زمین خواری

یک منبع آگاه درباره زمین‌خواری منطقه اوشان گفت: با تصمیمات اتخاذشده در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان تهران و پی‌گیری وزارت اطلاعات، اسناد مالکیت 230هکتار از اراضی این منطقه به نام دولت صادر شد.

به گزارش مشرق، یک منبع آگاه درخصوص زمین‌خواری اراضی اوشان استان تهران گفت: اراضی مذکور  در حاشیه شهر اوشان در شمال شرق تهران واقع شده و مانند یک کمربند، اراضی شهر را برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه مساحت این اراضی در حدود 230 هکتار است، افزود: حداقل ارزش این اراضی در حدود  60 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود، همچنین این ناحیه از نظر زیست‌ محیطی نیز دارای اهمیت بسیار بوده و دارای پوشش گیاهی ارزشمند همچون درختان ارس است.

بیشتر بخوانید:

زمین‌خواری گسترده با پیگیری دادستانی تهران ناکام ماند

ساخت ویلاهای لاکچری با توسل به طرح هادی

چه کنیم که به آنفولانزا مبتلا نشویم؟

* زمین‌خواری اوشان چطور اتفاق افتاد؟

این منبع آگاه با تشریح چگونگی وقوع زمین‌خواری در منطقه اوشان اظهار داشت: این اراضی، در جهت اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور در سال  1354 مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه، اراضی متعلق به دولت از اراضی متعلق به اشخاص و مستثنیات تفکیک و نقشه‌ جغرافیایی آن‌ها نیز تهیه شد.

وی افزود: بعد از تهیه نقشه اراضی اوشان در آن سال، گزارش تفکیک اراضی ملی در یک آگهی سراسری منتشر شد و که اعتراض برخی از افراد را در پی داشت، اما در نهایت کمیسیون ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع ضمن رد این اعتراضات، نقشه تهیه شده را تایید کرد.

این مبنع آگاه در ادامه گفت: پس از مدت‌‎ها در سال 1392 اداره منابع طبیعی شمیرانات اقدام به اخذ سند مالکیت تک‌برگ (کاداستری) برای اراضی ملی اوشان می‌کند؛ اما متأسفانه در یک اشتباه آشکار، نقشه‌ای که برای اخذ سند مالکیت به اداره ثبت‌اسناد و املاک ارائه می‌گردد، مغایر با نقشه سال 1354 بوده است؛ به‌طوری‌که 230 هکتار از اراضی ملی در نقشه کاداستری جدید از این اراضی کسر می‌شوند.

وی در ادامه افزود: به ‌عبارت ‌دیگر اداره منابع طبیعی شمیرانات برای 230 هکتار از اراضی ملی سند مالکیت اخذ نمی‌کند. بدین ترتیب افراد سودجو و زمین‌خوار از این مسئله سوءاستفاده کرده و بعد از تصرف قسمتی از این اراضی و اخذ سند مالکیت، اقدام به ساخت‌وساز ویلا‌های مجلل نمودند.

* زمین‌خواری اوشان چگونه کشف شد؟

این منبع آگاه با اشاره به روند کشف زمین‌خواری اراضی اوشان گفت: موضوع این اراضی با خبر ویلای مجلل و میلیاردی در سال گذشته مطرح شد، اما بعد از بررسی دقیق این پرونده توسط وزارت اطلاعات، مشخص شد که موضوع این زمین‌خواری منحصر به این ویلای مجلل نمی‌شود و این ویلا تنها یک نمونه از ده‌ها مورد زمین‌خواری در منطقه اوشان است.

وی اشتباه مسئولان وقت اداره منابع طبیعی را عامل اصلی از دست رفتن این حجم از اراضی ملی در آن زمان دانست و افزود: بعد از ارسال گزارش وزارت اطلاعات به شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان تهران، این شورا  اقدام به بررسی این مسئله با حضور دستگاه‌های ذیربط ازجمله ادارات کل راه و شهرسازی، منابع طبیعی و ثبت‌اسناد و املاک استان تهران نمود.

وی در ادامه اظهار داشت: پیرو مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال، ادارات مذکور مکلف به انجام اقدامات لازم جهت اخذ اسناد مالکیت اراضی 230 هکتاری به نام دولت شدند و در نهایت با اقدامات به ‌موقع اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان تهران، اسناد مالکیت این اراضی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

* تکذیب شایعات مربوط به ویلای لاکچری

این منبع آگاه با اشاره به شایعات موجود در فضای مجازی در مورد مالکیت ویلای مجلل، گفت: این ویلای معروف در واقع جزئی از اراضی 230 هکتاری بوده که سند مالکیت آن اخیراً به نام دولت صادرشده است و بررسی‌ها حاکی از آن است که این ویلا برخلاف شایعات متعلق به هیچ یک از چهره‌های مطرح ورزشی نیست.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه پرونده زمین‌خواری اوشان از سال‌های گذشته در دستگاه قضائی مطرح بوده است، گفت: به دلیل عدم وجود سند به نام دولت، رسیدگی به این پرونده با مشکلاتی مواجه شد که امید است با رویکرد جدید قوه قضائیه، ضمن تسریع رسیدگی به این پرونده و مجازات مجرمان، حکم تخریب ویلا در آینده نزدیک صادر شود.

* ضرورت بکارگیری راهکارهای پیشگیرانه در مقابله با زمین‌خواری

وی با بیان اینکه متأسفانه در سالیان اخیر حجم زمین‌خواری در کشور افزایش‌یافته است، گفت: پیش از این خبری مبنی‌بر زمین‌خواری 50هزار میلیاردی در شهرک غرب تهران منتشرشد که سخنگوی قوه قضائیه نیز از بازگشت بخش زیادی این اراضی به بیت‌المال خبر داد.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت پیش‌گیری از وقوع جرایم مرتبط با زمین‌خواری اظهارداشت: باوجود گذشت چندین سال از شروع اجرای طرح «کاداستر» کماکان شاهد وقوع این حجم از زمین‌خواری در کشور هستیم و متاسفانه مشخص نیست تا چرا دولت و قوه قضائیه در ارتباط با زمین‌خواری تنها به اقدامات مقابله‌ای اکتفا نموده و راهکار‌های پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار نمی‌دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس