
به گزارش مشرق، خبرآنلاین نوشت: شاهین فرهت از استادان موسیقی دانشکده هنرهای زیبای تهران، آهنگسازی است که آثار زیادی را با موضوع طبیعت، تاریخ و فرهنگ ایرانی در قالب سمفونی پدید آورده است.
او که سمفونی هایی چون دماوند، ایران، خلیج فارس، شهید، پیامبر و ... را تصنیف کرده، این بار به سراغ حماسه سرا و حکیم توس رفته است. سمفونی فردوسی که از 4 موومان (بخش) تشکیل شده، ضمن آن که وجهی حماسی دارد، تصویرهای خیالانگیز بسیاری را هم در ذهن شنونده میسازد.
شاهین فرهت، در پاسخ به این پرسش که بر اساس چه نیاز فرهنگی، در طول چند سال گذشته آثار سمفونیک متعددی را بر اساس فرهنگ ایرانی ساخته است، می گوید:« فکر می کنم که باید بین فرهنگ کشورمان و به ویژه موسیقی سنتی و نواحی ایران زمین با قالبهای موسیقی کلاسیک پلی زد و آثاری را خلق کرد که به گوش مخاطب غربی هم آشنا بیاید.»
این آهنگساز ادامه میدهد: «بر این باورم که ملودیهای ایرانی دارای جذابیتهای فراوانی است که متاسفانه آنچنان که باید در سطح بین المللی مطرح نشده و به دلیل همین کاستی، موسیقی ما جهانی نشده است.»
وی در باره ویژگیهای تازهترین اثر خود توضیح میدهد: «سمفونی فردوسی در واقع واکنش و احساس من نسبت به حماسهای است که این شاعر بزرگ خلق کرده است. شاهنامه اثری است که از نظر احساسی بسیار گسترده است و در آن خیال، رویا، خشم، محبت، کینه و... دیده میشود.»
فرهت در توضیح چهار موومان سمفونی فردوسی میگوید: «بخش اول سمفونی راجع به درام شاهنامه است و مضامینی چون عشق، احساس و جنگ را در بر میگیرد. قسمت دوم درباره سیمرغ است و موومان سوم به رستم میپردازد.»
این استاد دانشگاه با اشاره به این که فردوسی عمرش را بر سر سرودن شاهنامه گذاشت، اما در زمان خود به طور شایسته تجلیل نشد، میافزاید:«در بخش آخر این سمفونی، پرواز فردوسی را تخیل کردهام که او سوار بر اسب پهلوان خود یعنی رخش میشود و با دلی شکسته به آسمان میرود. البته موومان چهارم به مرور شخصیتها و اساطیر شاهنامه نیز میپردازد.»
سمفونی فردوسی که در اکراین ضبط و در لوح فشرده عرضه شده، از کیفیت بسیار خوبی بهرهمند است. در این باره وقتی از فرهت میپرسیم آیا امکان ضبط این کار در ایران وجود نداشت، او پاسخ می دهد:« ارکستر سمفونیک تهران وقت و امکانات فنی و مورد نیاز ضبط این اثر را نداشت. وقتی یک کار قرار است در سطح وسیع منتشر و ماندگار شود، نمی توان ریسک کرد و با اما و اگر پیش رفت.»
فرهت تاکید می کند:« مشکل دیگر ضبط این آثار در ایران آن است که کار یک نفس نواخته نمی شود. در واقع در استودیو ، هر قطعه جداگانه نواخته و بعد با یکدیگر میکس میشوند. این روش اشتباهی است که بیشتر برای کم کردن از هزینه ها به کار می رود.»
وی البته در باره احتمال اجرای زنده این سمفونی از سوی ارکستر سمفونیک تهران می گوید: «آرزوی بزرگ من این است که کار از سوی ارکستر سمفونیک تهران نواخته شود. البته اجرای سمفونی فردوسی نیازمند تمرین زیاد است تا حق مطلب ادا شود.»
سازنده سمفونی فردوسی ادامه می دهد: «نادر مرتضی پور، رهبر ارکستر سمفونیک تهران ابراز علاقه کرده است تا نواختن این کار را در برنامه های سال آینده قرار دهد که در نشستی چگونگی تحقق این امر را پیگیری خواهیم کرد.»
شاهین فرهت که تا امروز قطعات و سمفونیهای زیادی برای چهرههای سرشناس فرهنگ و ادب ایران ساخته است، در باره کارنامه خود در این عرصه توضیح میدهد: «همیشه به بزرگان ادبیات کهن فارسی از جمله فردوسی، سعدی، حافظ، مولانا، خیام و نظامی ارادت داشتهام. سالها پیش تز دکتری خود را با موضوع خیام نوشتم. با الهام از سروده های مولانا و سعدی دو کرال تصنیف کردم و در بزرگداشت خیام هم یک سمفونی ساختم.»
او ادامه می دهد:« در حال حاضر هم سمفونی ابن سینا را آماده انتشار دارم که اثری عرفانی است و تمام وجوه فلسفی، عرفانی، ادبی و هنری این متفکر را در بر می گیرد.»
از این آهنگساز پیشکسوت میپرسیم آیا سفارش دادن ساخت آثار موسیقایی موجب افت کیفیت هنری آن ها نمی شود، او در پاسخ می گوید:« به هیچ وجه چنین سخنی را قبول ندارم. بسیاری از سمفونی های بزرگانی چون بتهوون، چایکوفسکی، موتزارت و ... سفارشی ساخته شده اند که تا امروز همچنان شنونده دارند.»
شاهین فرهت تاکید می کند: «من بیشتر 14 سمفونی خود را بدون داشتن سفارش دهنده ساخته ام که از نظر کیفی با دیگر کارهایم تفاوتی ندارند. نوشتن سمفونی فردوسی را هم ابتدا شروع کردم و در ادامه مورد حمایت حوزه هنری قرار گرفتم.»
او که سمفونی هایی چون دماوند، ایران، خلیج فارس، شهید، پیامبر و ... را تصنیف کرده، این بار به سراغ حماسه سرا و حکیم توس رفته است. سمفونی فردوسی که از 4 موومان (بخش) تشکیل شده، ضمن آن که وجهی حماسی دارد، تصویرهای خیالانگیز بسیاری را هم در ذهن شنونده میسازد.
شاهین فرهت، در پاسخ به این پرسش که بر اساس چه نیاز فرهنگی، در طول چند سال گذشته آثار سمفونیک متعددی را بر اساس فرهنگ ایرانی ساخته است، می گوید:« فکر می کنم که باید بین فرهنگ کشورمان و به ویژه موسیقی سنتی و نواحی ایران زمین با قالبهای موسیقی کلاسیک پلی زد و آثاری را خلق کرد که به گوش مخاطب غربی هم آشنا بیاید.»
این آهنگساز ادامه میدهد: «بر این باورم که ملودیهای ایرانی دارای جذابیتهای فراوانی است که متاسفانه آنچنان که باید در سطح بین المللی مطرح نشده و به دلیل همین کاستی، موسیقی ما جهانی نشده است.»
وی در باره ویژگیهای تازهترین اثر خود توضیح میدهد: «سمفونی فردوسی در واقع واکنش و احساس من نسبت به حماسهای است که این شاعر بزرگ خلق کرده است. شاهنامه اثری است که از نظر احساسی بسیار گسترده است و در آن خیال، رویا، خشم، محبت، کینه و... دیده میشود.»
فرهت در توضیح چهار موومان سمفونی فردوسی میگوید: «بخش اول سمفونی راجع به درام شاهنامه است و مضامینی چون عشق، احساس و جنگ را در بر میگیرد. قسمت دوم درباره سیمرغ است و موومان سوم به رستم میپردازد.»
این استاد دانشگاه با اشاره به این که فردوسی عمرش را بر سر سرودن شاهنامه گذاشت، اما در زمان خود به طور شایسته تجلیل نشد، میافزاید:«در بخش آخر این سمفونی، پرواز فردوسی را تخیل کردهام که او سوار بر اسب پهلوان خود یعنی رخش میشود و با دلی شکسته به آسمان میرود. البته موومان چهارم به مرور شخصیتها و اساطیر شاهنامه نیز میپردازد.»
سمفونی فردوسی که در اکراین ضبط و در لوح فشرده عرضه شده، از کیفیت بسیار خوبی بهرهمند است. در این باره وقتی از فرهت میپرسیم آیا امکان ضبط این کار در ایران وجود نداشت، او پاسخ می دهد:« ارکستر سمفونیک تهران وقت و امکانات فنی و مورد نیاز ضبط این اثر را نداشت. وقتی یک کار قرار است در سطح وسیع منتشر و ماندگار شود، نمی توان ریسک کرد و با اما و اگر پیش رفت.»
فرهت تاکید می کند:« مشکل دیگر ضبط این آثار در ایران آن است که کار یک نفس نواخته نمی شود. در واقع در استودیو ، هر قطعه جداگانه نواخته و بعد با یکدیگر میکس میشوند. این روش اشتباهی است که بیشتر برای کم کردن از هزینه ها به کار می رود.»
وی البته در باره احتمال اجرای زنده این سمفونی از سوی ارکستر سمفونیک تهران می گوید: «آرزوی بزرگ من این است که کار از سوی ارکستر سمفونیک تهران نواخته شود. البته اجرای سمفونی فردوسی نیازمند تمرین زیاد است تا حق مطلب ادا شود.»
سازنده سمفونی فردوسی ادامه می دهد: «نادر مرتضی پور، رهبر ارکستر سمفونیک تهران ابراز علاقه کرده است تا نواختن این کار را در برنامه های سال آینده قرار دهد که در نشستی چگونگی تحقق این امر را پیگیری خواهیم کرد.»
شاهین فرهت که تا امروز قطعات و سمفونیهای زیادی برای چهرههای سرشناس فرهنگ و ادب ایران ساخته است، در باره کارنامه خود در این عرصه توضیح میدهد: «همیشه به بزرگان ادبیات کهن فارسی از جمله فردوسی، سعدی، حافظ، مولانا، خیام و نظامی ارادت داشتهام. سالها پیش تز دکتری خود را با موضوع خیام نوشتم. با الهام از سروده های مولانا و سعدی دو کرال تصنیف کردم و در بزرگداشت خیام هم یک سمفونی ساختم.»
او ادامه می دهد:« در حال حاضر هم سمفونی ابن سینا را آماده انتشار دارم که اثری عرفانی است و تمام وجوه فلسفی، عرفانی، ادبی و هنری این متفکر را در بر می گیرد.»
از این آهنگساز پیشکسوت میپرسیم آیا سفارش دادن ساخت آثار موسیقایی موجب افت کیفیت هنری آن ها نمی شود، او در پاسخ می گوید:« به هیچ وجه چنین سخنی را قبول ندارم. بسیاری از سمفونی های بزرگانی چون بتهوون، چایکوفسکی، موتزارت و ... سفارشی ساخته شده اند که تا امروز همچنان شنونده دارند.»
شاهین فرهت تاکید می کند: «من بیشتر 14 سمفونی خود را بدون داشتن سفارش دهنده ساخته ام که از نظر کیفی با دیگر کارهایم تفاوتی ندارند. نوشتن سمفونی فردوسی را هم ابتدا شروع کردم و در ادامه مورد حمایت حوزه هنری قرار گرفتم.»