آب رسانی

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: فاز اول طرح انتقال آب از دریای عمان آبرسانی به ۳ استان شرقی کشور است اما در افق بلند مدت مقرر شده از محل این طرح به ۱۷ استان کشور آبرسانی انجام شود.

به گزارش مشرق،  بحران آب در استان خراسان جنوبی بسیار جدی است. در حال حاضر در استان 120 میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم در حالی که حدود 460 میلیون متر مکعب رواناب و سیلاب در سال بدون مدیریت از دسترس خارج می‌شود.

زدن سدهای خاکی و آبخوان‌داری و مطالعات در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی بسیار اهمیت دارد اما هنوز عمق این فاجعه جدی گرفته نمی‌شود.

 حدود 6000 قنات در استان وجود دارد که در حال حاضر اکثر آنها نیاز به مرمت و بازسازی دارند. منبع اصلی تامین آب شرب روستاها و عشایر، کشاورزی و دامپروری از همین قنوات است.

بیشتر بخوانید:

تشنگی مردم روستاها با تانکر رفع نمی‌شود و نیازمند اعتبارات ملی است. احداث مجتمع‌های آبرسانی روستایی نیز تنها راه کنترل وضع موجود و آبرسانی به روستاها است البته اینها راه‌های کوتاه مدت و میان مدتی است و برای رفع ریشه‌ای این مشکل باید به دنبال راهکار بلند مدت و دایمی بود.

تاکنون راهکارهای بلند مدت مختلفی برای رفع مشکل کم آبی شرق کشور مطرح بوده که انتقال آب از خراسان شمالی به خراسان جنوبی و انتقال آب از دریای عمان به 3 استان شرقی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی از جمله این راهکارها است.

کشور ایران هم از شمال و هم از جنوب به دریا راه دارد و می‌توان از دریا به خوبی در تأمین آب مورد نیاز شهرها و روستاهای کشور استفاده کرد. اگرچه استفاده از آب دریای خزر سالها است در گیر و دار تحریم‌های داخلی در مسیر پرپیچ و خم اماها و اگرها افتاده اما اقبال دریای عمان در آبرسانی به کشور بیشتر بوده و اکنون شاهد اجرایی شدن یک طرح جدی و بزرگ به منظور انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی و نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: در این طرح با اعتبار 2 میلیارد یورویی مقرر شده طی یک برنامه 5 ساله آب دریای عمان در چابهار شیرین شده و توسط خطوط انتقال به 3 استان منتقل شود.

وی افزود: براساس مصوبه کمیته تخصیص وزارت نیرو 400 میلیون مترمکعب آب برای نمک‌زدایی و شیرین‌کردن در اختیار سه استان شرقی کشور قرار گرفت تا با همکاری بخش خصوصی به این مناطق منتقل شود.

نظر افضلی همچنین با اشاره به جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و جلسه پیرامون طرح انتقال آب از دریای عمان به 3 استان شرقی کشور که روز گذشته برگزار شد بیان کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان که در ابتدا مخصوص انتقال آب به کرمان و یزد بود و سپس استان سیستان و بلوچستان نیز به آن اضافه شد در نهایت به طرح شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به 3 استان شرقی کشور منتهی شد و هم اکنون مناقصه پیمانکاری این طرح انجام شده و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت اجرای طرح طی یک برنامه 5 ساله را عهده‌دار شده است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی اظهار داشت: بدیهی است مطالعه استحصال آب‌های ژرف منطقه و همچنین احداث سازه های آبخوان و آبخیزداری در راستای مهار روان آب‌ها و جلوگیری از خروج آنها از مرزهای شرقی در دستور کار قرار داشته و هم اکنون نیز عملیات اجرایی آن در دست انجام است.

افضلی عنوان کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان به عنوان یک طرح که می‌تواند منابع آبی پایدار در اختیار شرق کشور قرار دهد بسیار حائز اهمیت است و در این طرح علاوه بر انتقال آب و با توجه به ظرفیت‌های موجود بر روی تولید برق نیز مطالعه شده است تا قابلیت سرمایه‌گذاری آن بالا رفته و هزینه‌های بالای طرح در گذر زمان برگشت داشته باشد.

وی تصریح کرد: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال حاضر 53/4 درصد شیرین سازی آب جهان را انجام می‌دهند و روزانه 24 میلیون متر مکعب آب شیرین از دریا تولید می‌کنند. در این کشورها با جمعیت 48 میلیونی بالغ بر 38 میلیون متر مکعب تاسیسات آب شیرین احداث شده و  یا در حال احداث است.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به مجاورت ایران اسلامی با آب‌های بین المللی به جاست که از این ظرفیت بالقوه در جهت توسعه مناطق کم باران کشور استفاده شود.

 افضلی گفت: در حقیقت فاز اول طرح انتقال آب از دریای عمان، آبرسانی به 3 استان شرقی کشور است اما در افق بلند مدت و تا سال 1420 مقرر  شده است از محل این طرح به 17 استان کشور آبرسانی انجام شود که جمعیت 48 میلیونی را پوشش خواهد داد و 79 درصد مساحت کشور تحت پوشش این طرح خواهد رفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    14 6
    بازهم بچه هاي پرتلاش قرارگاه خاتم... ايول
  • برجامیون IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    14 4
    طرح را می داداند به قهرمانان تدبیر و امید، آن وقت 6 سال طرح معطل تصمیم اروپایی ها می ماند و آخرش هم می گفتند نتوانستیم چون سپاه نگذاشت!!!
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    0 2
    خووؤوووووب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس