پوتین نمایه

رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که تصویب پروژه «نورد استریم 2» در سنا آمریکا بر روابط دوجانبه واشنگتن و مسکو تأثیر می‌گذارد و روسیه پاسخ متقابلی به این اقدام آمریکا خواهد داد.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری سالیانه خود ضمن اشاره به بودجه دفاعی آمریکا که تحریم‌های روسیه را در خود گنجانده گفت: «تحریم‌های آمریکا بر روابط دوجانبه تأثیر می‌گذارد و روسیه نیز پاسخ متقابلی خواهد داد».

سنا آمریکا روز سه‌شنبه هفته جاری با تصویب قطعنامه‌ای به تحریم پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به روپا موسوم به «نورد استریم 2» رأی داد.

بیشتر بخوانید:

پوتین: با وجود تحریم‌ها، صادرات نظامی روسیه بسیار افزایش یافته است

*بعید است سنا، ترامپ را برکنار کند

رئیس‌جمهور روسیه در بخشی از کنفرانس خبری خود به اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب لایحه استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت که بعید است سنای آمریکا، ترامپ را از قدرت برکنار کند.

با اینحال، وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در این خصوص گفت که فرایند استیضاح ترامپ، «تداوم یک نزاع سیاسی داخلی در آمریکا است».

وی درباره اقدام دموکرات‌ها علیه ترامپ گفت که استیضاح ترامپ در واقع ادامه جنگ دموکرات‌ها علیه ترامپ است و توضیح داد: «این حزب (دموکرات‌ها) که در انتخابات (ریاست‌جمهوری 2016) شکست خوردند، همچنان از طرق دیگر به جنگ (با ترامپ) ادامه می‌دهند».

*مسکو آماده تمدید «استارت جدید» است

رئیس‌جمهور روسیه همچنین بر آمادگی مسکو برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت) تأکید کرد و هشدار داد: «در صورتیکه استارت جدید تمدید نشود، امنیت جامعه جهانی متزلزل خواهد شد زیرا در صورت عدم تمدید استارت، هیچ‌چیز نمی‌تواند کاهش دهد ».

این مقام روس تصریح کرد علیرغم آنکه آمریکا به هیچ‌یک از پیشنهادات روسیه درباره پیمان استارت جدید پاسخ نداده است، اما مسکو آماده تمدید این معاهده است.

 معاهده کاهش تسلیحات راهبردی موسوم به استارت، سال 1991 منعقد و سال 2009 منقضی شد. استارت جدید نیز پیمان کاهش تسلیحات اتمی میان آمریکا و  روسیه است و در سال 2011 اجرایی شد و به طرفین هفت سال برای کاهش تسلیحات خود مهلت داده است. 

طبق این گزارش، هدف اصلی این معاهده، کاهش یک سوم از زرادخانه‌های هسته‌ای و همچنین محدود کردن دو طرف به عدم استقرار بیش از 700 موشک بالستیک بین قاره‌ای، موشک‌های بالستیک زیردریایی و بمب‌افکن‌های راهبردی و عدم تجاوز از یکهزار و 550 کلاهک هسته‌ای مستقر شده و 800 سکوی پرتاب مستقر شده و غیرمستقر شده می‌باشد.

اوایل سال جاری میلادی مقامات آمریکایی و روس یکسری رایزنی‌هایی را درباره سرنوشت این پیمان که دو سال دیگر منقضی می‌شود، انجام دادند. تاکنون واشنگتن یک «آری» یا «نه» قاطعانه درباره ادامه این پیمان مطرح نکرده‌ است.

*همکاری اقتصادی پکن-مسکو برپایه اعتماد است

پوتین در پاسخ به سؤالی درباره روابط اقتصادی چین و روسیه گفت: «سطح بی‌سابقه‌ای از اعتماد، موجب پیشرفت روابط میان چین و روسیه بوده است».

وی بار دیگر به پایان دوران تک قطبی آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: «جهان تک قطبی وجود ندارد، این یک توهم است».

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری ضمن انتقاد از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: تحریم‌ها علیه بخش انرژی روسیه، تا حد زیادی بر بازار جهانی تأثیر منفی خواهد داشت».

*مسکو خواستار گفت‌وگو میان طرفین درگیر در لیبی است

پوتین در ادامه به تحولات لیبی اشاره کرد و ضمن تأکید بر اینکه مسکو از هیچ گروه مسلحی در لیبی حمایت نمی‌کند، گفت: «روسیه خواستار پایان درگیری‌ها در لیبی و گفت‌وگو میان طرفین درگیر می‌باشد».

وی سپس به ارتباط روسیه با کشورهای دیگر برای حل مسئله لیبی گفت: «ما با شرکای ترکیه‌ای و غربی خود برای متوقف شدن خشونت‌ها در لیبی و نجات مردم لیبی در تماس هستیم. بهترین راه‌حل، چیزی است که به درگیری‌های لیبی پایان دهد».

پوتین همچنین گفت که در روزهای آتی با یک هیأت ترکیه‌ای در ورسیه در خصوص موضوع لیبی گفت‌وگو خواهد کرد.

از آوریل گذشته طرابلس پایتخت لیبی و اطراف آن شاهد درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای حفتر و نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی است.

با وجود گذشت حدود نُه ماه از آغاز این درگیری‌ها و ناکامی نیروهای حفتر در نفوذ به طرابلس، اما حفتر پنجشنبه گذشته از آغاز «نبرد سرنوشت‌ساز» و پیشروی به سمت طرابلس خبر داد.

حفتر از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی امارات و مصر برخوردار است حال آنکه السراج نیز از حمایت‌های قطر و ترکیه برخوردار است و در همین ارتباط رسانه‌های ترکیه روز سه‌شنبه هفته جاری از آغاز اعزام نیروهای ترکیه‌ای به طرابلس به منظور حمایت از نیروهای السراج خبر دادند.

رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبر ی خود تصریح کرد که با حفتر و نیروهای السراج در تماس است و خواستار پایان درگیری‌ها در لیبی است.

*مسکو و پکن هیچ ائتلاف نظامی با یکدیگر ندارند

پوتین در بخشی از کنفرانس خبری خود در پاسخ به سؤال یک خبرنگار ژاپنی درباره ائتلاف نظامی روسیه با چین  و احتمال وقوع یک جنگ هسته‌ای گفت: «ما با چین ائتلاف نظامی نداریم و هیچ برنامه‌ای هم برای تشکیل چنین ائتلافی نداریم. پکن قابلیت دارد که خودش سیستم هشدار زودهنگام به وجود آورد اما با کمک ما، این کار را سریع‌تر انجام می‌دهد. این سیستم کاملاً ماهیت دفاعی دارد».

*آماده تغییر قانون اساسی روسیه هستم

رئیس‌جمهور روسیه در بخشی از سخنان خود نیز به دوران ریاست‌جمهوری در کشورش اشاره کرد و گفت که برای احتمال تغییر قانون اساسی روسیه آمادگی دارد که این تغییرات می‌تواند شامل طرح افزایش قدرت پارلمان و محدود شدن تعداد دوره‌های ریاست‌جمهوری شود که یک نفر می‌تواند خدمت کند.

پوتین که از سال ۱۹۹۹ بعنوان رئیس‌جمهور و یا نخست‌وزیر روسیه فعالیت داشته است، در سال ۲۰۲۴ بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش، استعفا می‌کند. طبق قانون فعلی روسیه که اجازه نمی‌دهد فردی برای دو دوره متوالی بعنوان رئیس‌جمهور فعالیت داشته باشد، پوتین نمی‌تواند بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش مجدداً برای یک دوره متوالی وارد رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

*من به اتهام‌زنی کشورهای دیگر علیه روسیه عادت دارم/برای منافع کشورم کار می‌کنم

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سؤال خبرنگار بی‌بی‌سی در خصوص اتهاماتی مبنی بر مداخله مسکو در امور داخلی و انتخابات انگلیس گفت: «من به اتهام‌زنی سیاستمداران کشورهای دیگر عادت دارم. رویکرد من اینگونه است که من به منافع کشورم واقف هستم و صرفنظر از هر آنچه که بقیه درباره من می‌گویند، برای منافع کشورم کار می‌کنم».

پوتین تصریح کرد: «اظهارات شخصی دیگران (مقامات کشورهای دیگر) در مقایسه با نیازهای اساسی مردم روسیه، ناچیز و نامربوط است».

وی همچنین به تلاش‌ «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس برای خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت که معتقد است که بریتانیا خواستار روابط اقتصادی بهتر با روسیه است.

پوتین همچنین درک جانسون را از حال و هوای جامعه بریتانیا از برگزیت در مقایسه با دیگر رقبای سیاسی‌اش تحسین کرد.

رئیس‌جمهور روسیه به جانسون برای پیروزی در انتخابات پارلمانی ماه جاری میلادی تبریک گفت و تأکید کرد که اعتقاد دارد که وی می‌تواند، برگزیت را محقق کند.

رئیس‌جمهور روسیه در پایان کنفرانس خبری خود به خبرنگاران پیشاپیش سال نو میلادی را تبریک گفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    0 0
    روسیه چطوری میخواد جواب آمریکا را بده؟ مثلا معامله با روبل را به آمریکا اجازه نمیده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس