چهره‌هایی که شرایط قانونی داوطلب شدن را نداشتند چرا ثبت‌نام کردند؟

آیا برخی افراد با علم به اینکه شرایط قانونی داوطلبی در انتخابات را ندارند، با هدف خاصی در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند؟

به گزارش مشرق، یکی از کارکردهای شورای نگهبان که معمولاً در فصل انتخابات مورد تشکیک برخی جریان‌های سیاسی قرار می‌گیرد، بررسی صلاحیت داوطلبان است. از همین روست که همواره و چندماه قبل از شروع فرایند انتخابات، فعالان سیاسی و رسانه‌های این جریان‌ها، با مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود حجم انبوهی از محتوا را علیه شورای نگهبان تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

**روشی نرم برای حمله به ناظر انتخابات!

امّا این تنها روش حمله به نهاد ناظر انتخابات نیست، بلکه روش‌ نرم دیگری با هدف ایجاد هزینه برای شورای نگهبان به‌کار گرفته می‌شود. مبتنی بر این روش، برخی افراد با علم به اینکه شرایط قانونی داوطلبی در انتخابات را ندارند، در انتخابات ثبت نام می‌کنند تا با افزودن به آمار ردصلاحیت‌شده‌ها، برای شورای نگهبان هزینه‌تراشی کنند و در افکار عمومی وانمود کنند که شورای نگهبان با حضور یک سلیقه سیاسی خاص در انتخابات مخالف است!

به‌عنوان مثال در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با قید برخی عناوین شغلی، تصریح شده که صاحبان این عناوین، نمی‌توانند داوطلب انتخابات شوند، مگر اینکه شش ماه قبل از سمت خود استعفا کرده باشند.

بدیهی است اگر صاحبان مشاغل ذکر شده در قانون (مثل امامت جمعه)، بدون استعفا از سمت خود، داوطلب نمایندگی مجلس شوند، صلاحیت آن‌ها مورد احراز قرار نخواهد گرفت. حال، آیا می‌توان گفت شورای نگهبان با تنگ‌نظری مانع از حضور برخی افراد در انتخابات می‌شود؟

**چهره‌هایی که می‌دانستند ردصلاحیت می‌شوند

اکنون ببینیم برخی چهره‌های مشهور سیاسی که این روزها صلاحیت آن‌ها احراز نشده است، آیا شرایط قانونی حضور در انتخابات را دارند یا خیر؟

ماده 30 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «کسانی‌که به جرم اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران محکوم شده‌اند، از داوطلب شدن نمایندگی مجلس محروم هستند».

بر اساس این ماده قانونی و با نگاه به سابقه علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملّت به‌عنوان یکی از داوطلبانی که صلاحیت او از سوی هیأت‌های اجرایی احراز نشده، می‌بینیم که این فعّال سیاسی اصلاح‌طلب در تاریخ 20 مهر 89 به جرم اقدام علیه امنیت ملّی بازداشت شده است.

محمّدجواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و فعّال سیاسی اصلاح‌طلب یکی دیگر از داوطلبانی است که صلاحیت او مورد احراز قرار نگرفته است. وی در جریان فتنه 88 و اغتشاشات پس از اعلام نتایج انتخابات دستگیر می‌شود و از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم می‌شود.

آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملّت است که سابقه عضویت در حزب منحله مشارکت را نیز در پرونده دارد. وی نیز در شهریور 88 و به جرم اقدام علیه امنیت ملّی دستگیر و به 3 سال حبس محکوم می‌شود.

یکی دیگر از بندهای ماده 30 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، به احزاب و گروه‌هایی اشاره دارد که فعالیت آنان از سوی قانون منع شده است. بر اساس بند 3 این ماده، وابستگان تشکیلاتی و هواداران احزاب، سازمان‌ها و گروه‌هایی که غیرقانونی‌بودن آن‌ها از طرف مقامات صالحه اعلام شده است، نمی‌توانند داوطلب نمایندگی مجلس شوند.

با این حال عماد بهاور، رئیس‌ شاخه جوانان نهضت آزادی، به‌عنوان تشکلی که طبق قانون حق فعالیت سیاسی ندارد، داوطلب نمایندگی مجلس شده است و صلاحیت وی از سوی هیأت‌های اجرایی، احراز نشده است.

حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا نهادهایی که صلاحیت این افراد را احراز نکرده‌اند، باید پاسخگوی عملکرد خود باشند یا این افراد که با علم به غیرقانونی بودن حضورشان در انتخابات، اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند؟

نکته قابل توجه اینکه، مرحله نخست بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس، از سوی هیأت‌های اجراییِ زیر نظر وزارت کشور انجام می‌شود، نه شورای نگهبان. در حقیقت، فقدان صلاحیت این افراد برای هیئت‌های منتخب دولت برآمده از رأی اصلاح‌طلبان به حدی واضح بوده که نتوانستند خود را نسبت به تأیید صلاحیت این دسته از داوطلبان متقاعد کنند و فیلتر دولت، مانع از این شد که کار به شورای نگهبان (مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها) بکشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 14
  • مرصاد IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    80 39
    باز هم شیطنت و مظلوم نمایی اصلاح طلبان مذبذب !!
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      34 28
      از بی عرضه گی قانونه، که هی رافت اسلامی رافت اسلامی می کنه. اگه همون موقع 4 تا مثل موسوی و کروبی و اینا رو اعدام می کردن.. دیگه نه جرات داشتن مردم رو به کشتن بدن نه این بازی ها رو در بیارن. تو روشون خندیدین فک کردن یه پخی هستن..
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      11 3
      خب دیگه نگذاشتن به انتخابات برسد قبل از انتخابات رد صلاحیت شدند مثل بهرام پارسایی نماینده شیراز
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      16 7
      قرآن گفت به مرد و زن زنا کار مجرد که با رضایت هم زنا کرده اند رافت نداشته باشید (سوره نور آیه 2). اما این حضرات فتنه گری که فتنه اش اشد من القتل است رافت نشان دادند!
  • مرصاد IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    62 19
    روش های کثیف مظلوم نمایی ؛ ویژه اصلاح طلبان !!
  • US ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    29 8
    مسخره بازی دیگه . خوب نمیفهمید یعنی؟ خاک بر سرتون
  • ناشناس IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    43 22
    اسم اصلاح طلب دارندولی هیچ چیز را تا بحال اصلاح نکردند
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    30 36
    مگه توی دینتون ننوشته گذشته کسی ملاک حال نیست؟ خودتون به دینتون پای بند نیستید..
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      22 16
      اتفاقا در دین ما کسی که فحشایی علنی انجام داده باشد حق به دست گرفتن امور دیگران را ندارد برای نمونه شهادت یک مجرم سابقه دار مورد قبول قاضی واقع نمی شود
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      10 3
      این ها موارد و شرایط قانونی ست برای نمایندگی مجلس و قانون فصل الخطاب است و الا کسی حق حیات را که از آنها نگرفت .
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      16 3
      بسم الله الرحمن الرحیم...در دین ما نوشته :کسانی که از روی جهل اقدام به جرمی میکنند ،اگر در خلوت ویا جلوت توبه کنند خداوند انها را میبخشد؛ولی کسانی که دانسته علیه امنیت خود و کشور اقدام میکنند؛یعنی اعلام جنگ نموده ، حکم مفسد فی الارض را دارند...یعنی اوج رفات اسلامی بوده که اعدام نشدن...
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    1 0
    به بیست شان 21 بکشین
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    23 8
    همه سرکاریم ...
  • سید حسین گوهریان IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    17 4
    با اینکه مدرس مخالف رضا شد چگونه توانست به مجلس راه یابد
    • علی IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      15 2
      مرحوم مدرس در مجلس هفتم شورای ملی حتی یک رای هم نیاورد و در اعتراض گفت آن یک رای که من بخودم دادم چه شد. بعدش هم که توسط رضا شاه دیکتاتور بی سواد تبعید و در تبعید به دستور آن مهره انگلیسی به شهادت رسید.
  • ناشناس IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    8 1
    وقتی گذشته کسی تا حالش استمرار داشته باشه دیگه گذشته نیست
  • مزیدی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    11 6
    همینکه قصد هزینه زایی برا نظام دارن یعنی لیاقت و صلاحیت ندارن هیشکی ندونه خودشون میدونن و این بهترین توجیه برا وجدانشون میتونه باشه.
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    12 1
    بازهم قصد داشتند به مجلس ورود کنند و به جای حل مشکل مردم رانت خواری کنند و برای براندازی نقشه بکشند میشه مجلس نقشه کشی نه حل مشکلات. چه رویی دارند سواد هم که ندارند مدرکشان همه تقلبی.
  • رضا IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    5 12
    اتفاقا ای کاش رد صلاحیت نشوند تا خودشان متوجه شوند که ازهیچ پشتوانه مردمی برخوردار نیستند
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    7 2
    مشرق خودت فهمیدی چی نوشتی (علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملّت به‌عنوان یکی از داوطلبانی که صلاحیت او از سوی هیأت‌های اجرایی احراز نشده، می‌بینیم که این فعّال سیاسی اصلاح‌طلب در تاریخ 20 مهر 89 به جرم اقدام علیه امنیت ملّی بازداشت شده است.) ایشان بازداشت شده و نه محکوم
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    17 5
    اتفاقا هر چی شورای نگهبان بیشتر رد صلاحیت کنه نشون دهنده اینه که وظیفه شو درست انجام میده. مخصوصا این جماعت اصلاح طلب رو که ملت دیگه شناختنشون
  • محمد IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    9 7
    دوستان خوبه توجه داشته باشید این آقایان توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شدند نه شورای نگهبان
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    1 28
    بهرحال اگر مشارکت میخواهید باید همه سلایق سیاسی حضور یابند
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    5 3
    یعنی نهادی نیست که از ابتدا بر اساس نص صریح قانون جلوی ثبت نام غیر واجدین شرایط را بگیرد. چرا اجازه ثبت نام میدهید که کار به ارجاع پرونده به شورای نگهبان برسد.
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      0 0
      نهاد مربوطه مجلسه که باید قانون انتخابات رو اصلاح میکرد ولی چون دست اصلاحطلبان قدرت طلب بوده اینکارو نکردن که بتونن دوباره سواستفاده کنن
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
      0 0
      نص چی. جمع کن. قانون تا وقتی به نفع عده خاصی هست اسمش قانون نیست. حتما دلواپسان فسادگرا نص قانونن.
  • علی IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    0 0
    دارید تنور گرم میکنید نه!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس