سلبریتی نمایه

در این گزارش به این موضوع پرداختیم که سازوکار پرداخت مالیات چهره‌های مشهور سینمایی در کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه، ایتالیا، انگلستان، اسپانیا، سوئیس، سوئد و آلمان چگونه است؟

به گزارش مشرق، دو هفته پیش بود که محمدباقر نوبخت خیال اهالی فرهنگ و هنر را راحت کرد و گفت دیگر خبری از مالیات گرفتن از این صنف نیست. این خبر واکنش‌های زیادی در پی داشت، در شبکه‌های اجتماعی عکس‌های مختلف کنار هم قرار می‌گرفت که یک کارگر با کمترین درآمد باید مالیات بدهد، اما سلبریتی‌ها نه. البته کسانی که این مصوبه را تصویب کردند هم برایش دلیل و برهان داشتند و می‌گفتند کسانی که درآمد میلیاردی دارند، بخش کوچکی از جامعه هنری هستند. در این گزارش به این موضوع پرداختیم که سازوکار پرداخت مالیات چهره‌های مشهور سینمایی در کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه، ایتالیا، انگلستان، اسپانیا، سوئیس، سوئد و آلمان چگونه است.

بیشتر بخوانید:

 دوست دارید کجا کار هنری کنید؟ آمریکا یا اروپا

 در آمریکا برای گرفتن مالیات بالاترین و پایین‌ترین درصد داده می‌شود، یعنی مالیات حد بالا و پایین دارد با توجه به درآمدی که افراد دارند. مالیات‌ها از سوی دولت‌های فدرال، بیشتر ایالات و برخی دولت‌های محلی بر درآمد خالص افراد و ابرشرکت‌ها وضع می‌شوند. بر درآمد شهروندان هم مالیات وضع می‌شود. جالب اینکه آمریکا یکی از تنها دو کشور جهان است که اگر شهروندانش مقیم آمریکا هم نباشند، باید مالیات بدهند و مبنای این پرداخت مالیاتی درآمد شهروند آمریکایی است. البته این دریافت مالیات، ایالت به ایالت متفاوت است. از طرف دیگر اگر شما شهروند خوبی باشید و همیشه مالیات‌تان را بدهید، تخفیف‌هایی هم شامل‌تان می‌شود، حالا اگر هنرمند باشید این تخفیف‌ها بیشتر می‌شود، مثلا برای ساخت پروژه سینمایی «بابل»، به دست‌اندرکاران این پروژه پیشنهاد شد اگر بخش‌هایی از فیلم را در ایالت کالیفرنیا بسازند، برایشان تخفیف‌های مالیاتی درنظر می‌گیرند. از این مدل تخفیف‌ها برای هنرمندان وجود دارد، اما همه اینها درصورتی است که مالیات‌ها به‌موقع پرداخت شود. فرض کنید که شما یکی از هنرمندان ساکن در کشور آمریکا هستید.

باید مثل سایر شهروندان ماهانه از درآمدتان مالیات پرداخت کنید، در پایان سال هم باید یک اظهارنامه مالیاتی پر کنید و حساب‌هایتان هم چک می‌شود. اما اگر در حین چک شدن حساب، مشخص شود که شما درآمدتان کم بوده و مالیات پرداخت کرده‌اید، همان مقدار مالیات به حساب‌تان برمی‌گردد.  در بین کشورهای اروپایی، شاید فرانسه از آن کشورهایی باشد که مالیات‌های سفت و سختی را برای شهروندانش وضع کرده است و البته برای هنرمندان این کشور که گاهی زیاد بودن مالیات‌ها باعث شده تا آنها از فرانسه به کشورهای دیگر بروند و تن به مالیات گزاف ندادند. جالب است که این شیوه سفت و سخت قانون مالیاتی در فرانسه فقط مختص شهروندان فرانسوی نیست، بلکه مهاجران هم با قوانینی که برای‌شان حاکم است باید مالیات پرداخت کنند. شاید جالب باشد بدانید که در میان هنرمندان سراسر دنیا، هنرمندان هندی کم و بیش خودشان برای پرداخت داوطلب می‌شوند. این در حالی است که در هندوستان هم افراد با درآمد بیشتر، باید مالیات بیشتری بدهند.

 فرار از فرانسه

ژرارد اگزاویه مارسل دوپاردیو، یکی از سرشناس‌ترین هنرپیشگان سینمای فرانسه و جهان است و نقش‌های ماندگاری چون کریستف کلمب در فیلم فتح بهشت (۱۹۹۲) به کارگردانی ریدلی اسکات را در کارنامه خود دارد. از سال 2013 در فرانسه قانون مالیاتی تصویب شد و شهروندانی که درآمد بیش از یک میلیون یورو دارند باید 75 درصد مازاد درآمد خود را به‌عنوان مالیات به دولت بدهند. درحالی‌که همین میزان مالیات در بلژیک 50 درصد بود. به‌همین‌دلیل دوپاردیو که به سال‌های اوج بازیگری و درآمد رسیده بود به شهر نیچن که در مرز بلژیک و فرانسه و در خاک بلژیک است، نقل مکان کرد و سپس عازم روسیه شد و تابعیت این کشور را پذیرفت. در پی این عمل وی، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، فرانسوا اولاند این عمل او را حقارت‌آمیز خواند. او در واکنش به این سخن اولاند گفت: «من فرانسه را ترک می‌کنم به این دلیل که از نظر شما افراد موفق، خلاق و با استعداد باید تنبیه شوند.»

 عاقبت  فرار اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و هنرپیشه ایتالیایی-آمریکایی فیلم و سینماست. کارگردانی که عنوان‌دار تمامی جوایز معتبر سینمایی دنیا ازجمله‌ اسکار، گلدن‌گلوب، بفتا، انجمن اتحادیه کارگردانان آمریکا، جشنواره کن و جشنواره فیلم ونیز است. اما اسکورسیزی هم یک ماجرای جنجالی درخصوص فرار مالیاتی داشته است، او در ولنتاین سال 2011 مجبور به پرداخت مالیات سه میلیون دلاری به‌دلیل مالیات معوق، سود و جریمه مربوط به آن شد. اسکورسیزی همچنین در سال 2002 و 2003 نیز مجبور به پرداخت دو میلیون دلار مالیات شده بود که البته همه اینها را پرداخت کرده است.

 آیا اصغر فرهادی مالیات می‌دهد؟

دو فیلم «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» از جمله فیلم‌هایی پرجایزه اصغر فرهادی است که اتفاقا در ایران ساخته شده است. او تجربه فیلمسازی در خارج از کشور را هم داشته است. فیلم «همه می‌دانند» محصول مشترک اسپانیا، فرانسه و ایتالیا است که فروش جهانی آن تا رقم 18 میلیون دلار بوده است. البته این فیلم با بودجه 12 میلیون دلار ساخته شده است و می‌توان گفت جزء آثار ضررده سینمای جهان بوده است. با وجود اینکه رقم قرارداد اصغر فرهادی برای این فیلم اعلام نشده، اما قطعا فرهادی همان‌طور که از پرداخت مالیات در ایران معاف است در کشوری همچون فرانسه این‌گونه نیست و باید تا 60 درصد درآمد شخصی‌اش را برای مالیات بپردازد.  این نکته درمورد کشوری همچون اسپانیا هم صدق می‌کند. 56 درصد از درآمد شخصی افراد مشمول دریافت مالیات خواهد بود. این نکته درمورد سایر بازیگرانی که در کشورهای غیر از ایران فعالیت می‌کنند نیز صدق می‌کند. مثلا پیمان معادی که این روزها جزء بازیگران پردرآمد سینمای ایران است هم در سال‌های اخیر در فیلم‌های هالیوودی همچون «6 Underground» بازی کرده است و واضح است که از معافیت مالیاتی در آمریکا برخوردار نیست. مالیات بر درآمد شخصی در آمریکا حدود 40 درصد است.

 پرداخت مالیات برای کمک به کشور

آمیتا باچان یا همان «ویجی»، فوق‌ستاره محبوب فیلم‌های سینمایی کشور هند که با لقب «بی بزرگ،‌Big B » و پادشاه سینمای هند شناخته می‌شود، با پرداخت ۷۰ کرور معادل ۱۰ میلیون دلار به‌عنوان مالیات به دولت هند، عنوان بیشترین مالیات‌دهنده صنعت سینما در سال ۲۰۱9- ۲۰۱8 لقب گرفت. پیش از این سلمان‌خان بازیگر فیلم سینمایی «سلطان» با 5/44 کرور مالیات در سال ۲۰۱۸ این عنوان را کسب کرده بود. آکشی کومار نیز که چندین سال با 5/29 کرور بیشترین مالیات‌دهنده هند محسوب می‌شد، از سال ۲۰۱۷ دیگر نتوانسته به این عنوان دست پیدا کند. وکیل آمیتا باچان اعلام کرد این پول که مبلغ بالایی محسوب می‌شود، کمک زیادی به کشور و درنهایت به مردم خواهد کرد.

 سرمایه‌گذاری پرحاشیه

رابی ویلیامز، خواننده پرفروش بریتانیایی در فهرست دریافت‌کنندگان نشان ملکه الیزابت جای داشت و قرار بود نشان OBE را دریافت کند که گفته شده به‌خاطر مشکلات مالیاتی نام او خط خورده است. این خواننده 45 ساله هم برای خدماتش به امور خیریه و هم به‌دلیل موفقیت‌هایش به‌عنوان یک خواننده پاپ، در فهرست دریافت‌کنندگان نشان افتخار سال 2019 جای گرفته بود. قانون مدنظر قرار دادن فرار مالیاتی، اندکی پس از اعلام اسامی دریافت‌کنندگان نشان سلطنتی سال 2019 اعلام شده بود. دیوید کامرون اگرچه از این خواننده به‌دلیل اینکه در انتخابات 2010 از توری‌ها حمایت کرده بود، انتقاد کرده اما گفته فرار مالیاتی او اشتباه بوده است. با این حال نخست‌وزیر پیشین گفت به‌دلیل فعالیت‌های خیریه ویلیامز، باید به او اجازه داده می‌شد تا این نشان را دریافت کند. ویلیامز که پرفروش‌ترین خواننده سولوی بریتانیاست، سال 2015 یکی از 140 سلبریتی‌ای بود که به یک برنامه سرمایه‌گذاری مرتبط شد. گفته شد او دو میلیون پوند در یک شرکت رسانه‌ای که به محصولات فرهنگی کمک می‌کرد سرمایه‌گذاری کرده است تا از پرداخت مالیات فرار کند.

 فرار مالیاتی خواننده

جودی گارلند، بازیگر و خواننده آمریکایی بود. لیزا مینلی دختر اوست. او به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم‌های بسیاری از جمله «جادوگر شهر آز» و «بی‌تجربه‌ها» شهرت یافت. نکته جالب در مورد او این است که در سال 1966 با فرار مالیاتی روبه‌رو شد و جریمه بسیاری پرداخت کرد.

 حضانت فرزند خنثی‌کننده مالیات

قصه زندگی و ازدواج دو بازیگر مشهور هالیوود «آنجلینا جولی» و «برد پیت» در رسانه‌های جهان تبدیل به یکی از افسانه‌های قرن جدید شده بود. فضاسازی‌ای که بعد از مدت کوتاهی با جدایی این دوبازیگر سروشکل دیگری به خود گرفت. آنجلینا جولی در دوران زندگی با پیت صاحب 6 فرزند شد که سه نفر از آنها را به سرپرستی گرفت و سه نفر دیگر حاصل ازدواج این دو نفر بودند. آنجلینا جولی پس از طلاق و بعد از جنجال‌هایی که به پا شد از جمله شکایت برای بازداشت همسر سابقش برد پیت، ظاهرا به این توافق رسیدند که بچه‌ها به صورت دائم تحت سرپرستی جولی باشند. به گزارش فوربس، واگذاری حضانت بچه‌ها به جولی فرآیند پیچیده‌ای داشت، ضمن اینکه حضانت بچه‌ها توسط جولی، خنثی‌کننده مالیات هم بود. البته فعالیت‌های اجتماعی هنرمندان هالیوود یکی دیگر از روش‌هایی است که آنها را از پرداخت مالیات معاف می‌کند. آنجلینا جولی از سال 2001 از سوی کمیسریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، به‌عنوان سفیر
حسن نیت تعیین شده و با مسافرت به نقاط دورافتاده جهان به فعالیت در زمینه حفظ حقوق آوارگان و پناهندگان مشغول است.

 فروختن خانه برای پرداختن مالیات

در سال 2009 سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا اعلام کرد نیکلاس کیج، بازیگر مشهور آمریکایی، 6/6 میلیون دلار مالیات معوق دارد که باید پرداخت کند. این رقم تا پایان همان سال به 7/6 میلیون دلار افزایش یافت. این رقم مجموع بدهی کیج برای سال‌های 2002 تا 2009 بود و درنهایت کیج مجبور شد در سال 2012 بدهی مالیاتی خود را صاف کند. این بازیگر مشهور آمریکایی برای پرداخت بدهی مالیاتی خود مجبور شد چند خانه ویلایی و حتی فسیل مربوط به جمجمه یک دایناسور را که پیشتر خریداری کرده بود، بفروشد. وی بعدها گفته بود که مالیاتش حدود 14میلیون دلار بوده که پس از ارزیابی مجدد نهایتا با پرداخت 6 میلیون دلار سر و ته قضیه را هم آورده است.

 جریمه مالیاتی برای خواننده آمریکایی

مارکو آنتونیو مونیز که با نام مارک آنتونی شناخته می‌شود، خواننده، آهنگساز و بازیگر پورتوریکویی‌-‌آمریکایی است که همواره از او به‌عنوان یکی از بهترین خوانندگان سبک سالسا نام برده می‌شود. آنتونی دو بار با مشکلات مالیاتی مواجه شد. یک‌بار در سال 2007 محکوم به پرداخت  2.5 میلیارد دلار مالیات به نیویورک و یک‌بار هم در سال 2010 محکوم به پرداخت جریمه مالیاتی   3.5 میلیون دلاری شد.

 جریمه فرار از مالیات

لیندسی مورگان (دی) لوهان دورگه ایتالیایی و ایرلندی، بازیگر، مانکن و خواننده پاپ آمریکایی است. وی یکی از چهره‌های سرشناس هالیوودی و زندگی‌اش پر از حادثه‌ و حاشیه‌های گوناگون است. او در سن ۱۷ سالگی جذاب‌ترین ستاره سینمای هالیوود لقب گرفته است و در سال 2008 رده نهم مجله ماکسیم را در برترین‌های سال از آن خود دارد. در سال 2017 لوهان محکوم به پرداخت 200 هزار دلار مالیات شد. این مبلغ شامل جریمه مالیاتی جمع شده او از سال 2010 تا 2014 بود.

 پیگرد قانونی برای بازیگر معروف

جان جوزف تراولتا، بازیگر و خواننده آمریکایی است. او در دهه ۱۹۷۰ با ایفای نقش در سریال تلویزیونی «خوش آمدی کوتر» و فیلم‌هایی مانند تب شب یکشنبه و گریس شناخته شد. تراولتا در سال ۱۹۹۴ با بازی در فیلم «داستان عامه‌پسند» اثر کوئنتین تارانتینو، به شهرت بسیاری دست پیدا کرد و نامزد جوایز اسکار و گلدن‌گلوب شد. از مهم‌ترین فیلم‌هایی که وی در آنها بازی کرده، می‌توان «پسری در حباب پلاستیکی»، «فرار از مرگ»، «چشمان یک فرشته»، «شهر دیوانه»، «خط باریک سرخ»، «تغییر چهره»، «اسپری مو» و «گرازهای وحشی» را نام برد. تراولتا دوبار برای بازی در فیلم‌های «تب شب یکشنبه» و «داستان عامه‌پسند» نامزد دریافت جایزه اسکار شد. همچنین او یک‌بار برنده جایزه گلدن‌گلوب و دو بار برنده جایزه امی شده‌ است. تراولتا بعد از چندبار شکست در راه‌اندازی شرکتش با مالیات پرداخت نشده سنگین مواجه شده و مجبور شد حدود 600 هزار دلار بپردازد. او به‌خاطر این مشکلات چندبار تحت پیگرد قرار گرفت.

بین 40 تا 60 درصد از این رقم دستمزد مشمول مالیات می‌شود

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    15 1
    سلبذرتی های ایرانی در ازای معافیت مالیاتی تبدیل میشن به دستمال کاغذی فلان حزب تا هر جا اونا...زدن اینا بیان پاک کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس