کد خبر 1017749
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
روحانی

رویترز طی گزارشی از لایحه بودجه سال آینده ایران به نقل از رئیس‌جمهور ایران نوشت: این بودجه با رویکرد مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا با کاهش وابستگی به صادرات نفت تنظیم شده است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، رئیس‌جمهور ایران پیش‌نویس بودجه دولت را تقدیم مجلس کرد که حدود 39میلیارد دلار است و اظهار داشت: این بودجه با رویکرد مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا با کاهش وابستگی به صادرات نفت تنظیم شده است.

 مقامات ایران هیچ رقمی برای قیمت نفت و میزان صادراتی که در محاسباتشان استفاده شده نداده‌اند، ولی صندوق بین‌المللی پول اشاره کرده که ایران به قیمت نفتی سه برابر حد فعلی برای متعادل کردن بودجه‌اش نیاز دارد، چون صادرات نفت خام آن کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

 آمریکا پس از خروج از قرارداد برجام در سال گذشته تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد که هدف آن صفر کردن صادرات نفت ایران بود. نفت، اصلی‌ترین منبع درآمد دولت ایران بوده است.

 حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به مجلس این کشور گفت: «این بودجه با رویکرد مقاومت در برابر تحریم‌ها تنظیم شده است و حداقل وابستگی به نفت را دارد».

وی گفت: «این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که  ما می‌توانیم علی‌رغم تحریم‌ها، کشور را مدیریت کنیم».

 وی رقم بودجه کشور را در پیش‌نویس آن 4845تریلیون ریال معادل 38.8میلیارد دلار اعلام کرد که از ابتدای سال جدید ایرانی اجرایی می‌شود.

 بودجه جدید 10درصد بیشتر از سال مالی جاری به ارز داخلی است، ولی ارزش دلاری آن پایین‌تر است که دلیل آن تورم سالانه 35درصدی در این کشور است.

 درآمدهای پیش‌بینی شده بودجه برای نفت و گاز و میعانات گازی 40درصد کاهش یافته است.

 گزارشات اولیه نشان می‌دهد بودجه بر اساس فروش 500هزار تا یک‌میلیون بشکه نفت در روز بسته شده است. تحلیلگران تخمین می‌زنند صادرات نفت ایران تحت تحریم‌های آمریکا به 400هزار بشکه در روز یا حتی کمتر از آن کاهش یافته است. ایران قبلاً 2.5میلیون بشکه در روز صادرات داشت.

 صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد ایران برای متعادل کردن بودجه‌اش در 2021/2020 به نفت 194.6دلار در هر بشکه نیاز دارد. این صندوق کسری تولید ناخالص داخلی ایران را 4.5درصد در 2020/2019 و 5.1درصد در 2021/2020 اعلام کرد.

 قیمت شاخص نفت خام برنت در روز جمعه 64.38دلار در هر بشکه بود.

 روحانی گفت: ایران امیدوار است وام پنج‌میلیارد دلاری که از روسیه برای توسعه پروژه‌هایش درخواست کرده، در سال پیشرو محقق شود.

 روحانی اظهار کرد: ایران همچنان برای کالاهای اساسی و دارو طبق بودجه بر اساس دلار 42هزار ریالی یارانه می‌دهد. قیمت دلار در بازار آزاد 125هزار ریال است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ذهن نا پاک IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    5 10
    خوب که چی ؟ اصلاً هزار برابر اینم بودجه بدین ولی کو نتیجه مثبتش در اوضاع مردم؟ جمع کنینی این اراجیف رو ! این حرفا برا مردم تمبون نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس