت بیشتری در انتخابات 2020 نامزد دموکرات‌ها را از میدان به در کند.

اولین شاهد این ادعا تلاش نانسی پلوسی برای وقفه انداختن در مسیر ادامه فرآیند استیضاح ترامپ است. بر اساس قانون اساسی آمریکا، بعد از اینکه مفاد استیضاح رئیس‌جمهور در مجلس نمایندگان تصویب می‌شود، این مفاد باید به مجلس سنا فرستاده شود. مجلس سنا مانند یک دادگاه عمل کرده و در نهایت با شنیدن صحبت‌های وکلا و شاهدان رئیس‌جمهور و نمایندگان تعیین شده از طرف مجلس نمایندگان، به عنوان دادستان، رأی خود را درباره گناهکار بودن یا تبرئه رئیس‌جمهور اعلام می‌کند. نانسی پلوسی روز گذشته اما اعلام کرد فعلاً قصد ندارد لایحه استیضاح ترامپ را که به تصویب مجلس نمایندگان رسیده است به مجلس سنا بفرستد. او بیان کرد هنوز برای فرستادن این لایحه به سنا زود است و رهبران جمهوری‌خواه تصمیم خود برای نحوه برخورد با این لایحه را نگرفته‌اند! این صحبت رئیس مجلس نمایندگان آنقدر دور از انتظار و مبهم است که به‌روشنی مشخص می‌کند هدف اصلی دموکرات‌ها از این اقدام چیست. آنها به دنبال کشاندن بحث استیضاح به زمان اوج گرفتن بحث‌های انتخاباتی هستند. تا زمان برگزاری انتخابات 2020، یک سال دیگر باقی‌ مانده و آنها که تا به‌ حال هیچ سند و مدرک متقنی برای دلایل استیضاح ارائه نداده‌اند، به دنبال بهره گرفتن حداکثری از این مسأله برای تبلیغات انتخاباتی هستند.

ترامپ بخوبی دست آنها را خوانده است. استراتژی او بخوبی از هم ‌اینک آماده شده و در حال اجرایی شدن است. او در شبی که قرار بود مجلس نمایندگان لایحه استیضاح را به رأی بگذارد، نامه‌ای 6 صفحه‌ای به نانسی پلوسی نوشت و در این نامه ضمن بیان صحبت‌های پیشین خود درباره بی‌دلیل بودن این استیضاح و حزبی بودن این عمل در مجلس نمایندگان، به‌نوعی دست به مظلوم‌نمایی نیز زد و گفت تنها کاری که در برابر اقدامات آنها می‌تواند انجام دهد دعا کردن است. او بیان کرد این کار غیرقانونی دموکرات‌ها چقدر روی او و خانواده‌اش و حتی مردمی که به او رای داده‌اند، تأثیر بد گذاشته است و بدین ترتیب زمینه برای تغییر دادن فضا به نفع خودش را آماده کرد. با وجود اینکه زمان کمی از تصویب شدن استیضاح گذشته و هنوز نظرسنجی دقیقی انجام نشده اما برخی پیش‌بینی‌ها بیان می‌کند که پروسه استیضاح هیچ تأثیری بر رأی‌دهندگان آمریکایی نخواهد داشت و طرفداران ترامپ بر رأی خود پافشاری بیشتری خواهند کرد.

ترامپ از زمانی که به عنوان رئیس‌جمهور پا به کاخ سفید گذاشت، جنگ خود با رسانه‌های دموکرات را آغاز و با کلیدواژه «اخبار جعلی»1 بسیاری از آنها را از میدان به در کرد. حالا در مقابل مجلس نمایندگان و دموکرات‌ها نیز با ترفند «اتهامات ساختگی»2 به مقابله با آنها می‌پردازد و سعی دارد پرونده را با همین سرعتی که مطرح شده است، برای همیشه ببندد. برای همین است که روز جمعه بیان کرد برای محاکمه شدن در مجلس سنا لحظه‌شماری می‌کند و در عین حال در جمع طرفدارانش بیان کرد این اتفاق برای هیچ رئیس‌جمهور دیگری نباید بیفتد. شاید دموکرات‌ها فکر کنند با طول کشیدن روند رسیدگی به اتهامات ترامپ بتوانند روی افکار عمومی آمریکا تاثیر گذاشته و موجب رأی آوردن نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات شوند اما در مقابل، این احتمال هم وجود دارد که با طولانی شدن این روند و درگیری دائمی بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها و اتهامات دنباله‌دار و بی‌نهایت ترامپ به دموکرات‌ها و دموکرات‌ها به ترامپ، در نهایت این موضوع اهمیت خود را نزد افکار عمومی از دست بدهد و باز رأی ترامپ در انتخابات بعدی هر چند با فاصله‌ای جزئی و اندک بیشتر از نامزد دموکرات‌ها باشد و برنده اصلی این بازی، رئیس‌جمهور استیضاح‌شده آمریکا باشد.

پی‌نوشت

1- Fake News

2- Phony accusations

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کارشناس سیاسی IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    4 4
    یک فرد روانی و دیوانه مثل ترامپ ارزش استیضاح ندارد همه مردم آمریکا و سایر ملل دنیا میدانند او از سلامت روانی درستی برخوردار نیست وقت صرف او کردن عمر تلف کردن است.
    • konji IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      2 4
      خیلی روانی و دیوانست که تونسته بیشترن رشد اقتصادیو تو تاریخ امریکا رقم بزنه !
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      4 0
      اتفاقا ایشون نماد بارز و بی ریای امریکاست. اگر آمریکا رو میخوایین بشناسین، به تک تک رفتارای این فرد دقت کنین. صادقانه ماهیت آمریکا رو بهتون نشون میده.
  • احمد IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    2 0
    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
  • کامران IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    ترامپ جزء بهترین و مفیدترین رییس جمهوریهای آمریکاست،البته برای آمریکا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس