رئیسی

حجت الاسلام رئیسی با اعلام موافقت نسبت به پیشنهاد تشکیل شورای حل اختلاف اقتصادی برای حل مسائل اقتصادی، از رئیس کل دادگستری استان اصفهان خواست که یک شورای حل اختلاف اقتصادی تشکیل شود.

به گزارش مشرق، آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضاییه در ادامه سفر به استان اصفهان صبح امروز چهاردهم آذرماه در دیدار با فعالان اقتصادی، کار آفرینان و صنعتگران استان اصفهان، نقش فعالان اقتصادی در اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی اقتصاد کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: حضور اثربخش و فعال فعالان اقتصادی در برابر تکانه‌ها و توطئه‌های دشمن در اخلال در عرصه اقتصادی کشور و ناامیدکردن مردم و از رونق انداختن تولید، حرکت آن‌ها را نقش بر آب کرده است.

وی گفت: رهنمودهای رهبر بصیرت آفرینمان در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی، درسی برای همه دولتمردان و مسئولان و فعالان اقتصادی است و سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با وظایف دولتمردان، فعالان اقتصادی و مردم منشوری برای همه کارآفرینان و فعالان اقتصادی بود و حجت بر همه ما تمام است.

ببینید:

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز عرصه اقدام و عمل است، ادامه داد: دولتمردان باید امر تولید را برای تولیدکننده تسهیل کنند که یک بُعد آن خود را در مقررات و قوانین نشان می‌دهد. جنگ اقتصادی، مقرراتی به اقتضای جنگ اقتصادی دارد که باید متناسب سازی مقررات با زمان جنگ اقتصادی صورت گیرد تا تولیدکننده و کارآفرینان بتواند در این عرصه، به صورت فعال حضور پیدا کند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: باید همه غل و زنجیرهایی که احیانا می‌خواهد در عرصه تولید مشکل و مانع ایجاد کند از پیش پای تولید کننده برداشت که این کار نیازمند اقدام و عمل است.

وی افزود: شوراها از جمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی و مجموعه‌هایی که از اصناف و کارآفرینان و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی نمایندگی دارند، می‌توانند در تسهیل کار تولید و رفع موانع نقش بسیاری داشته باشند و این شوراها را نباید به عنوان یک نشست، یک صورتجلسه و یک گفتیم و برخاستیم نگاه کرد حتما باید خروجی آن مصوباتی قابل اجرا برای همه بخش‌های مختلف داشته باشد که کارآفرین نه در سخن بلکه در عمل احساسِ تسهیل در کارآفرینی و تولید کند.

هیچ مولد و فعال اقتصادی و کاسبی آمادگی برای رشوه دادن ندارد؛ مگر اینکه با بوروکراسی اداری مواجه شود

آیت الله رئیسی ادامه داد: در برخورد با اخلالگران اقتصادی خود مولدین و فعالین اقتصادی، بهترین افراد هستند.

وی گفت: فعالیت اقتصادی نیاز به امنیت دارد. هرگونه فساد و ناامنی در امر تولید اخلال ایجاد می‌کند؛ لذا در این زمینه اولین مدعی تولید کنندگان هستند.

رئیس قوه قضاییه افزود: تولیدکننده‌ای که می‌خواهد قانونمند حرکت کند، هیچ اخلالی را در امر تولید مجاز نمی‌شمرد. طبیعتاً فعالان اقتصادی اولین مدعیان برخورد با اخلال هستند.

آیت الله رئیسی در ارتباط با بوروکراسی اداری گفت: به عنوان یک تجربه عمیقاً به این معتقدم واقعاً هیچ مولد و فعال اقتصادی و کاسبی آمادگی برای رشوه دادن ندارد؛ مگر اینکه با بوروکراسی اداری مواجه شود که کار دو روزه را دو ماهه و کار دو ماهه را دو ساله انجام دهد و مجوزی که باید سریع صادر شود را با ناسلامتی اداری مواجه کند که کارآفرین را از کارآفرینی و سرمایه گذار را از سرمایه‌گذاری پشیمان کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: اگر مجوزها در زمان خودش صادر نشود، به قول رهبر معظم انقلاب که جان کلام را فرمودند، هفت خوان، نه، هفتاد خوان است که باید تولید کننده با آن مواجه شود.

وی ادامه داد: وقتی تولید کننده با بوروکراسی اداری مواجه می‌شود مجبور است دست به اقدامی بزند که هرگز خوشایند خود او نیست. هیچکس آمادگی برای رشوه دادن در سیستم اداری ندارد. کدام کارآفرین حاضر است پول حلال خود را به کسی در نظام اداری رشوه بدهد؟ مگر اینکه بداند هیچ راهی ندارد؛ لذا باید راه‌ها تسهیل شود.

کوچک‌ترین وقفه‌ای در تولید ایجاد نشود

آیت الله رئیسی تصریح کرد: در شوراهای اقتصادی و شورای گفت‌وگو و همه ساز و کارهایی که قانون پیش بینی کرده که هم سازوکارهای درون اصناف و اتاق بازرگانی است و هم بین دولت و فعالان اقتصادی مشترک است، باید بطور واقعی راه‌های صدور مجوز تسهیل شود؛ به نحوی که کارآفرین احساس کند با مانع و مشکلی در این حوزه مواجه نیست.

آیت الله رئیسی افزود: حقیقتاً از مدیر جسور و شجاع که در وضعیت تحریم، تحریم را دور می‌زند، کارآفرین را حمایت می‌کند و نمی‌گذارد کارخانه‌ای تعطیل شود، حمایت خواهیم کرد و وظیفه ما دفاع از چنین مدیری است.

وی تصریح کرد: باید از سرمایه‌گذاری که با جسارت پیش می‌رود و نمی‌گذارد کارخانه‌ای تعطیل و کارگران بیکار شوند، حمایت کرد و باید به مردم بگوییم این فرد کسی است که در سخت‌ترین شرایط نگذاشت کارها روی زمین بماند.

وی تصریح کرد: به همکارانمان در حوزه قضایی و نظارتی گفته‌ایم که تلاش شود کوچک‌ترین وقفه‌ای در تولید ایجاد نشود. صدا و سیما، سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه‌ها در رونق تولید مأموریت دارند.

به هیچ عنوان شنیدن حرف یک متخصص خلاف استقلال قاضی نیست

آیت الله رئیسی اضافه کرد: اگر هر دستگاه متناسب با مأموریت خود به درستی در این میدان عمل کند، رونق تولید اتفاق می‌افتد و دشمن در این عرصه نیز مانند سایر عرصه‌ها ناامید خواهد شد.

وی گفت: ما در بخش‌های مختلف باید به نظر متخصصین توجه کنیم. به قضات و همکاران هم گفته‌ام به هیچ عنوان شنیدن حرف یک متخصص خلاف استقلال قاضی نیست. شنیدن حرف مشاور به کشف حقیقت کمک می کند.

رئیس قوه قضاییه افزود: اگر کارشناس اقتصادی، فعال اقتصادی و یا یک شرکت دانش بنیان در مورد یک پرونده، تخصص و آشنایی داشته باشد، موضوع باید کاملا مورد استقبال قرار گیرد؛ چه بخواهند برای آن به صورت رسمی اسمی بگذارند و بگویند "هیئت منصفه اقتصادی" و یا اسمی نگذارند؛ در هر صورت استفاده از نظر کارشناسان فن به کشف حقیقت برای تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کمک بسزایی خواهد کرد.

وی ادامه داد : آرا و نظرات مبتنی بر نظر کارشناسی، حتماً باید مورد استقبال همه به ویژه کارشناسان ما چه در حوزه نظارت و چه در حوزه قضاوت باشد.

برخی از ترک فعل‌ها خسارت بارتر از فعل‌هاست

وی تصریح کرد: بخش‌هایی از فعالان اقتصادی و دانش بنیان که کاملا نظر تخصصی آن‌ها می‌تواند به بخش‌های تصمیم ساز و تصمیم گیر کمک ‌کند، می‌تواند بابی باشد برای اینکه هم آرا و تصمیمات مبتنی بر نظر کارشناسی و تخصصی باشد و هم اینکه متخصصین و کارآفرینان احساس کنند دیدگاه‌ها کاملا مبتنی بر نظر کارشناسی است و این کاملا برای آن‌ها اطمینان بخش خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه گفت: گاهی یک مدیر، یک مسئول در زمان خودش کاری که متناسب با آن زمان است را انجام نمی‌دهد که این اقدام گاهی در حوزه یک کارخانه، گاهی در شهر و استان و گاهی در سطح کشور خسارت آفرین می‌شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه برخی از ترک فعل‌ها خسارت بارتر از فعل‌هاست و حتما قابل پیگیری و تعقیب است، اظهار کرد: این ترک‌ فعل‌ها باعث می‌شود که در زمان خودش کار مناسب انجام نشده و کشور خسارت ببیند و نکته‌ای است که نمی‌شود از آن گذشت.

وی با اشاره به اظهارات حاضرین در جلسه در رابطه با بحث مالیات عادلانه، از استاندار خواست با برگزاری جلسه‌ای در استانداری حرف فعالان اقتصادی در این زمینه شنیده شود و گفت: حتما با حضور نمایندگان مجلس، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان مالیاتی کشور یا اداره مالیاتی استان، سخن کارآفرینان شنیده شود. اشکالاتی که در نوع ناعدالتی‌ها و بی عدالتی‌ها دارند، مورد بررسی قرار گیرد و معلوم شود که در کجای کار مشکل وجود دارد؛ به نحوی که این تعامل بین بخش مالیات و کارآفرینان برقرار شود.

رئیس قوه قضاییه راجع به موضوع "ربح مرکب"، گفت: این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است. در مجلس و شورای نگهبان مطرح شد و الان در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در جلسه گذشته این بحث در صحن مجمع مطرح شد؛ لکن بحث نسبت به آن زیاد بود و به جلسات آتی موکول شد. این مشکل ربح مرکب نکته قابل توجهی است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به آن توجه داشتند و ان‌شاءالله در صحن مجمع مورد توجه قرار خواهد گرفت.

موافقت با تشکیل شورای حل اختلاف اقتصادی

وی با اعلام موافقت نسبت به پیشنهاد تشکیل شورای حل اختلاف اقتصادی برای حل مسائل اقتصادی، از رئیس کل دادگستری استان اصفهان خواست که یک شورای حل اختلاف اقتصادی با حضور ریش سفیدان و کسانی که در این عرصه صاحبنظر و مجرب هستند، تشکیل شود و بسیاری از مسائل که قابل حل در شوراهای حل اختلاف اقتصادی است، به دادگاه‌ها کشیده نشود.

آیت الله رئیسی در رابطه با اطاله دادرسی گفت: اگر پرونده‌ای که در رابطه با یک موسسه تولیدی یا یک بنگاه اقتصادی مطرح است، دچار اطاله دادرسی شود، فقط آن پرونده نیست که معطل شده است؛ بلکه ده‌ها و صدها کارگر و تولید کننده مشکل پیدا می‌کنند.

باید بر تعداد شعبات دادرسی در حوزه اقتصادی افزوده شود

وی با تاکید بر اینکه باید بر تعداد شعبات دادرسی در حوزه اقتصادی افزوده شود؛ به نحوی که اطاله دادرسی در این شعبات نداشته باشیم، گفت: رئیس کل دادگستری استان اصفهان یک وعده به ما داد که در زمان کوتاهی بتوانیم زمان دادرسی را خصوصا در دادگاه‌های تجدیدنظر اصفهان کوتاه کنیم و گزارشی که امروز به بنده دادند، حاکی از این بود که در این جهت فعالیت‌ها موثر بوده است.

رئیس قوه قضاییه افزود: در رابطه با حوزه اقتصادی، چون فقط مسئله یک کارخانه و یک مبلغی پول نیست، بلکه مسائل مختلفی به دنبال آن هست، شعبات را افزایش بدهند؛ به نحوی که اطاله دادرسی در حوزه رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی نداشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مسئله برخورد با قاچاق، خاطرنشان کرد: قاچاق کالا خنجری بر رونق تولید است و باید با قاچاق کالا خصوصا قاچاق سازمان یافته که به صورت کانتینری صورت می‌گیرد، برخورد شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: مجریان سامانه‌هایی را که لازم است، در این رابطه فعال کنند که موضوع بسیار مهمی است. مساله قاچاق کالا مسئله بسیار بااهمیتی است که مسئولین در حوزه‌های مختلف باید آن را دنبال کنند و ما هم به سهم خودمان آن را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم ممنوعیت واردات کالایی که تولید داخل در رابطه با آن‌ها وجود دارد، گفت: باید همواره تاکید کرد واردات بی رویه تولید را کم رونق و به آن ضربه می‌زند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: خداوند متعال تفضل کرده و در عرصه‌های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی، نیروی متراکم جوان این کشور و سربازان گمنامی هستند که نام آن‌ها جایی برده نمی‌شود؛ اما حقیقتا در دفاع از انقلاب و ارزش‌ها و مردم، نقش آفرینی و دشمن را ناامید و مردم را امیدوار کردند. یقین دارم با اقدامات مخلصانه شما فعالان اقتصادی خصوصا در این شهر شهیدان، تولید رونق پیدا می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    1 4
    نمی شه دولت و مجلس رو هم سپرد به قوه ی قضاییه.؟؟ لطفا..
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
      0 0
      خخخخ،نه نمیشه.
  • ش. AE ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    2 2
    خدا قوت پسر فاطمه دست علی بهمرات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس