کد خبر 1016828
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
رئیسی نمایه

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه باید در راستای حبس زدایی تلاش شود، گفت: اگر کسی تمکن مالی ندارد حبس او چه دلیلی دارد؟ اما این دینی بر گردن او است، همچنین درباره مهریه نیز همین موضوع مطرح است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز در جمع قضات اصفهانی با گرامیداشت میلاد امام حسن عسگری (ع) اظهار داشت: توفیقی است برای من که در جمع شما باشم، خواسته‌های قضات قابل تقدیر است و تلاش برای خدمت به مردم و گره‌گشایی از کار مردم در سازمان‌های وابسته و شوراهای حل اختلاف بسیار قابل تقدیر است.

بیشتر بخوانید:

حجت الاسلام رئیسی: به جای فساد، مبارزه با فساد باید در اذهان جای بگیرد

از مدیر جسوری که اجازه نمی‌دهد کارخانه تعطیل شود حمایت خواهیم کرد

رفراندوم پیشکش، مردم را در جریان طرح‌ها قرار دهید

وی با بیان اینکه گزارش‌ها حکایت از آن دارد که کار بسیار زیاد و به شکل مضاعف تلاش‌ها در حال انجام است، افزود: نکته مهم توجه به کرامت است. کرامت قاضی، کارمند، نیروی انسانی و ارباب رجوع باید گرامی داشته شود زیرا همه دارای شخصیت انسانی هستند و باید مورد تکریم قرار گیرند، باید به خواسته‌های همه افراد توجه شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما نیز موظفیم کرامت قضات را حفظ کنیم که نکات مختلفی در این زمینه از قبیل معیشت و جایگاه آنان مطرح است. حفظ شأن و کرامت قاضی نکته قابل توجهی است که هم درباره قاضی و هم کارمند باید در همه بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی هم نسبت به خود و هم نسبت به دیگران حفظ کرامت را مورد تاکید قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: باید نسبت به ارباب رجوع نیز توجه ویژه‌ای شود، تلاش کنید تا گره از کار مردم بگشایید، باید با روی گشاده با مردم رفتار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بیان کرد: اگر برخورد خوبی با فردی شود در ذهن او باقی می‌ماند، از همکاران می‌خواهم به شیوه برخوردها با وجود شلوغی پرونده‌ها دقت کنند، برخوردها باید بسیار خوب و مناسب باشد، زیرا جایگاه ما اقتدار و مهربانی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه مهربانی به معنای کوتاه آمدن از قوانین نیست و باید اقتدار و مهربانی را با یکدیگر داشت، افزود: حفظ کرامت همه اجزای دادگستری باید مورد تاکید قرار گیرد.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: بهبود فضای کار یک ضرورت است، امکانات موجود در استان به کارگیری شود تا فضای اداری در استان یک فضای اداری بسیار خوبی باشد.

وی درباره کمبود نیروی انسانی خاطرنشان کرد: باید در این زمینه یک حرکت جهشی داشته باشیم و با این میزبان کمبود مشکلات حل نمی‌شود و امیدواریم تا پایان سال ۶ هزار نفر جذب دستگاه قضا شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی پیرامون استقلال قضات گفت: مشورت کردن در کار قضایی خلاف استقلال نیست به ویژه در پرونده‌های اقتصادی مشورت کردن به کشف حقیقت کمک می‌کند، باید نظر متخصصان در کارها را مورد توجه خود قرار دهیم.

وی درباره موضوع بهره وری نیز بیان کرد: باید نظام بهره‌وری عادلانه باشد، باید بهره‌وری احساس عدالت به همکاران بدهد، همچنین در مسئله تمرکز زدایی باید بررسی شود که چه کارهایی را می‌توان به استان‌ها واگذار کرد.

رئیس قوه قضائیه درباره مسئله کمبود اعتبارات گفت: تعدادی بررسی‌های کارشناسی انجام شده و ۲۳ هیئت در شهرستان‌ها حضور دارند و گزارش این ۲۳ هیئت شنیده می‌شود و با توجه به میزان اعتبارات، کمبودها ان‌شالله حل شود.

وی درباره عملکرد شورای حل اختلاف اظهار داشت: هر چه بتوان با کد خدامنشی مشکلات را حل کرد حتما آن کار را می‌کنیم،  باید تعیین و تکلیف نیروی انسانی موجود در شورای حل اختلاف بررسی شود تا وضعیت آن‌ها ثبات پیدا کند، وضعیت تجهیزات و امکانات نیز در جای خود بررسی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: در دستگاه قضایی شأن قضاوت و نظارت مدنظر است، اگر خوب در همه جا خوب است در این جا خوب‌تر باید باشد، اگر نظم در همه جا خوب است در این جا نظم و تربیت باید بهتر باشد، زود آمدن و دیر رفتن در این ارگان باید با ارزش‌تر باشد و به آن دقت شود.

وی افزود: هر روز قاضی باید لیست زندانیان خود را چک کند تا خدای نکرده یک روز تعیین و تکلیف شخصی تاخیر نداشته باشد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه باید در راستای حبس زدایی تلاش شود، گفت: اگر کسی تمکن مالی ندارد حبس او چه دلیلی دارد؟ اما این دینی بر گردن او است همچنین درباره مهریه نیز همین موضوع مطرح است.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم بازنگاهی در قضیه اعصار شود، ممکن است فردی در پرداخت دین خود دچار مشکل شود و تاکید داریم اگر کسی تمکن دارد و نمی‌دهد مستنکف است. نباید زندان کردن آسان باشد بلکه باید از جمعیت کیفری کاسته شود و حتما این قضیه دنبال گردد.

وی بیان کرد: همچنین نباید برای شخصی که برای وثیقه معطل است زندان شدن صادر شود، سیاست حبس زدایی نکته قابل توجهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: فرآیند دادرسی کمتر شده است و باید اطاله دادرسی منتفی شود که این وضعیت بسیار اثر بخش است.

وی خطاب به قضات گفت: اگر پیچیدگی در پرونده می‌بینید حتما مشورت کنید، نسبت به کسانی که مخل امنیت جامعه هستند مانند اغتشاشگران و یا کسانی که در حوزه اقتصادی اخلال ایجاد کرده و امنیت قضایی مردم را مختل می‌کنند باید برخورد جدی شود، اما اینکه اعتراضی در جامعه صورت گیرد با کسانی که در جامعه اخلال ایجاد می‌کنند تفاوت وجود دارد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه جرایم امنیتی با جرایم سیاسی فرق دارد، تصریح کرد: با توجه به اختیارات قانونی و وظایف هر حقی یک تکلیفی در برابر آن وجود دارد، مجموعه نیروی انسانی موجود در دادگستری کشور و مجموعه علمی، روحانیت و غیره موجود در دادگستری، مجموعه محدودی است و باید با خداوند و اولیا دین خود را متصل کنیم اینگونه بسیاری از مشکلات حل می‌شود.  

وی ادامه داد: اصفهان مهد علم و دین مداری است و دستگاه قضایی اصفهان باید با مدنیت اصفهان تطبیق داشته باشد و تمدن اصفهان باید در جلوه‌های اقدام و عمل همکاران در این دستگاه نمایان باشد. احساس اعتماد باید نسبت به این دستگاه افزایش پیدا کند و اگر کسی قصد دارد به دادگستری برود باید با احساس آرامش و آرامش خاطر به آن‌جا برود،  امیدوارم در گام دوم انقلاب در دادگستری و در قوه قضائیه گام‌های بلندی برداشته شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عباسی IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
    0 0
    خسته نباشید به غریب خراسان کاش میشد به کسانی که برای اولین باریه اشتباهی میکنن جرمی مرتکب میشن بخشیده شون اگر تکرار کردن جرم اولین بارشنو هم بکشن چون خیلی ها از سر ندونم کاری وبی بضاعتی جرمی را مرتکب میشن وخانواده زنو بچه را بدبخت میکنن با زندان رفتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس