روزانه ۱۰۰۰ کودک بر اثر تبعات ناشی از جنگ در یمن جان می‌دهند

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد، ائتلاف متجاوز به همکاری دولت مستعفی یمن تلاش می‌کند «حضرموت» را به دو استان تقسیم کند و علاوه بر آن استانی که شامل تمام شهرهای مشرف بر تنگه باب‌المندب است، تشکیل دهد.

به گزارش مشرق، برخی طرف‌ها از همان آغاز جنگ ائتلاف سعودی-اماراتی علیه یمن اعلام کردند، این دو کشور دنبال تقسیم یمن هستند و شاید اختلافاتی که بعدا این دو طرف بر سر تقسیم قدرت بویژه در جنوب یمن پیدا کردند، سندی بر همین گفته بود.

بیشتر بخوانید:

دلایل عربستان برای نزدیک شدن به ایران

الحوثی: توقف جنگ یمن واقعیت ندارد

نزاع امارات و عربستان بر سر ثروت «شبوه» یمن +نقشه

روزنامه «الاخبار» در این باره نوشت: «ائتلاف همچنان بر روی مهندسی جدید جفرافیای یمن بر اساس منافع خود کار می‌کند، در همین زمینه با دولت متحد خود برای احیای پروژه‌ای قدیمی مشتمل بر تقسیم استان حضرموت (در شرق یمن) به دو استان بعلاوه ایجاد استانی جدید کار می‌کند، استانی که شامل تمام شهرهای مشرف بر تنگه باب‌المندب است».

در ادامه این گزارش آمده، تلاش‌های جدیدی از ائتلاف متجاوز برای جدا کردن شهر «المخا» از استان «تعز» (در جنوب یمن) و  شهر «سیئون» از استان حضرموت دیده می‌شود. تلاشهایی که در پشت پرده آن خواست ائتلاف برای اعلام استانی جدید به اسم «باب المندب» وجود دارد و سه سال است که مقدمات آن چیده می‌شود. همچنین دنبال تجزیه استان حضرموت به دو استان هستند تا در راستای خدمت به پروژه‌های سعودی از حضرموت تا ورودی «شحن» در استان مرزی «المهره» باشد اما این تلاش‌ها همچنان با مخالفت‌های زیاد مردمی از حضرموت تا تعز روبروست.

الاخبار سپس نوشت، دولت «عبد ربه منصور هادی» که دوره آن رو به پایان است نقشی بارز در اجرای خواست ائتلاف دارد، «عبدالرقیب فتح» وزیر مدیریت داخلی در دولت هادی اخیرا اعلام کرد «تجزیه استان حضرموت به دو استان ساحلی و صحرایی به امری واقعی تبدیل شده که باید اجرا شود». وی سپس پیش‌بینی کرد حداکثر تا آغاز سال آینده میلادی فرمان ریاستی برای اعلام تشکیل استانی جدید صادر شود.

بر اساس گزارش‌های خبری یمنی، در  شصت سال اخیر، ریاض تلاش کرده با استفاده از جنگ‌های داخلی در یمن، اهداف توسعه طلبانه خود را در حضرموت محقق سازد. استانی که مساحت آن، یک سوم مساحت کل یمن است و با یک نوار مرزی طولانی که از «الخراخیر» تا «شرورة» در «نجران» ادامه دارد، با عربستان هم مرز است.

 چندی پیش، «احمد بلحاف» فعال یمنی در صفحه توئیتر خود در این باره هشدار داد و  نوشت: تحرکات ریاض در استان حضرموت (بعد از استان المهره) در چارچوب برنامه‌ها و جاه طلبی‌های آن در استان‌های شرقی یمن است

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    1 1
    کور خوندین. :)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس