کد خبر 1019647
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
عربستان و امارات

یکی از مقامات جنبش مقاومت جنوب یمن گفت، استان «شبوه» این کشور که اصلا در کنترل نیروهای صنعاء نیست، به دلیل ثروت هنگفت آن به میدان درگیری میان عربستان و امارات مبدل شده است.

به گزارش مشرق، «عادل الحسنی» یکی از مقامات جنبش مقاومت جنوب یمن گفت که هیچ دلیلی برای حضور نیروهای اماراتی در استان «شبوه» نیست بخصوص که اصلا «نیروهای حوثی» در آنجا نیستند.

الحسنی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تصریح کرد: شبه نظامیان وابسته به امارات عمدا دو هدف را در شبوه دنبال می‌کنند: نخست اینکه ارتش یمن (تشکیلات نظامی متعلق به دولت منصور هادی) را تحریک کنند و دوم اینکه بین قبایل فتنه انگیزی کنند، اما قبایل شبوه فریب نخورده و در کنار ارتش ایستاده اند.

بیشتر بخوانید:

به گفته منابع یمنی یک افسر و دو سرباز نیروهای منصور هادی در کمین شبه نظامیان مورد حمایت امارات در استان شبوه کشته شدند.

الحسنی به اهمیت استان شبوه اشاره کرد و گفت: «از آنجایی که شبوه منطقه‌ای نفت خیز با ثروت هنگفتی است، امارات و عربستان بر سر آن با هم رقابت دارند. اصلا چه دلیلی دارد که نیروهای اماراتی در مناطقی هستند که در اختیار نیروهای الحوثی نیست مثل مناطق شبوه و این قضیه درباره برخی از دیگر استان‌ها هم صدق می‌کند.»

این مسئول مقاومت جنوب یمن تاکید کرد: «شبوه و امثال آن مناطق درگیری نیستند. آنجا مناطق نفوذ، سرمایه گذاری و نفت هستند.»

استاندار شبوه یمن هم درباره توطئه تازه امارات برای هدف گرفتن نیروهای ارتش وابسته به دولت مستعفی یمن و امنیت آنها هشدار داد.

«طالب محمد صالح بن عدیو» استاندار شبوه یمن با اشاره به فرود آمدن یک بالگرد اماراتی نزدیک پادگان نیروهای وابسته به منصور هادی از وی خواست تا جلوی تحرکات نیروهای اماراتی در این استان را بگیرد.

نیروهای وابسته به دولت مستعفی عبدربه منصورهادی مناطق زیادی از استان شبوه را تحت کنترل خود دارند، اما نیروهای اماراتی هنوز در برخی مناطق حیاتی این استان مانند اردوگاه العلم و تاسیسات گازی منطقه بلحاف مستقر هستند.

درگیری‌ها میان نیروهای دولت فراری یمن و شورای انتقالی جنوب در مناطق مختلف جنوب یمن که از یک ماه پیش به دنبال توافق ریاض فروکش کرده بود دوباره از سر گرفته شده است.

دو هفته پیش در راستای توافق ریاض بیش از ۴۰ خودروی نظامی عربستان به همراه تجهیزات مختلف وارد شهر عتق، مرکز استان شبوه شد. این نیروها به استان ابین و عدن نیز منتقل می‌شوند تا به نیروهای گارد ریاست‌جمهوری منصور هادی بپیوندند.

عربستان تلاش می‌کند به منصور هادی و دولت وی و شورای انتقالی نقشی صوری در مدیریت استان‌های عدن، أبین، شبوه، الضالع و لحج بدهد.

نیروهای عربستانی قبل از آن هم وارد شهر عدن شده بودند. این نیروها در پایگاه‌هایی استراتژیک نظیر فرودگاه، بندر عدن و کاخ ریاست‌جمهوری المعاشیق مستقر شدند.

در حالی که ریاض مدعی تلاش برای بازگرداندن «منصور هادی عبد ربه» رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت است، امارات از نظامیان شورای انتقالی جنوب که سودای جدایی‌طلبی در سر دارد، حمایت می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس