کد خبر 1018671
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
پیش‌بینی صادرات یک میلیون بشکه نفت واقعی است/راهکار مناسبی یافتیم

معاون سازمان برنامه با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۹ را با وضعیت کشور منطبق کرده‌ایم،گفت: راهکارهای مناسبی یافته ایم و اعلام صادرات یک میلیون بشکه نفت برای سال آینده یک عدد واقعی است.

به گزارش مشرق، حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم شرایط تحریمی کشور و میزان صادرات سال جاری نفت، در لایحه بودجه سال 99 کل کشور صادرات نفت یک میلیون بشکه پیش بینی شده است؟ اظهار داشت: در سال های مختلف دولت همواره میزان صادرات نفت خود را پیش بینی و عدد را کم و زیاد می کند.

بیشتر بخوانید

بودجه‌ای بدون خانه تکانی ساختاری

جزئیات درآمد ۸ ماهه دولت +جدول

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: در سالهای 95 و 96 میزان صادرات نفت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بود که این عدد را در لایحه و قانون بودجه امسال به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش دادیم اما به دلیل تشدید تحریم ها، در ابتدای امسال این عدد را به ۳۰۰ هزار بشکه تعدیل کردیم. 

وی گفت: در ادامه دوباره خود را با وضعیت جدید منطبق کردیم و راهکارهای مناسبی یافتیم. از این رو اعلام صادرات یک میلیون بشکه نفت برای سال آینده یک عدد واقعی است.

قطع کردن وابستگی بودجه جاری به نفت «ریل گذاری جدید» است

پورمحمدی در ادامه با بیان اینکه مشکلاتی که تحریم برای صادرات نفت ایجاد کرد موجب شد این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، افزود: در سال آینده از منابع حاصل از صادرات نفت برای هزینه های جاری استفاده نخواهیم کرد و این مبلغ را صرف طرح های عمرانی می کنیم.

وی تاکید کرد: ما واگذاری دارایی های سرمایه ای که نفت است را به تملک دارایی های سرمایه ای که طرح های عمرانی است تبدیل می کنیم.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در بودجه ۹۹ ارتباط نفت را با بودجه جاری قطع و این منبع را به بودجه عمرانی وصل کردیم که امیدواریم این روند برای سال های بعدی نیز تداوم داشته باشد.

پورمحمدی افزود: این فرایند یک ریل گذاری محسوب می شود و اگر بتوانیم قطع وابستگی بودجه جاری به نفت را ادامه بدهیم و هر مقدار که نفت و سرمایه می‌فروشیم صرف سرمایه‌گذاری‌های دیگر کنیم ، می توانیم از این بیماری همیشگی که به اقتصاد کشور آسیب می زد مصون شویم.

وی یادآور شد: عمده نوساناتی که وارد اقتصاد کشور می شود ناشی از کم و زیاد شدن قیمت نفت است؛ قیمت نفت وقتی بالا است دولت ها به سمت خرج کردن فراوان می روند اما وقتی قیمت کاهش می یابد، هزینه ها را نمی شود کم کرد؛ هم اکنون فرصت ایجاد شده که ریل را عوض و نفت را صرف طرح های عمرانی کنیم.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز دو روز قبل در نشست خبری خود با خبرنگاران در تشریح جزییات لایحه بودجه گفته بود: همه نظام دست به دست هم داده‌ایم تا ظلم امریکا برای تحریم صادرات نفت را بشکنیم. در همین راستا طی ماه‌های گذشته قراردادهای خوبی در مورد نفت منعقد کرده‌ایم؛ درست است برخی مسیرهای دور زدن تحریم در گذشته را دشمنان یاد گرفته‌اند اما تا مسیرهای جدیدمان را یاد بگیرند کارمان را جلو برده‌ایم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس