کد خبر 1018137
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
نوبخت نمایه

بر اساس بودجه ۹۹ افرادی که کم‌تر از ۳ میلیون تومان در ماه درآمد دارند از پرداخت مالیات معاف هستند که در صورت لغو معافیت مالیاتی هنرمندان، هنرمندانی که کم‌تر از این مبلغ دریافت می‌کنند نیز معاف میشوند.

به گزارش مشرق، با تقدیم بودجه سال ۹۹ به مجلس شورای اسلامی، دوباره چشم‌ها به محمدباقر نوبخت، معمار اصلی بودجه‌های سالیانه دولت دوخته شده‌است. رئیس سازمان برنامه و بودجه که دیشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو حضور یافته‌بود، امروز صبح نیز در نشست خبری به سوالات خبرنگاران در زمینه بودجه سال آینده پاسخ داد. اما اظهارات سخنگوی سابق دولت در بعضی از موضوعات که اتفاقا این روزها دغدغه بسیاری از مردم شده است، مبهم و حتی متناقض به‌نظر می‌رسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره حذف سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی که سال‌هاست پای ثابت تبصره ۱۴ بودجه سالیانه شده‌است گفت: «نمی‌ارزد بنا به هر دلیلی به جامعه استرس وارد کنیم؛ ما فعلا حذف ۲۴ میلیون نفر را در بودجه نیاورده‌ایم و برای سال بعد هدف‌گذاری نکرده‌ایم اما سالهاست این موضوع مطرح است. اما به هر حال سال بعد پردرآمدها را حذف خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:

فارغ از تناقض‌های موجود در این جملات، چند نکته درباره این اظهارات آقای نوبخت، قابل توجه به نظر می‌رسد. اول اینکه حذف ثروتمندان از دریافت یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی به چه میزان استرس در جامعه ایجاد خواهد کرد؟ نکته بعد اینکه اگر حذف این سه دهک باعث افزایش استرس در جامعه می‌شود چرا در موضوع کمک هزینه معیشتی، این ۲۴ میلیون نفر حذف شده‌اند؟ سوم اگر این اتفاق باعث ایجاد استرس در جامعه می‌شود چرا دوباره در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده‌است؟

 با حذف سه دهک بالای درآمدی، هر سال ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی صرفه‌جویی می‌شود، با اضافه کردن این مبلغ به یارانه اقشار کم‌درآمد جامعه که استرس واقعی شرایط بد اقتصادی را درک می‌کنند می توان کمی از دردهای این گروه را کمتر نمود.

البته تناقض‌های اظهارات آقای برنامه و بودجه دولت به همین جا ختم نمی‌شود. شب گذشته نیز نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره مالیات هنرمندان گفت: «۲۰۰هزار هنرمند داریم که طبق اعلام وزارت ارشاد متوسط حقوق آنها زیر ۲میلیون تومان است، شما ۲۰ هنرپیشه را نبینید که پرآوازه هستند و درآمد بالایی دارند، اینها تعدادشان محدود است؛ نمی‌توانیم به‌طور کلی تصمیم بگیریم. یک پیشنهادی آمده بود که در تبصره بودجه بیاوریم که ۵۰درصد باید مالیات بدهند این اصلاً برای بودجه نیست بلکه در سران قوا مطرح کردیم که در یک لایحه مجزا که برای اصلاح قانون مالیات است این موارد را اصلاح کنیم، نه در بودجه یک‌ساله قانون مادر را که برای ۵۰ سال قبل است اصلاح کنیم.»

این اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه در حالی مطرح می‌شود که بر اساس قانون بودجه سال۹۹، افرادی که کمتر از ۳ میلیون تومان در ماه، درآمد دارند از پرداخت مالیات معاف هستند که در صورت لغو معافیت مالیاتی هنرمندان، هنرمندانی که کمتر از این مبلغ دریافت می‌کنند از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

نکته دیگر اینکه در لایحه بودجه کشور بارها بندهایی مصوب شده است که با قوانین عادی مجلس منافات داشته‌اند. حال که نوبت به گرفتن مالیات از سلبریتی‌ها رسیده است، انجام این کار ممکن نیست!

هر چند باید به آقای نوبخت این نکته را گوشزد نمود که مبلغ برآورد شده از میزان مالیات سلبریتی‌های پردرآمد معادل ۵۰۰۰ میلیارد تومان است که با اخذ آن می‌توان کمک شایان توجهی به سایر اهالی فرهنگ و هنر کشور نمود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علی IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    10 1
    درحال حاضرفقط و ففط دهک دهم دارای زندگی خوبی میباشند؛ دهک های بعدی شرایط خوبی درزندگی اشان ندارند؛ چراکه دهک نهم و هشتم هم نابودشدند.
  • حميد IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    12 2
    خاك بر سرتان كه من با درامد 5 ميليون در ماه و دو دانشجو در خانه از ثروتنمدان كشور هستم .
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
      0 0
      خوش به حالت 5 میلیون؟؟؟؟؟
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    0 0
    دولت لیبرال. اصلاح طلبان.. یعنی پول دارها، پول دارتر و فقرا فقیر تر شوند.
  • سیدجواد IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    2 0
    برای من مبهمه تو کل طایف واقوام ما کسی یارانه معیشتی بنزین نگرفته از هرکی هم میپرسم از ده نفریه نفر گرفته چطور دولت اعلام میکنه برا ۶۰میلیون نفر واریز کرده ن
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    2 0
    اینجانب سرپرست خانوار چهارنفری از وزارت رفاه شکایت دارم که چرا یارانه اعضای خانواده بنده را از مهر ماه 94 قطع نموده اند و پس از چند بار اعتراض بنده به صورت حضوری و غیر حضوری ، اعلام نموده اند که چون اینجانب در تهران دارای آپارتمان می باشم یارانه خانوار را قطع کرده اند . آیا اینجانب که معلم بازنشسته هستم و دارایی من همین یک آپارتمان می باشد پس از سی سال معلمی دارایی زیادی محسوب می شود و جزء ثروتمندان محسوب می شوم ؟ در ضمن قبل از انتخابات پیامکی از ستاد هدفمند کردن یارانه ها ارسال شد که یارانه شما به اشتباه قطع شده و وصل خواهد شد اما تاکنون هیچ خبری نشده است . آیا این انصاف است ؟ آیا این عدالت است ؟ خواهشمندم پیگیری و رسیدگی نمایید.
  • علی IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    0 0
    ما هر چه بدبختی میکشیم از دست مدیدیت نا صحیح ایشان میکشیم خدا عوضش دهد .
  • علی IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    1 0
    آقای نوبخت طبق قانون آنهایی که بالای ۳میلیون می گیرند بایدمالیات بدهند,قانون برای همه است حتی اگر یک نفرسلبریتی را شامل شود,ازکیسه بیت المال نمی شود حتی ریال به قشر خاص بخشید,
  • احمدیان IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    0 0
    ایا من بازنشسته معلم جز سه دهک بالا هستم .یارانه ی معیشتی که تعلق نگرفته اعتراض کردیم از جواب خبری نیست شما رسانه هم تشویق می کنید یارانه را هم قطع کنند ./.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس