ترامپ نمایه

این روزها ترامپ از یک سو با خطر استیضاح مواجه است و از سوی دیگر دستور ارجاع سه پرونده مالی - مالیاتی ترامپ، از دادگاه‌های استیناف به دیوان عالی آمریکا صادر شده است.

به گزارش مشرق، قرار است مجلس نمایندگان آمریکا به زودی در مورد آغاز محاکمه دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور در سنا رای‌گیری کند.

پس از تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، محاکمه ترامپ در مجلس سنا که در کنترل جمهوری خواهان است، برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هشدار پلوسی به ترامپ: هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست

ترامپ: باید پلوسی را بیرون انداخت

در آستانه رای‌گیری استیضاح ِ رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مجلس نمایندگان این کشور، دونالد ترامپ رهبری حزب دمکرات را متهم به تلاش برای «کودتا» و «ضربه زدن به دمکراسی در آمریکا» کرد.

اظهارات دونالد ترامپ، ۲۶ آذر ماه، در نامه‌ای پنج صفحه‌ای بیان شده‌است. ترامپ خطاب به نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان، نوشته «تاریخ به‌سختی تو را قضاوت خواهد کرد».

ترامپ در این نامه گفت: "از همان ابتدای استیضاح ساختگی، از اصول فرآیند عادلانه قانونی محروم بوده و از بنیادی‌ترین حق اعطا شده در قانون اساسی، یعنی عرضه شواهد محروم شده است."

این درحالی است که دموکرات‌ها به طور علنی از ترامپ و وکلای او دعوت کرده‌اند تا شواهد خود را ارائه کنند. کاخ سفید از شرکت در این فرآیند خودداری کرده است.

در صورت تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، ترامپ به سومین رئیس‌جمهوری آمریکا تبدیل می شود که در سنا محاکمه می‌شود.

اندرو جانسون و بیل کلینتون، دو رئیس‌جمهوری هستند که در مجلس سنا محاکمه شده‌اند.

ترامپ با دو اتهام روبه‌رو است. تلاش برای وارد کردن فشار به اوکراین برای تحقیق از جو بایدن، رقیب سیاسی‌اش و کارشکنی در فعالیت کنگره، با خودداری از همکاری با تحقیقات استیضاح، ممانعت از شهادت دادن کارمندان کاخ سفید و امتناع از ارائه شواهد و اسناد.

در همین حال، با صدور دستور ارجاع سه پرونده مالی - مالیاتی ترامپ، از دادگاه‌های استیناف به دیوان عالی آمریکا، به زودی فصل جدیدی در ریاست جمهوری وی و زندگی شخصی و مسائل قبل از انتخاب او به این مقام، باز خواهد شد.

این نخستین بار در تاریخ آمریکاست که کنگره خواستار دریافت سوابق شخصی رئیس جمهوری وقت بوده و دیوان عالی در مورد ارائه مدارک مالی و مالیاتی او به دادرسی خواهد پرداخت. دونالد ترامپ تنها رئیس جمهوری است که اسناد مالیاتی خود را هرگز منتشر نکرده است.

قرار است در اواخر ماه مارس ۲۰۲۰ در یک جلسه شفاهی دو ساعته دادگاهی، طرفین دلایل دادخواست‌های خود را مطرح کرده و دیوان عالی در اواخر ماه ژوئن، در داغ‌ترین مرحله مبارزات انتخاباتی، رای خود را صادر کند. امید ترامپ بر این است که اکثریت قضات دیوان عالی (۵ در مقابل ۴) محافظه‌کار و طرفدار جمهوری‌خواهان بوده و به نفع وی رای صادرخواهند کرد.

 پرونده ترامپ در دیوان عالی، امتحانی برای استقلال دیوان و بی‌طرفی قضات آن در این دوران پرهیاهو و اغتشاش سیاسی نیز محسوب می‌شود. دو تن از قضات، نیل گرسیچ و برت کاوانا، به ترتیب در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ توسط خود ترامپ نامزد و تائید شده‌اند. دو قاضی دیگر، کلارنس توماس و ساموئل آلیتو، جمهوری‌خواه‌اند و همیشه محافظه‌کارانه حکم صادر کرده‌اند. رئیس دیوان، جان رابرتز، جمهوری‌خواه اما در احکام خود میانه رو بوده است.

در نتیجه با توجه به ترکیب دیوان عالی با چهار قاضی دموکرات و چهار قاضی جمهوری‌خواه، تمام توجهات و رای تعیین کننده به رئیس دیوان، جان رابرتز، خواهد بود. او گرچه جمهوری‌خواه و محافظه‌کار است اما در پرونده بیمه درمانی پیشنهادی باراک اوبامای دموکرات، قانون بیمه درمانی با رای او تصویب شد.

همچنین ترامپ در کنار ریاست جمهوری در سرمایه گذاری‌های شخصی خود در هتل‌ها و مستغلات فراوان در سراسر دنیا فعالانه عمل می‌کند و منافع خود را بالاتر از منافع آمریکا دانسته و با توجه به موقعیتش، از مقام و قدرت خود به نفع خود استفاده و سوگند ریاست جمهوری را زیر پا گذاشته است. به عنوان مثال نمایندگان دولت‌های گوناگون برای کسب امتیاز بیشتر و یا تعریف و تمجید از او، هنگام مسافرت به واشنگتن برای ملاقات با او در هتل ترامپ، نزدیک کاخ سفید، در چند طبقه اقامت می‌کنند و یا در زمین‌های گلف او بازی کرده و مبالغ هنگفتی خرج می‌کنند.

اولین سفر خارجی ترامپ به عنوان رئیس جمهور به عربستان سعودی و پذیرایی از او را نباید فراموش کرد. هدایای چندین میلیونی دولت سعودی به ترامپ مدت‌ها مورد دعوای او و مقامات آمریکایی بود زیرا ترامپ آن‌ها را هدیه شخصی قلمداد می‌کرد.

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
    0 0
    در آمریکا قانون حرف اول و آخره...فرقی نداره رییس جمهوری یا پولدار!باید مالیات پرداخت کنی و به قانون احترتم بذاری! قابل توجه دولت و مجلس ما...قانون برای همه برابر!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس