کد خبر 1015207
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
گرانفروشی

گران‌فروشی ممنوع! افزایش قیمت کالاهای ضروری مردم ممنوع است و نهادهای نظارتی، کار جهادی شروع کرده‌اند برای جلوگیری از تخلفات احتمالی. تکمیل زنجیره نظارت نیز بر عهده مردم است؛ از طریق گزارش گران‌فروشی.

به گزارش مشرق، هم‌زمان با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از آبان ماه، یک بسیج سه‌جانبه برای کنترل قیمت‌ها و مقابله با گران‌فروشی کالا و خدمات در کشور شکل‌گرفته است. بر اساس طرح تشدید نظارت بر بازار، «سازمان تعزیرات حکومتی» به همراه «بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور» و «سازمان صنعت و معدن و تجارت» پایش بازار را آغاز کرده‌اند و شبکه‌ای برای نظارت مستمر بر قیمت‌ها در حال شکل‌گیری است. این نهادها چه می‌کنند؟

۲۵۱ هزار عملیات بازرسی صنفی

وزارت صنعت و معدن و تجارت از طریق «سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» و نهادهای اجرایی و نظارتی‌اش طی ۱۰ روز ابتدای طرح بیش از ۲۵۱هزار عملیات بازرسی انجام داده است؛ به‌طور میانگین روزانه ۲۵هزار بازرسی. در این طرح که همچنان و هر روز بدون تعطیلی ادامه دارد بیش از ۱۵۰۰ بازرس اصناف در سراسر کشور نیز همراهی کرده‌اند. اما نظارت اصناف به همین کار محدود نمی‌شود؛ بسیج اصناف هم دست‌به‌کار شده است. قرار است از ظرفیت ۵۰۰ هزار نفر اعضای بسیج اصناف نیز استفاده شود تا بر فعالیت بیش از ۳ میلیون واحد صنفی و ۶۶۰ هزار واحد تولیدی کشور نظارت کنند. تمامی ۷۸۰۰ اتحادیه صنفی کشور نیز به این طرح پیوسته‌اند تا قیمت کالا و خدمات افزایش نیابد و البته گران‌فروشی رخ ندهد. بنا به اعلام، کار نظارت بر عهده اصناف است و اعضای بسیج اصناف فقط بازرسان را همراهی می‌کنند. البته در هر عملیات بازرسی یک برگه توضیحات به بسیج اصناف نیز ارسال می‌شود تا در صورت لزوم بتوان پیگیری‌های بعدی را تا حصول نتیجه انجام داد.

تشکیل پرونده برای ۱۷ هزار متخلف

سؤال مهم اینکه نظارت‌ها نتیجه‌ای هم دارد؟ و پاسخ ساده و روشن است: بله. طی ۱۰ روز نخست اجرای طرح برای بیش از ۱۷ هزار واحد صنفی متخلف، پرونده تشکیل و برای رسیدگی به سازمان تعزیرات ارجاع شده است. رقم تخلفات نیز میلیاردی است؛ بیش از ۶۱ میلیارد تومان.

تماس با تعزیرات حکومتی

حالا مردم چگونه می‌توانند برای نظارت دقیق‌تر کمک کنند؟ اگر کالا یا خدماتی گران‌تر از قیمت درج‌شده یا قیمت عرفی آن فروخته شود مصرف‌کنندگان می‌توانند با شماره ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی تماس بگیرند و موضوع را به اپراتورهای این سامانه اطلاع‌رسانی کنند. حتی افزایش قیمت درج‌شده روی محصولات نیز در این سامانه قابل‌پیگیری است؛ به این دلیل که شرکت‌های ایرانی تولیدکننده انواع محصولات ازجمله مواد غذایی اجازه افزایش قیمت ندارند.

نشانی را بدهید به ۱۲۴

برای اطلاع‌رسانی درباره گران‌فروشی، احتکار یا امتناع از عرضه کالا می‌توان با سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت و معدن و تجارت نیز تماس گرفت. در این سامانه تماس‌گیرنده با اپراتور صحبت می‌کند یا باید پیغام بگذارد. برای ارائه گزارش تخلف به این سامانه به نشانی دقیق فروشگاه متخلف ازجمله منطقه شهرداری، خیابان اصلی، کوچه، پلاک و نام فروشگاه نیاز است. پس اگر با گران‌فروشی مواجه شدید نشانی دقیق و نام فروشگاه را به خاطر بسپارید. اطلاع‌رسانی به این سامانه از طریق پایگاه اینترنتی ۱۲۴.ir و اپلیکیشن آپ نیز ممکن است.


گران‌فروشی؟! زنگ بزن ۱۱۰

خیلی‌ها نمی‌دانند که گران‌فروشی را می‌توان به ۱۱۰ هم اطلاع‌رسانی کرد. این روش به‌ویژه برای کسانی که قصد دارند از گران‌فروش شکایت کنند بسیار کارآمد است چون امکان تهیه صورت‌جلسه از وضعیت فروش کالا و قیمت آن نیز مهیا می‌شود و می‌توان در صورت اثبات گران‌فروشی غرامت گرفت.

روش دیگری هم که بسیج اصناف توصیه می‌کند اطلاع‌رسانی مضاعف به این نهاد است. به این معنا که هم به سامانه ۱۳۵ یا ۱۲۴ اطلاع‌رسانی کنیم هم به واحد بسیج اتحادیه صنفی که فروشنده متخلف زیر نظر آن فعالیت می‌کند. شماره اتحادیه هر صنفی را می‌توان به‌سادگی از اینترنت یا از طریق سامانه ۱۱۸ به دست آورد.

گرانی دارو؛ ۱۴۹۰

گران‌فروشی دارو به‌ویژه داروهای خارجی که قیمتی روی آن‌ها درج نمی‌شود و همچنین افزایش دستی قیمت درج‌شده روی داروها مشکلی رایج در برخی داروخانه‌هاست و حالا فرصتی خوب است تا به این مشکل هم رسیدگی شود. هر تخلفی در داروخانه‌ها ازجمله گران‌فروشی را می توان علاوه بر سامانه ۱۲۴ یا ۱۳۵ به سامانه ۱۴۹۰ نیز اطلاع‌رسانی کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    0 0
    چرا که نه. مثلا کرایه تاکسی تلفنی توی لاهیجان از 3000 تومن به 7000 تومن رسانده اند. یا فروشگاه جوان بخت لوبیای 12 تومنی را 29 تومن کرده و....
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    2 0
    نه که مردم از قیمت های مصوب خبر دارند و شماها خیلی عرضه کار کردن دارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس